کد خبر 1023927
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
عبدالله گنجی نمایه

در زمان حیات حضرت امام هم پیش می‌آمد که مقلدان و همراهان آن یگانه دوران تصمیمات امام را هضم نمی‌کردند و بعضاً از صبر یا تصمیم امام کلافه می‌شدند.

به گزارش مشرق؛ عبدالله گنجی مدیر مسؤول روزنامه جوان در سرمقاله شنبه این روزنامه نوشت:

پیرامون حمایت رهبری از تصمیم سران قوا در موضوع قیمت بنزین به صورت متواتر شنیده شد که برخی حزب‌اللهی‌ها از این حمایت قانع نشدند و برای‌شان سؤال پیش آمده است که چطور رهبری به جای ایستادن در کنار مردم در کنار سران قوا (بخوانید دولت) ایستاد. البته آنچه نگارنده شخصاً در جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ یافته است «سؤال» بود و نه «موضوع»، اما این سؤال ذهن بخشی از نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی را درگیر کرد. به این بهانه باید آسیب‌شناسی ادراک حزب‌اللهی‌ها از تصمیمات و تدابیر رهبری را فراتر از مصداق اخیر مرور کرد و چرایی آن را مورد تأمل قرار داد. اما آنچه از بدو ورود به موضوع قابل درک است اینکه جریان اپوزیسیون و بخشی از اصلاح‌طلبان بی‌رحمانه رهبری را نقد و تخریب می‌کنند و در عین حال معتقدند «نقد رهبری عقوبت خواهد داشت». علاوه بر اصلاح‌طلبان، حزب‌اللهی‌ها هم نقد می‌کنند با این حال در فضای عمومی کشور باور این است که هیچ‌کس رهبری را نقد نمی‌کند و اگر چنین کند عقوبت دارد! و، اما بعد...

در زمان حیات حضرت امام هم پیش می‌آمد که مقلدان و همراهان آن یگانه دوران تصمیمات امام را هضم نمی‌کردند و بعضاً از صبر یا تصمیم امام کلافه می‌شدند (در خاطرات مرحوم هاشمی هم ملموس است) به طور مثال حزب‌اللهی‌ها و یاران اصلی امام فلسفه حمایت ایشان از بنی‌صدر را نمی‌فهمیدند. بارها با امام در نقد و نفی بنی‌صدر صحبت می‌کردند، باز می‌دیدند امام از ایشان حمایت می‌کرد، نامه‌های تند به امام می‌نوشتند، اما امام ۱۵ ماه با بنی‌صدر مماشات کرد.

در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل نیز کسانی که جنگیده بودند بعضاً نمی‌توانستند تصمیمی را از امام بپذیرند که تا چند ماه پیش شنیده بودند «جنگ، جنگ تا پیروزی» و «اگر این جنگ ۲۰ سال طول بکشد ما ایستاده‌ایم» و... اکنون نیز اینگونه است، اما نمی‌توان به این افراد گفت شما نباید سؤال برای‌تان پیش بیاید بلکه باید توضیح داد، حجت آورد و ملاحظات را برشمرد.

اما فراتر از مسئله اخیر بنزین، بارها پیش آمده است که حزب‌اللهی‌ها چراهای مختلفی را پیرامون نوع نگاه، گفتار یا تصمیم رهبری مطرح کرده‌اند. به طور مثال: چرا رهبری به مشکلات ورود نمی‌کنند؟ چرا از احمدی‌نژاد حمایت کردند؟ چرا در حکم تنفیذ به روحانی گفته‌اند دانشمند؟ چرا فلان تمجید را از ظریف کرده‌اند؟ چرا سران فتنه را مجازات نمی‌کنند؟...،

اما در آسیب‌شناسی چرایی این سؤالات می‌توان موارد زیر را برشمرد.

۱- رابطه صرفاً عاطفی و عدم درک حاکمیتی: برخی حزب‌اللهی‌ها به خصوص جوانان نگاه‌شان به رهبری صرفاً عاطفی است. محبتی دوطرفه را برقرار می‌بینند که بین دو فرد برقرار است و یکی مرید است و دیگری مراد؛ و البته این رابطه ستودنی است، در عین حال از صحنه سیاسی کشور فهم و درکی شخصی دارند؛ بنابراین هر آنچه از رهبری صادر شود که خلاف فهم‌شان است با خود می‌گویند: کسی که ما دوستش داریم نباید چنین کند!

آنچه متوجه نمی‌شوند اینکه رهبری، حاکم نیز هست و حکومت صدها تنگنا، مسئله، معضل، ملاحظه، محدودیت و مصلحت دارد که حل بعضی از آن‌ها از قضا تلخ خواهد بود. بعضی حزب‌اللهی‌ها ناخودآگاه احساس می‌کنند عضو گروه چریکی هستند و می‌توانند بزنند و در بروند حال آنکه رهبری دارای چتر عام هستند، رهبر ملتی هستند که مملو از سلایق، نگاه‌ها، سبک‌های زندگی و بینش سیاسی هستند، آن هم رهبری که با مخالفان نظام هم دیالوگ برقرار می‌کند که بیایید برای کشورتان رأی دهید.

۲- آرمانگرایی و مطلوب‌گرایی صرف در جوانان حزب‌اللهی عامل مهم دیگری است. اما اداره کشور یک واقعیت است. حزب‌اللهی‌ها با ماهیت حقیقی انقلاب اسلامی همسو هستند. حال آنکه ماهیت حقوقی جمهوری اسلامی که مانند سایر کشورهاست نیز پراهمیت است. مطلوب‌گرایی بعضاً چنان است که از حال کشور توقع مدینه فاضله می‌رود. جوانان حزب‌اللهی اگر تصویر یک فقیر را در مقابل یک کپر در منتهی‌الیه جنوب استان کرمان ببینند به هم می‌ریزند. اصل حساسیت ارزشمند است، اما شاخص فهم عدالت اجتماعی از خاستگاه حکومت شاخص دیگری را می‌طلبد. واقع‌گرایی مقدمه آرمانگرایی در نظام اسلامی است و پیمودن مسیر قله باید از دامنه آن صورت گیرد. نمی‌توان با هلیکوپتر بالای قله نشست و این موضوع بارها از سوی رهبری تبیین و توضیح داده شده است.

۳- ادراک حق و باطل از صحنه سیاسی کشور: از گفتار برخی حزب‌اللهی می‌توان فهمید که تقسیم‌بندی آنان از سیاسیون کشور مبتنی بر گزاره حق و باطل است، در این صورت طبیعی است که اگر رهبری از آنچه آنان باطل می‌دانند حمایت کنند، قدرت هضم‌کنندگی خود را از دست می‌دهند. صحنه سیاسی کشور تشکیک در مراتب انقلابی یا دوگانه انقلابی و غیرانقلابی است.

کاربرد حق و باطل اینجا بی‌معنا است. اگر طرف را باطل فرض نمودیم حتماً رقابت و رسمیت یافتن وی را نیز نمی‌پذیریم، تا چه رسد که رهبری از باطل مدنظر ما حمایت کند.

۴- تنوع ورودی‌های اطلاعات و تلنبار شبهات: در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات راه‌های دریافت اطلاعات از حالت خطی خارج شده است. صدها گزاره کذب و صدق روزانه نیروهای انقلاب را احاطه می‌کند. قبلاً نوشته‌ام که حتی منافقین متناسب با ذائقه حزب‌الله تولید پست و محتوا می‌کنند و بعضاً خوشایند حزب‌الله قرار می‌گیرد، چون احساس می‌کنند حرف خودشان است. حتی علیه رئیس‌جمهور یا معاون اول (حضور خواهرزاده‌های جهانگیری در نیشکر هفت‌تپه) یا رئیس فعلی مجلس محتوا تولید و با ذائقه ما چفت می‌کند و طبیعی است که اگر این محتوا به باور تبدیل شود و رهبری در نقطه مقابل آن سخن بگوید بعضاً قابل هضم نیست.

۵- اخبار محفلی: رهبری بارها گفته‌اند که یا بنده مطلبی را نمی‌گویم یا اگر بگویم در باطن طوری دیگر نخواهم گفت. بعضاً روایت‌های رسمی و غیررسمی از رهبری خلط می‌شود و به تزاحم و تضاد می‌رسد. به همین دلیل چاره این است که «محفل‌گریز» باشیم و سامانه‌های رسمی متعلق به رهبری و سخن مستقیم ایشان را شاخص قرار دهیم و تمام.

۶- حس بدبینانه نسبت به ورودی‌های رهبری: برخی حزب‌اللهی و ایضاً دیگران بعضاً مواضع و تصمیمات رهبری را ناشی از دریافت اطلاعات اشتباه می‌دانند و به اعضای بیت بدبین می‌شوند (البته هر جا مواضع رهبری با آنان همسو باشد، چنین فکر نمی‌کنند)، اما خوشبختانه ورودی اطلاعات رهبری چندوجهی و چندلایه است و اعلام نظر ایشان مبتنی بر تقاطع‌گیری همه ورودی‌هاست. البته بدبینی به دفتر یا بیوت امری قدیمی و مسبوق به سابقه است که درباره امام و دیگران نیز طرح بوده است، اما مقام معظم رهبری همه آن تجربیات منفی و مثبت و قضاوت‌ها را شنیده و دیده‌اند. نگارنده معتقد است این باور در ذهن هرکس باشد اشتباه است.

۷- مطالبه استصواب از فرامین رهبری: این سؤال درباره وضعیت حال کشور یا برجام زیاد طرح می‌شود که «چرا رهبری کاری نمی‌کند؟» در نقطه مقابل آن برخی اصلاح‌طلبان نشان‌دار معتقدند رهبری همه‌کار است و اصلاً دولت هیچ‌کاره که البته غرض‌آلودگی آنان محرز است. نیت حزب‌الله خیر است، اما به سازوکار چفت و بست‌های حقوقی حاکمیت کمتر توجه می‌کند. در دیدار رمضانیه امسال دانشجویان با رهبری، ایشان در پاسخ به دانشجویی درباره برجام فرمودند که شما دیدید که من شرایط را نوشتم، اما در عین حال به آن دانشجو متذکر شدند که این طور نیست که اگر انجام نشد رهبری کاری کند. یعنی تدابیر رهبری (به جز حکم حکومتی) استصواب ندارد و هر کس مقید به شرعی بودن آن باشد تمام تلاش را می‌کند، اما بعضاً همان حرف را به عنوان «حرف‌خوب» تکرار می‌کنند و در عمل خبری نیست. رهبری در این موارد به قوه قهریه متوسل نمی‌شود، بگیر و ببند ندارد. امیرالمؤمنین هم دچار این مسئله بود که «کسی که به رأیش عمل نمی‌کند تدبیرش بی‌فایده است»

۸- پذیرش استدلال به جای نقل و تعبد: اگرچه جوانان مؤمن به انقلاب اسلامی (نسل حاضر) جزو بهترین جوانان کشور و جهان هستند، اما این واقعیت وجود دارد که بعضا تن‌شان به تن روشنفکران خورده است. مواجهه‌شان با رهبری با مواجهه نسل ما با امام و رهبری قدری متفاوت است، استدلال را می‌پذیرند نه نقل را. روش استدلالی را با روش تعبدی می‌آمیزند. به همین دلیل بعضاً به بهانه عدالت‌خواهی و دوآبشخوری دیدن ولایت و عدالت، چند پله از رهبری جلوتر می‌روند و مطلوب‌گرایی حداکثری آنان را به مسیرهای باریک می‌رساند که نهایتاً به بن‌بست ختم می‌شود.

۹- معذوریت رهبری در بیان: حضرت امام فرمود: «گفتن حقایق از یک‌سو و نیفتادن سوژه‌ای به دست دشمنان از سوی دیگر کار آسانی نیست»؛ بنابراین رهبری در فضای عمومی کشور همه چیز را نمی‌توانند بیان کنند، زیرا فقط ملت شنونده نیستند. در اینجا اگر حزب‌الله با سیره ۳۰‌ساله و منظومه تحلیلی رهبری زندگی کرده باشند، جهت ایشان را به راحتی درک می‌کنند و دچار اشتباه در فهم و قضاوت نمی‌شوند.

۱۰- اشراف رهبری و ضعف اطلاعات دیگران: بعضاً برای حزب‌اللهی‌ها مطلوب است رهبری فلان سخن را بگویند یا فلان تصمیم را بگیرند، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد، مثلاً حتی بدون توجه به سازوکار قانون اساسی می‌گویند: «چرا رهبری روحانی را برکنار نمی‌کند؟ چقدر صبر کنیم.» فرق رهبری با این جماعت اشراف بر محدودیت‌ها، ملاحظات، تنگناها، تاکتیک‌های دشمن، پیامدهای بعدی، جابه‌جایی محاسبات خود و دشمن و ده‌ها مؤلفه دیگر است که از زاویه تک‌منظری یا تک‌بعدی ما مغفول است.

وقتی کسی مطالبه استعفای دولت یا استیضاح رئیس‌جمهور را اکنون طرح می‌کند، معلوم است که تک منظری به موضوع نگاه می‌کند و حتی بی‌دولت‌سازی در کشورهای همسایه را نیز نمی‌تواند ببیند. فهم خطی از پدیده‌ها آفت بزرگی است. تغییرات، تصمیمات و تحولات بزرگ را نمی‌توان صرفاً تک‌بعدی دید، اجتماعی دید، اما امنیتی ندید، اقتصادی دید، اما سیاسی ندید، فرهنگی دید، اما سیاسی ندید. رهبری با همه این ابعاد تصمیم می‌گیرند، اما ممکن است ما صرفاً برای راحت شدن از درگیری ذهنی خود مطالبه‌ای داشته باشیم و دیگر هیچ.

۱۱- مصلحت و حکومت: در ده، دوازده سال اخیر بازی با مفاهیمی مانند مصلحت و عدالت، عدالت و ولایت به ذهن برخی جوانان تزریق شد و بدون توجه به تقدم‌ها و تأخرها و لزوم و وجوب حکومت بر دیگر مؤلفه ها، بازی‌های سیاسی و فکری متنوعی طراحی شد. ورود نگرش روشنفکرانه به این منازعه صحنه را آلوده‌تر و رادیکال‌تر کرد و گویی باید رهبری با آنچه ما در ذهن ساخته‌ایم یا دیگران برای‌مان پرداخته‌اند همسو گردد وگرنه یک جای کار اشکال دارد.

آنچه مهم است اینکه گذر زمان اصلاح‌گر است. آنان که در قضیه بنی‌صدر یا پایان جنگ، امام را شماتت می‌کردند، اکنون می‌ستایند و مَثل داستان آنان مَثل داستان خضر و موسی است. آنان که رهبری را به خاطر عدم ورود به جنگ با طالبان یا عدم ورود به جنگ با امریکا - به نفع صدام- شماتت می‌کردند، اکنون حتی خجالت می‌کشند خود را صاحب آن مطالبه بدانند. آنچه طبیعی‌تر می‌نمایاند، مطالعه سرنوشت صحابه و یاران و سرداران پیامبر اکرم (ص) است که تا سال چهلم هجری امثال عمار تک‌ستاره بودند. همه یا جلوی علی (ع) ایستاده بودند یا او را رها کردند و رفتند. اینکه می‌گویند تاریخ معلم انسان‌هاست یعنی همین.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • دیده بان IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    6 1
    بایدنسبت به ولایت فقیه التزام علمی وعملی داشت،تمرین ظهور واطاعت ازامام عصرارواحنا له الفداء یعنی همین!چون وچرا باولایت معنی ندارد و ولایتی مخلص صبور است!حزب اللهی مخلص بایدذوب درولایت باشد.
    • حمیدرضا IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      1 0
      سلام علیکم ..... با تشکر از کارشناس رسانه ای مشرق نیوز بجهت فراهم نمودن شرایط مطالعه نظرات . یکی از دیگر محاسن رهبر فرزانه کشور عزیز ایران که میتوان از برنامه های سالیانه حسینیه امام " ره " برداشت نمود اینست که محتوای آنها برای صرف ایام نیست ابتدا تا آخرین ثانیه حکایت از بیداری خاص مجالس در هر زمینه با حضور بالاترین رده ها تا عمومی ترین افراد حاضر در جلسه است . بی تردید از دلایل اصلی آن شخصیت خاص رهبر انقلاب است . بحث اینجاست رهبر عزیزی که شأن عموم را تا این حد میدانند که با اعتماد اختیاراتی مانند *** آتش به اختیار *** از آنان مطالبه نمایند . این توجه در کدام کلمه متن بالا دیده شده است ؟؟؟ اتفاقا رهبری عزیز در جلسه بعد از اتفاقات موسوم به جمعه بنزین اشاره مستقیم و با صراحت هوشیاری ملت ایران را عامل اثر گذاری ندانستند ؟ آیا این توجه ویزه فقط منوط به حضور فیزیکی ملت ایران است ؟ یا ایشان تفکر ملت را نیز جویا هستند . رسانه محترم در زمانی که قبل از اعلام پاسخ سیستم محترم 4 گانه حزب بازها فرصت غنیمت شمردند که اتفاقا شامل مدیریت رسانه مشرق نیوز نیز گردید نشان داد سران قوا هم با تبادل و اظهارات عمومی کشور نه تنها بدون مطالعه نیستند بلکه در دستورات شان مطالبه عموم را تدبیر و لحاظ نموده اند . نقاط مثبت و موثر در فضای بوجود آمده حتی باعث دلگرمی مسولین و ظهور یک تفکر ملی ولایی و متخصص دارد که در روند موسوم به استعفای وزرا نه تنها غافلگیر نشد بلکه عنوان داشت در کلان با مدیریت متحول شده میتوان موجبات ارتقاء موضوع مهم کشور در اقتصاد را بهره برداری نمود . بحث اینجاست نگارنده محترم متن بالا که دارای تحلیل های بسیار مطلوب ی مانند ((( روشن فکرها ))) را دارند چگونه فضای حاصل را با این گزارش متناسب میدانند ؟ و دقیقا در رسانه تخصصی مشرق در مدیریت عناوین در این برهه قیاسی با یک تفکر و تجربه ای آنهم مرتبط به تندرو ها را قلم زده اند . جناب گنجی دوران اصول و اصلاح فاقد اثر در فضای ملی با هزاران دلیل خدا بخواهد در حال جایگزینی با افکار ملی ولایی متخصص است . عرض بنده اینجاست انشالله بتوانیم شاهد مجلسی باشیم که دیگر آقایان علی مطهری کواکبیان فلاحت پیشه ها را نداشته باشد با نگاهی دیگر آقایان قالیباف و نیکزادها را در مجلس بوجود نیاورد . التماس دعا
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    2 0
    مقاله خوبی بود . اما یک نکته را فراموش نکنید اتفاقا نباید تمام انتظارها به سمت رهبری برد . آیا مدیریت این وضعیت بغرنج توسط دیگر ارکان حکومتی میسر نیست 1) مجلس 2) قوه قضائیه 3) شورای امنیت ملی 4) شورای سران سه قوه 5) شورای عالی انقلاب فرهنگی 6) دیوان ادالت اداری 7) سپاه و بسیج و دهها نهاد دیگر.... اگر آنها وظایف خود را بدرستی انجام داده بودند تمام انتظارات به سمت رهبری نمیرفت !!!!!!!
  • صادق DE ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    6 0
    همان جدیت ، صلابت ، صراحت ، نقش آفرینی و مطالبه ای که از جانب رهبری در سیاست خارجی ، سیاست فرهنگی ، سیاست دفاعی و تا حدودی سیاست علمی کشور اعمال میشود اگر در اصلاح و پیشبرد سیاستهای اقتصادی نظیر : اصلاح نظام بانکی ، اصلاح نظام مالیاتی ، توسعه و تکمیل نظام تامین اجتماعی و از همه مهمتر حل معضل دیرپای تورم تماما به کار گرفته نشود ، متاسفانه باید گفت این چالش های اقتصادی که در مرز ورود به بحران قرار دارند میتوانند همه دستاوردهای نظام در سایر بخش ها را تحت الشعاع قرار داده و برای کشور بحران آفرین شوند . انقلاب اسلامی برای پوست اندازی و طراوت و چه بسا بقای خود بیش از همه وقت ، سخت محتاج اقدامات انقلابی و تصمیم گیری های سرنوشت ساز در عرصه اقتصاد است . ضمنا در شرایطی که دولت فعلی در مقایسه با دولتهای دهه های اخیر چه در روش و چه در بینش کمترین همنوایی و همدردی را با توده های مردم از خود به نمایش گذاشته و خنده ها و خلاف گویی های از حد گذشته ی عالی ترین مقام اجرایی سوهان روح جامعه گردیده ، جوان حزب الهی و توده مردم به حق انتظار دارند تا گاهی با شنیدن عتاب علنی دولتمردان از ناحیه ی رهبری اندکی آسیب های روح و روانشان التیام یابد !
  • خسرو FR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    4 1
    بنظر من شاید بهتر باشه بجای این توضیحات برای فهم و درک مبانی فرامین رهبری،شاید بهتر باشه درس ولایت مداری و اطاعت محض از ولی فقیه زمان آموزش و تبیین شود.
    • فدائی امامت و ولایت IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      6 0
      الحمدلله طی دوران چهار دهه عمر مبارک انقلاب اسلامی ، امت درس ولایت مداری و اطاعت محض از ولی فقیه زمان را با نمره عالی قبول شده و همچنان در محک های متعدد از قبیل انتخابات ها ، حضور در عرصه های دفاع از ارزش ها و استقلال نه تنها در داخل کشور ، بلکه فرامرزی نیز اجازه تحرک و تجاوز به دشمن را نداده است.
    • دیده بان IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      4 0
      دراکثراستخدام ها وشرایط کاندیداهای مجلس وریاست جمهوری و... شرط اصلی ومهم و اول ،التزام علمی وعملی به ولایت فقیه است که متاسفانه دراکثرمواردبه درستی به آن پرداخته نمیشودوبیشترتشریفاتی است واگرهمین یک موردبه درستی تبیین شده وجاافتاده و واقعا مورد دقت وبررسی قراربگیردخیلی ازمسائل حل خواهدشد.
  • فدائی امامت و ولایت IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    4 0
    هر چه جلوتر میرویم ، بصیرت ، صبر ، توانمندی ، قاطعیت رهبر معزز و در عین حال مظلومانه انقلاب در راستای تحقق آرمان های انقلاب شفاف تر می شود. در یک جمله اینکه :: ای علی دوران ، ان شاءالله اجر شما با تحویل پرچم انقلاب به دست مبارک صاحب اصلی آن محقق خواهد شد.
  • بهزاد IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    2 0
    بنام خدا با سلام به همه خوبان اگر از سخنان نگارنده اینگونه برداشت شود که رهبری معصومند و هر نظر ایشان قطعا بی خطاست که این خود صراحتا با نظر رهبری مخالف و متناقض است. بعنوان نمونه حضرت آقا خودشان در قضیه تحدید نسل فرمودند که ما اشتباه کردیم. نظیر این در بیانات حضرت امام عزیز در مواردی وجود دارد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که با علم به احاطه رهبری بر مسائل امکان خطا و اشتباه در رای و نظر و عمل ایشان تا حدود زیادی کم است ولی در هر حال این دلیل بر عصمت قطعی نیست و دوستان و مومنان متقی و پیرو بایستی همواره بدنبال ایشان از تلاش برای احراز صحت رای و نظر و عمل ایشان فرو نگذاشته بلکه مراقبت مدام از عدم اشتباه در آن خصوصا مسائل مهمه داشته باشند. فکر نیمکنم رهبر عزیز و معظم خود را از نصایح و توصیه ها و تذکرات دوستان حقیقی و متقی و بصیر اسلام و انقلاب بی نیاز بدانند. خواهش میکنم این بیان را دلیل بر جسارت و بی ادبی تلقی نفرمایید. و نهایتا اینکه سخنان رهبری عزیز بر همگان حجت و تبعیت از آن لازم و مقدم بر نظر شخصی میباشد. خداوند راهنمای ما به سبل نجات بخش و دژهای استوار هدایت خود باشد انشاءالله. و من الله التوفیق.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    3 2
    خواهش میکنم منتشر کنید . جناب گنجی شما فکر کردی ما انقلابی های منتقد این استدلال ها رو نشنیدیم. ما اینا بهتر از شما بلدیم و تا حالا دهها بار شنیدینم ولی مشکل اصلی اینه هیچکدام قابل قبول نیست. بهتر هست استدلال های ما انقلابی های منتقد رو هم میشنیدی بعد این مقاله رو مینوشتی. قبلا هم گفتیم بد دفاع کردن از ولایت فقیه امری مضر هست. روح و جان کلام جناب گنجی در این مقاله بد دفاع کردن بود. برای اینکه طول نکشه فقط ی مورد رو جواب میدهم. در این مقاله گفته میشه برکناری دولت یعنی همان هرج و مرج لبنان و عراق و بی دولتی. جواب مگه الان در ایران هرج و مرج نیست. رییس دولت با مسخره کردن ایران و ایرانی و با خنده میگه صبح از خواب بلند شدم دیدم بنزین گران شده. هرج و مرج که شاخ و دم نداره که. فلان وزیر کارت سوخت رو مسخره میکنه. ی وزیر مسکن مهر رو مسخره میکنه بعد هم کارت سوخت رو عملیاتی میکنه برای خالی کردن جبیب ملت بعد مسکن مهر ملی. مجلس رو مسخره میکنند. لاریجانی به جای مجلس تصمیم میگیره. گفته شد در دولت وزیر خارجه و اطلاعات رو مسخره کردند که چرا مخالف گرانی بنزین هستی. اینا هرج و مرج نیست؟؟ سایر مطالب جناب گنجی نیز جواب متطقی دارد که فعلا نمینوسم..
  • حمیدرضا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    0 2
    سلام علیکم ..... رسانه محترم این فرد را من نمیشناختم اما بسبب انعکاس در مشرق نیوز مطالب را میخواندم . اگر مطالب این فرد خواندنی و دارای محتوا بود در همان روزنامه اش مطالعه میشد . انشالله از این فرد بیشتر خواهید شنید . التماس دعا *
  • کج فهم IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    1 0
    سلام و خدا قوت خیلی وقت بود که فکر میکردم چرا جای عمارهائی اینگونه خالی است حداقل در فضای رسانه ای که دشمن به شدت فعال است، متاسفانه مواضع عزیزان اغلب عکس العملی است و فکر و اندیشه برای تک کم و فقط به دنبال پاتک هستیم خدا نگارنده را خیر بدهد که این خلاء کثیر را در حد خود جبران نمودند اما چند اشکال بند 9 با بند 5 چگونه قابل جمع است و ...
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    1 0
    * اولویت های کاری مجلس جهادی و انقلابی یازدهم در حوزه قانونگذاری و نظارت مستمر و موثر بر دولت و وزراء در گام دوم حیاتی و ضروری انقلاب و کشور که در طول ده۱۰ دوره گذشته مجلس و ۴۰ سال گذشته عمدا و یا سهوا با غفلت روبرو گردیده و برزمین مانده و در نتیجه از تمامی ظرفیت های بلقوه و بلفعل قانون اساسی در کشور استفاده نگردیده بنحوی که منجر به تضعیف جایگاه و شان مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت به مرور زمان در کشور از دید مردم گردیده ، می بایستی توسط رسانه های خبری ،انجمن ها و اتحادیه های دانشجویی و بسیج کشور بویژه در عرصه های عدالت ، رفع تبعیض و اصلاحات اقتصادی،شفاف سازی و مبارزه با رانت و فساد ، تا پاسخگویی منظم و جلسات پرسش و پاسخ هفتگی با سخنگو و نمایندگان مجلس، تا قبل از برگزاری انتخابات مجلس فهرست و لیست بندی گردیده و از جریان انقلابی و جهادی کاندیدای حضور در مجلس مطالبه گری شود. و شورای ائتلاف جریان انقلابی-شاجا-نیز ملزم به تهیه و ارائه میثاق نامه ای با تضامین کافی از افرادی گردد که از سوی جریان انقلابی و جهادی جهت حضور در مجلس یازدهم به مردم معرفی می گردند.و این میثاق نامه به اطلاع عموم مردم برسد تا خدایی نکرده به سرنوشت جریان بدفرجام اصلاحات در مجلس و دولت دچار نگردیده و ملعبه و بازیچه افراد سودجو، منفعت طلب و قدرت طلب دو زیست و غارتگر بیت المال قرار نگیرد. و بدینوسیله نتنها زمینه اتحاد نیروهای جریان انقلابی و جهادی بیش از پیش فراهم می گردد،بلکه زمینه لازم جهت ایجاد امید ، انگیزه و اعتماد در مردم جهت شرکت در انتخابات و همچنین زمینه سازی برای روی کار آمدن دولتی جوان،انقلابی،کارآمد ، با برنامه و پاسخگو به مردم،قشر دانشجو و فرهیخته کشور که مورد اعتماد و وثوق نظام ، رهبری معظم و مردم در عرصه داخلی و بین الملل می باشد، فراهم می گردد..
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    1 1
    مرحبا!تحلیل بسیار خوب و بجایی بود.البته ایکاش آقای گنجی کمتر روی گزاره جوانان تکیه میکردند.چه بسا در غائله اخیر،ما تک رویها و تندروی های مسن ترهای اصولگرا را چه در مجلس چه در محافل سیاسی بسیاااار دیدیم. به همچنین در فتنه ۸۸ تعداد زیادی از نخبگان مدعی جامعه،رسما رهبری رو تنها گذاشته و دفاع ایشان از رای ملت و قانون رو دفاع از شخص رییس جمهور وقت دیدن.این بی بصیرتی رو امثال آنها باب کردند و متاسفانه جوانترها هم همون رو درحال انشاء هستند. بی بصیرتی،نگاه خودخواهانه به سن و سال نیست. کمااینکه بصیرت و نگاه جامع و هوشمندانه در بند جوانی و پیری نیست.باز هم تشکر بابت تحلیل خوب..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس