کد خبر 1025720
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
جنگ روانی بی‌بی‌سی

تحلیلگر سابق بی ‌بی‌سی، جنگ روانی این شبکه علیه ایران را با بررسی یکی از اخبارش در مورد اعترضات اخیر عراقی‌ها در مقابل سفارت آمریکا بررسی کرد.

به گزارش مشرق، "فرشاد توماج" تحلیلگر سیاسی مقیم اروپا و از کارشناسان سابق بی‌بی‌سی به رویکرد ضدایرانیِ بی بی سی انتقاد کرد و در حساب توییتر خود نوشت: "جنگ روانی بی‌بی‌سی یعنی: خبری منتشر کرده در مورد حمله معترضین به سفارت آمریکا، در نقطه‌نقطه‌اش به ایران اشاره کرده، بیش از خودِ عراق به «گروه موردحمایت ایران» / «شبه‌نظامیان وابسته به ایران»/«نخست‌ مورد حمایت ایران» اشاره کرده است.
 
واقعا تشخیص ادبیات بی‌بی‌سی و فاکس‌نیوز سخته(!) اخبار اونها هم همین الگو رو دارند."

 
 


 
 
چندی پیش توماج به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای بی‌بی‌سی از مشارکت در برنامه‌های این شبکه دولتی صرف نظر کرد.
 
«پوریا آستراکی» از فعالین شبکه‌های اجتماعی، نیز در این مورد در حساب توییتر خود نوشت:"در چند ساعت گذشته در مقاطعی، تعداد توییت‌های حاوی نام ایران بیشتر از توییت‌های حاوی نام عراق بوده است. این جنگ روانی محدود به بی‌بی‌سی نیست. اکثر رسانه‌های جریان اصلی، ترول‌های طرفدار ترامپ و اسراییل و مجاهدین خلق، نقش عمده‌ای در جا زدن حوادث بغداد به عنوان موضوعی ایرانی داشته‌اند."

 
"علی قلی‌زاده" از تحلیلگران سیاسی که او نیز در گذشته سابقه حضور در بی‌بی‌سی را داشته به نمونه‌ای دیگر از رفتارهای ضدایرانی این شبکه سلطنتی در موضوع عراق اشاره کرد و در حساب توییتر خود نوشت: "‌بی‌بی‌سی به دستگاه پروپاگاندا ضدایرانی بدل شده. تخریب کنسولگری ایران در نجف توسط عده‌ای قلیل را به «معترضان عراقی» نسبت می‌دهد و اعتراض هزاران نفر مقابل سفارت آمریکا در بغداد را «حمله نیروهای نزدیک به ایران» میخواند! حاکی از اتاق فکر مشترک در جنگ روانی‌رسانه‌ای علیه ایران."
 
 


 
 
قلی‌زاده در ادامه نوشت: "استفاده از عبارت «گروههای نزدیک به ایران» برای معترضان عراقی خط همه رسانه‌های فارسی‌زبان تحت مدیریت اتاق مشترک جنگ روانی رسانه‌ای بود. جالبتر اما استفاده دویچه‌وله(خبرگزاری آلمانی) از عبارت «تهاجم اسلامگرایان» بود، عبارت مورد علاقه ترامپ که در رسانه‌های آمریکا نیز مورد انتقاد قرارگرفته."
 
 


 
 
اعتراضات عراقی‌ها در مقابل سفارت امریکا از دیروز آغاز شده است.
 
این اعتراضات به دلیل تجاوز هوایی امریکا به حریم عراق و مقر بسیج مردمی این کشور است که به شهادت ۲۷ نفر انجامیده است؛ رسانه‌های ضدایرانی بدون اشاره به تجاوز امریکا به عراق، ایران را عامل تجمعات مقابل سفارت آمریکا در بغداد می‌دانند و در تلاشند آن را تظاهرات غیرمردمی بدانند.
 
رسانه‌های سعودی‌امریکایی در ماه‌های اخیر و همزمان با شکل‌گیری تظاهرات عراق و لبنان در تلاشند تا افکار عمومی این کشورهای علیه ایران هدایت کنند.
 
این در حالی است که بعد از حمله هوایی امریکا به عراق، روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای نوشت: "با حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی، تمام احزاب علیه این اقدام آمریکا متحد شده و همچنین افکار عمومی بسمت مخالفت با آمریکا چرخیده است."
 
«نجاح‌محمدعلی» تحلیلگر عراقی در مورد رفتارهای ضدایرانی رسانه‌ها گفته بود: " در حالی که عربستان برای ما ماشین بمب‌گذاری شده و انتحاری فرستاده، آمریکا کشور ما را اشغال کرد و اکنون چند پایگاه نظامی در عراق دارد اما ایرانی‌ها برای ما شهید فرستادند و بغداد را در مقابل داعش از سقوط نجات دادند! با این حال رسانه‌ها در تلاشند ایران را در مشکلات عراق مقصر معرفی کنند!"
 

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    19 5
    رسانه مستقل دیگه پیدا نمیشه. آدم خودش باید سواد رسانه ای داشته باشه
  • دیده بان IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    27 6
    تلاش مذبوحانه دشمنان انقلاب اسلامی ایران خنده داراست!!!
  • رضا IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    8 2
    از همه عوضى تر و بى حيثيت تر شبكه ايران اينتر نشناله ! رسانه هاى خبرى هرچقدر هم وابستگى داشته باشند سعى ميكنند ظواهر رو رعايت كنند اما اين جماعت معلوم نيست كجا آموزش ديده يا از كجا ماموريت دارند كه اينطور علنى و رسمى بى شرافتى خود را داد بزنند. اگر كسى يه ذره و نه بيشتر شرف داشته باشه نميتونه رفتار اين جماعت خود فروخته رو تحمل كنه
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    11 2
    یعنی چی؟ یعنی شما انتظار دارید بی بی سی که دشمن است چوری رفتار کند؟!!
    • سید IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
      9 0
      یعنی انتظار می رود که همه ایرانیان درک این موضوع که بی بی سی دشمن کشور ما و جولانگاه بهائیان نجس است، را داشته باشند! این مشکلی دارد؟!؟!؟
  • محمد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    12 0
    بی بی سی رسانه ای نجس وبی مسئولییت همسان رسانه های گروهای تروریستی با تهیه کنندگانی خائن ومزدور
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    4 0
    بی بی سی چرا از وحشی گری وجنایات آمریکاسعودی
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    15 0
    بی بی سی فقط مثل سگ واق واق میکنه
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    8 0
    مرگ بر بی بی سی لعنت خدا بر بی بی سی....
  • سید IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    9 0
    بی بی سی فارسی مأمن و مأوا و جولانگاه بهائیان نجس و مزدور انگلیس
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    6 0
    اخه اینا خیلی نگران مردم ایران هستن، خیلی برای مردم ایران زحمت کشیدن، اصلا هم وابسته به MI6 نیستن!! تمام اخبارهاشون هم راست و درسته، هیچگونه ارتباطی هم با سیاست ناامید کردن اصلاح طلبا ندارن!
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    1 10
    مگه دروغ گفته همش درسته خودمون رو گول نزنیم
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    4 0
    بی بی سی بی بی سی ننگ به نیرنگ تو
  • افشین IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
    0 0
    همین روز ها مرگ ملکه حرامزاده انگلیس .انشاءالله هر چه زودتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس