نوبخت دلایل گرانی بنزین توسط دولت را تشریح کرد/ارجاع یارانه نگرفته‌ها به وزارت کار/ارز ۴۲۰۰ تومانی سال ۹۹ حذف نمی‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سیاست ما در شرایط کنونی این است که حداقل در برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای عمل شود که بخشی از محدودیت‌ها را جبران کنیم.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت امشب(شنبه) در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی افزود: به همین جهت سال جاری ۲۰ و سال آینده ۱۵ درصد افزایش پرداخت حقوق پرسنلی خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

نوبخت: اگر انتقادها سازنده باشد،‌ مدنظر قرار می‌دهیم

۷۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امروز کلنگ‌زنی ۲۰۰۰ واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد و همچنین ۸۰۰۰ واحد دیگر برای روستاهای استان صورت گرفت که بر اساس رویه سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن، احداث این مساکن را در شورای برنامه‌ریزی هر استان از طریق مبادله تفاهم‌نامه پیگیری می‌کنیم که به عنوان مصوبه شورای برنامه‌ریزی آن استان تلقی می‌شود.


خیلی‌ها باور نمی‌کنند که ما در چه عسرتی از نظر فشارهای جهانی قرار داریم

وی ادامه داد: این دومین سالی است که کشور تحریمی بزرگ و جدی را پشت سر می‌گذارد. جدی بودن تحریم یعنی نقطه مقابل آن شوخی است؛ به این معنا که خیلی‌ها باور نمی‌کنند که ما در چه عسرتی از نظر فشارهای جهانی قرار داریم. اداره کشور در این شرایط نیازمند همراهی و همدلی متناسبی از سوی مدیران دست‌اندرکار است. آنچه پیش‌بینی می‌شود، این است که سال آینده هم این تحریم ادامه خواهد داشت. این تحریم نقطه مولد اقتصاد نفتی ما را تحت هدف قرار داده و غیر از ممنوعیت صادرات نفت، هر نوع مبادله ارزی را نیز با همین مساله مواجه کرده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: متاسفانه به‌رغم یک‌جانبه بودن تحریم‌ها، همه کشورها، از دوست و دشمن، خود را موظف می‌دانند که این تحریم یک‌جانبه را حتما رعایت کنند. با این تحریم بخش قابل‌توجهی از منابع ارزی و ریالی ما از چرخه اقتصاد خارج شده است.

وی با بیان این‌که از دیگر سو، مطالبات موجود در کشور معطوف به تحریم و تاویل درآمدهای ما نیست، گفت: پیش‌بینی می‌شود ازذمبلغ ۱۵۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بیش از ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق نیست و تحریم‌ها تاثیر خود را روی رقم دوم درآمدی ما، یعنی مالیات نیز خواهد گذاشت. این محدودیت منابع، جدی است ولی مصارف ما به هیچ‌وجه محدودکننده‌ای متناسب با درآمدها نداشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: ۴ قلم در مصارف ما وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن گذشت. نخستین قلم امور رفاهی و اجتماعی مانند بودجه کمیته امداد امام(ره)، بهزیستی، تامین اجتماعی و... است. این بودجه را نمی‌توان پرداخت نکرد و الان بازنشستگان ما دنبال همسان‌سازی حقوق خویش هستند. دومین مساله که بزرگ‌ترین پرداخت ما را شامل می‌شود، پول آموزش و پژوهش است. آیا می‌شود به فرهنگیان که منتظر طرح رتبه‌بندی و ترمیم حقوق‌شان هستند، منابع اختصاص نداد؟ این پرداختی‌ها باید حداقل به اندازه نرخ تورم افزایش یابد. سومین پرداختی ما، حقوق و دستمزد نیروهای مسلح است. هنوز به‌رغم اختصاص بخش قابل توجهی از منابع، نیروهای مسلح معتقدند که وضعیت جغرافیای منطقه طوری است که نمی‌توان آنان را مغفول گذاشت و این، سخن درستی هم است. چهارمین قلم نیز بودجه سلامت و درمان است.

تخصیص رقم بی‌سابقه ۳۹ هزار  و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سیاست بودجه‌بندی دولت برای طرح‌های عمرانی گفت: اشتغال ما در ۲ بخش واحدهای تولیدی بخش خصوصی و طرح‌های عمرانی دولت معطوف است که برای طرح‌های عمرانی از خزانه و اسناد اعتباری استفاده می‌کنیم. لازم است برای طرح‌های عمرانی پول بگذاریم که هم بشود سطح اشتغال را حفظ کرد و هم طرح‌هایی که هزاران میلیارد تومان صرف راه‌اندازی آن شده و هنوز نیاز به تخصیص اعتبار دارند، تکمیل شوند. در همین راستا ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که در تاریخ کشور بی‌سابقه است، برای طرح‌های عمرانی به صورت هدفمند پرداخت شده است. در این پرداخت طرح‌هایی مورد نظر ما بوده که بتواند به اتمام برسد. به عنوان نمونه ماه آینده قطعه اول آزادراه تهران - شمال به بهره‌برداری می‌رسد که ۲۰ سال پروژه آن به طول انجامیده است. ماه پیش نیز راه‌آهن میانه - بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر افتتاح شد.

وی تصریح کرد: سیاست ما این است که پول کم را در بخش جاری به حقوق‌ها و دستمزدها بدهیم و بودجه‌های عمرانی را نیز به طرح‌هایی که افتتاح و اتمام می‌شوند، اختصاص دهیم.

هر ۱۰ روز یک پرداخت به جامعه داریم

معاون رئیس جمهور با بیان این‌که این سومین سال متوالی است که بودجه سال آینده را با این وضعیت کشور که در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است، آماده می‌کنیم، تصریح کرد: با همه این‌ها خود را برای سال آینده آماده کرده‌ایم. آیا با این وضعیت یک روز حقوق کسی به تاخیر افتاد؟ یارانه‌ها دچار تاخیر شد؟ این مانند چراغی است که روشن است و کسی احساسی نسبت به روشنایی آن ندارد. اگر پرداخت‌های دستمزد و یارانه به وقت نباشد، این مساله می‌تواند منجر به سختی‌ها و اعتراضاتی شود. باید درک کنیم مردم در چه وضعیتی هستند. ما سیستمی ایجاد کرده‌ایم که هر ۱۰ روز یک پرداخت داریم و بر همین اساس طی ۳ روز آینده ۲۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت به جامعه خواهیم داشت و تا قبل از روز ۳۰ ماه نیز حقوق کارمندان را پرداخت خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: در کنار این، تلاش شد غیر از زیرساخت‌ها به مناطق محروم توجه ویژه‌ای نیز صورت گیرد که در این راستا در روستاها برای محرومان خانه ساخته و از طریق مکانیزم تبصره ۱۸ اشتغال ایجاد خواهد شد.

بهره‌برداری از ۱۰۰۰ واحد مسکن روستایی و حاشیه شهر مشهد تا دی سال آینده

وی ادامه داد: خراسان جنوبی یکی از نمونه‌های این تصمیم بود که سال گذشته توافق شد ۱۰ هزار واحد در آن استان احداث شود و تا پایان امسال همه آن به نتیجه می‌رسد. اعلام کرده‌ایم هر کس از روستاییان که به شهر آمده، به روستا بازگردد، برای او نیز خانه ایجاد می‌کنیم. استان خراسان رضوی نیز استان ویژه‌ای است و به همین جهت ساخت ۸۰۰۰ واحد مسکونی در سطح روستاهای آن برای روستاییان ناتوان مورد توافق قرار گرفت و ۲۰۰۰ واحد نیز به جهت شرایط خاص و تقریبا استثنایی اطراف شهر مشهد، به اطراف آن اختصاص یافته است که ان‌شاءالله تا دی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
نوبخت خاطرنشان کرد: آثار این تصمیمات در اشتغال دیده می‌شود. ۱۱۰ رشته شغلی به ساختمان مرتبط است. همین پروژه ۱۰ هزار واحدی در استان خراسان جنوبی ۵ واحد درصد نرخ بیکاری را تغییر داد. پیام بیرونی این مساله این است که به‌رغم همه فشارها ملت زندگی عادی خود را دارد که ان‌شاءالله از این گردنه با صلابت عبور کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: غیر از این نیز تصمیم داریم برای سال آینده ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق به نیازمندان پرداخت شود. برای کاهش فشار هزینه بر مردم ۵۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح تحول سلامت اختصاص خواهد یافت. دولت مصمم است برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم کالاهای اساسی که حدود ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قیمت دارد، با نرخ ۴۲۰۰ تومان در اختیار مردم قرار دهد.

وی اضافه کرد: برای بهبود وضع اشتغال برنامه‌ای برای حدود ۹۸۸ هزار فرصت شغلی داریم که در تبصره ۱۸ بودجه دیده شده است. همچنین برای ادامه اشتغال بخشی از نیروی انسانی ما که در طرح‌های عمرانی شاغل هستند، ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده که این اعتبار معادل افتتاح ۳۰ طرح آبرسانی و سد است. همچنین ۱۲۴۰ کیلومتر راه‌آهن جدید در مراحل نهایی خود است که برای سال آینده کامل و تحویل خواهد شد و برای آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

معاون رئیس جمهور با بیان این‌که تلاش ما این است که با منابع محدود پرداخت‌ها به کارکنان به صورت منظم دنبال شود، خاطرنشان کرد: همچنین سعی می‌کنیم طرح‌های عمرانی نیز استمرار خود را حفظ کنند. کسانی که این تحریم را به ما تحمیل کرده‌اند، بدانند با این شرایط که به مردم سخت خواهد گذشت ولی تلاش می‌کنیم جریان اقتصادی به صورت پویا دنبال شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص طرح احداث ۱۰ هزار مسکن در استان خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به طرحی که برای ایجاد مسکن روستایی برای افراد کم‌درآمد در روستاها در دست اقدام داریم، طی یک همکاری با بنیاد مسکن ساخت تعدادی واحد مسکونی در استان‌ها آغاز شده که برای استان خراسان رضوی نیز ۸۰۰۰ واحد مسکونی در روستاها و ۲۰۰۰ واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد بین ما(سازمان برنامه و بودجه)، بنیاد مسکن و استاندرای خراسان رضوی در نظر گرفته شد. بر این اساس توافق شد که تا یک سال آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسد. این توافق‌نامه حاکی از این است که با پشتیبانی مالی سازمان برنامه و بودجه و همکاری استانداری و بنیاد مسکن، شاهد بهره‌برداری و استفاده از این واحدها در کمتر از یک‌سال آینده خواهیم بود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    تو حرف نزنی کسی ازت نمی پرسه لالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس