کد خبر 1025398
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
تشییع پیکر شهدای الحشد الشعبی در بغداد

حمله جنگنده‌های «دونالد ترامپ» به مراکز «حشدالشعبی»، نتیجه عکس داد و عراقی‌ها به طور متحد و یکپارچه، به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.

به گزارش مشرق، دیروز ملت عراق برای شهدای مظلوم حشدالشعبی‌اشک ریخت و همه از شیعه و سنی، اعلام کردند که نیروهای حشد، قهرمانان ملی کشور عراق هستند. این یکپارچگی و وحدت که عراق بدان نیاز داشت را رئیس‌جمهور آمریکا به آنها ارزانی کرد و عراقی‌ها یکبار دیگر متوجه شدند که دوست و دشمن‌، چه کسانی هستند.

بیشتر بخوانید:

خودکشی از ترس مرگ؛ وقتی امریکا از مقاومت رکب خورد

استقرار گسترده نیروهای امنیتی در بغداد +عکس

هشدارهای واشنگتن به شهروندان خود در بغداد

عکس/ ورودی جدید سفارت آمریکا در عراق


این وحدت و یکپارچگی مثال زدنی، از چشم رسانه‌های اصلی نزدیک به کاخ سفید مثل«نیویورک تایمز»، هم دور نماند و این روزنامه به همراه بسیاری از رسانه‌های آمریکایی دیگر، دیروز اعلام کردند، حمله جنگنده‌های آمریکایی به حشدالشعبی، عراقی‌ها را متحد کرده است.


در سایه این یکپارچگی مثال زدنی، همه توجه‌ها دیروز در عراق به دو چیز بود؛ اول، شهدای حشدالشعبی که بااندوه فراوان، در بغداد تشییع شدند و دوم، سفارت آمریکا به عنوان محلی که در آن، علیه مردم عراق، توطئه‌های کثیف طراحی و عملیاتی می‌شود.


تشییع شهدای حشدالشعبی


دیروز سفارت آمریکا از نگاه مردم عراق، محل اجتماع مشتی دزدان دریایی بود و به همین خاطر، آنها شهدای حشد را به نزدیک سفارت بردند و در آنجا آنها را تشییع کردند و با صدای بلند، شعار «مرک بر آمریکا» سر دادند، تا قاتلان فرزندان آنها در آن سوی دیوار، این شعارها و فریادهای انتقام را با گوش خود بشنوند.


به گزارش خبرگزاری فارس، معترضان عراقی در حالی که پرچم‌های حشد را در دست داشتند، خواستار بسته شدن سفارت و اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند.


شرکت کنندگان دراین مراسم، پلاکاردهایی در دست داشتند که شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» روی آنها نوشته شده بود.


آنها همچنین هشدار دادند، اگر اعضای پارلمان عراق خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان را تصویب نکنند، مردم عراق به آنها اجازه ورود به پارلمان را نمی‌دهند.


در مراسم تشییع پیکر شهدا مقابل سفارت آمریکا، شماری از مقامات سیاسی و رهبران حشدالشعبی نظیر «هادی العامری» رئیس‌سازمان بدر، «قیس خزعلی» رهبر «عصائب اهل الحق»، «فالح الفیاض» رئیس‌سازمان حشدالشعبی‌، «ابومهدی المهندس» معاون الفیاض و «حسن سالم» نماینده پارلمان عراق نیز حضور داشتند.


شماری از مردم خشمگین عراق نیز از دیوار سفارت بالا رفته و با در دست داشتن پرچم سازمان حشدالشعبی، روی دیوار نوشتند: این سفارت به خواست مردم عراق، بسته است.


منابع حشدالشعبی اعلام کردند، در حمله هوایی به پایگاه‌های حشد در غرب عراق، دست‌کم ۲۸ نفر از نیروهای حشد، از جمله یک فرمانده و دو معاون وی، شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.


به آتش کشیدن بخش‌هایی از سفارت


تصاویر و فیلم‌های ارسالی از تجمع مقابل سفارت آمریکا در بغداد نشان می‌دهد که پارکینگ و بخشی از حصار و در سفارت آمریکا به آتش کشیده شد.


معترضان همچنین، علاوه‌بر به آتش کشیدن پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی، برجک‌های نگهبانی سفارت آمریکا را به آتش کشیدند.


موضع‌گیری چهره‌ها و جریان‌ها


«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق، طی سخنانی مقابل سفارت آمریکا، اظهار داشت: سفارت آمریکا در منحرف کردن تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز مردمی در عراق از مسیر خود و خرابکاری عناصر نفوذی نقش داشته است. وی گفت: اینجا، مکان توطئه‌چینی علیه عراق و حمایت از جوکر و خرابکاران است.


«شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل« نُجَباء» هم گفت: پیام تظاهرکنندگان، حشد و مقاومت به خوبی به سفارت آمریکا رسید.


مهندس «نصر الشِمَّری» سخنگوی نُجَباء، با تاکید بر لرزوم محاکمه عواملی که در ریخته شدن خون مردم عراق، نقش داشته‌اندگفت: در راستای بیرون راندن آخرین سرباز آمریکایی از عراق، تلاش می‌کنیم.


«ائتلاف فتح» هم تاکید کرد، این حادثه، واکنشی علیه حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی عراق است.


تظاهر کنندگان در بغداد نیز اعلام کردند، تا تعطیلی سفارت آمریکا، به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.


«ابوعلا الولایی» از فرماندهان ارشد حشد هم دیروز مقابل سفارت آمریکا گفت:«آمریکا خودش را قدرتمند می‌داند، اما ما با قدرت، بیرون‌شان کردیم. آمریکا را از در بیرون کنید، از پنجره وارد می‌شود. اما، این بار فرق می‌کند، ما سربازان‌شان را هدف قرار خواهیم داد و انتقام شهدا را خواهیم گرفت.»


نیروهای امنیتی عراق هم برای محافظت از سفارت آمریکا در بغداد دخالت نکردند؛ سازمان مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد، نیروهای این سازمان مامور محافظت از سفارت آمریکا در بغداد نیستند، بلکه ماموریت آنها، به خارج از بغداد مربوط می‌شود.


در رابطه با امتناع نیروهای عراقی از محافظت از لانه جاسوسی آمریکا، یک تحلیلگر آمریکایی خطاب به کاخ سفید گفت: شما سربازان عراقی، پلیس‌ و مبارزان ضد داعش را کشتید. به همین دلیل، هیچ‌کس در عراق نمی‌خواهد از سفارت شما محافظت کند. اسباب و اثاثیه‌تان را از عراق جمع کنید و بروید.


هشدار عبدالمهدی به معترضان


«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق، طی بیانیه‌ای از کلیه تظاهرکنندگان خواست فورا از سفارت آمریکا در بغداد دور شوند، زیرا هرگونه تعدی و اقدام علیه سفارت‌خانه‌ها و مراکز دیپلماتیک، با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شده و متخلفان به ‌اشد مجازات محکوم خواهند شد.


«جواد الربیعاوی» از فرماندهان حشدالشعبی عراق، هم گفت: عبدالمهدی از معترضان خواست وارد سفارت آمریکا در بغداد نشوند، اما بازداشتن آنان از این کار، دشوار است.


خشم مقدس


خشم ضدآمریکایی دیروز ملت عراق، که در تظاهرات ده‌ها هزار نفری و در شهرهای مختلف متبلور شد، مثال زدنی بود؛ مردم دیروز تصمیم گرفتند، لانه جاسوسی آمریکا را تصرف کنند و برای همیشه به توطئه‌های واشنگتن علیه ملت عراق پایان دهند و از دست این مرکز توطئه چینی و جاسوسی، برای همشه خلاص شوند. آنها با نصب پرچم‌های حشد بر دیوارها و بر جا گذاشتن حداقل ۶۲ مجروح، عقب نشستند. بر روی پرچم‌ها نوشته شده بود«این حشدالشعبی است و به دستور آیت‌الله سیستانی تاسیس شده است». تظاهرکنندگان روی دیوار سفارت هم نوشتند: «تسخیر شد و به فلسطین داده شود.»


حمله عراقی‌ها به سفارت آمریکا، در تلویزیون‌های عربی واکنش گسترده‌ای داشت و دیروز شبکه‌های المیادین‌، العربیه‌، اسکای نیوز عربی، بی‌بی سی عربی‌، راشا تودی عربی و الجزیره به طور زنده‌، اعتراضات را پوشش می‌دادند.


با افزایش احساسات ضدآمریکایی و احتمال اینکه سفارت به دست مردم بیفتد، «متئو تولر» سفیر آمریکا در عراق، بغداد را به مقصد نا معلومی ترک کرد، و کارمندان نیز سفارت را تخلیه کردند. روز قبل از آن و در پی حمله آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی، ۸۰ کارمند سفارت، این مکان را تخلیه کرده و به اربیل رفته بودند. نکته قابل تامل اینکه‌، کسانی که دیروز به سفارت آمریکا حمله ور شدند، همه عراقی بودند و چهره آنها نیز پوشانده نشده بود. این در حالی است که مهاجمان به کنسولگری ایران در نجف، که ماه گذشته اتفاق افتاده بود، نقاب به چهره و شب هنگام به این اقدام دست زده بودند.


دیروز در گرماگرم حمله مردم به سفارت آمریکا به عنوان مرکز فتنه و توطئه چینی در عراق، سران کاخ سفید به دست و پای مقامات عراقی افتادند و حتی به طور ضمنی، زبان به تهدید گشودند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، در تماس تلفنی با «برهم صالح» رئیس‌جمهور و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، مدعی شد که آمریکا از اتباع خود دفاع می‌کند!


در هر حال، شرایط سفارت آمریکا در بغداد، که بزرگ‌ترین سفارت در یک کشور خارجی محسوب می‌شود و واشنگتن با هدف سلطه دائم بر عراق، میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده است، اکنون در شرایط بسیار متزلزلی قرار دارد و این احتمال وجود دارد که طی روزهای جاری مردم عراق این لانه جاسوسی را تسخیر کنند.


دیروز علاوه‌بر بغداد، بسیاری از شهرهای دیگر عراق، از جمله کرکوک، کربلا، دیوانیه، نجف، میسان، قادسیه و بصره نیز شاهد تظاهرات مردم علیه آمریکا بود و عراقی‌ها ضمن اعلام همبستگی با حشدالشعبی و ادای احترام به شهدای اخیر حشد، پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.


فرار به جلوی آمریکایی‌ها


مقامات آمریکایی و شخص ترامپ پس از اینکه به اصطلاح، قافیه را باختند و دیدند علاوه‌بر اینکه همه آنچه را که طی یکی دو ماه اخیر در عراق بافته‌اند، رشته شده است، مجبور شدند که به جلو فرار کنند و انگشت اتهام را به سوی ایران بگیرند؛ به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا که از تظاهرات گسترده مردم عراق مقابل سفارت این کشور، به خشم آمده و نگران شده بود، به هذیان گویی افتاد و در حساب توئیتری خود نوشت: «ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسئول آن هستند. علاوه‌براین، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارت مان در بغداد استفاده کند و این مورد، به آنها هم گفته شده است.»


«مایک پمپئو» وزیر خارجه ترامپ و معمار اصلی حمله به حشدالشعبی، نیز اظهارات وی را تکرار و ایران را متهم کرد. علاوه‌بر این دو نفر، «مارکو روبیو» سناتور آمریکایی هم ادعا کرد که ایران مسئول حمله به سفارت آمریکا در بغداد است! این سناتور جمهوری خواه به مردم آمریکا گفت: برای نظامیان آمریکایی گرفتار در سفارت واشنگتن در بغداد دعا کنید.


ترفند شیطانی کاخ سفید


«محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق، طی یک گفت‌وگوی مطبوعاتی، ترفند آمریکا برای سرکوب مخالفان‌اشغالگری را برملا کرد و گفت که واشنگتن نبرد عراقی‌ها علیه‌اشغالگری را به ایران نسبت می‌دهد!


وی گفت: آمریکا زمانی که بخواهد گروه یا مجموعه‌ای عراقی را هدف قرار دهد، این گروه را به ایران نسبت می‌دهد. سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق افزود: آمریکا زمانی که عراق را در سال ۲۰۰۳‌اشغال کرد، یک کشور رااشغال کرد و اکنون نیز حق ملت عراق است که با این‌اشغالگری مقابله کند، مقاومتی که واشنگتن آن را ایرانی توصیف می‌کند!


وی سفارت آمریکا را لانه جاسوسی خواند و گفت، خواسته مردم عراق روشن است؛ سفارت آمریکا تعطیل و سفیر این کشور به همراه نظامیان آمریکایی از عراق اخراج شوند.


علاوه‌بر سخنگوی حزب‌الله عراق، شماری از نمایندگان پارلمان عراق نیز با جمع‌آوری امضاء، خواستار اخراج نظامیان آمریکایی از عراق شدند.


عزم ۲ ائتلاف بزرگ عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور


در همین حال فاضل الفتلاوی، از نمایندگان ائتلاف الفتح تحت رهبری ‌هادی عامری دیروز (سه‌شنبه) از طرح رهبر جریان صدر عراق در مورد بیرون کردن نظامیان آمریکایی از عراق به روش‌های قانونی و سیاسی استقبال کرد و گفت که ائتلاف الفتح مصمم است که با ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در این زمینه همکاری کند.


وی افزود: بیش از ۱۰۰ نماینده درخواستی جهت مطرح کردن پیشنهاد خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق در جلسه آتی پارلمان را جهت بررسی این پیشنهاد و به رأی گذاشتن آن امضا کرده‌اند.


عبدالمهدی از قبل خبر داشت


عبدالمهدی به اظهارات مقامات آمریکایی، از جمله مایک پمپئو، مبنی بر اینکه دبیرکل سازمان ملل و نخست‌وزیر عراق از قبل در جریان این حمله قرار داشتند، واکنش نشان داد و گفت که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا یک ساعت قبل، این حمله را به او اطلاع داده بود و او نیز می‌خواست اطلاع بدهد، ولی جنگنده‌های آمریکایی پیش دستی کردند.


در واکنش به انتشار خبر فوق، خانم«عالیه نصیف» نماینده پارلمان عراق، ضمن تجلیل از حشد الشعبی، اظهار داشت: نخست وزیر عراق باید در پارلمان حاضر شود و در این خصوص، توضیح دهد تا حقیقت مشخص شود.


در میان کشورهای خارجی نیز، انگلیس، آلمان و عربستان از حمله آمریکا به حشدالشعبی حمایت کردند.


آخرین خبر اینکه، شبکه خبری «اسکای نیوز» دیشب مدعی شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف سفارت آمریکا شد. گزارشی درباره جزئیات این خبر منتشر نشده است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ابو علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    7 3
    خواسته مردم عراق روشن است؛اگر می‌خواهید سربازانتان هدف قرار نگیرند بهترین کار برایتان ترک عراق است ،با این جنایتی که انجام داده اید مردم عراق با آمریکایها مانند سیبلها متحرک برخورد خواهند کرد،تا دیر نشده عراق را ترک کنید.
  • احمد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    2 2
    الطاف خفیه الهی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس