شهرداری تهران

شهرداری تهران مدتیست به "بزم آشوب" تبدیل شده و از شهردار گرفته تا رسانه این نهاد عمومی یکصدا مشغول تشویق مردم به اعتراض خیابانی هستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

صفایی‌فراهانی تأکید کرد:

انتقام جان‌باختگان آبان را از "قالیباف" بگیرید!

محسن صفایی‌فراهانی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در قسمتی از یک مصاحبه با سایت جماران در اشاره همزمان به اغتشاشات آبانماه و انتخابات مجلس یازدهم گفته است:

«رهبری در انتخابات هم رای مردم را حق‌الناس اعلام کردند در این مرحله هم برای دلجویی از خانواده جان‌باختگان نظرشان را ارایه کردند ولی آیا مجریان به عمق این نگاه توجه دارند؟ اگر مجریان رای مردم را پشیزی گرفتند، آیا می‌توان گفت که مفهوم و منظور این اقدام را که جبران روش غلط گذشته بوده، درک کرده‌اند؟! آیا با مجری که عامل این مصیبت‌هاست، برخورد می‌شود؟! آیا مجریان حاضرند در مرحله عمل هم طوری رفتار کنند که مردم تغییر رفتار را ببینند؟!»

او می‌افزاید:

«انتخابات پیش ‌رو نخستین گام است. باید نشان دهند که همه به همین قوانین موجود تمکین می‌کنند یا دوباره به‌ دلیل نامه انتقادآمیز نماینده‌ای در مجلس فلان دوره با اعمال سلیقه باعث رد صلاحیت او می‌شوند ولی مسوولی که برای مدت 12 سال اداره پایتخت را برعهده داشته و بنا به گفته علنی یک عضو شورای شهر تهران 20 هزار میلیارد تومان در دوره مدیریتش بین درآمد و هزینه شهرداری گم شده و قائم مقام او به‌ دلیل سوءاستفاده مالی تحت پیگرد قانونی است و همچنین‌ پرونده غیرقانونی واگذاری املاک و مستغلات شهرداری در جریان است، بدون مشکل کاندیدا می‌شود. اینجاست که مردم باید تغییر رفتار ارکان حکومتی را حس کنند و اگر حس کردند، بزرگ‌ترین دلجویی از خانواده جان‌باختگان خواهد بود.»[1]

* منظور صفایی فراهانی از آن مسئول! قالیباف است و ما میزان عقلانیت اظهارات این فرد درباره قالیباف، انتخابات و دلجویی از جان‌باختگان با رد صلاحیت قالیباف را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

پر واضح آنکه اولا این سخنان از جانب کسی مطرح شده است که بخاطر دروغ و فتنه سال 88 به زندان محکوم شد و بعدا نیز دوستانش تأیید کردند که ماجرای تقلّب، یک دروغ بزرگ بیشتر نبوده است و ثانیا اظهارات و اتهامات او علیه قالیباف نیز نه تنها از سوی قوه قضائیه رد شده است بلکه افراد دیگری از دوستان صفایی فراهانی که نظیر همین اتهامات را علیه محمدباقر قالیباف مطرح کرده بودند نیز نتوانستند اظهارات خود را اثبات کنند و دست آخر به حبس و شلّاق محکوم شدند.

در اقتفای اظهارات صفایی‌فراهانی بایستی به مردم عزیز ایران این نکته را گفت که غیر از مهملات صفایی فراهانی، یکی از راه‌های مهم دلجویی از خانواده‌های آسیب‌دیدگان اغتشاشات اخیر، معرفی «فرماندهان فتنه اقتصادی» به مردم و کسانی است که زمینه‌ساز رأی‌آوردن یک دولت بی‌تدبیر و پهن کردن بستر خیابان در مقابل مردم شدند.

کسانی مثل همان‌ها که از صبح تا شب مشغول سیاه‌نمایی از اوضاع اقتصاد ایران و دروغ‌پراکنی هستند و شب‌هنگام اما به کافی‌شاپ‌های تهران می‌روند و خطابه‌های جدید خود برای تأکید بر نداری و گرسنگی را در همان کافی‌شاپ‌ها تنظیم می‌کنند...

***

"بزم آشوب" در شهرداری تهران

روزنامه همشهری طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته خود با عنوان "عصر جدید اعتراض" که به قلم دبیر گروه بین‌الملل این روزنامه نوشته شده؛ به ارائه یک جمع‌بندی از اعتراضات اخیر در چند کشور دنیا پرداخته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید؛ جملاتی از این یادداشت است:

_ رسانه‌های جدید، هم ناکارآمدی حاکمان را شفاف و بی‌پرده مقابل چشم همه مردم می‌گذارند و هم شیوه‌های اعتراض به این ناکارآمدی را آسان می‌کنند. شعارهای معترضان و شیوه‌های اعتراض آنها از قاره‌ای به قاره دیگر منتقل و تکرار می‌شود. به همین دلیل است که حکومت‌ها برای مهار اعتراض‌ها علاوه بر استقرار پلیس در خیابان، اکنون به ابزار دیگری هم متوسل شده‌اند و آن قطع اینترنت است.

_ مردم معترض، حاکمان ناکارآمد را نمی‌خواهند. اما با استعفای مسئول دولت هم آرام نمی‌گیرند (مانند آنچه در عراق و لبنان شاهد هستیم). اگر در گذشته نظام‌های غیردمکراتیک بیشتر با اعتراض‌های خیابانی روبه‌رو می‌شدند، اکنون معترضان با ناامیدشدن از ساختارهای حکومتی حتی دمکراتیک، با استعفا و انتخابات هم خیابان‌ها را ترک نمی‌کنند.

_ معترضان جدید، رهبر ندارند بلکه نمادهای مشترک آنها را دور هم جمع می‌کند. از سوی دیگر، آنچه معترضان عصر جدید را به خیابان‌ها کشانده یعنی فساد و ناکارآمدی و نابرابری اقتصادی، موضوعاتی نیستند که یک شبه با یک تصمیم و فرمان و جابه‌جایی افراد برطرف شود. اما سخن گفتن از اصلاحات تدریجی با مردم خشمگین، کار آسانی نیست.

_ واکنش حاکمان به اعتراض‌ها هم با آنچه در گذشته روی می‌داد متفاوت است. اکنون حاکمان به جای سرکوب، بیشتر به‌دنبال مذاکره و راضی کردن معترضان هستند.
سال 2019تنها سالی نیست که شاهد اعتراض‌های مردمی با دامنه جغرافیایی گسترده بود. این وضعیت ادامه خواهد یافت چون ترکیب مردم ناامید و رسانه‌های اجتماعی افشاگر و حاکمان ناکارآمد ادامه دارد.[2]

*تقلّای این یادداشت برای این همانی اغتشاشات آبان و راهبری این اغتشاشات به بهانه شورش در کشورهای دیگر امریست محرز!

خاصّه اینکه نعل به نعل جملات و کلمات کلیدی این یادداشت از جمله "ناامیدی، مردم خشمگین، معترضان جدید رهبر ندارند، خیابان، اعتراضات ادامه دارد و..." گزاره‌هایی هستند که پیش از این توسط تئوریسین‌های اصلاح‌طلب بارها و بارها در اشاره به جامعه ایران پمپاژ شده‌اند و در یادداشت مذکور نیز شاهد کلاژی از تمام این کلیدواژه‌ها البته به بهانه لبنان و عراق و غیره هستیم!

منش روزنامه همشهری در انتشار گزارش‌های متواتر مبنی بر اینکه "اعتراضات ادامه دارد" و این‌همانی رخدادهای ایران با شورش در کشورهایی مثل فرانسه و لبنان و عراق مسئله تازه‌ای نیست و ما پیش از این بارها و بارها در وبلاگ مشرق، رویکرد تازه ارگان شهرداری تهران پس از اغتشاشات آبان را به اطلاع مخاطبان محترم خود رسانده‌ایم.

مسئله وقتی قابل تأمل می‌شود که از جانب روزنامه همشهری ولو یک خط هم در تقبیح حرکت خیابانی، اهمیت صندوق رأی و اینکه ماحصل خیابان چیزی جز خشونت و استیلای دشمن نیست را نمی‌بینیم و نمی‌خوانیم...

جالب‌تر آنکه شاهد ایما و اشاره‌های شهردار اصلاح‌طلب تهران نیز هستیم که در اشاره به ناکارآمدی‌های موجود (که خود او یکی از نمادهای همین ناکارآمدی است) به جای تأکید بر صندوق رأی بعنوان تنها راه حل موجود برای ورود نیروهای کارآمد به مناصب اجرایی، از چیزی به نام "حق اعتراض" با مردم سخن می‌گوید![3]

راه حل مقابله با این رفتارهای خشونت‌گرایانه که منجر به ریخته شدن خون مردم و طرد صندوق رأی می‌شود؛ "ورود و روشنگری خواص" است.

خواص باید تجربیات سایر کشورها از گزینه "خیابان" را به مردم بگویند تا خباثت نهفته در پشت "اصرارهای خیابانی" آشکار شود و فرماندهان فتنه اقتصادی جامه دوستان مردم را به تن نکنند.

***

آیت‌الله جوادی‌آملی: بیان اعتراض باید عاقلانه و عالمانه باشد

حضرت‌آیت‌الله جوادی‌آملی، مفسّر برجسته قرآن کریم طی سخنانی در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فرا رسیدن نه دی گفت: هم مسئولین باید دقیق باشند...و هم مردم باید محترمانه خواسته‌هایشان را مطرح کنند، چون مطابق با دینشان است، خواسته‌شان را عاقلانه و عالمانه عرضه کنند.

وی تصریح کرد: مسئولین ما یک وظیفه‌ای دارند که حتماً باید جامعه را به خوبی اداره کنند، مردم هم اگر اعتراضی دارند عاقلانه و عالمانه بیان کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله جوادی‌آملی همچنین گفته است: تاکید قرآن این است که دشمنان شما، حتماً باید از شما ناامید باشند، نه قدرت جنگ نرم و نه قدرت جنگ سخت داشته باشند و نه بتوانند در جامعه آشوبی به پا کنند، به این منظور هم عزیزان ارتشی، سپاهی، بسیجی و دیگر نیروهای مردمی از نظر قدرت نظامی باید آماده باشند، هم از نظر هوشمندی و هوشیاری در سطحی باشیم که کسی نتواند جامعه را تحریک و جامعه را ناامن کند.[4]

*این فراز از بیانات آیت‌الله جوادی‌آملی پیرامون "لزوم عالمانه بودن و عقلانی بودن طرح اعتراض"، همان قید فلسفی و عقلانی است که بایستی در هنگامه بروز مشکلات به آن اشاره کرد.

گزاره‌ای که دشمن هیچ تمایلی به آن ندارد و برای همینست که در ایما و اشاره‌های دنباله‌های داخلی دشمن و اتاق‌های کنترل از راه دور آشوب در داخل کشور به وضوح می‌بینیم که هیچ اشاره‌ای به عالمانه بودن و عقلانی بودن اعتراض نمی‌شود و آنها یکسره بر خیابان و حتی حق خشونت تأکید دارند!

جالب است که شاهدیم در سایر نظامات دنیا هم تئوریسین‌ها و تحلیلگران همواره یادآوری می‌کنند که آخرین راه "قانون" است نه خیابان و اعتراضی هم اگر در کار است بایستی برای رساندن صدای معترضین به اصل حاکمیت باشد نه برای اعلام مخالفت با نظام سیاسی.

امر قابل تأمل در قبال این بیان ارزشمند حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی آنست که چرا شاهد تکرار این گزاره و اصرار بر عالمانه بودن و عاقلانه بودن اعتراض در میان رجال مدعی حق اعتراض برای مردم نیستیم؟!

***

1_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1319023

2_ http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/91578

3_ mshrgh.ir/1013818

4_ rasanews.ir/002ebq

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 14
  • سید IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    73 24
    اصلاح طلبان تهوع آور در سیر تکاملی خود در حال تبدیل شدن کامل به اصلاح طالبان تهوع آور هستند!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      29 14
      مردم با رای به لیست قالیباف انتقام خون جان باختگان آبان ماه را از افساد طلبان بی کفایت خواهند گرفت.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
      3 0
      تهوع اور محترمانه ترین چیزیست که میشه به این جماعت گفت، الحق لایق واژه های تندتری هستند
  • US ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    21 41
    اینکه مشرق نیوزیا کاملا خودشونو به نفهمی زدن خیلی بانمکه
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      27 11
      چطوری کویر نمک؟ خخخخ. ناراحتی نداره. ملت تودهنی به اشرار زدند همین.
    • محمد IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      21 11
      نفهم خودتی مزدور کثیف
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      19 10
      منافقین جیره خوار سعودی کودک کش از کمپ آلبانی برای دفاع از اصلاح طلبها دوباره پیداشون شد.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      3 3
      آقای بسترد با فهم غیر مشرق نیوزی حالت چطوره ؟
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    32 8
    مدعیان اصلاح بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستند
  • فطرس IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    33 12
    واقعا باید ساعت ها فکر کنیم که چرا اینقدر به قالیباف حمله میشه؟ از ریز تا درشتشون میخوان مطرح بشن به قالیباف میزنن.. جان من فکر کنید و بنویسید...
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      33 7
      کسی بیشتر مورد حمله قرار میگیره که برای اون جریان خطرناک تر باشه شخصیت قالیباف به کنار.. کارنامه اجرایی خوبشه که اینا رو میترسونه.. اگر مردم طعم کار شبانه روزی و خدمت رو ببینند اینا دیگه باید بزارن از این کشور برن
    • US ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      29 12
      قالیباف لنگه نداره من تهران نبوده ام اما میدانم و میبینم که برای مردم خیلی کار کرده و بلد کار است
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      16 2
      ساخت برج میلاد و اتوبان های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی و پل صدر و پل طبیعت و تونل رسالت و تونل توحید و احداث 420 کیلومتر خطوط مترو و BRT و احداث بالغ بر 1000 بوستان و فرهنگسرا بخشی از خدمات سردار قالیباف است که اصلاح طلبان چشم دیدن آنرا ندارند.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    6 2
    این به جان هم افتادن ها اتشی است که ققنوسی از دلش بیرون نمیاید
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    23 4
    صفایی فراهانی، دورانتون تموم شده. بیخودی نترس. جریان انقلابی نشون می ده که خدمت به مردم چطوری باید باشد. ملت شریف، در انتخاب دقت کنید. گول فریب و صحنه سازی این بی آبروها را نخوردید.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      9 0
      جناب صفایی خدای نکرده از عملکرد مشعشع آخوندی و زنگنه انتقاد نکنید
  • رحیم IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    7 16
    سرهنگ دکتر خلبان در مورد معاونانش و املاک معروف توضیح بدهد!! این انتقام نیست
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      4 0
      در تمام دنیا در هر کار اجرایی حتی ساختن یک اتاق 10 متری برای تسریع یا رفع موانع پیشبینی نشده و حوادث حداقل 5 تا 10 درصد پرتی هزینه متصور است حال شما باید ببینی گرداندن 12 ساله تهران با هزینه صدها هزار میلیاردی مثلا 20 هزار میلیارد اتلاف منابع کاملا طبیعی است مگر اینکه طرف صرف هزینه شخصی کرده باشد قالیباف هم تاکنون چند بار توضیحات خوبی در مثلا املاک نجومی داده
    • بهروز IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      13 0
      10بار توضيح داده كو گوش شنوا!قرار نيست كسي گوش بده قراره فقط حرف خودشون رو بزنن
  • سالم DE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    15 1
    آقای صفایی فراهانی چقدر نفهمی که می‌خواهید از زیر بار جنایت اصلاح طلبا با سرکردگی خاتمی وروحانی که معیشت مردم را به بدبختی کشاندید فرار کنید وحادثه آبان را گردن کس دیگری بیندازید احمق روزنامه بخوان ببین که رئیس شورای شهر تهران چطور از قالیباف تعریف کرده چقدر بدبختی شاخه پوسیده مردم اینبار بیدار شدند دیگر دنبال کهنه سبز وبنفش. بازیگران وبازیکنان وسلبریتی های خود فروخته بی شرف نخواهند رفت
    • مهدی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      8 1
      این اصلاح طلبها بین گرسنگی و پایمال شدن حق مردم صد درصد حزب کثیفشون رو انتخاب می کنند پس زیاد دلخوش به این اصلاح طلبها نباشید. از این به بعد هم فقط انقلابی باید به میدان بیاد نه آنهایی که ادای انقلابی ها رو در میارن و نه پیرو پاتالای اول انقلاب .... فقط جوان اون هم جوانان انقلابی به دور از گرایش غربی های وحشی
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    16 9
    فتنه گران 88 باید مجددا محاکمه و به اشد مجازات محکوم شوند
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    18 10
    توان برنامه ریزی و مدیریتی و عزم راسخ قالیباف در اداره حوزه مسئولیت خود مانند قلم ران شتر در حلقوم اقساد طلبان جا خوش کرده است
  • زرین IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    12 6
    به امیدروزی که اصلاح طلبان به زباله دان تاریخ بپیوندند
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    10 7
    شما اصلاح طلبان بدانیدکه فقط بفکرخودتان و اشنایان خودتان هستیدنه بفکر ملت
    • عبدا... IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      6 3
      دروغ که حناق نیست ، بنابراین ،این جماعت تا عمر دارند از این لاف ها بی عرضگی میزنند.
  • حیدری IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    7 4
    افساد طلبان همچنان دست گداییشان به سمت غرب داراز است
  • حیدری IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    4 5
    انتقام جان‌باختگان آبان (شهدای امنیت ومردم عادی) از کسانی گرفته خواهد شد که قول داده بودند با مردم صادقانه سخن بگویند ولی این کار را نکردند زیرا بخاطر اینکه مبادا مردم ازقبل از سمیه بندی بنزین مطلع شوندیک باک بنزین 1000تومانی بزنند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    9 5
    درود بر حامیان ولایت و پاسداران عزّت و اقتدار ملت ایران و مرگ بر رسانه های مزدور داخلی حامی فتنه گران
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    9 6
    اصلاح طلبان این همه تزویر دروغ وفرافکنی برای چیست ؟مردم دیگر شما را باور ندارند ایران را بیش از این تبدیل به صحنه خشو نت نکنید راهی که شما برای تثبیت جریانات فردی و قبیله ای خود در پیش گرفتید دیری نمیپاید که مثل فتنه ۸۸ که خسارات جبران ناپذیری به مردم و کشور تحمیل کردید کشور را در مرحله لیبی شدن سوق میدهد و در ان روز بازنده اصلی مردم بیگناه میباشند البته خود شما هم با جمهوری اسلامی ایران و ولا یت فقیه معنا پیدا میکنید وگرنه نه اپوزیسیون نه تجزیه طلب ها نه منافقین نه اجنبی ها نه دشمنان قسم خورده ایران برایتان تره هم خورد نخواهند کرد ودر اتش کینه ای که شما مسبب اصلی و بوجود اورند ه ان میباشید خواهید سوخت .
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    4 11
    همین که دلقکی مثل تو سال 88 دستگیر شده، برای شناختت کافیه.. ما 40 سال صبر کردیم، دیگه نمی کنیم. مجازات می شین، به سختی.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    7 7
    حزب فقط حزب الله رهبریعنی سید علی خامنه ای-جانم فدای رهبر عزیزمان-
  • علــی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    5 6
    متاسفم برای جماران با این مصاحبۀ چرت و پرتش!
    • DE ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      0 0
      آخه کیست نداند نقشه و اجرا خود خود خود روحانی بوده و هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس