سعدالله زارعی و هادی محمدی

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: سردار سلیمانی فرمانده شجاع برای پیاده‌کردن طرحی بود که کشورهای منطقه و حتی سعودی‌ها روی آن اجماع داشتند؛ چون به هم خوردن سایس‌پیکو باعث تجزیه عربستان می‌شد.

به گزارش مشرق، سعداله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه زنده شبکه خبر با اشاره به اهمیت مجاهدت‌های چندین ساله سپهبد شهید قاسم سلیمانی در منطقه اظهار داشت: وقتی جورج بوش عراق و افغانستان را گرفت یک تئوری توسط بوش مطرح شد که باید نقشه خاورمیانه تغییر کند و ما قواعد «سایس‌پیکو» را قبول نداریم و باید ساختاری جدید ایجاد شود که باید مرزهای جدید، کشورهای جدید و تقسیم‌بندی‌های جدید را پدید بیاورد. 

وی با بیان اینکه حتی ایران هم مخاطب طرح آمریکایی‌ها بود گفت: طبق نقشه‌ای که منتشر کردند ایران به پنج کشور تجزیه شده بود و قرار بود طرح پیاده شود.

بیشتر بخوانید:

زارعی ضمن تاکید بر اینکه کشوری که طرح جدید آمریکا را به هم زد جمهوری اسلامی ایران بود گفت: در سال‌های 81 و 82 قدرتی مقابل آمریکا وجود نداشت و از روی دیگر   روس‌ها درگیر مسائل خود بودند و چینی‌ها هم  اصلا ادعایی در این خصوص نداشتند، بنابراین در این فضا آمریکایی‌ها گفتند ما سایس‌پیکو را قبول نداریم و باید خاورمیانه بزرگی ایجاد شود که منظورشان تجزیه دوباره کشورها و تغییر کلی نقشه کشورهای منطقه بود. 

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در همان روزهایی که ‌آمریکایی‌ها عراق را تازه اشتغال کرده بودند رهبر انقلاب فرماندهان سپاه را فرا می‌خوانند و به آنها اعلام می‌کنند که این طرح آمریکا در عراق و منطقه است و این طرح باید شکست بخورد و ما می‌توانیم شکست بدهیم. 

زارعی با بیان اینکه سردار سلیمانی و سایر فرماندهان برای خارج کردن عراق از اشتغال نظامی توسط ‌آمریکا برنامه‌ریزی کردند و در نهایت با یک مهندسی دقیق و هوشمندانه موفق شدند در فاصله‌ای هشت ساله  عملا عراق را از اشغال خارج کنند، تصریح کرد: در سال 2007 آمریکا به این نتیجه رسید که باید از عراق خارج شود و طبق قرارداد امنیتی که امضا شد قرار شد از سال 2009 تا 2011 نیروهایش را خارج کند و خارج هم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی فرمانده میدانی اخراج آمریکا از عراق بود، گفت: همچنین در بحث داعش هم اگر ابتکار سردار سلیمانی و مجاهدت مردم عراق در صحنه نبود الان کل عراق در اختیار داعش بود و تمام حرم‌های ائمه ویران شده بود و هزاران نفر بلکه میلیون‌ها شیعه را از دم تیغ گذرانده بودند و نهایتا امروز عراق کانون خطر بزرگی برای تمام کشورهای منطقه بود و این اتفاق، تهدیدی بزرگ برای عربستان، ترکیه، کویت و بسیاری از کشورهای منطقه می‌شد. 

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: سردار سلیمانی چیزی را پیاده کرد که با منافع عموم تطبیق داشت و در مقابلش جبهه سنگینی متشکل از اروپایی‌ها و آمریکا و برخی کشورهای منطقه و همچنین تروریست‌های آموزش‌دیده منطقه حضور داشتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس