نوشابه

مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند عواقب بسیار زیادی برای سلامت بدن به دنبال داشته باشد.

به گزارش مشرق، چند سالی است که  نوشیدنی‌های سرد و شیرین سر سفره ایرانی هاست و میزان مصرف آن به قدری بالا رفته است که  گاهی افراد به بهانه مصرف غذای سنگین و هضم غذای راحت خود  این  نوشیدنی را مصرف می‌کنند.

نوشابه  نوشیدنی به ظاهر خوشمزه  ای که می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را برای افراد در بر داشته باشد. این نوشیدنی‌ گازدار و کافئین دار که با مواد افزودنی ادغام می‌شوند، می‌توانند برای سلامتی افراد مضراتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

فشار خون بالا یکی از عاملان اصلی و خطرزا برای بیماران قلبی عروقی است به طوری که می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی یا سوختن استخوان مفاصل را برای افراد داشته باشد، زیرا با مصرف بالای شکر رگ‌های بدن از حالت عادی خارج می شود و می‌تواند تبعات منفی برای افراد در بر داشته باشد.

آیا نوشابه برای هضم غذا مفید است؟

مرتضی دادگر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: مواد و ترکیبات موجود در نوشابه بسیار مضر هستند به طوری که می‌توان گفت در این نوشیدنی از هیچ ماده مفید و موثری استفاده نشده و مواد کاملا شیمیایی هستند.

او در خصوص اینکه نوشابه در هضم غذا  موثر است، بیان کرد: دستگاه گوارش نیاز به نوشیدنی در جهت تسریع روند هضم غذا ندارد و افراد برای تسریع هضم غذا از این نوشیدنی استفاده نکنند، برخی افراد از مشکل ترشح اسید معده شکایت دارند و درهنگام مراجعه خودسرانه این نوشیدنی را به پزشک پیشنهاد می دهند تا کمتر دچار مشکل معده شوند، 

دادگر گفت: این نوشیدنی هیچ تاثیری در درمان معده درد افراد ندارد بلکه می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای افراد در بر داشته باشد. مصرف آب، دوغ و دلستر می‌تواند مضرات کمتری داشته باشد، زیرا میزان قند مصرفی در آنها به نسبت نوشابه‌ها کمتر است، اما به طور کلی به افراد توصیه می‌شود در هنگام مصرف غذا از مایعات استفاده نکنند، زیرا ورود مایعات به هنگام غذا می‌تواند نفاخ باشد.

متخصص تغذیه در ادامه گفت: منشا بسیاری از بیماری‌ها به سبک زندگی و تغذیه افراد بستگی دارد، بهترین جایگزین این نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خطرناک انواع مغزها و دوغ است و نحوه غذای مصرفی ما باید به سال‌های گذشته که مصرف خوراکی‌های مفید بوده است بازگردد.بیشتر بخوانید : زخم‌هایی که می‌تواند سبب مرگ بیمار شود

نوشابه استخوان‌ها را تخریب می کند

عبدالرحمان رستمیان متخصص روماتولوژی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان یادآوری کرد: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم استفاده‌ی بی رویه‌ی جوانان از نوشابه‌های گازدار، انرژی زا و تنقلات حاوی مواد قندی است، به طورکلی استفاده از این مواد در سنین پایین علاوه بر بیماری‌ها ذکر شده می‌تواند زمینه ساز یک آینده پر خطر برای افراد و حتی نسل‌های بعدی آن‌ها باشد.

او افزود: نوشابه‌های گازدار و انرژی زا به دلیل دارا بودن ترکیبات CO۲ و تبدیل آن به اسید کربنیک جذب کلسیم را در بدن مورد هدف قرار می دهند و  در نتیجه آسیب به مینای دندان و  پوسیدگی‌های جزئی را برای افراد در پی دارد.

رستمیان اظهار کرد: نوشابه‌ها علاوه بر قند فراوان از فسفات بسیاری برخوردار هستند که جذب کلسیم غذا را به شدت کاهش می دهد و موجب بروز عوامل خطرناک در استخوان‌های افراد می‌شود، به طوری که مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار می‌تواند کمبود کلسیم و گاهی مواقع پوکی استخوان را برای افراد به دنبال داشته باشد و  موجب بروز شکستگی‌های پیاپی شود  یا استخوان‌ها را تخریب می کند.

هر قوطی نوشابه گازدار معادل ۱۰ قاشق شکر

او افزود: هر قوطی نوشابه گازدار معادل ۱۰ قاشق شکر، ۱۵۰-۲۰۰ کالری و ۵۵-۳۰ میلی گرم کافئین است و با رنگ‌های افزودنی و مواد شیمیایی ساخته می‌شود، متاسفانه این مقدار از شکر، کالری و مواد افزودنی مضر، نگران کننده است و علاوه بر پوکی استخوان، می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی از جمله چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی – عروقی باشد.

این متخصص روماتولوژی بیان کرد: با بالا رفتن میزان اسید فسفریک در خون کلیه‌ تحت الشعاع قرار می گیرد، به طوری که کلیه‌ها قادر به دفع مواد شیمیایی نخواهند بود و بنابراین کلسیم از استخوان‌ها خارج و درون خون جریان می‌یابند و این امر می‌تواند موجبات رسوب کلسیم در کلیه‌ها و تشکیل سنگ شود.

نوشابه خطر ابتلا به دیابت را می‌افزاید

سید مجتبی حسینی متخصص تغذیه گفت: اسید فسفریک علاوه بر ایجاد اختلال در گوارش غذا، باعث اسیدی شدن خون می‌شود و مصرف بسیار نوشابه‌های قندی طی هفته می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهد لذا به افراد توصیه می‌شود به جای نوشابه‌های قندی حداقل افراد از آب میوه‌های طبیعی استفاده کنند تا کمتر در معرض بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان قرار گیرند.

حسینی توصیه کرد: افراد اگر به هر دلیلی در هنگام مصرف غذاهای چرب از نوشابه استفاده می‌کنند باید بدانند مصرف بیش از نیاز بدن می‌تواند بیماری‌های زمینه‌ای را افزایش و بیماری‌های خطرناک جدید را به چرخه مصرف ناسالم بیفزاید. متاسفانه مصرف نوشابه در کشور با روند افزایش رو به رو است و این موضوع روند بیماری دیابت را نسبت به گذشته با افزایش رو به رو کرده است و می‌تواند آینده سلامت کودکان کشور را تحت الشعاع قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    10 0
    پس چرا با اين همه ضرر اجازه توليد ميدهيد؟!؟!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      8 0
      چون پول خوبی توش هست
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      3 5
      حامیان FATF باید پاسخگو باشند
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    3 0
    حالا این بلای هولناک چی بود؟
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    5 1
    سرطان درسته، نه سرتان!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس