کد خبر 1024148
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
image-20191228132651-1.jpeg

شرکت ها بنا به دلایلی مختلفی حساب های خود را تصفیه کرده و منحل می شوند .

با وجود تعاریف متعددی که برای یک «شرکت» ارائه می شود ، به طور خلاصه می توان شرکت را شیرازه ای دانست که جمعی از سهامداران را گرد هم آورده تا در راستای حصول اهداف مالی ، در این بنگاه تجاری فعالیت نمایند . می دانیم که هدف از برپایی یک شرکت و ثبت آن به صورت رسمی نزد مراجع ذیصلاح به این دلیل است که علاوه بر رسمیت دادن به این شراکت و فعالیت تحت نظر دولت ها ، رابطه ای هم میان شرکاء و سهامداران به وجود آید که طبق یک اساسنامه (در سهامی) یا شرکتنامه (در شرکت هایی با مسئولیت محدود) مدوّن قرار گرفته و بدین واسطه حقی از فردی ضایع نشود .

با این حال همیشه شرکت های مذکور دارای بازدهی مالی مثبتی نبوده و و ضرر ده می شود . در چنین شرایطی با توجه به اینکه ادامه فعالیت این مجموعه به تضییع حق و سرمایه افراد ذینفع منجر می شود ، انحلال آن راه حلی منطقی به منظور جلوگیری از آسیب هایی بیشتر به سهامداران به نظر می رسد ، در نتیجه اینکه تصمیم به انحلال این مجموعه گرفته می شود .

با ورود یک شرکت به مرحله انحلال ، بدیهیست که باید همه طلب های این شخصیت حقوقی جمع آوری شده ، همه بدهی های آن پرداخت شود ، سهم هر سهامدار بنا به میزان دارایی های با ارزش و باقی مانده شرکت پرداخت شده و نهایتاً با جمع بندی و بستن همه حساب ها ، حکم عدم بدهی این شرکت ضمیمه همه مدارک انحلال و برچیده شدن آن می شود .

این حکم که صدور آن به منزله گواهینامه ای برای بسته شدن یک شرکت می باشد تصفیه نام دارد . جالب است بدانید که شرکت حسابداری شرکتی در آستانه انحلال را به بدنی در حال احتضار تشبیه می کنند . در همین راستا اگر این شرکت منحل شده اما تصفیه نداشته باشد ، همانند این است که در کالبد مورد نظر حرکتی وجود نداشته و به ظاهر مرده است ، اما در حقیقت زنده بوده و به زندگی نباتی ادامه خود می دهد .

زنده بودن عمل مطلوب و فعلی خواستنیست ، پس چرا باید با تصفیه کردن حساب ها آن را به کلی از بین برد ؟

این شبهه که به کرّات به عدم رسیدگی به شرکت ها و نا تمام گذاشتن روند انحلالشان ختم شده است بدین معناست که کد اقتصادی و شماره ثبت شده این شرکت هنوز هم زنده و فعال است ، در نتیجه اینکه احتمال این تهدید وجود دارد که با گذشت سال ها پرونده ای مربوط به اظهارنامه عملکرد یا خدمات مالی سر از زیر خاکستر بیرون آورده و چالشی که روزگاری به سادگی حل می شد ، اینک مستلزم رفت و آمد های فراوان ، به خطر افتادن حساب های شخصی ، صرف پول و زمان زیاد و گاه اجبار به انجام تعهدات لازم الاجرای قانونی می شود .

با توجه به اینکه تصفیه یک شرکت سلسله اقداماتی مالی و از جنس امور حسابداری می باشد ، وجود یک فرد یا شرکت حسابداری مجرّب و تخصصی می تواند علاوه بر تسریع و بالا بردن کیفیت این امور از به وجود آمدن سوء ظن های احتمالی ، کارشکنی های جهت دار ، ایجاد اختلاف میان شرکا و عدم شفافیت در دارایی های منقول این مجموعه جلوگیری کند .

شرکت ها بنا به دلایلی مختلفی حساب های خود را تصفیه کرده و منحل می شوند . حصول اهدافی که شرکت به منظور تحقق آن ها دایر شده و یا کاملاً برعکس – حصول اطمینان از عدم موفقیت و غیر ممکن بودن آن ها ، منقضی شدن مدت زمان اعتبار شرکت و عدم تمدید آن در ادارات مربوطه ، ورشکستگی و عدم بهره وری مالی ، صلاحدید صاحبان سهام و رسیدن به اجماعی مبنی بر پایان عمر شرکت و همچنین صدور حکم هایی قانونی از مهمترین علل تصفیه یک شرکت و متعاقب آن انحلال این مجموعه می شود .

در چنین شرایطی بدیهیست که یک مجموعه حسابداری مانند تراز ارقام آرین با سئو توسط شرکت سئویاب با سال ها انجام خدمات حسابداری از علم و مهارت لازم برای رسیدگی به حساب ها برخوردار بوده و می تواند با محاسبه دقیق همه حساب های باز ، دارایی ها ، سرمایه اولیه و میزان پولی که به هر شریک می رسد ، روند فوق الذکر را با حفظ امانت و بر طرف کرد اختلافات مالی احتمالی پیش ببرد .

در این مرحله بنده و همکارانم در موسسه حسابداری تراز کمپانی مفتخریم که با وصول مطالبات ، نقد کردن دارایی ها ، پرداخت دیون و تقسیم بندی اموال شرکت بین شرکا (با اسلوبی قاعده مند ، قانونی و صد البته با اختیار عملی که از سوی کارفرما می گیریم) به تصفیه شرکت مورد نظر بپردازیم  .

در نهایت لازم به یادآوری مجدد است که این امر خطیر که در شرکت هایی بزرگتر ، بیشتر خودنمایی کرده و بار مسئولیت سنگین تری را نیز بر دوش مدیر تصفیه می گذارد ؛ لذا وجود کارشناسانی که توانایی تجزیه و تحلیل و محاسبه دقیق این اعداد و ارقام را داشته باشند بسیار حیاتیست .

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس