کد خبر 1027370
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
پارلمان عراق

نشست فوق‌العاده‌ پارلمان عراق به ریاست حلبوسی آغاز شد،‌ نشستی که به بررسی تجاوز تروریستی اخیر آمریکا می‌پردازد، تجاوزی که به شهادت سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد شعبی منجر شد.

به گزارش مشرق به نقل از الفرات، محمد حلبوسی وارد پارلمان شد.

قرار است پارلمان عراق نشست فوق‌العاده خود را برای بررسی مسئله نقض حاکمیت عراق و حمله جمعه گذشته(سیزدهم دی) برگزار کند که به ترور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد شعبی و شماری از فرماندهان حشد شعبی منجر شد.

کاظم الصیادی از نمایندگان پارلمان عراق از شرکت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور در نشست امروز خبر داد.

الصیادی از فراکسیون‌ها خواست هر نماینده‌ای را که در نشست امروز شرکت نکند، اخراج کنند.

شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت اگر پارلمان تصمیم مناسب و مقتضی را در برابر تجاوزات آمریکا به حاکمیت و تعدی به جان عراقیها اتخاذ نکند، دیگر جلسات و  تصمیماتی که این مجلس بگیرد، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرده است هنوز تعداد نمایندگان حاضر در نشست پارلمان به حد نصاب لازم نرسیده است و احتمال دارد نشست امروز یا به زمان  دیگری موکول شود یا به نشست بحث و تبادل نظر تبدیل شود.

شعارهای ضد آمریکایی در پارلمان  عراق

نمایندگان حاضر در نشست پارلمان شعارهایی در محکومیت عملیات تروریستی اخیر آمریکا سر داده و خواستار اخراج آمریکایی‌ها شدند.

بر اساس گزارش السومریه، نمایندگان پارلمان  عراق فریاد می‌زنند : کلا، کلا، امریکا (هرگز،‌هرگز، با حضور آمریکا موافق نیستیم)

الاخباریه عراق : تعداد نمایندگان حاضر در نشست پارلمان به حد نصاب قانونی رسید

خبرنگار پایگاه الاخباریه تاکید کرد تعداد نمایندگان حاضر در نشست امروز پارلمان به حد نصاب قانونی رسیده  است.

وی افزود تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان به ۱۷۰ نفر رسیده است.

وی خاطر نشان کرد پیش نویس قانونی برای رای‌گیری در خصوص اخراج نظامیان آمریکایی از عراق آماده شده است و در انتظار رای‌گیری پس از آغاز جلسه است.

نمایندگان پارلمان عراق : آمریکا از کشور ما برو بیرون

خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان  عراق شعار می‌دهند:«کلا کلا امیرکا، بغداد حرة حرة(بغداد آزاد  است) .. أمیرکا اطلعی بره(آمریکا برو بیرون)

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق وارد صحن پارلمان شد تا در نشست امروز شرکت کند.

آغاز جلسه فوق العاده پارلمان عراق به ریاست حلبوسی و با مشارکت عادل عبدالمهدی

شبکه السومریه گزارش داد که نشست فوق العاده پارلمان عراق به ریاست محمد حلبوسی و با مشارکت عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور آغاز شد.

تصویر سرداران شهید اسلام، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نشست فوق العاده پارلمان عراق
برای رای‌گیری درباره اخراج نظامیان آمریکایی

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان متن نامه عبدالمهدی را برای نمایندگان قرائت کرد. نخست وزیر عراق  گفته است: آمریکا به ما اطلاع داد که اسرائیل، انبارهای حشد شعبی را در تابستانی که گذشت،‌هدف حملات هوایی قرار داده بود.

عبدالمهدی تصریح کرد حشد شعبی بخشی از تشکیلات امنیتی عراق و نیروهایش صد در صد عراقی هستند.

وی افزود دولت آمریکا هشدار داده است که اگر نیروهایش در معرض خطر قرار گیرند، واکنش مستقیم نشان خواهد داد.

وی گفت دیدگاه واشنگتن در قبال عراق بخشی از سیاست‌هایش در قبال ایران شده است. ما به آمریکایی‌ها هشدار دادیم که حمله یکجانبه عواقب خطرناک خواهد داشت.

عبدالمهدی همچنین گفت پهپادهای آمریکا بدون اجازه دولت عراق در آسمان بغداد پرواز می‌کنند.

نخست وزیر عراق همچنین اعلام کرد که قرار بود روز ترور دیداری با (شهید) قاسم سلیمانی داشته باشم و بنا بود نامه‌ای از مقامات ایرانی را به من تحویل بدهد، بنا بود پاسخ ایران به نامه سعودی‌ها که توسط من برای آنها ارسال شده بود، تحویل من بدهد.

وی همچنین گفت که (شهید) سلیمانی حامل پاسخ ایران در خصوص روابط تهران- ریاض بود.

عبدالمهدی با بیان اینکه ماموریت نیروهای ائتلاف را آموزش نیروهای عراقی و نبرد با داعش، مشخص کرده بودیم، تاکید کرد هم به نفع عراق و به نفع آمریکاست که حضور نظامیان بیگانه(آمریکا) پایان یابد.

عبدالمهدی اظهار داشت از پارلمان می‌خواهیم تمام جوانب را پیش از هرگونه تصمیم درباره حضور آمریکا در نظر بگیرند و بررسی کنند. پایان حضور نظامی(آمریکا) به نفع دو کشور است.

وی افزود : عراق در برابر پایان حضور نظامیان(آمریکایی) به صورت فوری یا وضع جدول زمان بندی برای پایان این حضور است.

عبدالمهدی اذعان کرد که تعارض میان اولویت‌های عراق و واشنگتن افزایش یافت که اعتماد میان دو طرف را برهم زده است.

وی گفت : ما تا پیش از ترور (شهیدان) سلیمانی و المهندس در بغداد، ابزارهای فشاری در اختیار داشتیم و بخش مهمی از آن را از دست دادیم، در برابر عراق گزینه پایان دادن فوری به حضور نظامیان آمریکایی یا بازگشت به قطعنامه سازمان ملل برای حضور آن قرار دارد.

رای مثبت پارلمان عراق به قانون لغو توافقنامه امنیتی با آمریکا

نمایندگان پارلمان عراق به طرح خروج نظامیان آمریکایی رای مثبت دادند.  بر اساس  مصوبه پارلمان عراق، دولت عراق ملزم به پایان دادن حضور نظامیان بیگانه در این کشور است.

متن قانون تصویب شده در نشست فوق العاده پارلمان عراق که به منظور رسیدگی به موضوع تجاوزات اخیر آمریکا در عراق و نقض حاکمیت این کشور و به ویژه جنایت تروریستی ایالات متحده در فرودگاه بغداد در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار شد، به این شرح است :

«مجلس نمایندگان در بیست و هشتمین نشست خود در مورخه ۵ ژانویه ۲۰۲۰ از فصل نخست قانونگذاری در  دومین سال/ دوره چهارم پارلمانی و با استناد به احکام مواد(۵۹/ دوم) و (۱)و (۱۰۹) قانون  اساسی و با استناد به وظیفه ملی و نظارتی مجلس نمایندگان به عنوان نمایندگان ملت عراق و تمایل به حفظ امنیت و حاکمیت عراق بر اراضی و مردم و بر اساس اختیاراتی که بر اساس قانون اساسی به آن محول شده، تصمیمات زیر را اتخاذ می‌کند

۱- ملزم شدن دولت عراق به فسخ درخواست کمک‌ از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش (به سرکردگی آمریکا)

۲- دولت عراق برای برای پایان دادن به حضور نیروهای خارجی در این کشور و جلوگیری از استفاده آنها از حریم هوایی، زمینی و دریایی عراق به هر دلیلی اقدام کند.

۳- دولت عراق باید از طریق وزیر خارجه٬ باید فورا از ایالات متحده آمریکا به دلیل تجاوزات و نقض خطرناک امنیت و حاکمیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

۴- دولت عراق باید تحقیقات را در بالاترین سطوح برای شناخت ابهامات حمله  هوایی آمریکا و مطلع کردن مجلس نمایندگان از نتایج آن طی هفت روز از تاریخ این قانون قرار دهد.

۵- این مصوبه از زمان تصویب آن  لازم الاجراست.»

بامداد جمعه سیزدهم دی سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، جانشین فرمانده نیروهای حشد شعبی و برخی از دیگر اعضای این سازمان در حمله پهپادی ارتش آمریکا که به دستور شخص ترامپ انجام شد، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    32 1
    کردها و این همه ترس از امریکا!
  • توحید IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    28 1
    من یک ایرانی هستم و به جان بچه هایم قسم می خورم عاشق کردهای سرزمینم هستم ولی خواهش می کنم واقع بین باشید اخیرا ترامپ چجوری دست شما رو گداشت تو پوست گردو و نیروهاشو از کردستان سوریه خارج کرد به خدا منم ترک هستم ولی همه ما انسانیم ولی این دولتمردای آمریکا با ماها عین حیون رفتار می کنند فقط با اتحاد ما هست که می تونیم دماغشونو به خاک بمالیم
  • حسن US ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    8 0
    فقط میتونم بگم متاسفم برای کوردهای عراق واقعا یادشون رفته چه کسی اربیل رو نجات داد البته تصمیم سیاست مداران رو نمیشه به حساب همه مردم کورد نوشت متاسفم برای خاندان بارزانی
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    3 0
    سفارت امریکا و انگلیس و سعودی را تعطیل کنید
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    1 0
    احسنتم .الله اکبر.
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    2 0
    رفتن سربازاشون بی ارزشه كاری كه باید بشه قطع دست امریكا از نفت عراق ه البته اینا انتقام خون سردار محسوب نمیشه اصلا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس