روزنامه های اصلاح طلب 10 دی

چندی پیش «حسین مرعشی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود: «به نظر من برجام اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حیدری: دنیا از صنعت هسته‌ای عبور کرده است

«غلامرضا حیدری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «از دهه ۷۰ موضوع پرونده هسته‌ای به موضوعات مورد تنش ایران و آمریکا اضافه شد. ارزیابی شما از تاثیر این پرونده بر روابط دو کشور چیست؟» گفت: «فکر می‌کنم روی دادن این تنش، حاصل برخی بی‌تدبیری‌ها بود. در حالی که دنیا از نیروگاه‌های هسته‌ای عبور کرده بود، ما تازه تلاش داشتیم و داریم به سمت تولید برق هسته‌ای گام برداریم... آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به یک بهانه تبدیل کرده و به دروغ گفتند که ایران دنبال سلاح هسته‌ای است».

حیدری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «زمان اوباما که یک رئیس‌جمهور متمایزی نسبت به ترامپ بود، از نرم‌تر بودن او برای حل مساله با ایران بهره نبردیم. زمان کلینتون هم همینطور بود اما ما از فرصت‌ها استفاده نکردیم. برخوردمان با مساله آمریکا صفر و یکی بود... خدا نکند با بی‌تدبیری تحریم سازمان ملل بازگردد. در صورتی که دوره ترامپ، اجماع جهانی علیه ما شکل گیرد، کار سخت خواهد شد. امروز فقط با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو هستیم و از تاثیر تروریسم اقتصادی کاخ سفید است که شرایط اقتصادی ما به این روز افتاده».

این نماینده اصلاح طلب مجلس که صنعت هسته ای را طرحی بی حاصل جا زده، پیش از این نیز مطالبه عموم مردم ایران را «رفع حصر» نامیده بود! این اندازه بی اطلاعی از واقعیات موجود در کشور و جهان آن هم از سوی نماینده مردم در مجلس، واقعا تأمل برانگیز و البته تأسف برانگیز است.

حیدری در حالی صنعت هسته ای را بی حاصل و ناشی از بی تدبیری نامیده که طبق گزارش آژانس بین المللی اتمی،  آمریکا با ۹۸ رآکتور فعال هسته‌ای در صدر کشورهای جهان است. چین با ۴۶، ژاپن با ۳۸، روسیه با ۳۶، کره جنوبی با ۲۴ و هند با ۲۲ رآکتور در رتبه های بعد قرار دارند. کشورهای اروپایی نیز در مجموع ۱۸۳ راکتور فعال هسته ای دارند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کل ظرفیت خالص تولید برق از راکتورهای هسته‌ای درجهان ۳۹۶ هزار و ۳۱۴ مگاوات است که از این میزان فرانسه با ۷۱.۷ درصد بیشترین تولید برق هسته‌ای را داشته و چین ۴۲، سوئد ۴۰، آمریکا ۱۹.۳، روسیه ۱۷.۹، انگلیس ۱۷.۷ و ایران ۲.۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طیف اصلاح طلب با اظهاراتی همچون «ما به جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی در هیچ تکنولوژی قدرت رقابت نداریم»! و «خودکفایی کشاورزی مزخرف است»! ، «من به برخی از شرکت‌ها پیشنهاد واردات مدیران خارجی را دادم»!، «دلیل سفرم به آلمان، جراحی پیچیده گوش است، تکنولوژی این عمل ۸۰ سال دیگر به ایران می‌رسد»!، «آمریکا می‌تواند با یک بمب، تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیندازد»! و... بارها توان و استعدادهای عظیم داخلی را تحقیر کرده است.

رهبر معظم انقلاب- خرداد ۹۷ - در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)، «پیشرفت‌های هسته‌ای» را یکی از نقاط قوت و افتخار فناوری و دانش کشور دانستند و فرمودند: «توانایی دانشمندان و متخصصان جوان کشور در تولید اورانیوم غنی‌شده بیست‌درصد، در شرایطی که طرف مقابل انواع شروط و مشکلات را برای تأمین اورانیوم بیست‌درصد جهت مصارف پزشکی مطرح کرده بود، نماد قدرت علمی و فناوری و یک نقطه قوت بزرگ ملی است که برای کشور مایه آبرو شد».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «اکنون دشمن تلاش دارد تا با کار روانی و ریشه‌ای، این نقطه قوت ملی را به مسئله‌ای چالش برانگیز تبدیل و ملت را نسبت به آن بدبین کند».

** بیکاری جوانان، تقصیر ترامپ است

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: «برخلاف آنچه مخالفان داخلی دولت روحانی می‌گفتند، خروج ترامپ از برجام نه‌تنها به سود ایران تمام نشد؛ بلکه فروش نفت ایران، دسترسی به منابع مالی، مراودات بانکی و حتی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را با مشکلات بسیار جدی مواجه کرد، به‌طوری که امروز عملا سرمایه‌گذاری خارجی کاهش بسیار جدی یافته و در شرایطی که منابع داخلی نیز به حد کفایت وجود ندارد، این یعنی ایجاد فرصت‌های شغلی کمتر و افزایش نارضایتی عمومی».

اصلاح طلبان و برخی دولتمردان اینگونه وانمود می کنند که برجام به دلیل روی کارآمدن ترامپ به بن بست رسید. این در حالی است که توافق هسته ای در اولین روز اجرا- دی ۹۴- توسط باراک اوبامای مودب! و باهوش! به صورت فاحش نقض شد. دولت اوباما بارها برجام را به صورت فاحش نقض کرد و ترامپ نیز همین رویکرد را درخصوص توافق هسته ای ادامه داد.

چندی پیش «حسین مرعشی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود: «به نظر من برجام اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود».

«عباس عبدی» نیز پیش از این گفته بود: «حتی اگر ترامپ هم نمی‌آمد و کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم در اجرای برجام دچار مشکل و حتی مشکلات بدتری می‌شدیم».

همچنین «احمد زیدآبادی» از فعالین اصلاح طلب با رد دوگانه «دموکرات های خوب- جمهوری خواهان بد» گفته بود: «اگر خانم کلینتون نیز در آمریکا به قدرت می‌رسید سرنوشت برجام مانند امروز بود و هیچ تفاوتی بین ترامپ و کلینتون در این زمینه وجود ندارد. به صورت کلی آمریکایی‌ها با این انگیزه وارد مذاکره با ایران شدند که سیاست ایران در موارد دیگر هم تغییر کند. به همین دلیل نیز هنگامی که این خواسته برآورده نشد، آمریکا تلاش کرد با اضافه کردن تبصره‌های مختلف به برجام عرصه را برای ایران تنگ کند. این رویکرد در دولت اوباما آغاز شد و قرار بود در دولت کلینتون ادامه پیدا کند. در نتیجه برای آمریکا این مسأله که چه کسی در آینده به قدرت می‌رسید دارای اهمیت نبود و در اولویت بعدی قرار داشت».

ناگفته نماند که قطع رابطه ایران و آمریکا، آغاز جنگ تحمیلی، ترور دانشمندان هسته‌ای و شدیدترین تحریم‌های ضدایرانی همگی در دوران دموکرات‌ها رخ داده است.

اصلاح‌طلبان همزمان با تکرار دوگانه دروغین «دموکرات‌های خوب-جمهوری خواهان بد» با روش‌های مختلف در پی سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل دفاع دولت هستند. یک روز مشکلات را به گردن دولت قبل می‌اندازند، روز دیگر به گردن دولت پنهان و دولت سایه و دیگر روز به گردن دولت ترامپ.

حالا روزنامه اعتماد- متعلق به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس(الیاس حضرتی) - تمام مشکلات کشور را به گردن ترامپ انداخته است. در خباثت و بی شرافتی دولت آمریکا (چه اوباما، چه ترامپ) هیچ شکی نیست، اما بنابر مستندات متعدد، وضع فعلی در کشور نتیجه سوءمدیریت در دولت است.

** روزنامه حامی دولت: تضمین نمی‌دهیم که با FATF مشکلات حل شود

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت: «در حالی که منتقدان تصویب لوایح مربوط به همکاری با گروه ویژه اقدام مالی(FATF)  بر آن هستند تا حامیان آن تضمینی دهند که در صورت پیوستن کشورمان به آن، وضعیت نظام بانکی دگرگون و وضع معیشتی مردم بهتر می‌شود، حامیان اما خسته از یک پروسه طاقت فرسا بر این نظرند که پیوستن ما به آن تنها می‌تواند وضعیت نامساعد روابط بانکی امروز را نامساعدتر نکند».

در روزهای گذشته «محمدرضا پورابراهیمی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: «از شخص وزیر امور خارجه(محمد جواد ظریف) سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد».

ظریف پیش از این نیز در صحن علنی مجلس گفته بود: «نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF  مشکلات حل شود...این لوایح بهانه را از بین می‌برد، بهانه‌ای که آمریکا توانسته به کشور ما فشار وارد کرده و اجازه معامله ندهد».

دولتمردان و فعالین اصلاح طلب در مسئله برجام تاکید کردند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است»! و «تمامی تحریم ها از جمله تحریم های بانکی، بالمره(یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق» و «با توافق هسته ای بهانه های آمریکا تمام می شود»! و...

اما در نهایت، برجامی که امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین آن نامیدند و تاکید کردند که تحریم های بانکی را یکباره لغو می کند، به کاهش ارزش پول ملی و کوچک شدن سفره مردم منجر شد.

با این حساب کاملا مشخص است که اف ای تی افی که هیچ تضمینی برای آن نمی دهند، به چه سرنوشتی دچار شده و چه بلایی بر سر معیشت مردم خواهد آورد.

فرافکنی و بی مسئولیتی جزو لاینفک رفتار طیف اصلاح طلب است. رفتاری که هزینه های بسیاری بر مردم تحمیل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    4 20
    تا وقتی این همه مشکل داریم تو مملکت انرژی هسته ای به هیچ دردمون نمیخوره
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      13 0
      احمقهایی از جنس شماها زمان قاجار هم به نفت کشور می گفتند ماده بد بو و بی ارزش
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      11 0
      قاجارها هم یه زمانی همین حرف رو می زدن، میگفتن این ماده ی سیاه بد بو ( نفت) به چه دردی می خوره؟!!بدیم انگلیسی ها ببرن برای خودشون.. اتفاقا زیبا کلام هم با تو شما عقیده ست :)
    • سید IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      6 1
      آن کس که مذاکره شعارش/ استخر فرح به انتظارش!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    8 0
    سلطان وعده ها که میگن خود ایشون هستن به نظرم
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    4 1
    آقای حیدری به قول شما در دروه قبل اجماع جهانی علیه ایران بود و تحریم امریکا هم بود ولی حالا فقط تحریم امریکاست ولی خود دولت میگه شرایط تحریم از قبل بدتره اینا با هم متفاوته
  • مهربان IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    2 0
    حیدری توی تفرش او را قبول نداشتند ولی با لیست اصلاح طلبها در تهران نماینده شد
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    5 0
    بفرض بیکاری وتمام معضلات درایران علتش ترامپ ،آمریکا ودشمنان هستند،پس شما چیکارکردی برای مشکلات مردم!؟حداقل نمیتونی بروید کنار ودست درازی به بیت المال نکنیدتا مردم بداننددشمنانشان چه کسانی هستند(داخلی هست یا خارجی)
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    3 0
    الان چه تکنولوژی یا سوختی پیشرفته تر از هسته ای اومده که دنیا از فناوری هسته ای عبور کرده !؟ اگر منظور این همجوشی هسته ای هست که همون هم هسته ای هست
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    3 0
    به نظر من دو ادم در دولت مشارکتی ها خیلی ادمهای سخیف و بی شخصیتی هستند البته ببخشید نظر خودم را به این صراحت می گویم. یکی مرعشی است که نه الحمدلله عقل درست حسابی دارد نه سواد درست حسابی دوم اخوندی است که علاوه بر بی سوادی و بی عقل ادم متکبر و بد عنقی هست خداوند متعال بزودی به ذلت و خفت خواری دچارش کند انشاالله
  • DE ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 1
    طیف اصلاح طلب با اظهاراتی همچون «ما به جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی در هیچ تکنولوژی قدرت رقابت نداریم»! و «خودکفایی کشاورزی مزخرف است»! ، «من به برخی از شرکت‌ها پیشنهاد واردات مدیران خارجی را دادم»! -------------------------------------------------------------- این ایران ستیز ها همردیف صهیونیست ها هستند. بهتره این دسته ایران ستیز ها به اسرائیل صادر بشن. مال خوب بیخ ریش صاحبش!
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    1 0
    از مدافعان اف ای تی اف، بیسوادتر وجود ندارد. اصلا" قدرت تحلیل مسایل رو ندارند. چشمهایشان را بر روی واقعیت می بندند. چقدر از برجام تعریف می کردند. نتیجه اش چی شد؟ لطفا" فقط اظهارات این اصلاح طلبان را از شروع مذاکره برجام بروید مطالعه کنید. چقدر تناقض و بیشعوری. اون آمریکایی که الان کشورها را تهدید به قطع روابط با ایران می کند، آیا نمی تواند با این لایحه(FATF)، فشار بیشتری به اقتصاد ایران وارد کند؟ اونها الان هم همه کارها رو کرده اند. چیز بیشتری نمی تونند انجام بدهند. فقط می خواهند راه درآمدی ایران رو ببندند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس