کد خبر 1023358
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
فریبرز عسکری

سرمربی تیم ملی تکواندو با اشاره به کسب دو سهمیه المپیک توکیو، گفت: با این شرایط و اوضاع واقعا بچه های ما معجزه کردند.

به گزارش مشرق، نشست خبری فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی تکواندو و آرش فرهادیان مدیر تیم های ملی پس از کسب ۲ سهمیه المپیک توسط آرمین هادی پور و سید هاشم حسینی، در محل فدراسیون تکواندو برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

کرمی: خیلی‌ها می‌گویند من شبیه په په هستم

فرهادیان:ا تفاقات منچستر تاثیر منفی بر تیم گذاشت

فرهادیان با اشاره به ماراتن ۴ ساله رنکینگ المپیک گفت: هیچ کشوری نتوانست ۴ سهمیه بگیرد و ۳ کشور کره، روسیه و اسپانیا تنها کشورهایی بودند که ۳ سهمیه گرفتند. کشور ما نیز با توجه به وضعیتمان در وزن ۸۰- از همان ابتدا اعلام کردیم در بهترین وضعیت ۳ سهمیه و در حالت عادی ۲ سهمیه المپیک را کسب خواهیم کرد. کارشکنی ها و اتفاقات تلخ رقابت های جهانی منچستر در این راه تاثیر منفی بر عملکرد تیم داشت و بدون تعارف باید بگویم تاثیر خود را گذاشت.

فرهادیان: امیدواریم در بانوان نیز ۲ سهمیه بگیریم

مدیر تیم های ملی تکواندو افزود: امیدوارم در بخش بانوان نیز بتوانیم فروردین ماه از طریق رقابتهای کسب سهمیه قاره ای ۲ سهمیه بگیریم و در نهایت با ۴ تکواندوکار مرد و زن در المپیک توگیو حاضر شویم.

عسکری: عملکرد مردانی خیره کننده بود

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری، فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی تکواندو، با ارائه گزارشی از نحوه کسب سهمیه های المپیک توکیو، گفت: ۴ مرحله رقابت گرندپری، ۵ تورنمنت بین المللی و مسابقات جهانی را پشت سر گذاشتیم که در نهایت آرمین هادی پور با رنکینگ ۳ و میرهاشم حسینی با رنکینگ ۶ راهی المپیک شدند اما سجاد مردانی علی رغم شایستگی در رنکینگ هفتم قرار گرفت و نتوانست به المپیک برسد. مردانی پس از المپیک ریو در شوک بود و در ۲ سال نتوانست به موفقیتی برسد. در ادامه او در ۱۴ رویداد شرکت کرد که ۱۲ مدال گرفت و این آمار خیره کننده است و تنها کسی بود که بجز نفر دوم رنکینگ توانسته در ۴ گرندپری ۲۰۱۹، به ۳ مدال برسد.

از دست رفتن سهمیه سجاد تلخ بود

سرمربی تیم ملی تکواندو ادامه داد: اتفاق تلخی بود که او در نهایت با رنکینگ هفتم نتوانست به المپیک برسد. او به عنوان کاپیتان تیم ملی زندگی کاملا حرفه ای دارد و جا دارد از او بخاطر کمک ها و زحماتی که متحمل شد قدردانی کنم.

عسکری: باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم

به گزارش ایسنا، عسکری در ادامه درباره مقصران از دست رفتن سهمیه المپیک برای سجاد مردانی گفت: نگاه من با شما متفاوت است. روزی که بچه ها وارد اردو می شوند من همه آن ها را برنده می‌دانم چرا که از زندگی شان زده اند تا به تیم ملی کمک کنند. شرایط ما مشابه خیلی از کشورهاست. قهرمان دوره قبل المپیک از آذربایجان هنوز سهمیه نگرفته و نگاهش به رقابت قاره ای است. اگر ما دو سهمیه نمی گرفتیم سجاد می توانست در قاره ای براحتی سهمیه را بگیرد. خیلی ها به من در همان اوایل گفتند سجاد مردانی تمام شده اما او با قدرت بازگشت و نتایج فوق العاده ای در یکسال اخیر گرفت و متاسفانه با اندک اختلاف سهمیه را از دست داد. باید یک جا تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم. متاسفانه همه توقع نتیجه را دارند. اگر روز اول دست ما را باز می گذاشتند و فقط در المپیک نتیجه می خواستند ایرادی نداشت.

باید از الان به فکر المپیک ۲۰۲۴ باشیم

وی ادامه داد: سجاد مسابقات آسیایی و بازی های آسیایی را از دست داد در حالیکه حتی حضورش نیز امتیاز داشت. الان قهرمانی آسیا را در پیش داریم اگر قرار است نتیجه گرا باشیم باید بهترین نفراتمان را اعزام کنیم اما من چنین نظری ندارم. باید این هشدار را بدهم که در گرند اسلم چین، میزبان فقط ۸ نفر در سنگین وزن داشت اما ما چنین شرایطی نداریم و قهرمانی آسیا بهترین فرصت است که به فکر آینده باشیم. بعد از ۲۰۲۰ ما باید برای ۲۰۲۴ برنامه ریزی کنیم و کار را بدست کسی بدهیم که ۴ سال از او حمایت کنیم نه اینکه دست تنهایش بگذاریم. رقبا بشدت در حال تلاش هستند و ما باید از الان به فکر المپیک ۲۰۲۴ باشیم.

عسکری: متاسفانه نتیجه گرا شده ایم

سرمربی تیم ملی تکواندو در پاسخ به این سوال که چه کاری برای پشتوانه سازی کرده اید، گفت: بخش اعظم این کار به رده های پایه، باشگاه ها و تیم های لیگ برمی گردد که متاسفانه در این بخش ها نیز نتیجه گرا شده ایم. تکنیک های ریسکی در مسابقات کمتر شده مگر اینکه بچه ها مجبور شوند. ما در تمام هفته های لیگ حضور داریم و علاوه بر نفرات ملی پوش، لیست سایه را در نظر گرفته‌ایم و در اردوهای تیم ملی از آن ها به عنوان حریف تمرینی استفاده کرده ایم. این کافی نبوده اما با توجه به بضاعتمان بوده است و با همین بضاعت به فکر آینده نیز بوده ایم.

آمادگی روانی اهمیت زیادی در المپیک دارد

وی با اشاره به اینکه برای کسب موفقیت در المپیک برنامه داریم گفت: هدفمان کسب ۲ مدال خوشرنگ در المپیک است و وارد برنامه ریزی در این راه شده ایم. آمادگی فنی و روانی در المپیک بسیار حائز اهمیت است و خدا را شکر می کنم هم خودم در المپیک بارسلون بازی کردم و در المپیک لندن نیز مربیگری کرده ام. به همین دلیل سعی می کنیم بچه ها را از نظر ذهنی برای حضور در این رویداد بزرگ آماده کنیم. با توجه به شرایط جامعه، آستانه تحمل مردم خیلی پایین آمده است و توجه به جامعه شناسی در کنار روانشناسی نیز اهمیت زیادی در ورزش دارد. باید برنامه ریزی ویژه داشته باشیم تا مدال المپیک را از دست ندهیم.

قسمت باشد در خدمت تیم ملی خواهم بود

عسکری در پاسخ به این سوال که آیا بعد از المپیک از تیم ملی خداحافظی می کند یا خیر، خاطرنشان کرد: کسی از آینده خبر ندارد. سیاست برای کسب موفقیت در المپیک باید ۴ ساله باشد اما در ایران رعایت نمی شود. اگر قسمت باشد در خدمت تیم ملی خواهم بود و برای موفقیت با همه توان تلاش خواهیم کرد.

عسکری: بارها کمک خواستم کسی پا پیش نگذاشت

وی افزود: یک مقدار انصاف داشته باشیم. بارها خواستم هر عزیزی می تواند کمک کند اما یک نفر پا پیش نگذاشت. مجموعه ای برای آنالیز و رصد کردن مسائل تشکیل شد و به ما کمک کرد. بسیاری از کشورها فقط در مسابقات ثبت نام می کنند اما آیا این ظرفیت در کشور ما وجود دارد. اگر همین اتفاق ساده می‌افتاد امتیازاتمان بیشتر می شد. تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا سه سهمیه بگیریم اما یک جاهایی بخاطر احتمال آسیب نمی توانستیم کسی را اعزام کنیم. در بلغارستان سجاد بدلیل آسیب دیدگی نتوانست اعزام شود چه بسا اگر آنجا مدال می گرفت به سهمیه می رسید. من هم ناراحتم و از همه شما بیشتر ناراحتم که سجاد سهمیه المپیک را نگرفت.

فرهادیان: برخی خبرنگاران فکر می کنند همه چیز می دانند و ما نمی‌دانیم!

فرهادیان نیز در اینباره گفت: انصافا کمی با هم صادق باشیم. اگر مجموعه کادر فنی، سازمان تیم های ملی و فدراسیون ندانند چه اتفاقاتی می افتد و من خبرنگار فقط بدانم اینطور نیست. مگر می‌شود این همه آدم فنی، مسئول و فهیم نفهمند. هیچ کس فکر نمی کرد مردانی در مرحله سوم گرندپری در بلغارستان، صربستان و کرواسی از مجموع ۶۰ امتیاز زیر ۱۲ امتیاز بگیرد.این در حالی بود که حداقل انتظار ۳۰ امتیاز داشتیم. در مجموع او در سال ۲۰۱۹ به 10 مسابقه اعزام شد. ما هم مثل شما ناراحتیم و دوست داشتیم مردانی سهمیه المپیک را بگیرد اما واقعا یک چیزهایی دست ما نیست. با همه مشکلات مالی، فدراسیون هر آنچه که درخواست کادر فنی بود را براورده کرد. مردانی در فینال گرندپری مسکو فوق العاده بود و فکر هم نمی کردیم در فینال ببازد. توجیه نمی کنیم و از مردم عذرخواهی می کنم و بخاطر اینکه ۳ سهمیه نگرفتیم خودمان را مقصر می دانیم. تمام تلاشمان را می کنیم تا بهترین نتایج را در المپیک بگیریم و دل مردم را شاد کنیم.

عسکری: بدنبال خوشرنگ ترین مدال ها در المپیک هستیم

به گزارش ایسنا، عسکری سرمربی تیم ملی درباره برنامه های کادر فنی برای کسب موفقیت در المپیک گفت: کادر فنی بدنبال این است بهترین مدال ها را بگیریم. مردانی که در مسکو به حریف کره ای باخت اما او نفرات اول و دوم مسابقات جهانی منچستر و قهرمان المپیک ریو را برده بود اما در فینال باخت. به هر حال زیبایی های ورزش در همین اتفاقات است. سجاد قهرمان المپیک را در حالی که ۷ بر ۷ بودند در ثانیه های پایانی برد و این از اتفاقات ورزش است که برای هر ورزشکاری چه تلخ و شیرین رخ می دهد.

آماده نباشیم ضربه می‌خوریم

وی افزود: کسانی که آماده این میدان بزرگ نباشند نمی‌توانند نتیجه خوب بگیرند. باید با تمام قدرت آماده این رویداد شویم و به نتایج خوبی برسیم.

اعزام ۲ تیم به قهرمانی بانوان آسیا

فرهادیان درباره وضعیت ورزش بانوان گفت: رقابت های قهرمانی آسیا در اسفند ماه و سپس کسب سهمیه المپیک را در پیش داریم. در شرایط بسیار بد اقتصادی علاوه بر تیم اصلی که به آسیایی می روند، یک تیم دیگر نیز به این رقابت ها اعزام می شوند. فروردین ماه برای کسب ۲ سهمیه به چین می رویم و امیدوارم به این هدف برسیم هر چند کار سختی است.

فرهادیان: کیمیا علیزاده برسد اعزام می شود

وی درباره وضعیت کیمیا علیزاده گفت: او متاسفانه علی رغم حمایت های فدراسیون باز هم آسیب دید و نمی تواند در اردو حاضر شود اما این قول داده شده اگر او هر زمانی آماده شود و شرایط لازم را داشته باشد به رویداد کسب سهمیه اعزام خواهد شد. اگر او شرایط آمادگی لازم را نداشته باشد فرد دیگری قطعا به رقابت های کسب سهمیه المپیک اعزام خواهد شد.

کار با جوانان راه رفتن روی لبه تیغ است

در ادامه این نشست خبری، عسکری درباره برنامه های خود برای جوانگرایی گفت: کار گردن با جوانان راه رفتن روی لبه تیغ است و ممکن است نتایج خوب یا بد شود. اگر قرار است در ۲۰۲۴ به نتیجه برسیم این اتفاق باید رخ دهد و به جوانان میدان بدهیم. اگر از همین امروز نیز به جوانان میدان بدهیم برای المپیک ۲۰۲۴ دیر است.

 تکذیب خداحافظی سجاد مردانی
وی درباره احتمال خداحافظی سجاد مردانی پس از ناکامی در کسب سهمیه گفت: باهم صحبت کردیم و گفت هنوز نتوانستم با خودم کنار بیایم و این موضوع را هضم کنم و باید بیشتر فکر کنم، بعد اطلاع می دهم. به او پیشنهاد دادم با توجه به شرایط بدنی که دارد بهتر است بماند و در آسیایی نیز شرکت کند و معتقدیم تا المپیک باید شرایط بدنی او را حفظ کنیم.

برخی کشورهای دوست هم پاسپورت ما را قبول نکردند!

عسکری درباره لزوم حمایت مالی مسئولان ورزش و انتظارات ملی پوشان گفت: ماهی ۵ میلیون تومان مبلغی نیست که دغدغه های بچه ها را برطرف کند و قابل قیاس با کشورهای دیگر نیست. بچه های ما با این وضعیت واقعا معجزه می کنند. ما در این سفرها آن هم در کشورهایی که هم پیمان ما هستند برای چنج کردن پول به صرافی ها رفتیم اما گفتند با پاسپورت ایرانی نمی توانیم این کار را برای شما انجام دهیم.

حقوق پرداختی ما به ملی پوشان بیشتر از مصوب وزارت ورزش است

فرهادیان مدیر تیم های ملی نیز درباره میزان حمایت های مالی از ملی پوشان گفت: هدف ما حمایت حداکثری از ملی پوشان با توجه به بضاعتمان است. حتی حقوق پرداختی ما به تکواندوکاران بیشتر از مصوب وزارت ورزش است و برای المپیکی ها نیز حمایت جدگانه خواهیم داشت.

بدنبال برگزاری اردوهای مشترک‌خارجی هستیم

در ادامه عسکری درباره برگزاری اردوهای مشترک با تیم های خارجی گفت: اگر شرایط مهیا باشد برگزاری اردوهای مشترک و حضور در تورنمنت های خارجی مد نظر کادر فنی است. الان در بخش تکواندو با توجه به شرایط زندگی افراد عادی جامعه، چه توجیهی دارد که بچه هایمان را به تکواندو بفرستیم و اصلا توجیهی ندارد که یک خانواده فرزندش را به تکواندو بفرستد. اگر شرایط ما مثل کشورهای پیشرفته بود قطعا کارشناسان را به شهرهای مختلف می فرستادیم تا بچه های مستعد زیر ۱۲ سال را انتخاب کنیم. خود من در این شرایط اگر فرزندم می خواست تازه وارد تکواندو شود اجازه آن را نمی دادم. شرایط جامعه ما مطلوب نیست و نمی توان این توقع را داشت که خانواده ها فرزندانشان را برای فعالیت در تکواندو تشویق و آن ها را حمایت کنند.

 اعزام المپین ها به قهرمانی آسیا مشخص نیست

سرمربی تیم ملی در ادامه درباره زمان آغاز اردوهای تیم ملی گفت: اواخر دی ماه اردوی مشترک المپین ها و نفرات اعزامی به قهرمانی آسیا آغاز می شود. باید بررسی کنیم ببینیم آیا دو المپین ما لازم است به قهرمانی آسیا بروند یا خیر. در غیر اینصورت به تورنمنت های خارجی اعزام می شوند تا برای المپیک به شرایط مطلوب بدنی برسند.

فرهادیان: اهل تیکه انداختن نیستم

فرهادیان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا برخی ها را متهم به انتقاد شخصی می کند، گفت: من اهل تیکه انداختن نیستم چون خودم خبرنگارم. برخی ها شخص بنده را آماج بدترین تهمت ها و توهین ها قرار دادند. درقبال قلم مان بخدا مسئولیم. اگر من را می خواهید بزنید بزنید اما چرا دود اختلافات به چشم تکواندو می رود.

عسکری: نحوه آموزش تکواندوکاران در باشگاه ها اهمیت دارد

عسکری در ادامه درباره باخت های مداوم تکواندوکاران ایران مقابل حریفان کره ای و همچنین شکست در ثانیه های پایانی گفت: ما فقط از شرایط بچه های خودمان مطلع هستیم و نمی دانیم تیمهای مقابل چقدر کار کرده اند. ضمن اینکه بخشی از این موضوعات به گذشته بچه ها برمی‌گردد و اینکه در باشگاه چه آموزش هایی دیده اند. در کشور ما بر خلاف کشورهایی مثل کره جنوبی برخی ها به تیم ملی می آیند که خیلی از تکنیک ها را بلد نیستند. بله معتقدم اگر باخت ها زیاد شود قضیه لوث می شود. با این حال اگر در المپیک به نتایج خوبی برسیم تمام این باخت ها جبران خواهد شد وگرنه جای نگرانی خواهد داشت.

عسکری در پایان گفت: صحبت کردن همیشه راحت است و بارها پا پیش گذاشتیم اما دوستان توجهی نکردند. اینکه کلی بگوییم بچه ها ایراد داشتند فایده ای ندارد. همیشه سعی کردم در باد مدال ها نخوابم. بارها شده در مسابقات مختلف به مدال رسیدیم اما چون در المپیک مدال نگرفتیم شکست تلقی شد. امیدوارم در روز مبارزه المپیک بهترین نتایج را بگیریم و به موفقیت برسیم. زمان خوبی داریم و سعی می کنیم اشکالات را برطرف کنیم. اگر دوستانی هم نظرات کارشناسی داشته باشند قطعا استفاده خواهیم کرد. اینکه فردی به کادر فنی باید اضافه شود یا خیر را بهتر است مسئولان فدراسیون صحبت کنند اما من خودم در ۲ المپیک بوده ام و با فضای کار بخوبی آشنا هستم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس