شاید خیلی از ما با نزدیک‌ شدن به فصل‌های سرد سال، قید طبیعت‌گردی را بزنیم و دوست نداشته باشیم در فصلی سفر کنیم که سرما، مانعِ لذت بردن‌مان از طبیعت شود. از آن‌طرف مقصدِ اول بسیاری از مردم برای سفر، محدود به شهرهای شمال ایران شده است. این موضوعی‌ست که که نمی گذارد چشم‌انداز درستی از دیگر مناطق گردشگری کشورمان داشته باشیم و بدانیم مناطقی هستند که در فصل‌های سرد هم می‌شود به آن‌ها سفر کرد و لذت برد.

کویرهای ایران همان مناطقی هستند که در پاییز و زمستان می‌توانند تجربه شیرینی از سفر به ما بدهند. روزهای کویر گرم و شب‌هایش سرد است. شب‌های کویر معروفند به اغواگریِ نور ستاره‌ها و رقص شهاب‌سنگ‌ها. هرکسی به کویر سفر کند، حتما بعد از بازگشت از جادوی شب‌هایش خواهد گفت. روزهای کویر جان می‌دهند برای راه رفتن روی رمل‌هایی که گرما را در ذرات‌شان محبوس کرده‌اند و انگشتان پای آدم را می‌فشارند.

در فصل‌های سرد همیشه می‌توان روی سفر به کویر حساب کرد و تصویر قدیمی سرما و سفر را در ذهن تغییر داد. در ادامه بهترین کویرهای ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در فرصت باقی مانده از فصل‌های سرد، به آن‌ها سفر کنید.

کویر مرنجاب، لذتِ غلت خوردن روی رمل‌های شنی

یکی از کویرهای نام‌آشنای ایران، کویر مرنجاب است. این کویر زیبا در نزدیکی اصفهان قرار دارد و فاصله‌ی آن تا شهر کاشان حدود ۵۳ کیلومتر است. این منطقه در زمان صفویان در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار گرفته و یکی از محل‌های محبوب شاه عباس صفوی بوده است. آفرود سواری، شترسواری، و کویرپیمایی با موتورهای چهار چرخ، از محبوب‌ترین تفریحات کویر مرنجاب است. روی رمل‌های شنی این کویر می‌توان غلت خورد و به پایین آمد و داغی شن‌ها را با دست حس کرد.

کویر مرنجاب یکی از زیباترین آسمان‌ها را دارد و در بعضی از شب‌هایش می‌توان بارش شهاب سنگ و نورِ ستاره‌های دنباله‌دار را دید.

کویر ورزنه، بزرگترین سایت تفریحیِ کویری ایران

سفری به دریای شن‌های داغ کویر ورزنه

کویر ورزنه یکی از کویرهای نزدیک به تهران است و با پایتخت حدود ۲ تا ۳ ساعت فاصله دارد. کویر ورزنه نزدیک روستای ورزنه قرار و نام خود را از این منطقه گرفته است. بزرگترین سایت تفریحی کویری ایران در این کویر وجود دارد و حیواناتی مانند روباه شنی و سارگپه در کنار گیاهانی چون اسکبیل و تق تقو، وضعیت زیست بومی این منطقه را غنی کرده است. در کویر ورزنه دست‌تان برای تفریح کردن باز است و گزینه‌های تفریحی زیادی دارید که می‌توانید هرکدام را که باب سلیقه‌تان است امتحان کنید.

شترسواری، زیپ لاین، پاراگلایدر، باگی‌سواری و آفرودسوری از جمله گزینه‌های تفریحی این کویر است. عکاسی در شب و رصد ستارگان نیز لذت دیگری‌ست که در سفرتان به کویر ورزنه می‌توانید امتحان کنید. در سفرزون می‌توانید با گزینه‌های تفریحی و هزینه تفریحات در کویر ورزنه آشنا شوید.

کویر ابوزیدآباد، بازدید از جاذبه‌های تاریخی در کنار شن‌سواری

کویر ابوزیدآباد، کویری برای بازدید تاریخی

کویر ابوزیدآباد یکی دیگر از کویرهای نزدیک به استان اصفهان است که در فاصله چند کیلومتری کاشان قرار گرفته. در این کویر نیز می‌توان تفریحاتی مانند شن‌سواری و پیاده‌روی روی رمل‌های شنی را تجربه کرد، اما شاید این تنها توصیف کافی درمورد کویر ابوزیدآباد نباشد؛ زیرا این کویر جاذبه‌های تاریخی فراوانی نیز دارد که به محبوبیتش افزوده است. بعد از آن‌که با قدم زدن روی رمل‌های شنتی کویر آرامش گرفتید و گرمای شن‌ها زیر پوست‌تان رفت، وقت آن است که از جاذبه‌های آنجا مانند قلعه کرشاهی، شهر زیرزمینی نوش آباد و کاروانسرای صفوی دیدن کنید.

جالب است که کویر ابوزیدآباد پایتخت گویش‌های کهن ایران محسوب می‌شود. گویش «بیذوی» و فرهنگ مردم آنجا به اهمیت این منطقه افزوده است.

** این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس