برهم صالح

یک رسانه عراقی از فشارهای آمریکا بر رئیس جمهوری عراق برای عدم مامور کردن نامزد فراکسیون بزرگتر پارلمان برای تصدی نخست وزیری خبر داد.

به گزارش مشرق، شبکه العهد گزارش داد پس از تصمیم واضح دادگاه عالی فدرال و پاسخ محمد الحلبوسی رئیس پارلمان به درخواست برهم صالح درباره تعیین فراکسیون بزرگتر و اعلام اینکه فراکسیون البناء، فراکسیون بزرگتر است، رئیس جمهور با اعلام آمادگی‌اش برای استعفا و عدم مامور کردن نامزد فراکسیون بزرگتر(البناء) برای نخست وزیری(اسعد العیدانی)، بار دیگر در سایه فشارهای آمریکا قانون اساسی را نقض کرد.

بیشتر بخوانید:

رئیس‌جمهور عراق استعفایش را تقدیم پارلمان کرد

این رسانه به نقل از منابع سیاسی عراقی گزارش داد که رئیس جمهور برای جلوگیری از مامور کردن نامزد فراکسیون بزرگتر یعنی فراکسیون  البناء برای تصدی نخست وزیری تحت فشار است.

هشدار درباره وارد شدن عراق به خلاء و بحران بزرگ در صورت استعفای برهم صالح

هشام  السهیل از نمایندگان پارلمان عراق تاکید کرد : نمایندگان پارلمان با استعفای رئیس جمهور مخالف هستند.

هشام السهیل از فشارهای داخلی و خارجی بر رئیس جمهوری برای استعفا خبر داد.

وی هشدار داد در صورت پذیرفته شدن استعفا، عراق وارد خلاء بزرگی خواهد شد.

وجیه عباس نماینده پارلمان عراق هم به شبکه العهد گفت: عراق پس از هرج و مرج ناشی از استعفای عادل عبدالمهدی وارد هرج و مرج دوم خواهد شد.

برهم صالح امروز در نامه‌ای به ریاست پارلمان عراق آمادگی خود را برای استعفا اعلام کرد. برخی رسانه‌های عراقی هم از خروج برهم صالح از کاخ السلام و سفر وی به شهر سلیمانیه در شمال عراق خبر دادند.

حین قدو از نمایندگان پارلمان عراق هم در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای العهد تصریح کرد: ماموریت رئیس جمهور حفظ قانون اساسی  است نه ایجاد شکاف در قانون اساسی

وی خاطر نشان کرد : استعفای برهم صالح در برهه کنونی نقض بزرگ قانون اساسی قلمداد می‌شود.

از سوی دیگر حامد الموسوی از نمایندگان پارلمان عراق گفت رئیس پارلمان،نامه‌ای به رئیس جمهوری درباره فراکسیون بزرگتر ارسال کرد، ولی وی نپذیرفت. وی تصریح کرد: اشاره برهم صالح به استعفا، شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.

حامد الموسوی خاطر نشان کرد فشارهای خارجی بر رئیس جمهور برای استعفا اعمال شده است.

شیروان الدوبردانی از نمایندگان حزب کردستان عراق گفته  است رئیس جمهور ملزم است به قانون اساسی پایبند باشد. وی افزود کردها موضع یکپارچه‌ای درباره استعفای رئیس جمهور خواهند داشت.

مخالفت صریح جریان حکیم با استعفای برهم صالح

جریان حکمت ملی به رهبری سید  عمار حکیم بر مخالفت صریح خود با استعفای برهم صالح از مقام ریاست جمهوری تاکید کرد.

بر اساس گزارش شبکه السومریه، فراکسیون پارلمانی حکمت ملی امروز پنجشنبه با رد آنچه در نامه رئیس جمهور به پارلمان آمده که دربرگیرنده استعفایش است، تاکید کرد وی باید در مقام خود باقی بماند. این فراکسیون تاکید کرده است نباید قانون اساسی نقض شود.

خالد الجشعمی از نمایندگان جریان حکمت ملی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان خاطر نشان کرد ما بر نقش بزرگ و مهم رئیس جمهور در حمایت از قانون اساسی و تمایل برای حفظ جان عراقی‌ها تاکید کرده و نقش وی را در انتخاب نامزد نخست وزیری که مقبول مردم باشد، ارج می‌نهیم.

وی افزود ما بر مخالفت خود با آنچه در نامه رئیس جمهور به پارلمان ‌آمده  و دربرگیرنده استعفاست، تاکید می‌کنیم و بر ضرورت باقی ماندن وی در منصبش و تکمیل نقش خود در متحد کردن عراقی‌ها و تمایل برای عدم نقض قانون اساسی تاکید می‌کنیم.

این در حالی  است که صالح محمد العراقی از افراد نزدیک به مقتدی صدر رهبر جریان صدر که در فضای مجازی فعال بوده و مبلغ مواضع صدر است، نام سه شخصیت را برای تصدی نخست وزیری پیشنهاد کرده است.

العراقی در صفحه شخصی خود در فیسبوک اسامی افراد پیشنهادی برای تصدی نخست وزیری را اعلام کرده است که شامل «مصطفی الکاظمی، رحیم العگیلی و فائق الشیخ علی» هستند.

مخالفت جریان صدر با  استعفای برهم صالح

فراکسیون پارلمانی سائرون وابسته به جریان صدر هم بر مخالفت خود با  استعفای برهم صالح از ریاست جمهوری تاکید کرد.

امجد العقابی از نمایندگان فراکسیون سائرون امروز پنجشنبه بر مخالفت با استعفای برهم صالح تاکید کرد و گفت فراکسیون سائرون از موضع صالح در مخالفت با شخصیت حزبی تاکید می‌کند.

العقابی در گفت‌وگو با شبکه السومریه خاطر نشان کرد ما از موضع برهم صالح رئیس جمهور در دفاع از مطالبات مردمی تاکید می‌کنیم، سائرون با قدرت از حامیان رئیس جمهور خواهد بود و هرگز استعفایش را نخواهیم پذیرفت، زیرا وی نماینده مردم است و از حقوق آنها در دور کردن افراد حزبی و برآورده کردن خواسته‌های آنها دفاع می‌کند.

ائتلاف البناء : نخست وزیر آینده برای جلب رضایت همه فراکسیون‌ها تلاش خواهد کرد

ائتلاف البناء که خود را فراکسیون بزرگتر پارلمان اعلام کرده است، از مانع‌تراشی برخی گروه‌ها در برابر تشکیل دولت مستقل خبر داد.

عبدالامیر المیاحی از نمایندگان ائتلاف البناء(به رهبری هادی العامری) در گفت‌وگو با العهد اظهار داشت مادامی که فراکسیون‌های سیاسی وجود دارند، هرگز دولت مستقل تشکیل نخواهد شد. وی افزود نخست وزیر آینده برای جلب رضایت همه فراکسیون‌ها اقدام خواهد کرد. وی در عین حال خاطر نشان کرد که برخی گروه‌های سیاسی در برابر تشکیل دولت مستقل مانع‌تراشی می‌کنند.

المیاحی افزود نخست وزیر دولت آینده و کابینه وزارتی وی بدون وجود توافق سیاسی درباره آنها با موفقیت از آوردگاه پارلمان خارج نخواهند شد.

خبر دیگر اینکه فراکسیون موسوم به «جنبش نسل جدید» در پارلمان عراق اعلام کرد که در برابر مواضع دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان در خصوص نامزد نخست وزیری تسلیم نخواهد شد.

یسری رجب رئیس این فراکسیون به العهد گفت که این فراکسیون به نامزدی هیچ شخصیتی برای تصدی نخست وزیری به شرطی که برآورده کردن خواسته‌های ملت عراق باشد و هیچ کسی را به حاشیه نراند، اعتراض نخواهد کرد.

رجب افزود موضع جنبش نسل جدید درباره نخست وزیری آینده واضح و روشن است و در پارلمان هم فقط نماینده کردها نیست، بلکه نماینده همه ملت عراق است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس