کد خبر 1024172
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
گزارش| روند تشکیل دولت لبنان به کجا انجامید؛ آیا «دیاب» موفق به تشکیل کابینه خواهد شد؟

باتوجه به فضای روند تشکیل دولت در لبنان و کارشکنی‌های برخی طرف‌ها٬ به احتمال زیاد٬ این امر به سال نو میلادی موکول می‌شود.

به گزارش مشرق، حدود دو هفته قبل٬ روز پنجشنبه 19 دسامبر٬ بلاخره رایزنی‌های پارلمانی لبنان برای انتخاب مامور تشکیل دولت پس از طی کردن یک مسیر پرفراز و نشیب به انجام رسید و در پایان٬ «حسان دیاب» وزیر سابق لبنانی به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید این کشور انتخاب شد.

روند تشکیل دولت در لبنان که از ابتدا با مداخلات غربی و مانع‌تراشی‌های احزاب وابسته به آمریکا در این کشور همراه بود٬ در این مرحله‌ هم از این‌گونه کارشکنی‌ها بی‌نصیب نماند. این مداخلات و مانع‌تراشی‌ها به مرحله بعد از انتخاب حسان دیاب نیز رسید و برخی طرف‌هایی که نام آنها مشهود است٬ از دروازه‌های مختلف شروع به اعتراض علیه این انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید:

درهرصورت٬ این مانع‌تراشی‌ها در این مرحله به جایی نرسید و کار تشکیل دولت به دیاب سپرده شد. حسان دیاب نیز از همان ابتدا و بلافاصله پس از بر عهده گرفتن این ماموریت٬ اقدام به انجام تلاش‌هایی در این راستا کرد. وی دیدارهای متعددی با شخصیت‌های مختلف لبنانی از جمله شخص سعد حریری نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان که حزب وابسته به او نقش پررنگی در ایجاد جنجال در خیابان‌های لبنان٬پس از انتخاب دیاب به عنوان مامور تشکیل دولت داشت٬ انجام داده و از همه آنها برای به پایان رساندن این ماموریتش مشورت خواست.

فضای روند این جلسات تا حد زیادی مثبت بوده و شاید به نظر می‌رسید که کار تشکیل دولت در لبنان خیلی به درازا نکشد. اخیرا دیاب نشست سه جانبه‌ای با میشل‌عون رئیس‌جمهور لبنان و نبیه بری رئیس پارلمان این کشور داشت که طرف‌های این جلسه برای تشکیل دولت در اسرع وقت ابراز امیدواری کردند.

اما نکته شایان توجه این است که آیا حسان دیاب می‌تواند در این چند روز باقی مانده به پایان سال 2019 میلادی٬ به کار تشکیل دولت لبنان خاتمه دهد یا اینکه این امر به بعد از آغاز 2020 موکول خواهد شد. درحال حاضر مقامات لبنانی و به‌ویژه شخص میشل‌عون و دیاب در تلاش برای هرچه سریع‌تر تشکیل شدن این دولت هستند و امیدوارند تشکیل دولت جدید به عنوان مقدمه‌ای برای خروج لبنان از بحران٬ هدیه سال نو این کشور به مردم باشد.

اما دلایل زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه تشکیل دولت جدید لبنان پیش از پایان 2019 ممکن نخواهد بود:

-با توجه به اخبار مربوط به روند تشکیل دولت در لبنان٬ به نظر نمی‌رسد که این امر پیش از پایان 2019 به انجام برسد؛ چرا که این روند هنوز در جزئیات گیر کرده و البته ساختار این دولت و ماهیت وزرای آن هم مشخص نیست.

-از آنجایی که اصل در تشکیل کابینه جدید لبنان٬ حضور همه طرف‌ها و از جمله نمایندگان اعتراضات مردمی در آن است٬ با توجه به اختلافات موجود میان احزاب و فراکسیون‌های پارلمانی و در راس آنها کارشکنی‌های فراکسیون پارلمانی المستقبل و سوسیالیست‌ترقی‌خواه و برخی از احزاب وابسته‌به آنها٬ به احتمال زیاد کار تشکیل دولت جدید لبنان به 2020 موکول شود.

-علاوه بر این هنوز هم زمزمه‌هایی در خصوص تشکیل دولت «تکنوکرات» یا «فن‌سالار» در برخی محافل سیاسی لبنان به گوش می رسد و یک‌سری طرف‌های لبنانی که البته تعداد آنها کم هم نیست اصرار به تشکیل چنین دولتی دارند.

-احزابی که مشارکت خود را در این دولت اعلام کرده‌اند٬ هنوز بر سر نام وزیران به توافق نرسیده‌اند.

-احزاب وابسته به طرف‌های خارجی مانند جریان المستقبل به ریاست سعد حریری٬ حزب نیروهای لبنانی با ریاست سمیر جعجع اعلام کردند که در این دولت مشارکت نخواهند کرد و همین امر در روند تشکیل دولت جدید لبنان اخلال وارد کرده است.

با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که دولت لبنان بعد از سال نو میلادی تشکیل خواهد شد و این چند روز باقی‌مانده نیز مانند روزهای قبل به مشورت و رایزنی دیاب با مقامات و احزاب خواهد گذشت.

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که در سایه ملاحظاتی که مطرح شد٬ اول ساختار دولت آینده لبنان چگونه خواهد بود و بعد از آن چه موضع گیری‌هایی در رابطه با آن در داخل و خارج از این کشور انجام خواهد گرفت.

پیش از این گفتیم که فراکسیون حریری و جعجع عدم مشارکت خود را در این دولت اعلام کرده‌اند؛ بنابراین دولت آینده لبنان٬ با حضور حزب‌الله و متحدان آن تشکیل خواهد شد. موضع منفی احزاب مذکور که قصد شرکت در دولت جدید را ندارد٬ در برابر حزب‌الله کاملا بارز و مشهود است. بنابراین طبیعی است که این احزاب از همان ابتدا شروع به کارشکنی در مقابل این دولت کنند.

علاوه بر آن نباید از موج‌سواری طرف‌های خارجی و در راس آنها آمریکا که به دنبال راهی برای تشدید مداخلات خود در امور مربوط به دولت لبنان است٬ نیز غافل شویم. غرب و آمریکا قطعا تلاش می‌کنند برای رسیدن به هدف مشترک خود در برابر حزب‌الله٬ از فضای اختلافات احزاب مذکور با اعضای این دولت نهایت استفاده را ببرند.

با وجود دیدگاه‌های خوش بینانه در برخی محافل سیاسی لبنان مبنی بر اینکه تشکیل دولت به معنای خروج از بحران خواهد بود؛ پیش‌بینی می‌شود که فضای اختلافات لبنانی‌ها در دولت به مرحله بعدی آن٬ البته به شکلی متفاوت‌تر نیز کشیده شود.

اگر پیش‌بینی‌ها در خصوص ساختار دولت آینده لبنان درست باشد٬ طرف‌های مقابل این دولت با هدایت خارجی‌ها تلاش می‌کنند تا این دولت را دولت حزب‌الله معرفی کرده و از این دروازه به مخالفت با آن بپردازند.

بنابراین اگر این مداخلات خارجی و کارشکنی‌های داخلی در برابر تشکیل دولت جدید لبنان همچنان ادامه پیدا کند٬ ممکن است حسان دیاب احزاب طرفدار خود را قانع کند تا از موضع خود در خصوص تشکیل دولت با مشارکت ملی برگشته و یک دولت اکثریت پارلمانی تشکیل دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس