۹ راهکار برای جبران کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۹

در حالی که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس (به ریاست یک متحد دولت) درباره محتوای لایحه بودجه ۹۹ ابراز نگرانی می‌کند، روزنامه حزب اشرافی کارگزاران درصدد سیاسی‌کردن انتقادها و ادعای تهدید نمایندگان مجلس است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه جوان در این زمینه نوشت: کارشناسان اقتصادی در خصوص نحوه بسته شدن لایحه بودجه ۹۹ برخلاف شرایط اقتصادی انتقاد دارند. اغلب این کارشناسان از اعضای دفتر بودجه و مدیریت مالی معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس هستند که اتفاقاً رئیس‌آن در طول سال‌های گذشته یکی از اعضای لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۴ مجلس یعنی کاظم جلالی بوده است.

بیشتر بخوانید:

بودجه نظارت مجمع تشخیص در سال اخیر «صفر» شده است

افشای ابعاد پنهان بودجه ۹۹

جزئیات کسری ۱۳۱ هزار میلیاردی بودجه ۹۹


نگاهی به نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها چه به صورت مکتوب که روی سایت این نهاد قرار گرفته و چه در قالب شفاهی نشان می‌دهد که بودجه سال ۹۹ با مشکلات جدی چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ درآمدی روبه رو است.


برای مثال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اول خود پیرامون لایحه بودجه به این نکته ‌اشاره کرده که بودجه سال ۹۹ با مشکلاتی جدی درخصوص تأمین منابع درآمدی خود رو به رو است و در صورت عدم انتخاب از میان گزینه‌های جدی اصلاحی دولت برای تأمین منابع مالی خود در هنگام اجرای بودجه، با راهکار دیگری شامل فشار و اضطرار برای استقراض از بانک مرکزی (چاپ پول) و پذیرش تورم شدید ناشی از آن یا تن دادن به معامله سیاسی که به دلایل عمدتاً دفاعی از آن احتراز می‌شود، مواجه خواهد شد.


این مسئله به غیراز اظهار نظرهای شخصی کارشناسان در فضای عمومی و رسانه‌ای است که درخصوص عدم توجه به کسری بودجه سال ۹۹، هشدار داده‌اند.


 در ویرایش دوم گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره بودجه نیز عدم انجام اصلاحات اساسی مد نظر رهبری هم مورد نکوهش قرار گرفته است. این سخنان از دل یکی از مهم‌ترین مراکز پژوهشی کشور بیرون آمده است نه به زعم گزارش روزنامه سازندگی از سوی کسانی که جداول و اعداد و ارقام بودجه را نمی‌فهمند و یا اطلاعی از آن ندارند.


متأسفانه با وجود چنین مصادیق آشکاری روزنامه سازندگی در شماره ۵۶۲ خود نه تنها پاسخ علمی به این انتقادات نداد، بلکه انتشار چنین گزارش‌هایی را در راستای ارسال پیامک از سوی اعضای جبهه پایداری با کد ۰۹۱۵ می‌داند. ادعایی که برچسب زدن‌های سیاسی برای خارج کردن نظرات کارشناسی را به ذهن متبادر می‌کند.


در کنار این، روزنامه سازندگی تمام مخالفت‌ها را محدود به ارسال تعدادی پیامک دانسته که گویا موجب ترس و لرز عده‌ای از نمایندگان شده است. اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عملکرد خود درخصوص بودجه سال ۹۹ ایمان دارند، باید بتوانند در جهت اقناع سازی جامعه حرکت کنند و در غیراین صورت باید دلایل موافقت خود را به وضوح شرح دهند. در ثانی ارسال تعداد زیادی پیام و یا نامه الکترونیکی به تلفن همراه و یا صندوق پستی الکترونیکی نمایندگان روشی مرسوم برای اعلام نظر عده‌ای از رأی دهندگان محسوب می‌شود. این روش در ایالات متحده آمریکا به وفور از سوی لابی‌های مردمی یا سندیکاهای کارگری به کار گرفته می‌شود. حال سؤال اینجاست که چرا باید به‌کارگیری چنین روشی مورد انتقاد روزنامه سازندگی که خود را به وضوح نماینده بخشی از جامعه سیاسی کشور با تمایلات لیبرال می‌داند، قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 0
    اقناع سازی یعنی چه ؟
  • حسين DE ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 0
    مگه جهانگيرى بخشنامه نكرد كه هيچكس حق اعتراض نداره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس