کد خبر 1027330
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
ترامپ

حمله تروریستی امریکا علیه سردار سلیمانی و یارانش ممکن است باعث جنگی بزرگ میان تهران – واشنگتن شود. در این جنگ قطعا تهران به دلیل عمق استراتژیک و توانایی نظامی دست بالا را در منطقه دارد.

به گزارش مشرق، سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیراً مقاله‌ای با عنوان «ترامپ باید نگران ارتش ایران باشد» منتشر نموده که نویسنده آن معتقد است ایران در منطقه خاورمیانه دارای عمق استراتژیک و قدرت نظامی بالایی است، به همین دلیل امریکا باید نگران قدرت نظامی ایران باشد.

بیشتر بخوانید:

روزنامه ترکیه‌ای: درهای جهنم باز شد/ آمریکایی‌ها تابوت خود را آماده کنند

ترجمه متن کامل مقاله در آمده است:

ایران و متحدان آن اکنون می‌توانند اهداف استراتژیک حیاتی دشمنان خود در سراسر منطقه را از طریق حملات فلج کننده و فاجعه بار با استفاده از مهمات دقیق جدید با برد بلند به طور معتبر تهدید کنند. این مهم از سه عامل ناشی می‌شود: سلاح‌های به روز شده ایران، گسترش منطقه‌ای آن و عدم عمق استراتژیک دشمنان آن.

گفتنی است که ایران قدرت خود در منطقه را علیرغم وجود تحریم‌ها، نیروهای نظامی قدیمی، بودجه دفاعی اندک و بدون سلاح هسته‌ای افزایش می‌دهد و از طریق بهبود دقت و برد موشک‌های بالستیک و کروز و هواپیماهای بدون سرنشین خود، مزایای تهاجمی آشکاری را به دست آورده است. اگرچه به این تسلیحات در مقایسه با تسلیحات هسته‌ای توجه اندکی می‌شود، اما پیشرفت موشک‌های بالستیک ایران – برد و دقت آنها- نگران کننده است. این کشور همچنین در حال تولید موشک‌های بالستیک ضد کشتی پیشرفته و قدرتمند است.

موشک‌های کروز ایران نیز که اغلب نادیده گرفته می‌شوند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. ایران نسخه‌های حمله زمینی دقیقی را در اختیار دارد و برخی می‌توانند کل خاورمیانه را پوشش دهند. این کشور موشک‌های کروز ضد کشتی با برد طولانی‌تر تولید می‌کند که قابل پرتاب از سطوح زمینی متحرک یا قایق هستند. ایران همچنین موشک‌های کروز ضد کشتی با برد طولانی با قابلیت پرتاب از زیردریایی را نیز توسعه می‌دهد.

هواپیماهای بدون سرنشین - وسایل نقلیه هوایی و دریایی بدون سرنشین – از دیگر قابلیت‌های نظامی تهران است. اخیراً ایران دقت این سلاح‌ها را بهبود بخشیده است و به لطف این پیشرفت‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های ایران هنگامی که به صورت گروهی مورد استفاده قرار می‌گیرد به «تسلیحاتی با اثربخشی گسترده» تبدیل می‌شوند که حتی دفاع‌های پیشرفته را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهند.

همراه با تولید تسلیحات پیشرفته و بهبود دقت آنها، ایران دارای عمق استراتژیک فوق العاده ای در خاورمیانه است به طوری که متحدان نزدیک امریکا را کاملاً محاصره نموده است. کشورهای خلیج فارس به طور فزاینده ای می‌توانند از ایران، عراق و یمن مورد هدف قرار گیرند. در صورت وقوع جنگ میان امریکا و ایران، اسرائیل با حملاتی از لبنان، سوریه، عراق و سرانجام یمن مواجه خواهد شد. باید گفت همه پایگاه‌های ایران در منطقه می‌توانند به نیروهای آمریکایی ضربه بزنند. این محاصره می‌تواند باعث تقویت نیرویی شود که تهران می‌تواند علیه مخالفان خود حتی از مسافتهای دور به کار گیرد. علاوه بر این، ایران می‌تواند از مسیر انتخابی خود یا چندین جهت به طور همزمان حمله کند.

باید گفت هر نوع درگیری کوتاه مدت یا بلند مدت، مشکلات زیادی را برای ایالات متحده امریکا و متحدانش در منطقه ایجاد می‌کند. ایران با تقویت عمق استراتژیک خود اکثر دشمنان خود را از بین می‌برد و با استفاده از سلاح‌های جدید و گسترش منطقه‌ای خود می‌تواند از اهرم استراتژیک قابل توجهی علیه نقاط هدف دشمن استفاده کند.

در حال حاضر حدود ۶۰،۰۰۰ سرباز آمریکایی در خاورمیانه حضوردارد که در پایگاه‌های بزرگ عراق، چند پایگاه هوایی و دریایی در خلیج فارس و کشتی‌های جنگی متمرکز شده‌اند. متحدان منطقه‌ای آمریکا نیز از تعداد معدود پایگاه‌های هوایی و دریایی استفاده می‌کنند. به طور مثال، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل هر یک فقط به یک یا دو بندر وابسته هستند که ابرتانکر ها با سرعت کم و کشتی‌های کانتینر برای دوام اقتصادی این کشورها به آنها پهلو زده‌اند. نیروگاههای تولید برق، نیروگاههای تصفیه شیمیایی و تصفیه آب آنها نیز معدود است. یک حمله به محل نمک زدایی اصلی عربستان سعودی می‌تواند برای یک سال بطور مؤثر آب مصرفی این کشور را قطع کند.

پروژه‌های بزرگ خلیج فارس مانند آسمان خراش‌ها و فرودگاه‌ها دارایی‌های ارزشمند متحدان خلیج فارس امریکا هستند که به راحتی در تیررس ایران قرار دارند. سال هاست که حوثی ها دقیقاً به این آسیب پذیری ها با استفاده از موشک و هواپیماهای بدون سرنشین دقیق حمله کرده‌اند. حوثی ها تاکنون ساختمان‌های دولت سعودی، پایگاه‌های نظامی، میدان‌های هوایی، خطوط لوله و ایستگاه‌های پمپاژ، به علاوه کشتی‌های تجاری و تانکرهای عربستان سعودی را هدف قرار داده‌اند. اخیراً آنها حتی فرودگاه‌ها و باند فرودگاه‌های عربستان را هدف قرار می‌دهند.

در حقیقت دستیابی ایران به موشک‌های دوربرد و پهپادهای دقیق به این معنی است که اکنون تهران می‌تواند نه تنها اهداف منطقه‌ای مانند شهرها یا پایگاه‌های گسترده را تهدید کند بلکه مهمتر از همه زیرساخت‌های مهم مانند مراکز فرماندهی نظامی، پایگاه‌ها، اسکله‌ها، بزرگراه‌ها، برج‌های خنک کننده، کاخ‌ها و سفارتخانه‌ها را هدف قرار دهد. توسعه و تکثیر مهمات دقیق با برد دور به معنای مزایای استراتژیک واقعی برای ایران است.

ریاض این مهم را به خوبی درک می‌کند و از هیچ گونه تشدید نظامی با ایران بعد از شهادت سلیمانی استقبال نمی‌کند. اسرائیل مطمئناً تحریک آمیزتر از عربستان است. اما قطعاً حزب الله آزادی عمل اسرائیل را محدود می‌کند. حزب الله در صورت حمله ایالات متحده امریکا علیه ایران، علیه اسرائیل حملات تلافی جویانه به طور گسترده انجام خواهد داد.

ماه هاست که مقامات آمریکایی به درستی تأکید کرده‌اند سیاست بازدارندگی علیه ایران باید بازگردد. ایالات متحده امریکا در حال حاضر باید بداند ایران از لحاظ نظامی و عمق استراتژیک در خاورمیانه دست بالا را دارد و حمله به آن می‌تواند مصیبت‌های زیادی برای واشنگتن و متحدان خاورمیانه‌ای آن در بر داشته باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    2 11
    خفه شو باو. نشریه ای که میگه اف5 از اف35 قویتره باید درش رو گِل گرفت
  • کوروش IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    2 0
    فقط سلاح نیست ! شن های خاکمم باهامونه! گفته باشم!!!!!!!!!!! منم یه ذره شن وطنم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!الهی شکرت یا الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس