امروزه روش‌های گوناگونی در زمینه آزمایش اعتیاد به کار گرفته می‌شود. از آنجایی که افراد درگیر مصرف مواد، اغلب اعتیاد خود را انکار می‌کنند، تست‌های اعتیاد به اطرافیان کمک می‌کند تا در مورد ابتلا یا عدم ابتلای عزیزانشان به سوءمصرف مواد اطلاع دقیق‌تری به دست بیاورند. آزمایش اعتیاد همچنین پیش از ازدواج و یا قبل از استخدام در برخی ادارات نیز گرفته می‌شود. با وجود دقت تقریبا خوب تست‌های اعتیاد، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند با روش‌های خاصی در آزمایش‌ها تقلب کرده و در جواب تغییر ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش اعتیاد و میزان دقت آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش اعتیاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265  تماس بگیرید.

انواع آزمایش اعتیاد

اعتیاد به مواد مختلف، به تغییراتی در جسم و روان فرد منجر می‌شود. انواع تست‌های اعتیاد و ارزیابی‌های مرتبط با آن‌ها می‌توانند این تغییرات را شناسایی کرده و به این ترتیب در مورد ابتلا یا عدم ابتلای فرد به سوءمصرف مواد اطلاعاتی را ارائه دهند. انواع آزمایش و تست‌های اعتیاد شامل موارد زیر است.

- آزمایش ادرار

- آزمایش خون

- آزمایش موی سر

- آزمایش بزاق

- انجام تست‌های غربالگری روانشناسی

- استفاده از ابزارهای خودگزارشی

استفاده از مناسب‌ترین روش برای تشخیص اعتیاد

مهم‌ترین مسئله‌ای که در زمینه تشخیص اعتیاد وجود دارد، عدم همکاری بیماران و انکار مصرف مواد از جانب آن‌ها است. در حقیقت انکار، یکی از رایج‌ترین ویژگی‌های افراد مبتلا به اعتیاد می‌باشد. اما اگر فردی نسبت به آثار منفی مواد بینش پیدا کرده و تصمیم به کنار گذاشتن مواد داشته باشد، انجام ارزیابی‌های روانشناسانه و به کار گرفتن ابزارهای خودگزارشی نظیر پرسشنامه‌های مصرف مواد می‌توانند به متخصصین کمک کنند تا ارزیابی دقیقی از اعتیاد و شدت مصرف مواد، در فرد داشته باشند. البته در اکثر موارد این گونه نیست و افراد به اجبار اطرافیان برای تشخیص اعتیاد مراجعه می‌کنند. در این موارد بهترین گزینه استفاده از روش‌های پزشکی نظیر آزمایش ادرار، خون و یا گرفتن نمونه موی سر است. دقت داشته باشید قبل از اصرار به تشخیص اعتیاد جستجو درباره روش درمان و برخورد مناسب اولویت دارد، برای اطلاع از بهترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

دقت آزمایش اعتیاد

بسته به نوع آزمایشی که استفاده می‌شود، دقت تست‌های مختلف متفاوت است. از جمله دقیق‌ترین روش‌هایی که امروزه به کار گرفته می‌شود، تست بزاق و آزمایش موی سر است. دقت نمونه‌هایی که از موی فرد گرفته می‌شود تا حدی است که می‌تواند مواد مصرفی توسط فرد طی شش ماه اخیر را نشان دهد. البته این روش‌ها بسیار هزینه‌بر است و احتمالا همه اقشار جامعه نتوانند از آن بهره‌مند شوند. با این حال استفاده از آزمایش‌های خون و ادرار نیز از دقت مناسبی برخوردار هستند و اگر افراد بخواهند در آن تقلب کنند از طریق انجام آزمایش‌های تکمیلی می‌توان به این امر پی برد.

مثبت شدن اشتباه آزمایش اعتیاد

داروهایی که قبل از انجام آزمایش اعتیاد مصرف می‌کنید می‌توانند در نتایج تست تأثیر بگذارند و در آن مداخله کنند. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که به اشتباه نتیجه آزمایش مثبت شود. به همین خاطر لازم است که قبل از انجام تست اعتیاد از مصرف قرص‌های مسکن به خصوص مسکن‌های قوی و کدئین دار خودداری کنید.

مصرف داروهایی نظیر دیکلوفناک نیز می‌توانند منجر به مثبت شدن جواب آزمایش شوند. با این حال اگر این اتفاق برای شما رخ داده، نباید نگران باشید چراکه آزمایش‌های تکمیلی وجود دارند که می‌توانند مصرف کدئین را از سایر مخدرها جدا کنند و بگویند که مثبت شدن جواب آزمایش شما در نتیجه مصرف مسکن‌ها بوده است.

تقلب و منفی کردن آزمایش اعتیاد

بسیاری از افراد برای اینکه اعتیاد خود را از دیگران مخفی کنند، روش‌های مختلف تقلب در آزمایش اعتیاد را امتحان می‌کنند. این روش‌ها بیشتر در آزمایش ادرار به کار می‌روند. در این موقعیت‌ معمولاً افراد با ریختن موادی نظیر آبلیمو در نمونه ادرار خود تلاش می‌کنند تا سطح ph نمونه را تغییر دهند. از جمله دیگر روش‌های تقلب در تست اعتیاد می‌توان به رقیق کردن نمونه یا عوض کردن آن اشاره کرد. البته امروزه مسئولین اجرای تست اعتیاد دقت بسیار زیادی در این زمینه به خرج می‌دهند که اجازه تقلب را از افراد می‌گیرد. همچنین اگر نتایج تست مشکوک باشد متخصصین با انجام آزمایش‌های تکمیلی می‌توانند به تقلب فرد پی ببرند.

خدمات مرکز مشاوره حامی هنر زندگی 

مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی با سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه‌های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی و... جزء بهترین و جامع‌ترین مراکز خدمات روانشناسی است. همچنین این مرکز با داشتن متخصصانی در زمینه ترک اعتیاد، انتخاب بهترین روش‌های مناسب برای ترک اعتیاد و آشنایی با بهترین راهکارهای درمانی مرتبط با هر یک از مواد، توانسته است خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد. برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی هنر زندگی کلیک کنید.

سؤالات متداول

- آیا مصرف داروهای روانپزشکی نظیر ضدافسردگی‌ها می‌توانند منجر به مثبت شدن تست اعتیاد شوند؟

خیر. برخلاف تصور این داروها تأثیری در آزمایش اعتیاد ندارند و بنا به دستور پزشک می‌توانید قبل از انجام تست اعتیاد نیز طبق روال داروهای خود را مصرف کنید.

- اگر بعد از انجام تست همچنان در مورد مصرف مواد مشکوک بودیم چه کاری انجام دهیم؟

سعی کنید از قضاوت، پیش داوری و برچسب زدن به فرد مورد نظر بپرهیزید زیرا این رفتارها می‌تواند تأثیر بسیار منفی در روحیه فرد داشته باشد. بسیاری از افراد حتی پس از ترک، به دلیل رفتارهای بد خانواده و عدم اعتماد خانواده مجدداً مصرف مواد را از سر می‌گیرند. به همین خاطر باید در رفتارهای خود احتیاط بیشتری به خرج دهید و اگر همچنان به اعتیاد فرد مشکوک هستید به یک مشاور متخصص در زمینه اعتیاد مراجعه کنید تا به کمک او بتوانید به اطمینان خاطر بیشتری در مورد وضعیت موجود به دست آورید. برای آگاهی بیشتر در زمینه ترک متادون کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش اعتیاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265  تماس بگیرید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس