کد خبر 1025594
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
حکم جدید پرداخت«حق سنوات پایان خدمت»/ تسویه با آخرین حقوق پایه

دیوان عدالت اداری در رای صادره خود اعلام کرد که حق سنوات پایان خدمت کارگران ولو در صورت پرداخت در پایان هر سال، باید بر مبنای آخرین حقوق پایه دریافتی تسویه حساب شود.

به گزارش مشرق، بر اساس تکلیف قانون کار، تمام شاغلان بیمه شده تأمین اجتماعی در زمان اتمام همکاری مشمول یک پایه سنوات پایه خدمت به تعداد سال‌های سابقه می‌شود.

بر این اساس، به استناد ماده ۲۴ قانون کار، در صورت خاتمه قرارداد کار اعم از «کار معین یا مدت موقت»، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق، مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار، در مقابل هر سال سابقه، به نیروی کار پرداخت کند؛ اما در پرداخت حق سنوات پایان کار، دو رویه وجود دارد که بر اساس یک بخش از آن، برخی کارفرمایان حق سنوات پایان خدمت را در زمان پایان خدمت (قطع همکاری یا بازنشستگی) به صورت یکجا با حقوق پایه همان سال پرداخت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در عین حال، رویه دیگر این است که برخی کارفرمایان حق سنوات را در پایان هر سال به نیروی کار پرداخت می‌کنند، به این ترتیب که هر فرد شاغل، در پایان هر سال علاوه بر پرداخت دوپایه حقوق به عنوان عیدی، معادل یک پایه نیز به عنوان حق سنوات دریافت می‌کند.

بر اساس رأی جدید دیوان عدالت اداری، قضات عالی مقام، در رسیدگی به شکایات کارگران با اصدار احکام مشابه، پرداخت حق سنوات در پایان سال را علی الحساب تلقی کرده اند که این بخشنامه ابطال می‌شود و حق سنوات باید در خاتمه و قطع رابطه کاری بر مبنای آخرین حقوق پایه دریافتی تسویه حساب شود.

بر همین اساس، بخشنامه طبق رأی جدید دیوان عدالت اداری، پرداخت مزایای پایان خدمت (سنوات) در هر سال به منزله تسویه حساب نهایی حق سنوات نیست و باید بر مبنای آخرین حقوق محاسبه شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 7
  • کاربرجدید IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    8 20
    عجب فکری !!! اگر اینجوری است پس به همه کارمندان دولت نیز در پایان هر سال سنوات انها را بدهند و بعد هم آخر خدمت مابه التفات آن را. چون یک ماه حقوق الآن برای مثلاً 20 سال دیگری مبلغ بسیار ناچیزی است. پس بهتر است هیچ کارفرمائی پاداش سنوات را آخر هر سال پرداخت نکند و بجای پرداخت به کارگر در بانک سرمایه گذاری کند تا از محل سود آن بهره مند شود و ...
  • مصطفی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    6 2
    سلام:کارمندان قراردادی اموزش وپرورش که بااشل کارگری حقوق دریافت میکنن وهیچ گونه امتیاز کارمندی ندارند چطور در انتهای سال هیچ گونه پاداشی دریافت نمیکنن؟نه سنوات نه پاداش...!!!
  • کاووس جوکار IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
    7 1
    این قانون به ضرر گارگران است چون کارفرما نخواهد داد و اگر به هر دلیل ورشکست شد دیگر ندارد که بدهد
  • اکبرسازنده FR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    1 0
    پس از سی سال خدمت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به صورت قراردادی کار کرده ام و آخرین بدن ریال پاداشت سنوات بازنشسته شدم
  • ویسی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    1 0
    خیلی خوب شدچون بیشتر کارفرماباپرداخت سنوات همان سال وگرفتن تعهد محضری ازکارگران که سنوات خودرادریافت نموده تاجای هیچ گونه شکایتی ازطرف کارگرمتوجه آنها نباشد اگرقانونی هم تصویب می شدکه ماموران بیمه همه جا کارگررا رویت وچگونگی مشغول بکاربودن آنهارا یاداشت می نموداند
  • کارفرما DK ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 1
    با توجه به اینکه کارفرما می تونه سنوات رو در آخر سال پرداخت نکنه پس عملاً اگر پرداخت کرده بود واژه علی الحساب سنوات بی معنی بوده و مبلغ پرداختی باید به عنوان وام تلقی گردد و با توجه به اینکه این مبلغ به کارفرما بازپرداخت نشده است باید با توجه به تورم به آن سود تعلق گیرد. برای راحتی کار کافیه فرض کنید اون موقع کارفرما به جای پرداخت سنوات با پول پرداختی چند تا سکه بهار آزادی می تونسته بخره و پس انداز کنه تا در هنگام تسویه کارگر با اون سکه ها سنوات کارگر را پرداخت کنه بنابراین در هنگام بازپرداخت باید معادل ریالی قیمت آن سکه ها از سنوات نهایی کسر گردد. حال که کارفرمایان با وجود هزاران مشکلی که با آن روبرو هستند برای رفاه کارگران سنوات را زودتر پرداخت می کنند جا دارد کارگران به حق خود راضی باشند و به فکر گرفتن باج از کارفرمایان نباشند. همچنین کارگران این را به یاد داشته باشند که با افزایش هزینه برای کارفرمایان فقط باعث کاهش اشتغال و بیکاری خود خواهند شد
    • javid IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 1
      شما اگر اینطور فکر می کنید پس باید بدانید که خیلی از کارفرمایان اینوطور نیستند و حق سنوات را در بانک سرمایه گذاری می کنند . در ضمن استفاده از واژه حق در مورد حقوق در ایارن بسیار مزحکه .
  • دریا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    اگر سنوات شخصی بیشتر از یک پایه حقوق پرداخت شود آیا مشکلی دارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس