تظاهرات و اعتصاب  فرانسه

همزمان با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، مردم فرانسه برای اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور به خیابان آمدند.

به گزارش مشرق، شهروندان پاریس امروز (شنبه) برای آخرین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی به خیابان آمدند تا اعتراض خود به سیاست‌های دولت فرانسه به ریاست «مانوئل ماکرون» را نشان دهند.

ببینید:

عکس/ ادامه اعتصاب سراسری در فرانسه

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» پنجاه‌ونهمین آخرهفته اعتراضات ضد نظام سرمایه‌داری در فرانسه، با حضور صدها نفر از مردم پاریس در خیابان‌های این شهر آغاز شد.

 تظاهرات امروز، با اینکه آخرین نوبت از این اعتراضات - که با تجمعات کارگری موسوم به جلیقه‌زردها آغاز و سپس به قشرهای دیگر جامعه فرانسه تسری یافت - در سال ۲۰۱۹ است، اما به احتمال زیاد دور پایانی آن نخواهد بود.

در جریان اعتراضات هفته‌های گذشته، پلیس فرانسه با مشت آهنین به استقبال معترضان رفته و با استفاده از گاز اشک‌آور، ماشین‌های آب‌پاش و شلیک گلوله‌های پلاستیکی سعی کرد تا تجمع‌کنندگان را متفرق کند. ده‌ها نفر از معترضان هم بعد از ضرب و شتم شدید توسط پلیس، بازداشت شدند.

در تظاهرات امروز همچنین «ژروم رودریگز» یکی از رهبران جنبش جلیقه‌زرد که حدود ده ماه پیش بر اثر شلیک سلاح مخوف پلیس فرانسه موسوم به «فِلَش بال» چشم راست خود را از دست داده بود، حضور پیدا کرده و با دوربین رسانه‌ها گفت‌وگو کرد.

تظاهرات‌های ضد سرمایه‌داری در فرانسه هفدهم نوامبر ۲۰۱۸ در اعتراض به طرح دولت ماکرون برای افزایش مالیات‌ها آغاز شده و به سرعت به یک جنبش اجتماعی علیه سیاست‌های دولت این کشور و نظام سرمایه‌داری مبدل شد.

در این مدت، دستکم ۱۰ نفر کشته، صدها تن زخمی شده‌اند. ۲۴ نفری که دستکم یک چشم خود را از دست داده‌اند و پنج نفری که یک دست خود را از دست داده‌اند، از جمله زخمی‌های سرکوب این اعتراضات توسط پلیس فرانسه هستند. نیروهای امنیتی فرانسه بیش از ۱۰ هزار نفر را هم بازداشت کرده‌اند.

برگزاری هفته جدید اعتراضات در فرانسه در حالی است که این کشور در سه هفته اخیر نیز با بزرگترین اعتصابات اخیر صدها هزار شاغل در بخش‌های مختلف دولتی از جمله کارگران، معلم‌ها و کارمندان بخش اورژانس بیمارستان‌ها مواجه شده است.

پیش از آن  نیزدانشجویان فرانسوی با تجمع در مراکز مختلف آموزش عالی این کشور ضمن اعتراض به سیاست‌های دولت ماکرون، هشدار دادند که در صورت عدم اعطای کمک‌های مالی به دانشگاه‌ها، به اعتصاب‌های خود در روزهای آینده ادامه می‌دهند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس