عکس/ اولین مرحله از تمرینات رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: این در حالی است که وزارت نفت نسبت به تأمین این سوخت کم‌کاری کرده است و اگر بخواهیم سوخت ازبازار جهانی تهیه کنیم بیش از یک و نیم برابر قیمت دارد.

به گزار مشرق، یحیی ضیائی مهرجردی بعدازظهر امروز در نشست خبری درباره الزام سازمان جهانی دریانوردی به استفاده شناورها از سوخت کم‌سولفور اظهار داشت: طبق کنوانسیون دریایی سازمان جهانی دریایی، ضمیمه ۶ درباره محیط زیست جایگزینی سوخت نیم‌درصد سولفوت به جای ۳.۵ درصد سولفور است. 

بیشتر بخوانید:

درآمد سه میلیارد دلاری امارات از فروش نفت کوره ایران

غلظت گوگرد بنزین در تهران ۳ برابر حد مجاز است+نمودار

وی با بیان اینکه سوخت فعلی شناورها ۳.۵ درصد سولفور است، گفت: مصوبه استفاده از سوخت نیم‌سولفور مربوط به سال ۲۰۰۵ میلادی است و از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ میلادی استفاده از سوخت نیم‌درصد سولفور در همه شناورها الزامی می‌شود. 

ضیائی با بیان اینکه پیش از این مکاتباتی را با نهادهای متولی نظیر وزارت نفت، کمیسیون انرژی مجلس و سازمان بنادر و دریانوردی بابت تولید سوخت کم‌سولفور داشتیم، گفت: متاسفانه وزارت نفت سهل‌انگاری کرد ما مکاتبات زیادی داشتیم، حتی از نمایندگان مجلس خواستیم از وزیر نفت در مجلس در این باره توضیح بخواهند و بالاخره با فشار به وزارت نفت، مقرر شد سوخت کم‌سولفور در کشور تولید شود. 

وی با بیان اینکه کنوانسیون سازمان جهانی دریانوردی بابت استفاده از سوخت کم‌سولفور از سه روز دیگر الزامی می‌شود، گفت: با پیگیری‌ها مقرر شد ماهانه ۴۵ هزار تن سوخت نیم‌درصد سولفور در پالایشگاه شازند تولید کند و تحویل ما دهد که تاکنون ۱۵۰۰ تن سوخت به ما تحویل دادند. 

ضیائی اضافه کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که وزارت نفت اعلام کرده است اگر سوخت (مازوت) کم‌سولفور می‌خواهید، با کامیون‌های نفتکش زیر دوش پالایشگاه نفت شازند بیائید، در حالی که حمل زمینی وظیفه کشتیرانی نیست. 

وی گفت: تاکنون در این باره به نتیجه نرسیده‌ایم، از سوی دیگر، ناوگان کامیونی برای حمل این سوخت بسیار کم است. 

ضیائی با بیان اینکه نیاز سالانه شناورهای کشور به سوخت کم‌سولفور ۱.۵ میلیون تن در سال است، گفت: با این شرایط پیش‌بینی می‌کنیم سوخت کم‌سولفور در کشور به این زودی‌ها تأمین نشود و ما مجبوریم سراغ گازوئیل یا خرید سوخت کم‌سولفور از کشورهای دیگر برویم. 

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: در حال حاضر قیمت هر تن سوخت ۳.۵ درصد سولفور ۳۰۰ دلار است در حالی که قیمت سوخت نیم درصد سولفور در بازار جهانی ۷۵۰ دلار است و این ۱.۵ برابر قیمت سوختی که تاکنون مصرف می‌کردیم. 

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد هزینه کشتی‌ها هزینه سوخت است، گفت: از مشکلات تأمین سوخت نیم‌درصد از کشوری نظیر سنگاپور، گرانی سوخت و انتقال ارز است. 

ضیائی گفت: البته روش‌های جایگزین هم درنظر داریم، به عنوان مثال؛ استفاده از گازوئیل اما قیمت گازوئیل هم در بازارهای جهانی هر لیتر ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و اقتصادی نیست. از سوی دیگر،‌یکی دیگر از روش‌ها، استفاده از دستگاه اسکرابر در کشتی‌هاست که مازوت ۳.۵ درصد سولفور را به نیم‌درصد کاهش می‌دهد، اما این هم فقط در کشتی‌های با سال تولید ۲۰۱۳ به بالا امکان نصب دارد. 

وی با بیان اینکه پالایشگاه‌های شازند، آبادان و اصفهان امکان تولید سوخت کم‌سولفور را دارند، گفت: متأسفانه این پالایشگاه‌ها به به دنبال تولید بنزین یورو ۴ هستند که به راحتی به فروش می‌رود. 

ضیائی افزود: به تازگی نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی نوشته‌ایم و درخواست داده‌ایم که پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان وارد چرخه تولید سوخت نیم‌درصد سولفور شوند، از سوی دیگر، از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست شود فعلا شناورهایی که کار کاپوتاژ در بنادر خودمان انجام می‌دهند، تنفس یکساله برای استفاده از این سوخت داشته باشند. 

وی افزایش قیمت تمام‌شده کالا را از مشکلات نبود سوخت کم‌سولفور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مازوت ۳.۵ درصد سولفور هر تن ۳۰۰ دلار است که اگر بخواهیم مازوت با نیم‌درصد سولفور تهیه کنیم، باید هر تن ۷۵۰ دلار بدهیم و این افزایش یک‌ونیم برابری هزینه‌ها موجب افزایش یک‌ونیم برابری قیمت کالاهای اساسی می‌شود، به هر حال ۹۰ درصد کالاهای کشور از طریق دریا وارد می‌شود و اغلب کالای اساسی شامل برنج، ذرت، دانه روغنی و... است و همین افزایش قیمت موجب می‌شود قیمت گوشت، روغن و... در خوشبیانه‌ترین حالت یک‌ونیم برابر افزایش یابد. 

وی با انتقاد از همکاری وزارت نفت در بروز این بحران گفت: ۱۰ سال است که همه در این‌باره با وزارت نفت مکاتبه می‌کنند و سه روز دیگر بیشتر زمان نداریم، اگر سوخت کم‌سولفور نباشد، شناورهای ما در بنادر دیگر توقیف می‌شوند، امکان پهلودهی ندارند، خدمات دریافت نمی‌کنند و جریمه هم میشوند. 

وی افزود: در حال حاضر کشورهایی نظیر روسیه، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و... هم در تأمین سوخت کم‌سولفور مشکلاتی دارند و درخواست تنفس به سازمان جهانی دریانوردی دادند اما موافقت نشده است. 

وی گفت: از سوی دیگر مشکلی که داریم این است که اگر شناوری به بنادر ما بیاید،‌امکان تأمین سوخت کم‌سولفور برای آن نداریم، آن شناور مجبور است سوخت ۳.۵ درصد سولفور خریداری کند و فرمی را پر کند و در اولین بندر خارجی آن سوخت را خالی کرده و سوخت نیم‌درصد استفاده کند. 

وی گفت: در حال حاضر فجیره در حال تأمین سوخت نیم‌درصد سولفور برای شناورها است و ما مجبوریم برای تأمین این سوخت به فجیره برویم که البته این موجب می‌شود بسیاری از کشتی‌ها برای تخلیه بار خود و تأمین سوخت به این بندر بروند و ما مشکلات بزرگتری داشته باشیم. 

وی گفت: در حال حاضر ۹۵ فروند شناور بزرگ ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تنی در شرکت ملی نفتکش، ۱۳۰ فروند شناور ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تنی در کشتیرانی جمهوری اسلامی و بیش از ۴۰ فروند در ناوگان بخش خصوصی شناور فعال داریم. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس