فرشاد مومنی

کارشناسان درباره یک پیشنهاد مشکوک اقتصادی که می‌تواند قضایای بنزین را تکرار کند، هشدار می‌دهند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

عاقبت مالیات ندادن "حامد بهداد"

حامد بهداد، از بازیگران سینما به تازگی در یک پست اینستاگرامی با اشاره به رخدادهای آبانماه نوشته است:

«آنها، هموطنان ما که کشته شدند نه اغتشاشگر بودند، نه اخلالگر. آنها غم نان داشتند و مأیوس از همه جا بدنبال نان و کار و کمترین رفاه اجتماعی مظلومانه سرکوب شدند. مفتضح ما هنرمندان که به امید بهبود جامعه فریب خوردیم و رأی دادیم و تشویق کردیم و ناسزا خوردیم. وه چه غریب. تسلیت به داغداران و بوسه بر خاک عزیزان

پنجم دی ماه نود و هشت

حامد بهداد.»

*مشخص نیست درگذشتگانی که هیچ اعتراضی نداشتند و مأموران امنیتی که بخاطر مردم در این اغتشاش کشته شدند در کجای پیام آقای بهداد قرار دارند؟! و از طرفی اگرچه مردم در قبال برخی از مشکلات دستکند دولت و اصلاح‌طلبان جان به لب شده‌اند و جامعه با چالش‌های زیادی مواجه است اما باز هم مشخص نیست که حامد بهداد چگونه به جای اشاره به «گرانی» به عنوان اصی‌ترین معضل مردم ولی همنوا با مهناز افشار و دونالد ترامپ به یکباره به چیز عجیبی به نام "غم نان" و "غم کار" اشاره می‌کند؟!

او که فیلم‌هایش با فروش میلیاردی و رکوردشکنی مواجه هستند اتفاقا بهتر از همه می‌داند که ایران با بحران بیکاری و یا شیوع گرسنگی مواجه نیست چون در یک جامعه گرسنه و بیکار هیچ فیلمی فروش بالا نخواهد داشت و امثال حامد بهداد نخواهند توانست تعطیلات خود را در آمریکا بگذرانند؛ بلکه جامعه ایران با معضلاتی مثل گرانی و عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها و بر بازار مسکن مواجه است و این مشکلات هم هرگز به معنای گرسنگی یا بحران بیکاری نیستند.

اما اینکه چرا بهداد و امثال او که نقش غیر قابل انکاری در گرانی‌های اخیر و روی کار آمدن یک دولت نامعتقد به نظارت بر قیمت‌ها دارند؛ همچنان بر ترویج سخنان غلط در ذهن مردم اصرار می‌کنند؛ گزاره‌ایست که باید تأملات دقیقی را پیرامون آن انجام داد.

این نکته بدیهیست که اگر حامد بهداد و امثال او مشمول حاتم‌بخشی‌های دولت خودشان نمی‌شدند و مثل همه مردم و کارگران و کارمندان "مالیات" می‌پرداختند؛ امروز کسی شاهد این زبان‌گشایی‌ها و دعواهای زرگری و بیان حرف‌های عجیب از جانب آنها نبود.

حامد بهداد که به تازگی از سفر تفریحی خود به آمریکا بازگشته است؛ "سریال دل" را نیز در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارد که گفته می‌شود فروش این سریال نیز شاهد رکورد شکنی است.

گفتنیست،‌ ایران اسلامی اگرچه با مشکلات بزرگی در اقتصاد دست و پنجه نرم می‌کند اما به لحاظ شاخص‌های غذایی جزو سیرترین کشورهای جهان است و در بحث بیکاری نیز به تازگی یک روزنامه اصلاح‌طلب اذعان کرد که بیش از 5 میلیون بیکار ایرانی از "بیکاران صاحب درآمد" هستند که مایل به پذیرش هر شغلی نیستند.[1]

***

روزنامه همشهری: مردم دیر یا زود به خیابان می‌آیند!

روزنامه همشهری، ارگان شهرداری تهران طی مقاله‌ای در شماره شنبه گذشته خود که با عنوان "آشفتگی اجتماعی" و در صفحه یکم این روزنامه منتشر شد؛ با لیست کردن تمام اخبار منفی اقتصادی که طی ماه‌های اخیر در کشور منتشر شده و "بدون اشاره به حتی یک خبر مثبت"! نوشته است:

"جامعه ما از چنین منظری در وضعیت بحرانی و خطرناکی قرار گرفته و آبستن چنین حوادث و اعتراضاتی هست. وجود هرکدام از این مسائل کافی است تا مردمی که در فقر، بیکاری، بی‌عدالتی، فساد، تبعیض و گرانی و تورم غوطه‌ورند و مفر و روزنه‌ای برای خلاصی از این چرخه سیاه محرومیت نمی‌بینند به خشم آیند. خشم فروخورده و متراکم چنین مسائلی دیر یا زود و با هر حادثه و مشکل طبیعی یا خطا و اشتباه انسانی و کوچک‌ترین بهانه‌ها فوران می‌کند و مردم محروم و مستاصل را به خیابان می‌کشاند. فرق نمی‌کند بهانه بنزین باشد یا نان، آب باشد یا برق، سیب‌زمینی باشد یا پیاز حتی حوادث و سوانح طبیعی چون سیل، برف و زلزله."[2]

*متأسفانه روزنامه اصلاح‌طلب همشهری نیز مثل کثیری از رسانه‌ها و مقامات دولتی! از پول بیت‌المال ارتزاق می‌کند اما اشتهار به سیاه‌نمایی دارد و از بیان مثبتات کشور و نیمه پر لیوان اِبا می‌کند.

جالب است که همشهری در لیست موصوف در مقاله اشاره شده به خبرهای درست و غلط درباره بیکاری و گرسنگی و غیره اشاره دارد اما در ادامه از تطبیق دادن این خبرهای بعضا غلط با اخبار مثبتی مثل صاحب درآمد بودن بیش از 5 میلیون بیکار ایرانی، قرار داشتن ایران در رتبه سیرترین کشورهای جهان و افزایش 100 درصدی درآمدهای کمیته امداد در برخی استان‌ها تا مقطع کنونی سال جاری[3] هیچ اشاره‌ای ندارد.

در واقع، پژوهشگر اجتماعی این روزنامه که اقدام به نوشتن این مقاله کرده است به هر دلیلی نخواسته دست به یک پیمایش عقلانی بزند و ضمن بیان خبرهای مثبت در کنار خبرهای منفی، به آنالیز دقیق واقعیت بپردازد.

نویسندگان این مقاله همچنین عمدا یا از روی سهو، هیچ نقشی برای "سیاه نمایی" و "ناامید سازی" در عاصی کردن مردم قائل نبوده‌اند و به این حقیقت اشاره نکرده‌اند که اگر مراجع اجتماعی در یک جامعه، مثبتات را نگویند؛ ساکنان بهشت نیز به تصوّر زیست جهنّمی خواهند رسید چه رسد به جامعه‌ای که دست به گریبان برخی مشکلات نیز هست.

همانطور که ساکنان شام سال 40 هجری به تصوّر نامسلمانی علی(ع) رسیدند و کوفیان سال 61 هجری به تصوّر خارجی بودن و بی‌دینی پسر پیامبر(ص).

جالب است که همشهری باز هم عامدانه یا از روی سهو به مردم نمی‌گوید که راه رفع همین مشکلات نیز به خیابان آمدن نیست بلکه صندوق رأی است!

ما در مجموعه مشرق با عنایت به گزاره‌هایی شبیه همین رفتارها بود که پیش‌بینی‌های مربوط به "فتنه اقتصادی" و تفرّس این رخداد شوم و پیش‌لرزه‌های آن در دیماه 96 و آبان 98 را در مقابل چشم مخاطبان خود گذاشتیم.

بدیهیست که اگر روند مورد اشاره (مثلا در روزنامه همشهری) ادامه داشته باشد و مثبتات کشور همچنان بر هیچ منبری گفته نشود؛ شاهد رخدادهای تلخی خواهیم بود...

***

حرکت مشکوک در ارگان کارشناسی مجلس

فرشاد مؤمنی، از چهره‌های اقتصاددان به تازگی طی سخنانی که سایت جماران آنرا منتشر کرد در اشاره به یک گزارش عجیب در مرکز پژوهش‌های مجلس آنرا مشکوک خوانده و گفته است:

«بحث ما با نمایندگان گرامی مجلس این است که یک مقدار بنیه‌ی کارشناسی خودشان را بر فراز مناسبات قرار دهند. واقعاً جای دریغ و تأسف است در حالی که انتظار می‌رود مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی پژوهشی نمایندگان محترم کار کند در همان گزارش کلیدی شماره‌ی یک که منتشر کردند با اینکه نکته‌های بسیار قابل اعتناء و مثبتی را مطرح کردند اما حتی مرکز پژوهش‌ها توصیه‌هایی کرده که بعضی از آن‌ها حتی تا مرز مشکوک بودن هم جلو می‌رود. فرض بفرمایید در گزارشی که مرکز پژوهش‌ها تهیه کرده در عین حالی که تذکرات بسیار مفید و خوبی داده اما انگار نه انگار ما باید از یک سوراخ چند بار گزیده شویم، دوباره زمزمه‌هایی شروع کرده‌اند درباره اینکه بعد از تجربه‌ی افزایش قیمت‌ بنزین برای افزایش چشمگیر قیمت پایه‌ی ارز برای کالاهای اساسی و نیازهای حیاتی مردم راه باز کنند!»[4]

*اگرچه برخی مواضع و نظرات آقای مؤمنی کاملا قابل انتقاد است اما این نظر کاملا صحیح و بجاست که پیشنهاد افزایش قیمت پایه‌ی ارز کالاهای اساسی، در شرایط فعلی معقول به نظر نمی‌رسد.

آنهم در شرایطی که جامعه در معرض سیاه‌نمایی و سفره‌های مردم درگیر معضل گرانی است.

در واقع به جای آنکه شاهد باشیم در این شرایط نظراتی برای استشفای وضع موجود ارائه می‌شود اما شاهد گزینه‌های نقض هستیم و می‌بینیم دستانی در کار است تا هرچه بیشتر جان مردم را به لب برساند و جامعه را عصبانی کند.

اینکه پس از اغتشاشات آبانماه دیدیم که دولت محترم هیچ توضیحی از بابت اقدام بدون پیوست خود به افکار عمومی نداد، اینکه همچنان خبری از نظارت جامع بر بازار برای کنترل گرانی نیست و اینکه شاهد نظراتی مثل پیشنهاد افزایش قیمت پایه‌ی ارز کالاهای اساسی هستیم؛ تماماً بیانگر ایفای نقش همان دستان مشکوک است.

دستان مشکوکی که اگر هرچه سریعتر با روشنگری خواص و برخورد مدقّانه امنیتی قطع نشوند؛ سایر قطعات پازل «فتنه اقتصادی» را در کنار یکدیگر خواهند چید.

سخن آقای مؤمنی مبنی بر مشکوک بودن این رفتار و این پیشنهاد با جریان تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس نیز قابل جمع است و تکلیف این پیشنهادات مشکوک و منابع الهام و القای آنها بایستی روشن شود!

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/278883

2_ http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/91384

3_ mshrgh.ir/1003020

4_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1318691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    اگه از اینا مالیات درست و حسابی میگرفتن اینجوری زبونشون دراز نمیشد و حرفهای ترامپ رو بلغور نمیکردن
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      88 21
      آااااااااااااره، اینها رو باید با مالیات نقره داغ کرد حسابی که هذیان نگویند.
    • عيار نيمه شب IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      61 13
      عزيم اينها سه لب ريتي هم نيستند اينها سبريدي هستند. كه نه سواد رسانه اي دارند نه شعور اجتماعي نه غم نا و فقط به چش باشند روزي با فيلم روزي با پوشش و روزي با اراجيف. اينها عقده ديده شدن دارند ورنه اينها طبقه بالاشون اجاره اي هست. از هركي نونش دربياد به نفع او حرف مي زنند. البته از كليه هنرمندان شريف كشور معذرت مي خواهم.
    • ج IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      40 59
      یکی هم که حرف حق میزنه رو بکوبیم
    • سامیار IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      33 79
      اگر ازینا مالیات بگیرن فکر کردی میارن میدن به تو؟؟؟؟اتفاقا حامد بهداد درست گفته مردم تو سفرشون دیگه نون ندارن.آدم گشنه دین و ایمان نداره.منم اگر زن و بچم گشنه بمونن اعتراض ک هیچی آدم میکشم
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      51 21
      سلبریتی = مفت خور = حق بچه یتیم خور
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      44 15
      "کاربر سامیار" چطوری از آلبانی میای اینجا آدم بکشی؟ با هواپیما یا قطار یا پیاده؟
    • پری مجرد48ساله IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      58 14
      مرگ بر حامد بهداد
  • حاج علی IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    85 34
    ما رو باش که تا حالا فکر می‌کردیم که این مردک آدمه! وه! خیال خام! وه! از اینکه که اکثر بازیگرها از شعور و بصیرت بهره‌ای نبرده‌اند! وه! وه! وه!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      8 6
      اگر همین امروز یکی از همین غم نانها که محصول رای مردم به غربزده ها است بهداد را گیر اورده و مقداری از فکشان را پایین بیاورد و چند درصدی از اموال مالیات نداده ایشان را با خود ببرد و مقداری از ان را هم اتش بزند واکنش و عکس العمل او چه است و ایا به پلیس مراجعه میکند؟
  • gh IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    60 8
    اختلاصگر مساوی است با اغتشاشگر. همه مسئولین اختلاص نمیکنند و همه مردم هم اغتشاش. تا درس عبرتی باشد برای تاریخ.
    • رضا IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      2 1
      اختلاسگر
  • سید IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    59 16
    هرچه بی سوادتر و نادان تر، اصلاح طلبتر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر! شاهدش هم همین حامد بهداد مسخره!!!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      8 44
      ببیند سطح درک و شعور را پشتیبانی شما وامثال شما و همفکران شما از یک جریان و گروه نشان دهنده نادرست بودن وچه بسا باطل بودن اون گروه هستش ولو اینکه این گروه مثل داعش پرچم دین در دست داشته باشد. لطفا ادبیات خودتون را درست کنید وداعشی وار حرف نزنید
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      35 9
      12:05 برای آدمای دو رو از این بهتر نمی شه حرف زد، خیلی هم خوب گفته، ادای روشنفکری در نیارین که حالم به هم می خوره. اینا اگه آدم بودن 88 مردم رو به خاک خون نمی کشین بعدش هم درود بر مخالف من درود بر مخالف من بگن.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    27 56
    مشرق جان تو ايران اصلاً مشكل وجود نداره همه چيز فراوانه مشكل فقط در كشورهاي آمريكايي و اروپايي وجود داره سيل و زلزله و خرابي و طوفان فقط اونجاست.اگر هم مشكلي هست مقصرش مردمن .
    • نمیشد جواب نداد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      7 4
      ظاهرا این دوستمون مثل خیلیهای دیگه فقط میخواسته یه چیزی بنویسه که (سيل و زلزله و خرابي و طوفان) رو هم به دولت و ملت ربط داده!
    • جان IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      41 3
      (سيل و زلزله و خرابي و طوفان) چه ربطی به موضوع داره و کلا وقوعش دست کیه؟!!
    • حسن US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      27 6
      توی ایران مشکل وجود داره خیلی هم زیاده ولی مشکل اصلی اینه که کسانی که این مشکلات رو به وجود اوردن و حامیان اونها، الان توی اقدامی پیشدستانه مدعی حمایت از مردم شدن شما هم لازم نیست واسه اونا ماله بکشی
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    28 68
    دمش گرم یه مرد واقعی است که با شجاعت حقیقت رو گفت احسنت
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      50 12
      از نظر اغتشاشگران ضد مردم و تروریست های آشوب طلب یه مرد واقعی است
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      52 10
      یادمه روح الله زم هم از این حرفا می زد.!! :))))))))
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      28 4
      حامد بهداد با شارژ حسابش و ضمانت درآمد میلیاردی چهار ساله شغلی حمایت از این دولت و مجلس و داشته حالا شده حامی مردم همین درآمدهای میلیاردی شما ها از کم شدن دارایی مردم تامین میشه پس باعث تمامی مشکلات و کشته شدگان مردم شماها هستید به گفته امیرکبیر : ابتدا فکر می كردم مملکت وزیر دانا می خواهد، بعدها فکر کردم مملکت شاه دانا مي خواهد، ولی آخر به این نتیجه رسیدم مملکت فقط مردم دانا می خواهدفریب
  • سلیمی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    43 4
    اولا بازیگران و فوتبالیستها نباید اینقدر پول بگیرن ثانیا اقلا مالیاتش رو بگیرید . ببینید با حقوقویه فوتبالیست برا چند نفر میشه شغل ایجاد کرد ؟
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    40 4
    مردم از دزدی ،اختلاس ،دروغ گویی،دورویی، قدرت طلبی ،فساد و...90 % مسولین جانشان به لب رسیده و آنهایی هم که منافع شان به این گروه کثیف گره خورده از آنها حمایت میکنند . ببینید به جز هنر مندان چه کسانی دیگری می چاپند و مالیات نمی دهند
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    43 11
    خاک بر سر ما که اینها می خواهند الگوی ما باشن ....... خاک بر سر هنر که این ها سردمدار آن باشن .......... هنر زرزززززززززززززززززززززززشک
    • نادر IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      51 7
      بی تعارف بسیاری ازاین به اصطلاح هنرمندها و این آقا واقعا باید به روانپزشک مراجعه کنند واقعا اختلال شخصیت دارند
  • عاشق ایران IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    40 10
    حضرت امام حسین , در کربلا به امثال اقای بهداد فرمودند میدانی چرا نصایح در شما اثر نمی گذارد چون پولهای حرام شکمتان را پر کرده است
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      10 3
      آقا چرا پای امام معصوم میاری وسط این آقا شاید مال حلال خورده چرا ایقد زود قضاوت میکنید
  • مهدی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    12 45
    اصلا متوجه نمی شوم شما طرف دارمردم هستید یا علیه مردم هرکسی برای مردم دل سوزی کن یا حرفی بزند می شود اشرار وشما که که برعلیه دولت حرف بزنید می شوید امام ببنید خواهشا واقع بین باشید انچه که در آبان اتفاق افتاد درد ناک بود
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      28 8
      از آلبانی چه خبر مهدی جان؟ وینچسترا رسیدن بابا. خیالت راحت
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    51 11
    دعا میکنم همه مردم فرق بین "غم نان" و "آشوبگری" را متوجه بشوند از جمله حامد بهداد.
  • نادر RO ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    10 33
    حواستان باشد از خواب بيدار شويد و واقعيت هاي جامعه را دريابيد و بهداد هم از واقعيت مي گويد ، به جاي بيدار شدن انكار نكنيد ! مردم ايران جزو سيرترين مردم جهانند ؟ شوخي نكن !
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    61 6
    بازیگرا اول مالیات بدن بعد از مردم حرف بزنن این باید بعنوان یه پویش راه بیفته اول مالیات بعد صحبت
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      5 2
      اصولا روحت شاد!
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      29 3
      وقتی حماقت جای خرد را بگیرد مردم به دلقک و .. !! می گویند هنرمند - می شود تفکر ناصرالدین شاهی و ملیجک بازی ایشان اینها هم (دلقک اداکار و لگد پران به یک کیلو باد )ملیجکهای مدرن زمان ما هستند - این دوره نیز بگذرد تا بسر آید زمان اینها
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    12 31
    از نظر مشرق مردم هیچ مشگلی ندارند وهرکی حرفی بزنه از عوامل استکبار واسرائیل یا ارازل اوباشه
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      19 4
      تو به تنهای این کشف بزرگ را کرده ای - هرکس با فکر شما همراه نباشد می شود .. به گفته ها و.. فکر کن چرا فکر نکرده هرچی از گلویتان می آید می نویسید - دیر نیست پشیمان شوید
  • حسن IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    9 35
    در عالم اقتصاد مثل خیلی مسائل اجتماعی دیگه همه چیز به هم وصله و گرانی صرفا مربوط به کم کاری. این دولت و فلان حزب نیست.وقتی درامد خارجی کم بشه ،نفت نفروشی،توریست نیاد،تجارتت حتی با دوستانت تحت فشار قرار بگیره،مجبوری هزینه ها را از مردم تامین کنی،به همین دلیل روند گرانی در تمام دولت ها با شدت و ضعف ادامه داشته و هر دولت دیگه ای هم بیاد هیچ فرقی نداره.
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      8 10
      چرا مزخرف میگی؟ ورود توریست به ایران 50 درصد زیاد شده و گوشت هم مونده رو دست تولید کننده. اما چون نظارت نیست گرونی بیداد میکنه. یه کم از اون کتابای اقتصادی بیا بیرون و با منطق حرف بزن.
    • ایرنی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      21 6
      حرف حق میزنی اگر استنباط باطل نکنی هموطن؟! اما نظری هم درباره تدبیر و امید و کلید و ادعا و برجام و خیانت و وطن فروشی و .... میدادی مثل خیلیا که حرف میزنن و شعار میدن اما در عمل نمک به زخم ها میپاشند. مثل سلپیتی های متمول که دائم آمریکا و ... میگردن و نگران مردم و نان مردمند
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      9 3
      عالم و اقتصاد و.. گدائی از خارج و خودت با خودت خلوت کن به حرفهات فکر کن - به امید نان از خانه همسایه باشی فقررا پیش خرید کرده ای - اقتصاد درون زا می تواند در بیرون به شما مقبولیت بدهد و الا دولت بلد است نفت را 50 درصد زیر قیمت بفروشد کشتی کشتی نفت می آیند بصف می ایستند تره هم برا آمریکا خورد نمی کنند نقدا در همان سکوی نفتی پول می دهند نظام مافیائی تجارت جهانی اقتصاد بدست قماربازها سامان می گیرد تکیه بر قماربازها !! عاقبت کشور می شود عربستان فعلی در منطقه همین عربستان در تله قمار بازهای نیویورگ و واشنگتن و لندن و پاریس با نگاه مرگبار به نفت برای بدست اوردن پول ثروت اعراب را به تاراج داد آنقدر باج به این یانکی ها قمار باز داد که وقتی یک مقدار کم شد صدایشان در آمد که شیر می دوشیدیم همیشه باید گاو باشند و بدوشیم و..- از این طرف هم اگر بخواهی بقیمت روز بفروشی باید حق و حساب سرگردنه بگیر یانکی جماعت را بدهی بشوی گاو شیرده آنها - این قدر ساده لوح نباشید دنیایی که در آن زندگی می کنیم با خرد و اخلاق و آدمیت و.. فاصله ها دارد و.. مافیای جهانی بنام آمریکا را آنقدر ننر بار آورده اند که فرداها مثل ضحاک ماردوش بجای نفت مغز جوانان را برای خوراک در رستورانهایش می طلبد سال وضعیتش از بهارش پیدا است همه چیز را به بازی گرفته اند نوامیس دنیارا که .. فحشاء را به ملتها تحمیل کرده اند در قضیه توریست می دانی در همان تورسیم سهم فحشاء چه رقمی است و بدون فحشاء توریسم تبدیل به ضرر می شود معنی خودرا از دست می دهد و بماند .. یک ساعت فکر کردن افضل است بر هزار سال عبادت البته فکر کردن داریم تا فکر کردن...
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      6 0
      تورسم و فحشاء نکته جالبی است در آژانس کار می کردیم از رستوانهای فرحزاد به مقصد بیشتر شمال شهر تهران گروه گروه دختر بودند که باتفاق یک اکرینی یا اسپانیائی یا فرانسوی و حتی ترکیه ای و.. را دوره می کردند او توریست بود اینها خدا می داند چی بودند؟ آنقدر بی مزه رفتار می مردند حتی حال آن که دنبال حال دیگری بود بهم می خورد مرد شور توریسم را ببرد با طرفدارنش - - به علمای ارزشی جهان اسلام که امور مناسک و زیارتگاههارا احکام می دهند توصیه می کنید برای تقابل با فحشاء مناسک دینی سالم را توسعه بدهند به مزیتهای آن بپردازند - چقدر زیبا هستند در حین انسان سازی : حج واجب- عمره مستحبی - زیارت معصومین و یاران معصومین و اندیشمندان بزرگی چون بوعلی و.. و ..بپردازند به مضرات توریسم فعلی و با پاپ و دست اندرکاران ارزشهای دینی برای احیاء زیارت قبور انبیاء و ..
  • نادر IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    42 5
    از این سلبریتی های بیسواد نوکیسه که خونشان هم آمریکایی شده بیش از این انتظار نمی رود.
  • حسن US ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    40 5
    اقای بهداد اگه شما واقعا از بیانیه دیروزتون پشیمون بودید دیگه می بستید و بیانیه جدید صادر نمیکردید که خدای نکرده دوباره چند سال بعد ابراز پشیمونی دوباره کنید؛ افرادی محدود که با لابی گری و تحت حمایت دولت متبوعشون سینمای مملکت رو محاصره کردن و پول بیت المال رو با درامدهای نجومی به جیب میزنند خیلی مسخرس که هر روز بیانیه بدن و از مردم گرسنه و بی کار دم بزنند !!!!!
  • صادق IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    9 30
    من مطمینم شما از عمق وخامت اوضاع اقتصادی ۸۰درصد مردم خبر ندارید ویا طعم محرومیت وفقر وگرسنگی را احساس نمیکنیدوواقعا به یمن وابستگی اشباع وسیرید وگرنه واقعیت فاجعه بار اقتصادی را انکار نمیکردید
  • علیرضا IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    6 28
    اولن بنده حامد بهداد و میشناسم همیشه غم مردم داره. دوما شما از کجا ساپورت میش
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    11 42
    مگه همین چند روز پیش این آقا هنرمند مردمی نبود؟
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      35 6
      البته ملیجک مدرن بجای هنرمند نام با مسمائی برای این دلقک جماعت است.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 0
    چه گویم که ناگفتنم بهتر است زبان در دهان پاسبان سر است
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    9 24
    خوبه ...او هم ممنوع التصور کنید......یا فراریش بدید.... دوست من هر کس دم از مشکلات مردم زد کافر نیست
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    8 4
    مشرق هرروز می نویسه مشکل نان نداریم مشکل نظارت وگرانی داریم یعنی اگه کسی برعلیه گرانی ونظارت اعتراض کنه مشکلی نداره؟؟؟
  • علی حقجو IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    15 7
    «خشم فروخورده و متراکم چنین مسائلی دیر یا زود و با هر حادثه و مشکل طبیعی یا خطا و اشتباه انسانی و کوچک‌ترین بهانه‌ها فوران می‌کند و مردم محروم و مستاصل را به خیابان می‌کشاند.» به امید اینکه مردم در سر موعد انتخابات بیرون بریزند و با رای و انتخاب درست خود به این نابسامانی ها خاتمه دهند
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    30 5
    اول به حامد بهداد میگویم تو و امثال تو مزد خوش رقصیهای خود را در معافیت مالیاتی از این دولت دارید دریافت میکنید در پرداخت مالیات حداقل صد میلیون تومانی سالیانه معاف شدی ولی به ما ملت پول که نمیدهد سهام عدالت را هم گرو نگه داشته و آزاد نمیکنه و قطره قطره آب به ما میده شما خوش رقصی کنید و در ادامه اظهارات آقای مومنی باید عرض کنم حال و روز مجلس به نفع سرمایه داریست و مرکز پژوهش مجلس در خواب عمیق فرو رفته ..
  • لیلا IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    5 3
    خداروشکر اصن گرسنه نداریم زباله گرد نداریم غم نان نداریم فقط یه کم قیمت خونه رفته بالا چون آقای بهداد فیلمشو میلیاردی بفروش رسونده مملکت گل و بلبل... همه آروغ بعد سیریمون شنیدن و اونی ام نشنیده کر حتما!!!!لعنت خدا به هر چی مسول ولنگار و هر آنکه دغدغه ی مشکلات مردمو نداره و میبینه و انکار میکنه.شرو ور تحویل ملت میده...
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    6 3
    چیز عجیبی به نام "غم نان" و "غم کار" ؟ نمی دانم چرا فکر می کنم سایت مشرق داره این تفکر رو گسترش میده که اونی که وضعش خوبه در مورد وضعیت بقیه مردم نباید حرف بزنه. ضمنا خیلی نگران مالیات هنرمندان هستین که بخق هم هست؛ لطف کنید از طریق سازمان مدیریت وبرنامه ریزی اقدام کنین.
  • مرصاد IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    23 5
    روزی نامه های زنجیری مزدور غرب گدا !!!
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    27 3
    اصلاح طلبان و جریان های موازی با ایشان چه دربین هنرمندان و چه اپوزیسیون لیبرال ها معاندین منافقین ودشمنان قسم خورده خارجی ایران همه وهمه فقط جمعی در فکر براندازی نظام جمهوری اسلامی میباشند همه اینها خواستار به زانو در اوردن ملت ایران میباشند هیچکدام از این حضرات تا حالا هیچ نفعی برای کشور و مردم ایران نداشتند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    18 2
    مفتخورهای عوضی هنرمندنما
  • ندا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    20 3
    بدهکار را که هیچی نگی، طلبکار میشه.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    23 3
    اصلاح طلبان با لشکری از میمونهای سلبریتی خود هرچه توانستند به سر مردم آورده اند و پس از شکست خوردن تمام سناریوهای اربابان غربیشان وقیحانه بدنبال تجزیه و وابستگی کشور هستند ...خسته شدیم از اینها دیگر حالمان بهم میخورد بس است دیگر... مردم متدین در حال انفجارند
  • فرزاد IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 3
    واقعا به مطالبی که خودتون با عنوان انتقاد در باره نان مردم و بیکاری می نویسید معتقدین ؟ مگر اینکه شما انقدر پارتی کلفت باشید که همه اعضای خانواده تان بیکار نباشند و حقوق بالایی داشته باشند که غم نان و بی کاری نمی خورید.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    5 3
    زرشک اگه ساکت بشی کسی نمی گه لالی .
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    15 3
    شما جماعت مفت خور رو آقایون پررو کردن که هر مزخرفی که تو دهنتون میاد بلغور می کنید پس بهتره خفه شی مفت خور ناراحت مردمی یک مقدار در آمدت خر ج جماعت محروم کن زر زدن که هنر نیست.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    همه می دانند ایرانی های مدعی خخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 4
    مردم غم نان و غم کار دارند چون شماها میلیاردی میگیرید و مالیات پرداخت نمیکنید اگر امثال تو بجای سفرهای چند ماهه دور اروپا مالیات میدادند مشکلات حل میشد
  • برادر IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 3
    برادر روحانی رو ول کنید همه چی درست میشه ، چرا حاشیه میرید؟
  • کرم IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 0
    ای کاش دولتی که مدنظر شما بود سرکار می آمد تا میدیدیم اوضاع را
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 1
    از اطلاع رسانی شما ممونم اما این نکات و تحلیل ها رو مردم کم و بیش متوجه هستند مشکل ما این است که چرا با امثال بهداد و همشهری برخورد نمیشه اینو پاسخ بدید کلا فقط نظام و مردمند که دارن هزینه میدن با هیچ کس برخورد نمیشه چرا چرا چرا
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 1
    اصلا مملکت ما مملکت گل و بلبل هست همه روزنامه ها و مردم بصیرت ندارند
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 3
    تمام مشکلات مردم از وجود امثال حامد بهداد هاست وقتی یه بازیگر یا فوتبالیست یا دکتر و مهندس هر کوفت و زهرماره دیگه بیش از اندازه کارکردش دستمزد بهش پرداخت میشه این مشکلات به وجود میاد فاصله طبقاتی تو این دولت هر روز رکورد میزنه این دولت و لیبرالها هم فقط فکر اینها و مفتخورهای بیست درصد بالای جامعه هستند کارکردن مردم و خوردن نو کیسه های دوزاری بهتره فاصله درآمدی بیشترین و کمترین کشورهای جهان و منتشر کنید تا مشخص بشه
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    4 2
    حامد بهداد با شارژ حسابش و ضمانت درآمد میلیاردی چهار ساله شغلی حمایت از این دولت و مجلس و داشته حالا شده حامی مردم همین درآمدهای میلیاردی شما ها از کم شدن دارایی مردم تامین میشه پس باعث تمامی مشکلات و کشته شدگان مردم شماها هستید به گفته امیرکبیر : ابتدا فکر می كردم مملکت وزیر دانا می خواهد، بعدها فکر کردم مملکت شاه دانا مي خواهد، ولی آخر به این نتیجه رسیدم مملکت فقط مردم دانا می خواهدفریب
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 9
    حامد بهداد الحق خود محمد جهان آراست-جهادی،مبارز،مردمی وشجاع-هرکسی حتی نقش شهدا را هم بازی کنه،تحت تاثیر حق طلبی وشجاعتشان قرار میگیره-واقعا این شهدا ی جنگ تحمیلی،که وچه بودند!؟که اگر حالا بودند مملکت به این فساد،سهمخواهی وامتیازدهی عارت وزور وظلم نمیرسید
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    11 4
    ح بوقلمون صفت و مفت خور
  • علی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    4 0
    دولت ناکسی که از گرفتن مالیات از قشر ضعیف حقوق بگیر کوتاهی نمی کند چطور اجازه بخود می دهد از طبقه مرفه و بی درد جامعه مالیات نگیرد و انها را برای استفاده تبلیغاتی خود نگه داشته خاک عالم بر سر دولتی که هدفش قشر بی درد و عار جامعه است نه صاحبان اصلی انقلاب
  • سورنا IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 0
    .مردم دارن از گرسنگی .ضعف میکنند .
  • مهدی FR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    4 8
    دم حامد بهداد گرم
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 1
    وقتی این اشغالها را بزرگ کردیم و مفت ومجانی در این مملکت خوردند و عربده کشیدند و صدا وسیما به این اراذل واوباش میدان داد. اینها حق دارند هرغلطی بکنند. همان کارگر و کارمند با حداقل حقوق اول مالیات می پردازد وبعدا حقوق میگیرد اما این بی هنران هنرپیشه درامدی میلیاردی و بدون مالیات زندگی مرفه ولجنی داشته باشند و جامعه ما میشود این وضع بی در وپیگر.....چون قانون خوبی که عدالت را اجرا کند نداریم . قاچاقچی ها درامد کولبران را میبرندو بدون مالیات زندگی میکنند..و مناطق مرزی زنان و مردان بیسواد وارادات میلیاردی میکنند وبه کام قاچاقچی ها میرود.و....... واگذاری کارخانجات به چپاولگران و بیکاری کارگرها و بی تفاوتی دولتها و........ درد جامعه نبود شفافیت مالی است
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 4
    دمت گرم...
  • عباس IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    5 15
    سلام.نمیدونم شماها چطور مفسر نشدین.شماهایی که هرکس دوکلمه حرف حساب زد سریع میان ترجمه میکنین و براش چون و چرا میاریدچطور تا دیروز نمگفتین که بهداد درکجا تفریحاتشو میگذروند حالا که دوتا کلمه حرف زده یا بنظر شما حرف مفت زده اخ شده برین ادم شین.دستتون رو شده وقتتونو تلف نکین با این اراجیفی که میخاین توجیح کنین
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      7 4
      وای بحال جامعه ای که حرف حسابش را امثال این ملیجک مدرن بزنند
  • من منم IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    16 4
    حامد بهداد اگه آدم بود همیشه نقش روانی ها و نقش منفیارو بهش نمیدادن.موندم چطور این حرفارو زده فکر کنم از رو چیزی خونده.
  • حمیده IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 0
    واقعا تاسف باره برا یه باصطلاح هنرمند هرچند تقصیر اونانیست مشکل از اوناییه که اینا رو زلیخا کردن جلو چشم مردم و بعد اینا پرروتر پرروترشدن.نمونش همون تتلو ؟؟کی فکرشو میکرد بسراغ همچین لجنی برن به چه ارزشی؟انسان برا کسب شهرت یا هرچیز دنیوی باید دستخوش یه تتلو نامی بشه.انقدر این دنیا با ارزشه واقعا یا اونا میدوننو بماها نمیگن.
  • مردباش.قبر نهایتا2مترجا هست دست خالی میریم IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 1
    سلام با شما هستم که نظراتو تایید میکنی برا پخش.صد رحمت بر شیری که خوردی و خدا امداتتو بیامرزه که نظراتو بی کم و کاست میزاری.ممنونم امتحان کردم 3تا نظر متفاوت گذاشتم هر3تارو گذاشتی.اینکارو هم عمدا کردم در زمانهای مختلف تا ببینم شما کدوم طرفیی؟اما فهمیدم که رواستی.مرحبا.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 0
    به قول خودت ناراحت مردم گشنه ای خرج سفر اروپا و درآمدهای میلیونی خودت روخرج به اصطلاح خودت گرسنه ها کن بعدش قیافه حق به جانب بگیر.
  • خسته خسته از نفس کشیدن در سرزمینم ایران IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 0
    آفرین داداش.من کاری ندارم میلیاردی پول میگیری یا چ جور زندگی میکنی تونستی و حقت ب کسی هم ربطی نداره. .حرف دل مردم فقیر و گرسنه سرزمینت رو زدی.مردم بیکارند بدبختن نون شب ندارن.پیامبر گفته :شکم گرسنه دین و ایمان نداره .پس مردم اختشاشگر حساب نکنید بگید گرسسسسسننننننننننهههه.
  • علیرضا IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 0
    اقا فکر کنید ما نفت نداریم باید چه کنیم اقای بهداد مالیات خودت را بده و اگه شما و امثال شما و پزشکان و دندانپزشکان و داروخانه ها مالیات دهید دیگه کلاس ۴۰نفره نخواهیم داشت و همه جا بیمارستان ساخته می شود..جنابعالی دلت به ما نمی سوزد وگرنه مالیات خود را می دادی.....ازش بگیرید با قدرت بگیرید
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 1
    در این میان یکی هم که حرف از نان و کار و گرانی میزنه مشرق جان جنابعالی یه حرف هایی جور کن و بکوب!!!!!
  • محمد IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    نویسنده ی تروریست با مصرف زیاد دارو!!!
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    مردم از سیاست بازی جناح ها خسته اند..مسئول باید به فکر مردم باشد
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    حداقلش مدیری مردم رو خندونده اما روحانی و تیمشون 6 ساله گریه مردم رو درآوردن
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    اقای حامد بهدادا اون ها غم نون دارن تو وامثال تو غم پرداخت کردن مالیات اگر امثال شما وپزشکان مالیات شون رو پرداخت میکردن مطمئن باش این حوادث پیش نمی امد اشک تمساح شما برای اینه که میخوان ازتون به امید خدا مالیات بگیرن
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 2
    مطمئناً ملت انقلابی ایران با هدایت خرمندانه رهبری و دلسوازان اصلی کشور پیروز این میدان خواهند شدحتما وبلا شک مردم توانمند ایران خواهند توانست از مشکلات اقتصادی تحمیلی از جریان فتنه و حامیانشان که باعث تحریمهای ظالمانه بودند عبور کنند و کشور به سمت یک اقتصاد پویا و پایدار داخلی بدون اتکا به بیگانه سوق دهند در انزمان روسیاهان چه جوابی خواهند داشت؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    0 1
    سلام من میخواستم بگم که اینجامیگید اگ حامدبهدادمالیات میدادوضع ما این نبودخب شمااین همه تاالان مالیات گرفتیدچراوضع ماهنوزاینه
  • نگار IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    0 1
    اگرشماهم استعدادداری بفرما،چراعقده ای رفتارمیکنید،تلاش کن توهم بهترازبهدادباش،من چیزی جزحسادت ندیدم دراین نظرات
  • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 0
    "صدام" بازداشت شده بی گمان مشکلات حل خواهد شد
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    سرباز های تربیت شده ترامپ هستند با یک ابله هیچ فرقی ندارند ازموقعیت سو استفاده میکنند حامد بهداد چکاره ملت است یک سری ادمهای دلقک مثل ترامپ وداعش ومیمونند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس