سکوی پارس جنوبی برداشت گاز

با تکمیل عملیات لوله‌گذاری خط لوله بین فازی پالایشگاه فاز ۱۴ به پالایشگاه فاز ۱۲، برداشت گاز از عرشه ۱۴B آغاز و از طریق این خط‌لوله به پالایشگاه نهم پارس جنوبی منتقل شد.

به گزارش مشرق، محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: سومین عرشه گازی این طرح در حوزه مشترک پارس جنوبی که تیرماه سال جاری در خلیج فارس نصب شده بود، از شب گذشته (چهارشنبه، ۴ دی ۹۸) در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و طی روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری حال اقتصاد کشور را چطور توصیف کرد؟

بازخوانی ۵ وعده مهم هزار و چهارصدی زنگنه

محمدمهدی توسلی‌پور با اشاره به تعهد شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر افزایش ظرفیت برداشت گاز به میزان ۶۸۰ میلیون مترمکعب در روز تا پایان سال جاری گفت: سکوی ۱۴B با هدف برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز، تیرماه سال جاری توسط شناور تندگویان به موقعیت مخزنی خود واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان منتقل شده و شناور نصاب HL-۵۰۰۰ این ابرسازه ۲۴۰۰ تنی را در منطقه مورد نظر نصب کرد.

وی افزود: با توجه به ادامه فعالیت‌های اجرایی در احداث ردیف‌های پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی مقرر شد تا با احداث خط لوله بین فازی به طول ۵ کیلومتر، از ظرفیت‌های فرآورشی موجود در پالایشگاه نهم استفاده شده و گاز استحصالی از سکوهای فراساحل فاز ۱۴ به طور موقت به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی برای فرآورش منتقل شود.

توسلی‌پور با بیان اینکه مراحل تست و راه‌اندازی این خط لوله به اتمام رسیده است، اظهار کرد: مراحل انتقال گاز ترش سکوی ۱۴B به پالایشگاه نهم پارس جنوبی آغاز شده و پس از انجام عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت‌گیری و شیرین‌سازی به شبکه سراسری گاز ارسال خواهد شد.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی راه‌اندازی سکوهای جدید در میدان مشترک پارس جنوبی را تضمین‌کننده عرضه پایدار و کافی گاز عنوان کرد و افزود: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و نیاز کشور به سوخت زمستانی، سکوی ۱۴B مطابق با برنامه زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت تا بخشی از تقاضای روزافزون گاز برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی را تأمین کند.

توسلی‌پور گفت: با دستیابی به ظرفیت کامل برداشت گاز از سکوی ۱۴B، افزون بر تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز شیرین، روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود، بدین‌ترتیب ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت‌مکعب) در روز خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، بخش دریایی فاز ١٤ پارس جنوبی شامل ۴ عرشه (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی است و سکوی ۱۴B، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سکوی تولیدی این طرح است.

همچنین سکوهای اصلی ۱۴A و اقماری ۱۴C با ظرفیت برداشت روزانه هر کدام ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) به ترتیب از نیمه اردیبهشت و ابتدای آبان سال گذشته در مدار بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس