وزارت ورزش

تلاش وزارت ورزش و جوانان این است که انتخابات هیات‌های استانی را زیر نظر مدیران کل برگزار کند که همین موضوع اعتراض روسای فدراسیون‌ها را به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق، یکی از دلایلی که وزارت ورزش تصمیم گرفت تا در اساسنامه فدراسیون‌ها تغییراتی ایجاد کند، مربوط به دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها بود. همین موضوع حساسیت مجامع بین‌المللی را به دنبال داشت و تهدید به تعلیق که چندین بار نیز شکل اجرایی به خود گرفت.

بیشتر بخوانید:

علی نژاد: هیچ اولویتی به جز المپیک نداریم

بعد از چندین جلسه کارشناسی صورت گرفته بالاخره این اساسنامه نوشته شد و زمستان سال 96 به کمیسیون دولت رفت تا اینکه در تاریخ 14 مهرماه به تصویب هیات دولت رسید. این اساسنامه در حال حاضر به شورای نگهبان ارسال شده تا بعد از تایید، اجرایی شود اما موضوعی که اخیراً نگرانی فدراسیون‌ها را به دنبال داشته، مربوط به انتخاب هیات‌های استانی است.

* اعتراض روسای فدراسیون‌ها به انتخابات هیات‌ها زیر نظر مدیرکل

وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفته تا انتخابات هیات‌ها زیر نظر مدیرکل استان‌ها برگزار شود. این در حالیست که پیش از این، روسای فدراسیون‌ها انتخابات را برگزار می‌کردند. همین موضوع باعث شده تا برخی فدراسیون‌ها با ارسال نامه‌ای به کمیته ملی المپیک، اعتراض خود را در این خصوص اعلام کنند.

این اتفاق مشابه 94 هم رخ داد زمانی که کیومرث هاشمی رئیس وقت کمیته ملی المپیک در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نسبت به عواقب غیرقابل جبران برخی از تصمیمات وزارت ورزش، هشدار داد.

کیومرث هاشمی در این نامه که در تاریخ 30 بهمن 94 ارسال شده بود نوشت: طبق پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان، قرار است مدیرکل استان به جای رئیس فدراسیون، ریاست مجمع استانی را بر عهده بگیرد و رئیس فدراسیون به عنوان نایب رئیس حضور پیدا کند. این تغییر در صورت تصویب در عین تناقض آشکار با قوانین منشور المپیک، مقررات فدراسیون‌های بین‌المللی و اساسنامه کمیته ملی المپیک، استقلال فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی را نقض و با ایجاد یک چارچوب کاملا دولتی، توسعه و ارتقاء رشته‌های ورزشی که هر یک تخصص‌های جداگانه‌ای هستند را دچار اختلال خواهد کرد.

در همان زمان جهانگیری در نامه‌ای به محمود گودرزی وزیر ورزش وقت، این موضوع را منتفی کرد و انتخابات مطابق روال گذشته برگزار شد اما اخیراً این موضوع دوباره مطرح شده و همین مسئله نگرانی فدراسیون‌ها را به دنبال داشته است.

* علیپور: برگزاری انتخابات هیات‌ها زیر نظر مدیران کل خلاف منشور المپیک است

محمد علیپور رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی در گفت‌وگو با فارس با ابراز نگرانی از اینکه ورزش ایران به سمت دولتی شدن رفته است، اظهار داشت: این اتفاق نقض آشکار منشور و روح المپیک است. البته از زمانی که حساب‌های ما دولتی شده، منشور المپیک نقض شده و عنوان ما فدراسیون نیست؛ بلکه اداره کل است. به نظر می‌رسد به 30 سال قبل برگشته‌ایم. تنها تفاوت نسبت به گذشته این است که قبلا روسا انتصابی بودند و الان انتخابی.

وی افزود: در صورتی که این آیین‌نامه اجرایی شود، ارتباط فدراسیون با زیرمجموعه‌اش قطع خواهد شد چون هیات‌ها وابسته به فدراسیون‌ها هستند. در زمان محمود گودرزی هم این اتفاق افتاد که کیومرث هاشمی در نامه‌ای به جهانگیری اعلام کرد این موضوع خلاف منشور المپیک است. جای تاسف است اگر وزارت ورزش بخواهد دوباره این کار را انجام دهد.

محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا در گفت‌وگو با فارس در این باره گفت: مهدی علی‌نژاد خود رئیس فدراسیون ووشو و رئیس کمیسیون بین‌المللی کمیته ملی المپیک است. به همین دلیل، به جزئیات اشراف دارد و با علم دقیق این موضوع را مدیریت خواهد کرد.

مهدی علی‌نژاد سرپرست معاونت حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش نیز در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد هنوز این آیین‌نامه نهایی نشده است.

* تصمیم وزارت ورزش چیست؟

طبق اساسنامه فدراسیون‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی هستند که به عنوان بالاترین مرجع رسمی هر رشته به شمار می‌روند. آنها موظف هستند به صورت مستقل و بدون دخالت‌های بیرونی فعالیت خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام دهند. بنابراین برگزاری انتخابات هیات‌های استانی زیر نظر مدیران کل که از سوی وزارت ورزش انتخاب می‌شوند، نگرانی‌هایی را در خصوص دخالت دولت به وجود آورده است.

البته برخی روسای فدراسیون‌ها خوشبین هستند که این آیین‌نامه با پیگیری معاونت حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش به تصویب نرسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    باسلام .و.این وزارتخانه .چه دستاوردی برای اقتصاد کشور دارد غیراز هزینه گزاف از جیب مردمیکه قدرت فرستادن بچهاشان بمدرسه ندارند یک لحظه فکرکنید۷۵۵۵

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس