کد خبر 1024920
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
رزمایش

یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی بر این باور است که هدف اصلی ایران روسیه و چین از برگزاری رزمایش در منطقه اقیانوس هند، محافظت از امنیت و ثبات منطقه بوده است.

به گزارش مشرق، از روز جمعه رزمایش مرکب دریایی سه‌جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند با پهلوگیری شناورهای این دو کشور در بندر شهید بهشتی چابهار (شمال اقیانوس هند و دریای عمان) آغاز شد و تا روز گذشته (یکشنبه) ادامه داشت.

بیشتر بخوانید:

رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین هرسال برگزار خواهد شد

تحلیلگر آمریکایی: رزمایش مرکب نشانه‌ دوران جدید در روابط بین‌الملل است

امیر دریاداردوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سخنگوی رزمایش در جمع خبرنگاران پیش از آغاز این رزمایش گفته بود که "این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعاً کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود".

در همین رابطه "کیث پرستون" تحلیلگر سیاسی آمریکایی، در گفتگویی توضیحاتی درباره رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین ارائه داده است.

کیث پرستون درباره اهمیت این رزمایش می‌گوید: این واقعیت که ایران، روسیه و چین در مانورهای مشترک دریایی شرکت می‌کنند نشانگر آن است که رهبری این کشورها تهدیدهای احتمالی را درک می‌کنند و همین تهدیدها است که ضمانت همکاری آنها به شمار می‌رود. تنش‌هایی که طی سال گذشته در خلیج عمان و تنگه هرمز به وقوع پیوسته است، نشانگر بی‌ثباتی خاصی در منطقه است. بی شک، خطوط دریایی موجود در منطقه برای تجارت بین‌المللی از جمله تجارت نفت کاملا ضروری و حیاتی است. ایران، روسیه و چین هر یک مایل به حفظ امنیت منطقه هستند، به خصوص پس از حملات به نفتکش‌ها که چند ماه قبل به وقوع پیوست. هر یک از این سه کشور آشکارا نگران نقش آمریکا در منطقه هستند، نقشی که به نظر آنها جنگ طلبانه بوده و تهدیدی علیه ثبات و امنیت خطوط کشتیرانی منطقه به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد سه کشور هدف اصلی و اولیه خود را محافظت از امنیت این آبراه‌ها قرار داده‌اند و همین طور مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه.

"کیث پرستون" تحلیلگر سیاسی آمریکایی

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه‌شب در توئیتی با انتشار آرم رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین نوشت: «واقعیت این است در شرایط گذار کنونی، نه همه اتفاقات در غرب می‌افتد، و نه توسط غرب. ما در واقع در یک جهان پساغربی زندگی می‌کنیم که همه دنیا در واقعیت‌ها مشترک هستند.»

ادعاهای جهان پساغرب به نوعی زودرس است

این تحلیل‌گر آمریکایی درباره نظرش جهان پساغربی گفت: من گمان می‌کنم ادعاهای جهان پساغرب به نوعی زودرس است به این معنا که قدرت‌های غربی همچنان توانایی اعمال تسلط و هژمونی خود در بیشتر نقاط جهان را حفظ می‌کنند. در حالی که روسیه یک قدرت نظامی قوی در منطقه اوراسیا به شمار می‌رود، و زرادخانه هسته‌ای قابل توجهی در اختیار دارد، همچنین این مساله درست که روسیه نیمی کمتر از آمریکا جمعیت دارد، و نیمی از جمعیت اروپا را در خود جای داده است. علاوه بر این، تولید ناخالص داخلی روسیه معادل کره جنوبی است. روسیه راهی طولانی در پیش دارد تا بتواند با غرب رقابت کند. در حال حاضر، چین تقریبا تولید ناخالص داخلی معادل نیمی از آمریکا را دارد در حالی که 4 برابر آمریکا جمعیت دارد. آمریکا شبکه‌ای متشکل از صدها پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد، در حالی که روسیه هیچ پایگاه نظامی خارج از سوریه و کشورهای همسود ندارد، چین نیز تنها یک حضور نظامی رسمی در شرق آفریقا دارد. هم روسیه و هم چین طی دهه‌های اخیر، شاهد توسعه چشمگیر اقتصادی بوده‌اند و تلاش‌های چین برای مشارکت در توسعه آفریقا بسیار چشمگیر بوده است.

وی در ادامه افزود: ایران با موفقیت ائتلافی از نیروها را در خاورمیانه شکل داده است که با هژمونی غرب مقابله کند. بی شک ائتلاف بین روسیه، چین و ایران می‌تواند برجسته و مستحکم باشد. با این حال هنوز زود است که تصور کنیم این ائتلاف قادر خواهد بود تا هژمونی غرب را با موفقیت به چالش بکشد. این احتمال وجود دارد که یک نظم جهانی چند قطبی در آینده شکل بگیرد، تا زمانی که اختلاف بین آمریکا و اتحادیه اروپا گسترش یابد و اقدامات مکرر امپراطوری آمریکا در سراسر جهان با شکست روبرو شود.

کیث پرستون در ادامه صحبت‌هایش درباره اینکه چقدر این رزمایش‌ها می‌تواند به بهبود امنیت منطقه کمک کند می‌گوید: تهدیدات مهم امنیتی که در حال حاضر در منطقه وجود دارد، ادامه تلاش‌های آمریکا برای بی ثبات کردن کشورهایی است که حاضر به همکاری با سیستم مسلط جهانی به رهبری آمریکا نیستند، اقدامات تجاوزکارانه عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس و فعالیت‌های تروریستی مورد حمایت این رژیم‌ها، ادامه سیاست‌های توسعه طلبانه و تجاوزکارانه اسرائیل علیه کشورهای همسایه، و شورش‌های تروریستی که غالبا از سوی غرب مورد حمایت واقع شده است. تجاوز اخیر ترکیه به سوریه نیز مایه نگرانی است. سطح بیشتر همکاری‌ها بین روسیه، چین و ایران و نیروهای بریکس و محور مقاومت می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تجاوزات محور غربی- صهیونیستی- وهابی باشد و در نهایت موجب افزایش امنیت و ثبات در منطقه شود. با این حال، خطر بیشتری برای تقابل بین قدرت‌های غربی و شرقی نیز وجود دارد.

این تحلیل‌گر آمریکایی در پایان و در باره عوامل برگزاری رزمایش سه جانبه دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین گفت:‌ همگرایی منافع ایجاد شده است، به طوری که روسیه، چین و ایران هر یک به دنبال حفظ ثبات و امنیت منطقه هستند و آن را بخش مهمی از منافع فردی و جمعی خود می‌دانند. هر یک از این کشورها به امنیت خطوط دریایی و مسیرهای حمل و نقل در منطقه وابسته است و اقتصاد این کشورها به این آبراه‌های مهم نیاز دارد، همین طور نیازهای دفاعی و امنیت ملی آنها. بی شک، حضور غرب در منطقه با تبانی اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس، به شدت مختل کننده بوده و برخلاف نیازهای اقتصادی و نظامی قدرت‌های پیشرو شرقی است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    اگر ادامه داشته باشد میتواند دست کشور های غربی رااز چپاول ذخایر انرژی منطقه کوتاه کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس