تصویر لگدمال کردن پرچم آمریکا در تظاهرات مردم عراق در بغداد

یک رسانه چینی با پرداختن به موضوع ترور سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی آمریکا این پرسش را مطرح کرد که آیا این ترور، آمریکا را امن تر کرده است؟

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، یانگ جیه چی عضو دفتر سیاسی و مدیر دفتر امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین ۱۳ دی / ۳ ژانویه طبق درخواست طرف آمریکا با مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور تلفنی گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید:

پیام دختر جاسوس آمریکایی به ترامپ

یانگ جیه چی اظهار داشت: چین به روند فعلی خاورمیانه بسیار توجه دارد. پکن همواره خواهان حل اختلافات از راه گفتگو و مشورت است و با توسل به زور در روابط بین المللی مخالفت دارد، امید است طرف های مربوط، به ویژه آمریکا خویشتنداری خود را حفظ و هر چه زودتر به مسیر حل مساله از راه گفتگو بازگردند و به تنش زدایی کمک کنند.

برخی درک نمی کنند که چرا چین، به ویژه از آمریکا خواسته تا خویشتنداری خود را حفظ کنند، در حالی که یک فرمانده بلندپایه ایران ترور شده و مردم این کشور پر از خشم و غضب هستند، مگر این گونه نیست که باید ایران را به حفظ خونسردی و خویشتنداری دعوت کرد؟

منطق اظهارات رسمی مقامات چین معمولاً بسیار جدی است، در این اظهارات به ویژه به طرف آمریکا گوشزد شده است، مفهوم آن عمیق است ولی تحلیل تا حدی حساس است، اگر دقت کنید، یقیناً متوجه خواهید شد.

در گزارش خبرگزاری شینهوا به اظهارات طرف آمریکا اشاره نشده است. اما همین روز پمپئو در توییتی نوشت که وی به ترتیب با یانگ جیه چی، بالاترین مقام دیپلماسی چین و وزرای خارجه انگلستان و آلمان تلفنی گفتگو کرده است، وی به طرف چین وعده داده که همچنان به تنش زدایی وضعیت منطقه پایبند می ماند.

پیش تر در همین روز، پمپئو گفته بود سرویس اطلاعاتی آمریکا خطرات ناشی از ترور سلیمانی را بررسی و پیش بینی کرده است. اما سوال این است که آیا سناریو مطابق پیش بینی سرویس اطلاعاتی آمریکا پیش می رود؟ بلافاصله پس از این حادثه، تام کتون سناتور آمریکا مدعی شد «با مرگ سلیمانی، اکنون آمریکا امن تر است». پس حقیقت چیست؟

پس از یک جشن کوتاه، آمریکا احساس کرد که وضعیت جدی و متشنج است. وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با صدور هشدار امنیتی از همه اتباع آمریکایی در عراق خواست بی درنگ از آن کشور خارج شوند. سفارت آمریکا در عراق تعطیل شد و هشدار داده شد که هیچ شهروند آمریکایی به سفارت نرود. در حال حاضر سفارت آمریکا در عراق از هر جای دیگر خطرناک تر است! پنتاگون از اعزام بیش از سه هزار نیروی بیشتر به خاورمیانه خبر داد.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه به منظور بررسی کشته شدن قاسم سلیمانی تشکیل جلسه اضطراری داد، آیت الله خامنه ای در این جلسه شرکت کرد، این اولین بار است که وی پس از رسیدن به مقام رهبری در نشست شورای عالی امنیت ملی حضور یافته است که نشانگر سنگین بودن وزنه سردار سلیمانی نزد رهبر ایران است.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران خطاب به آمریکا آمده است: «آمریکا بداند که حمله جنایتکارانه علیه سردار سلیمانی، بزرگترین خطای راهبردی آن کشور در منطقه غرب آسیا بوده و آمریکا نمی تواند به راحتی از انحلال آن فرار کند. در زمان و مکان مناسب انتقام سخت گرفته خواهد شد.

در حال حاضر کانون گسترده افکار عمومی این است که ایران چگونه انتقام می گیرد؟ آیا اقدام نظامی برابر ارتش آمریکا در پیش می گیرد؟ بین آمریکا و ایران درگیری دامنه دار رخ می دهد؟

طبق گزارش تلویزیون الجزیره، اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران روز جمعه آیت الله خامنه ای را همراهی کرد و به دیدار بستگان سردار سلیمانی رفت، وی به حاضران گفت: «صبور باشید و حوصله کنید، به زودی اجساد آمریکایی ها را در خاورمیانه خواهید دید».

برخی سیاستمداران و رسانه های آمریکا مدعی شدند، «هر قدر از اهمیت کشته شدن سلیمانی بگوییم، باز هم کم گفته ایم»، اما آنها شاید جدیت عواقب سیاسی این رویداد را دستکم گرفته اند. اظهارات خامنه ای درباره انتقام سخت تنها یک تهدید نیست، چرا که نشان دهنده احساسات و خواست مردم ایران، حتی جمعیت شیعه خاورمیانه است. حتی اگر مقامات ایران اقدامی نکنند، این احتمال وجود دارد که برخی نیروهای منطقه به صورت خودجوش وارد عمل شوند.

در تحلیل روزنامه «گلوبال تایمز» چین آمده است، مسلم است که اقدام آمریکا در ایران و مناطق طرفدار ایران، انزجار و نفرت فراوانی که به میزان زیاد از هراس ها بیشتر است، بر خواهد انگیخت. نخبگان آمریکا باید واقعاً به این فکر کنند، از جنگ عراق تا به امروز، آمریکا در منطقه چه تعداد از مقامات بلندپایه و رهبران حریفان خود را کشته است؟ چه تعداد آمریکایی جان باختند و چه هزینه سنگینی پرداخته شد، اما آیا از افرادی که در خاورمیانه از آمریکا نفرت دارند، وحشت کرده است؟

بدیهی است پاسخش منفی است. مخالفان آمریکا در خاورمیانه در هر نسلی دیده می شوند، آمریکا در خاورمیانه همیشه دشمن دارد، باید گفت سیاست آمریکا درباره خاورمیانه به طور کلی شکست خورده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    1 0
    نه .!کی گفته ؟!الان آمریکاییها در ناامنی مطلق در منطقه هستند.حواسشون باشه.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    5 0
    اگر هزار هزار از اینها قلع و قمع شوند و تمام ساختمانهای آن با خاک یکسان شود ،کل ایالات متحده شخم بخورد، جبران یک بند انگشت حاج قاسم هم نشده است .چه فکر کرده اند انتقام ما از آمریکا ابدی شد و ما باید سالهای سال انتقام بگیریم .
  • دیده بان IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    30 0
    بسم الله القاصم الجبارین به نام خداوندی که درهم شکننده سرکشان است از یک ایرانی به نوکر شیطان ، دونالد ترامپ نحوه ی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی ما ایرانی ها را به یاد شهادت قاسم ابن الحسن می اندازد که جسمش قطعه قطعه شد. و تو که پدربزرگت صاحب قمارخانه و فاحشه خانه بود و خودت نیز مشهور به قمار بازی و فحشاء هستی ما را به یاد یزید نوه ی ابوسفیان می اندازی. و اینکه هر دو قاسم در عراق خونشان بر زمین ریخت و بدنشان قطعه قطعه شد هم بی حکمت نیست. قاسم سلیمانی به آرزوی دیرینش رسید و مرگ پایان هر انسان است و بی تردید تو را نیز در کام خود خواهد کشید. اما شهادت چیزی است که تو اصلا نمی دانی چیست. تو از دنیا تنها ثروت و برج و قمار و شهوت رانی را می شناسی. به هر حال خطای بزرگی مرتکب شدی و خودت بهتر از هرکس می دانی که این خطای تو جان بسیاری از مردم وطنت که تو وظیفه ی محافظت از آنان را داری به خطر انداخته است. و اکنون بیهوده در باتلاقی که خودت ایجاد کرده ای دست و پا می زنی و دیری نخواهد پایید که در آن غرق خواهی شد. من نه سیاست مدارم، نه نظامی، نه تحلیل گر، نه کارشناس و استراتژیست. من فقط یک شهروند ایرانی ام. شهروندی که می بیند و می داند هر شب با آرامش و امنیت سر بر بالش گذاشته و خوابیده. فردا صبحش هم فرزندانش به مدرسه رفته اند با امنیت و همسرش به خرید رفته یا در منزل مانده با امنیت و خود به اداره ام رفته است با امنیت. امنیتی که آن را مدیون سربازان وطن است. قاسم سلیمانی نیز یکی از این سربازان بود که از آغاز تهاجم نظامی عراق به جبهه ها رفت و از ما در مقابل دشمن دفاع کرد و بعد از آن نیز همچنان به دفاع از ما در مقابل اشرار و متجاوزین ادامه داد. او هسته ی داعش را نابود کرد و نه تنها ایران که جان شهروندان اروپایی و حتی آمریکایی را از شر غده ی سرطانی داعش نجات داد.
  • دیده بان IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    25 0
    بغضی شدید گلویم را می فشرد و بعد از سه روز از مرگ جانسوز قاسم سلیمانی هنوز گریه نکرده ام و گریه ام را نگه داشته ام تا بغضم سنگین تر شود و تبدیل به خشم شود و خشمم عصیان شود در برابر انسان نمای بی شرم و کثیفی چون تو ، نتانیاهو ، بن سلمان و تمامی درنده هایی که در زیر نقاب انسان پنهان شده اند. قاسم سلیمانی در آتش سوخت درست همچون ققنوس و از خاکستر او قاسم سلیمانی ها به دنیا پا نهادند. قاسم سلیمانی سوخت اما تفکرش رویید و گل کرد. درست همچون ابراهیم در گلستان. تردید نکن ای نوکر شیطان که روز انتقام نزدیک است. نه من که میلیون ها ایرانی مثل من تنها به انتقام سهمگین می اندیشند. انتقامی سخت همچون سیطره ی نور خورشید بر سیاهی شب که آن را محو و نابود می کند. تردید نکن هیچ ایرانی از مرگ نمی ترسد اما از ننگ می ترسد. از تسلط بیگانه بر جان و مال و ناموس خویش می ترسد. پس بعد از این هیچ شبی را با آرامش به خواب نرو و هیچ صبحی را بی وحشت آغاز نکن که به زودی چون صاعقه ای رعدآسا بر سر تو و تمامی نوکران شیطان فرود خواهیم آمد. قرآن کتاب آسمانی ما وعده های بی شمار به ما داده است برای پیروزی بر ظلمت و تاریکی و سربازان شیطان که تو از همان هایی. 2 خداوند عقل تو را در ربود و با یک حرکت نسنجیده و نابخردانه میلیون ها دشمن برای خود و مردم کشورت فراهم کردی. امروز میلیون ها قاسم سلیمانی در ایران آماده ی انتقام از تو و تمامی مستکبران و ظالمان عالم هستند. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    4 0
    سردار حاج قاسم با بودنش داعش را نابود کرد وبا رفتن وشهادتش کفر ودشمن را ریشه کن میکند.روحش با اولیااسلام محشور باد‌
  • احمد IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    4 0
    تاقبل از ترور سرداران اسلام اگر فقط خاورمیانه برای ترامپ ناامن بود امروز کل جهان حتی کاخ سفید برای این ابلیس پلید ناامن است
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    2 0
    به هیچ عنوان. بلکه با اقدام این مردیکه کاباره ای احمق، نا امنی برای آمریکائیان بشدت بیشتر شده است. در واقع با این کار یک عمل بالفعل (تهدید جان آمریکائیان توسط سپاه قدس) رو به یک اقدام عملی تبدیل کرد. الان هم تقاص خون این عزیزان رو باید بدهند و هم ضربه سپاه قدس رو باید نوش جان کنن! بقول امام رضوان الله علیه یک دیوانه ای یک سنگی در چاه میاندازه که 100 عاقل نمی تونن از چاه درش بیارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس