محمد محیی سخنگوی کتائب حزب الله عراق

«محمد محیی» سخنگوی کتائب حزب الله عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق و نیز اخراج سفیر این کشور از خاک این کشور شد.

به گزارش مشرق، شامگاه یکشنبه هشتم دی، مواضع «گردان‌های حزب‌الله» عراق وابسته به حشد شعبی در شهر مرزی القائم استان الانبار (غرب عراق) هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفت که به شهید و زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای مردمی منجر شد.

بیشتر بخوانید:

انگلیس از حمله آمریکا به حشدالشعبی حمایت کرد

چرا آمریکا در میان اعضای «حشد الشعبی» به «کتائب حزب الله» حمله کرد؟

در این زمینه با «محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق مصاحبه‌ای انجام شده است که محورهای مهم آن به شرح زیر است: 

*آمریکا از دوره قبل از آغاز اعتراضات مردمی عراق٬ در تلاش برای پایان دادن به موجودیت حشد شعبی به عنوان یک نیروی امنیتی و نیز پایان دادن به نقش سیاسی آن در پارلمان عراق ٬ یک هجمه تحریفی ضد حشد شعبی به راه انداخت.

*القائم یک منطقه استراتژیک است و آمریکا تلاش می‌کند تا حد امکان منطقه القائم را از وجود گروه‌های مقاومت و حشد شعبی خالی کند.

*حضور نظامی آمریکا در عراق به خودی خود نقض توافقنامه‌ امنیتی در چارچوب استراتژیک است که به آمریکا اجازه می‌دهد تا در عراق حضور نظامی داشته باشد؛ اما به آن اجازه نمی‌دهد تا از عراق به عنوان پایگاهی برای حمله و یا تجاوز حتی ضدکشورهای دیگر استقاده کند؛ پس چگونه ایالات متحده٬ از عراق به عنوان پایگاهی برای ضربه زدن به خود عراقی‌ها استفاده می‌کند؟

*از امروز یک صفحه جدیدی در شناسنامه مقابله ما با ایالات متحده باز شده و باید به مرحله اخراج نیروهای آمریکایی و چه بسا با انجام یک اقدام سیاسی پارلمانی برسیم.

*در عراق نیروهای زیادی وجود دارد که ممکن است با حضور آمریکا در این کشور مقابله کنند؛ اما واشنگتن امروز یک گروه مشخص را مورد هدف قرار داده و ادعا می‌کند که این گروه٬ نیروهایی آمریکایی را مورد هدف گرفته و همین ادعا را بهانه‌ای برای هدف گیری مواضع حشد شعبی قرار داده است.

*ما خواستار خروج نیروهای آمریکایی و اخراج سفیر ایالات متحده از عراق و بازگرداندن اعتبار و عزت به مردمی هستیم که حاکمیت و هویت  آنها با این روش کثیف، نقض شده است.

متن کامل این مصاحبه در زیر می‌آید:

سوال: چرا نیروهای آمریکایی٬ نیروهای حشد شعبی را مورد هدف قرار دادند و هدف از این حمله به‌ویژه پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا از پایگاه «عین‌الاسد» چه بود؟

محمد محیی: مواضع آمریکا در برابر حشد شعبی و گروه‌های مقاومت روشن است و این امر در بسیاری از بیانیه‌ها و مواضع آن خود را نشان داده است. همچنین مطالعات و تحقیقات آمریکایی‌ها تاکید می‌کند که این کشور باید از دست حشد شعبی و گروه‌های مقاومت در عراق خلاص شود؛ چرا که آنها یک تهدید بزرگ برای برنامه‌ها و منافع آمریکا و نیز امنیت رژیم صهیونیستی به شمار می‌آیند. بنابراین آمریکا از دوره قبل از آغاز اعتراضات مردمی عراق٬ در تلاش برای پایان دادن به موجودیت حشد شعبی به عنوان یک نیروی امنیتی و نیز پایان دادن به نقش سیاسی آن در پارلمان عراق  ٬یک هجمه تحریفی ضد حشد شعبی به راه انداخت.

اما واشنگتن در این مرحله شکست خورد و سپس وارد مرحله تظاهرات‌های مردمی عراق شد؛ آمریکا در این مرحله تلاش کرد تا با موج سواری بر این اعتراضات٬ آن را به جنگ داخلی و هرج و مرج کشانده تا به این ترتیب یک بهانه و سرپوش برای مورد هدف قرار دادن مواضع حشد شعبی و پایان دادن به موجودیت آن پیدا کند.

سوال: چرا آمریکا حشد شعبی را به طور مشخص در منطقه «القائم» مورد هدف قرار داد؟

محمد محیی:  هدف کاملا روشن است؛ القائم یک منطقه استراتژیک است و ایالات متحده تلاش می‌کند تا از خلال پایگاه «تنف» در مرز نزدیک سوریه و پایگاه «عین‌الاسد» در مرز نزدیک عراق بر آن مسلط شود. آمریکا همچنین تلاش می‌کند تا با تسلط بر این منطقه٬ راه عبوری را که از جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و از عراق به داخل سوریه و لبنان می‌رسد٬ ببندد. ایالات متحده این راه را یک راه زمینی استراتژیک برای حمایت از مقاومت می‌داند و از دوره‌های گذشته اقداماتی برای بستن این راه و جلوگیری از هرگونه فعالیت در آن انجام می‌داد و چه بسا قرار دادن باندهای داعش در این منطقه از جمله این اقدامات بود. پس از اینکه نیروهای حشد شعبی این راه را آزاد کردند٬ آمریکا شروع به مداخله در آن کرد تا با حشد شعبی و گروه‌های مقاومت درگیر شده و مانع از حضور آنها در این منطقه شود.

بنابراین هدف از مورد هدف قرار دادن این منطقه روشن است؛ آمریکا بارها خواستار عقب‌نشینی حشد شعبی از این مناطق شده بود و امروز تهدید خود را با یک بهانه واهی مبنی بر اینکه گردان‌های حزب‌الله عراق٬ مواضع و پایگاه‌های غیرقانونی آن را مورد هدف قرار داده٬ عملی کرد و شد آنچه نباید می‌شد.

سوال: آیا این اقدام نقض توافقنامه امنیتی میان آمریکا و عراق نیست؟

محمد محیی: ایالات متحده ضربه بزرگی به این توافق زد؛ آمریکا از زمانی که بعد از داعش وارد عراق شد در تلاش برای بهانه‌تراشی به منظور حضور نظامی در این کشور بود و توانست از پوشش داعش که در نهایت ساخته و پرداخته خود آن است٬ برای توجیه این حضورش استفاده کند. این‌گونه حضور نظامی آمریکا در عراق به خودی خود نقض این توافقنامه‌ در یک چارچوب استراتژیک است که به آمریکا اجازه می‌دهد تا در عراق حضور نظامی داشته باشد؛ اما به آن اجازه نمی‌دهد تا از عراق به عنوان پایگاهی برای حمله و یا تجاوز حتی ضد کشورهای دیگر استقاده کند؛ پس چگونه ایالات متحده٬ از عراق به عنوان پایگاهی برای ضربه زدن به خود عراقی‌ها استفاده می‌کند؟

آمریکا٬ این توافقنامه را که از امروز قرار است لغو شود نقض کرد و علاوه بر آن٬ با مورد هدف قرار دادن منطقه‌ای که مدافعان کشور در آن هستند٬ به عزت عراق و ملت این کشور توهین کرد. ما قول می‌دهیم که از امروز یک صفحه جدیدی در شناسنامه مقابله ما با ایالات متحده باز شده و باید به مرحله اخراج نیروهای آمریکایی و چه بسا با انجام یک اقدام سیاسی پارلمانی برسیم.

اگر آمریکا از این خواست ملت عراق سرپیچی کرده و نیروهای خود ر از این کشور بیرون نکشد؛ مردم عراق به شکل کامل آماده مقابله با آمریکا هستند تا آن را از کشورشان بیرون کنند.

سوال: آمریکا ادعا دارد که گردان‌های حزب‌الله عراق در روزهای گذشته نیروهای آمریکایی را در کرکوک هدف گرفته‌اند واکنش شما به این ادعا چیست؟

محمد محیی: آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به دنبال بهانه‌تراشی است؛ این کشور به دروغ گویی شهرت دارد و با دروغ‌های معروف خود کشوری مانند عراق را اشغال کرد و بعد از این ادعا٬ مسئولان آن اعتراف کردند که اطلاعات دقیقی از حمله به نیروهای آمریکایی در دست نیست.

درحال حاضر هم آمریکا به همان روش کثیف ادعاهای باطل خود تکیه کرده است. هرجا که ایالات متحده باشد٬ مقاومت ملت‌ها هم وجود دارد و این دشمنی نتیجه حضور غیرقانونی آن در عراق و یا هر کشور دیگری است.

در عراق نیروهای زیادی وجود دارد که ممکن است با حضور آمریکا در این کشور مقابله کنند؛ اما واشنگتن امروز یک گروه مشخص را مورد هدف قرار داده و ادعا می‌کند که این گروه٬ نیروهایی آمریکایی را مورد هدف گرفته و همین ادعا را بهانه‌ای برای هدف گیری مواضع حشد شعبی قرار داده است.

موضوع مشخص این است که آمریکا تلاش می کند تا حد امکان منطقه القائم را از وجود گروه‌های مقاومت و حشد شعبی خالی کند و این بهانه‌ها و دروغ‌ها را ساخته تا به این هدف برسد.

سوال: واکنش جریان‌های سیاسی عراقی را به این تجاوز چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمد محیی:  ما این مواضع را بررسی کردیم؛ موضع‌گیری آنها در حد واکنش به یک جنایت بزرگ و نسل‌کشی و جنگ و مورد هدف قرار دادن نیروهای امنیتی عراق نبود و بنابراین مواضع باید در سطح این اتفاق باشند.

ما نمی‌خواهیم که رئیس جمهور یا رئیس پارلمان٬ این تجاوز را (صرفا)‌ محکوم کنند؛ ما حداقل خواستار یک موضع‌گیری جدی در برابر آن هستیم و آن این است که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند و نیز خواستار اخراج سفیر ایالات متحده از عراق و بازگرداندن اعتبار و عزت به مردمی هستیم که حاکمیت و هویت  آنها با این روش کثیف نقض شده است.

ما همچنین خواستار شکایت به شورای امنیت و دیوان بین‌المللی هستیم تا آمریکا را برای این جنایت کثیف محاکمه کنند. ما نمی خواهیم فقط این تجاوز را محکوم کنند؛ امریکا باید عراق را ترک کند؛ چرا که این حادثه بسیار بزرگ و سخت بود و ملت عراق از اینکه زبانشان در برابر آمریکا کوتاه باشد خسته شده‌اند. در این میان ممکن است برخی در هماهنگی با آمریکا بوده و سعی داشته باشند تا آن را عصبانی نکنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    4 7
    دوباره دلت یه حمله با اف15 میخواد؟
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      2 1
      شاید شما هم مخواهی کاری بکنند کارستان، دربست سفارت موشک باران شود.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    2 1
    کل دیپلمات ها و تروریست های سنتکام باید اخراج شوند.
  • ابو جعفر IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    1 1
    ایران بهانه است اگر می‌خواهید سربازانتان هدف قرار نگیرند بهترین کار برایتان ترک عراق است ،با این جنایتی که انجام داده اید مردم عراق با آمریکایها مانند سیبلها متحرک برخورد خواهند کرد،تا دیر نشده عراق را ترک کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس