کد خبر 1023503
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
آلودگی هوا نمایه

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سال ۱۳۴۶ تهران و ایران با موضوع آلودگی هوا دست و پنجه نرم کرده اند.

به گزارش مشرق، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران شامگاه امشب در برنامه پرونده ویژه که به موضوع آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: آلودگی هوا موضوع جدیدی نیست و هر ساله با آن دچار هستیم.

وی ادامه داد: آلودگی هوا از سال ۱۳۴۶ در تهران مطرح شده است و در جهان از چند سال قبل تر با این پدیده مواجه شده بودند.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ خسارت میلیاردی آلودگی هوا به مدارس تهران

ابراز نگرانی آیت‌الله جنتی از وضعیت آلودگی هوا

فیلم/ کدام مناطق تهران آلودگی هوای بیشتری دارند؟

خسارت آلودگی هوا در ۱۰ ماهه ۹۸ چقدر شد؟

تنفس ذرات کمتر از 2.5 چه بلایی سرمان می‌آورد؟

محسن هاشمی گفت: در دنیا با تصویب قانون هوای پاک به سمت رفع این معضل حرکت کرده اند اما هنوز این موضوع را به طور کامل حل نکرده اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما نسبت به سلامت کودکان و سالمندان حساس هستیم و به همین دلیل تعطیلی های ما بیشتر از آنهاست.

وی تصریح کرد: وقتی شاخص ها بیش از عدد ۲۰۰ باشد شرایط هشدارگونه می شود و در آن کشورها هم تعطیلی ایجاد می شود. البته آنها بیشتر به سمت تعطیلی صنایع حرکت می کنند.

محسن هاشمی گفت: بعد از پیروزی انقلاب خیلی به موضوع هوا و آلودگی هوا پرداخته نشد زیرا مسایل مهم آری در کشور وجود داشت تا اینکه در زمان دولت آیت الله هاشمی این موضوع مطرح شد.

وی ادامه داد: این قانون در سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و به اسم قانون هوای پاک شناخته شد و اگر درست اجرا شود می تواند مشکلات ما را حل کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: آن چیزی که خوب نیست این است که تا هوا آلوده می شود حرف می‌زنیم و راه حل می دهیم اما بعد از آن فراموش میکنیم.

هاشمی تصریح کرد آقای رئیسی در همین دیدار اخیر گفتند ما فقط به دنبال گرفتن افراد متخلف نمی‌رویم و حتی کسانی که وظایف خود را هم انجام نداده اند را مورد توبیخ قرار می دهیم.

وی ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه ها آمده است که باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند در حالی که یازده سال است یک ریال هم پرداخت نشده است.

هاشمی گفت: این قانون است و بدهی دولت است به حمل و نقل عمومی کشور و باید پرداخت شود. در همین ماجرای اخیر که سوخت گران شد هم باید پولی به حمل و نقل عمومی پرداخت شود اما تا امروز داده نشده است.

متروی تهران توسط وام بانکی ساخته شده است و اینکه می گویند شهرداری تهران به سیستم بانکی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است بخشی از آن به همین دلیل است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز برای مترو بیش از ۳.۵ هزار میلیارد تومان فاینانس در نظر گرفته شده است اما به دلیل تحریم ها و به دلیل همان بدهکاری ها نه خارجی ها و نه بانکهای داخلی حاضر به کار نیستند.

وی ادامه داد: شهرداری گذشته شش هزار میلیارد تومان از بانک شهر استقراض کرده است و خط شش و هفت را آغاز کرده است که همان هم کامل نشده است.

محسن هاشمی تصریح کرد من اگر مدیرعامل مترو بودم پیگیری خیلی جدی میکردم تا آن فاینانس مترو محقق شود و مدیران فعلی هم باید این پیگیری را داشته باشند.

وی افزود در این دولت قوانین و مصوبات خوبی آمده است مثل دو میلیارد اختصاص یافته برای خرید واکن برای مترو و مناقصه هم برگزار شده است اما این موضوع دچار تاخیر شده است.

محسن هاشمی گفت: پیگیری جدی کردیم از سوی شهردار و بنده که خوشبختانه توانستیم تخصیص سازمان مدیریت را بگیریم و الان توپ در زمین شهرداری است و باید از این پس این را پیگیری بهتری داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر این قرارداد موثر شود واگن ها وارد چرخه می شوند و تعداد مسافران مترو از ۲.۵ میلیون سفر در روز به بیش از ۵ میلیون نفر خواهد رسید.

وی گفت: برخی از کارها نیاز به یک پیگیری ویژه دارند و در حوزه کارهای مالی بیش از هشت سازمان نقش دارند.

محسن هاشمی تصریح کرد من از همین تریبون به آقای حناچی می گویم که لطفا این موضوع را که تا به اینجا موفق جلو آمده را بیش از پیش و محکم تر پیگیری کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد باید نوزده هزار اتوبوس به شهرهای کشور داده می شد اما این عدد را پایین آورده و به شش هزار اتوبوس رساندند و بعد آن را به سه هزار اتوبوس کاهش دادند.

وی ادامه داد: من امیدوارم این عدد دیگر کاهش پیدا نکند و وزارت نفت هم به وظایفش عمل کند.

محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که مخاطب این بایدها چه کسی است گفت: شورای شهر یک شورای تقنینی است و من خودم به عنوان یک عضو هر روز صبح پیگیر این موضوع هستم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته یک سری سازمان های دیگر هم در حوزه کاهش آلودگی هوا نقش دارند و باید به مسؤولیت خودشان عمل کنند.

وی ادامه داد: ما در نظرسنجی انجام شده از مردم دریافتیم که اولویت مردم آلودگی هوا و ترافیک است اما اینکه چرا این موضوع محقق نشده است دلیلش این است که مدیریت یکپارچه شهری شکل نگرفته است.

مجری خطاب به هاشمی گفت در همین موضوع دوچرخه ها ما شاهد این بودیم که بدون دلیل برداشته شد و به نظر می رسد که معلوم نیست چه اتفاقی افتاده است.

وی به هاشمی گفت: به نظر می رسد حتی با مدیریت واحد شهری هم به مشکل می‌خوریم و یک چیزی به اسم سو مدیریت شهری داریم چقدر مدیریت نقش دارد و چقدر نبود پول؟

هاشمی گفت: این موضوع پنجاه پنجاه است یعنی پنجاه درصد پول و پنجاه درصد مدیریت. اگر ما وقت کافی را بگذاریم حتما به نتیجه می رسیم و شاید شما مدیرانی داشته باشید که با همین منابع اندک هم بتوانند کارهای بزرگی انجام بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مرصاد IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    1 0
    آره جدید نیست ! از زمان اون مرحوم سابقه داره !!
  • DE ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    1 0
    هزینه برای تهران بسه بجای اینهمه کار ، میتوانستید به راحتی انتقال پایتخت کنید.
  • NL ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    آلودگی پایتخت یک بحران است و با تعطیلی مدارس رفع نمی شود و باید فکر اساسی برای آن کرد از آنجا که اکثر کارشناسان معضل آلودگی را لاینحل می دانند در شان این کشور خوش آب و هوا نیست که پایتختی آلوده داشته باشد فلذا باید فکر اساسی کرد و انتقال پایتخت را هرچه سریعتر انجام داد و آن را به شهری با جمعیت کم که پرآب، استراتژیک،بدون ایستایی هوا و واقع در مسیر ترانزیت کشید تا برای همیشه از مشکلات پایتخت رهایی یافت مضاف بر اینکه تهران در مکان زلزله بزرگ هم قرار دارد.
  • میرعالیخانی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    0 0
    محسن هاشمی:بله اززمان بابای خدا بیامرزم بوده وچیز جدیدی نیست نگران نباشید نهایتش اینه که می میرید؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس