اخبار ویژه روزنامه ها

اظهارات سفیر ایران در پاریس، از رویکرد به دور از واقع‌بینی و توأم با وقت‌کشی رئیس‌جمهور و وزارت خارجه پس از خروج آمریکا از برجام حکایت می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

روحانی، اروپا را تهدید کرد شما چرا عزا گرفتید؟!

روزنامه دولتی ایران نوشت: سفر پرخبر و تحلیل رئیس‌جمهوری ایران به ژاپن، یک محور مشترک برای روزنامه کیهان و سایت شبکه بی‌بی‌سی فارسی داشت: «ذوق‌زدگی برای احتمال خروج ایران از برجام.»

این روزنامه می‌افزاید: حسن روحانی در آخرین برنامه سفر به توکیو با اشاره به برجام و دستاوردهای آن برای ایران این نکته را هم مورد یادآوری قرار داد که «البته پس از اینکه مدت زیادی صبر کردیم و بعد از این صبر، اگر ببینیم که از این توافق هیچ نتیجه‌ای عاید ما نمی‌شود و صرفاً ناچاریم بعضی از تعهدات‌مان را اجرا کنیم به‌طور طبیعی تصمیم بعدی ما ممکن است ادامه این تعهد نباشد.» اما از میان بخش‌های مختلف سخنان روحانی، همین بخش مورد استقبال کیهان و بی‌بی‌سی قرار گرفته و در تیترهای خود آن را برجسته کرده‌اند.

روزنامه ایران می‌افزاید: این اشتراک‌نظر یک رسانه مخالف نظام و رسانه داخلی مدعی حمایت از  نظام در اشتیاق برای خروج ایران از برجام قابل‌تأمل است.

گردانندگان روزنامه ایران البته خود را به نادانی و خواب زده‌اند والا بهتر از هرکس می‌دانند که دولت متبوع شبکه دولتی BBC، هم معمار و پایه‌گذار برجام بوده و هم با وجود بدعهدی کامل در طول 4 سال پس از برجام، بر ادامه برجام به روال فعلی (تداوم تعهدات ایران بدون برداشتن تحریم‌ها) اصرار و پافشاری دارد.

جالب این است که مهرماه 94 یعنی در همان ماه‌های اولیه پس از انعقاد برجام، جان ساورز رئیس سرویس جاسوسی MI6  انگلیس به شبکه CNN گفت «برجام ظرف 15 سال آینده، ایران را به کشوری نُرمال تبدیل خواهد کرد. ما شاهد کشوری در حال انتقال از پایه‌های انقلابی به کشور نُرمال‌تر هستیم، هرچند که در داخل ایران در این مسیر چالش وجود دارد. ما نیازمند صبر استراتژیک هستیم تا به توافق فرصت دهیم در 15-10 سال آینده توسعه یابد و ایران را به کشوری نرمال (غیرانقلابی) تبدیل کند».

انگلیس با این تلقی، نه تنها بر اجرای محدودیت هسته‌ای ایران اصرار دارد بلکه فراتر از آن به انقلاب‌زدایی از کشور می‌اندیشد. و این درحالی است که درست در دوره اجرای برجام، آن را زیر پا گذاشت تا جایی که آقای ظریف در جمع وزرای خارجه برجام به گلایه گفت «20 ماه پس از اجرای برجام، هنوز هم نتوانسته‌ایم یک حساب بانکی در لندن باز کنیم».

از طرف دیگر، روزنامه دولتی ایران باید توضیح دهد که چرا تهدید روحانی به خروج از برجام در صورت تداوم بدعهدی‌های غرب را برنمی‌تابد؟ آیا آنها نفوذی طرف انگلیسی و اروپایی در روزنامه دولت نیستند؟!
 

پنتاگون، قدرت نظامی ایران را در ردیف روسیه و چین رصد می‌کند

یک نشریه آمریکایی می‌گوید گزارش ویژه پنتاگون درباره قابلیت‌های نظامی ایران، بی‌سابقه است و از قدرت ویژه ایران حکایت می‌کند.

«آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» یکی از بازوهای اطلاعاتی پنتاگون اخیراً در سندی 130 صفحه‌ای قدرت اساسی نظامی ایران از جمله نیت‌ها، قابلیت‌ها، ساختار و توانایی‌های نظامی ایران را بررسی و خلاصه‌ای از ادراکات تهدید، دکترین، استراتژی و توانایی‌های نظامی نیروهای مسلح ایران را تهیه کرده است.

تارنمای آمریکایی «اینترنشنال پالیسی دایجست» درباره ایران «ارزیابی پنتاگون از قابلیت‌های نظامی ایران» نوشت: «آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» موسوم به (DIA) در تاریخ 19 نوامبر (28 آبان ماه 98) گزارش غیرطبقه‌بندی شده‌ای را منتشر کرد. این گزارش «قدرت اساسی نظامی ایران را از جمله نیت، قابلیت‌ها، ساختار و توانایی‌های نظامی ایران را بررسی کرده است. آژانس در سال 2017 و اوایل سال 2019 گزارش‌های مشابهی را به ترتیب درباره روسیه و چین در قالب مجموعه «قدرت نظامی» منتشر کرد اما این نخستین‌بار است که چنین گزارشی درباره ایران منتشر می‌شود.

بنا به بیانیه یکی از مقامات عالی‌رتبه «آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا»، نظامیان ایران به خصوص سپاه پاسداران و ارتش، با هدف تحقق دو منفعت استراتژیک ذیل قدرت‌نمایی می‌کنند: نخست امنیت نظام دوم تضمین یک جایگاه برتر در منطقه. ایران از آنجایی که با دشمنانی مانند آمریکا و اسرائیل مواجه شده، دکترین خود را به «بازدارندگی بهتر و مقابله با تهدیدات» تغییر داده است و برای این منظور بر استفاده از «تاکتیک‌های نامتقارن» تأکید می‌کند.»

تاریخ این گزارش نیز قابل ملاحظه است زیرا ایران و آمریکا بر سر ساقط کردن یک پهپاد «گلوبال هاک» آمریکایی بر فراز آب‌های تنگه هرمز از سوی ایران در ماه ژوئن گذشته و همچنین وقوع چندین عملیات خرابکارانه علیه نفتکش‌های اروپایی، ژاپنی و اماراتی تا نزدیکی یک منازعه بزرگ پیش رفتند.

سپهبد «رابرت پی. اشلی جونیور» مدیر «آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» می‌گوید: «همان طور که تهران به گسترش قابلیت‌ها و نقش منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد، افزایش درک ما از قدرت نظامی ایران و تهدیداتی را که متوجه منافع ما، در منطقه می‌کند نیز بیش از قبل اهمیت می‌یابد.»

نشریه آمریکایی می‌افزاید: این بیانیه همچنین خاطرنشان می‌کند که ایرانی‌ها چگونه در شیوه جنگی خود رویکردی «هیبریدی» در پیش می‌گیرند و عناصر جنگ متقارن و نامتقارن را در مواجهه با دشمنان و دستیابی منافع خود با هم ترکیب می‌کنند. البته این شگفتی‌آور نیست که ایران از این تاکتیک‌ها برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود در درازمدت استفاده می‌کند و از شرکا و عوامل نیابتی خود در منطقه که از دریای سرخ تا مدیترانه وجود دارند، بهره‌برداری می‌کند. تهران با استفاده از نیروهای نامتقارنی که در اختیار دارد منافعش را در منطقه ارتقا می‌دهد و به عمق استراتژیک دست پیدا می‌کند.

بعید است تا زمانی که رابطه ایران و آمریکا غیردوستانه و سرد است، این استراتژی ایران در آینده‌ای نزدیک تغییر کند. تیم ترامپ سال گذشته از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. به طور یکجانبه بار دیگر تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.
گزارش پنتاگون قابلیت‌هایی را که نظامیان ایران بر آن تکیه می‌کنند به سه قابلیت اساسی تقسیم می‌کند:

- ساخت بزرگ‌ترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه به عنوان «بازدارنده استراتژیک» به دلیل محدودیت‌های نیروی هوایی ایران
- نیروی دریایی‌ای که قادر باشد دریانوردی را در خلیج فارس و تنگه هرمز تهدید کند.
- ابزارهای نامتعارف ایران با بهره‌گیری از عوامل نیابتی و شرکایش در منطقه برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود.

بخش دیگری از این گزارش به بررسی دقیق و جزء به جزء موشک‌های کروز و بالستیک ایران اختصاص دارد از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، کروز و همچنین انواع «باروت خرج پرتاب». در این گزارش آمده است که ایران همچنان «موشک‌های بالستیک میان‌برد» موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای ندارد. با این حال، تأکید می‌کند که تهران می‌خواهد «ماشین پرتاب فضایی» موسوم به SLV بسازد که بتواند راه «موشک‌های بالستیک میان‌برد» را کوتاه کند زیرا هم IRBM و هم SLV هر دو از یک نوع فناوری استفاده می‌کنند.

ناکامی‌های پی در پی ایران در خصوص SLV در سال 2019 به تازگی در رسانه‌ها منتشر شده است اما این سند پیش‌بینی می‌کند که ایران موشک‌های بالستیک دقیق‌تر و مرگبارتری را گسترش خواهد داد و به آرایش درخواهد آورد. ایران قابلیت‌های فناوری ساخت موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را پیگیری خواهد کرد.
 

عارف: ما را از داخل جبهه اصلاحات می‌زنند

رئیس فراکسیون امید گفت؛ تخریب فراکسیون منسوب به اصلاح‌طلبان از درون جبهه اصلاح‌طلبان بی‌سابقه است.

محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که در انتخابات آتی مجلس ثبت‌نام نکرده، گفت: تخریب و تضعیف فراکسیون امید و اعضای این فراکسیون، آن هم از درون جریان اصلاحات امری بی‌سابقه بوده است که امیدوارم این تخریب‌ها هدفمند و با انگیزه‌های شخصی نبوده باشد.

وی در نشست مشترک با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: بهتر بود جلسات همفکری بین فراکسیون امید و نهادهای اصلاح‌طلبی همچون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیشتر برگزار می‌شد تا از نظرات و پیشنهادهای همفکرانمان بهتر استفاده می‌کردیم.

فراکسیون متبوع خود را منشعب از لیست امید در انتخابات مجلس دانست و گفت: تشکیل لیست امید بر اساس رویکرد ائتلافی و راهبرد سلبی یعنی ائتلاف با حامیان دولت و آن هم ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه صورت گرفت.

عارف ادامه داد: در مجلس دهم به دنبال تشکیل فراکسیونی با نام فراکسیون اصلاحات بودیم اما برخی پیشنهاد نام امید را برای فراکسیون مطرح کردند که در نهایت نام «امید» برای فراکسیون انتخاب شد. در اولین جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، عده‌ای زیرکانه تعداد اعضای جلسه را به صورت انحرافی و برای اینکه مبنایی شود برای وزن این فراکسیون مطرح کردند و همان عدد هم بعدها مبنایی برای متهم کردن فراکسیون امید به ناکارآمدی شد در حالی که ما در مجلس اکثریت نبودیم.

عارف با این وجود توضیح نداد که چگونه برای ریاست مجلس نامزد شد؟!

وی با اشاره به طرح‌های مورد پیگیری فراکسیون که عمدتاً سیاسی است، خاطرنشان کرد: در طرح‌ها و لوایح مهم تصمیمات فراکسیون عمدتا نتیجه‌بخش بود مانند طرح عفو عمومی، طرح کاهش مجازات اعدام متهمان قاچاقچیان مواد مخدر، طرح کاهش محکومیت مجازات حبس تعزیری، اصلاح قانون جرم سیاسی،تشدید مجازات اسیدپاشی، اخذ تابعیت ایرانی برای فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی و همینطور طرح تشکیل اجتماعات اعتراضی.

در این نشست، محمدعلی وکیلی دیگر عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید از خودزنی در جریان اصلاح‌طلب گلایه کرد.

عبدالکریم حسین‌زاده عضو فراکسیون نیز طی سخنانی چگونگی تاثیرگذاری فراکسیون امید در اجلاسیه‌های مختلف را تشریح کرد و گفت زمانی‌که در اجلاسیه دوم کاندیدایی برای ریاست مجلس مطرح نکردیم عده‌ای گفتند چرا برای نشان دادن هویت خود کاندیدا معرفی نکردید زمانی هم که در اجلاسیه چهارم کاندیدا معرفی کردیم همان عده انتقاد کردند که چرا برای ریاست مجلس کاندیدا معرفی کردید.

الیاس حضرتی نیز طی سخنانی از تخریب رئیس فراکسیون امید گلایه کرد.
 

آقای روحانی! مکر ماکرون بس نبود که سرگرم سراب آبه شده‌اید؟!

اظهارات سفیر ایران در پاریس، از رویکرد به دور از واقع‌بینی و توأم با وقت‌کشی رئیس‌جمهور و وزارت خارجه پس از خروج آمریکا از برجام حکایت می‌کند.

بهرام قاسمی تا اواخر سال گذشته، سخنگوی وزارت خارجه بود اما با طراحی خاص دولت و وزارت خارجه، به سفارت ایران در پاریس رفت. این در حالی بود که دو کشور از شهریور 97 فاقد سفیر بودند. اما قاسمی 9 ماه پس از عزیمت به پاریس و تلاش برای واداشتن فرانسه به عمل به تعهدات برجامی خود یا وساطت میان ایران و آمریکا، درباره نقش فرانسه اظهار ناامیدی و بی‌فایدگی می‌کند.

او در گفت‌وگو با روزنامه لوموند تصریح کرد: ایران تلاش کرد نشان دهد که به امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری اعتماد دارد، هرچند طرح وی هنوز به نتایج لازم و ملموسی نرسیده است. البته برخی نیز گمان دارند که این طرح ناکارآمد است.

این روزنامه فرانسوی در مقاله‌ای با عنوان «شکست فرانسه در میانجی‌گری میان ایران و آمریکا»، بخش‌هایی از گفت‌وگوی کوتاه خود با بهرام قاسمی را منتشر کرد و به نقل از این دیپلمات ایرانی نوشت:  تهران تلاش‌های خیرخواهانه فرانسه را با نگاهی مثبت و سازنده مورد استقبال قرار داد و در این چارچوب در چندین ماه گذشته مذاکراتی فشرده و طولانی میان تهران و پاریس به انجام رسید، هر چند که ایران می‌دانست با توجه به تمامی شرایط موجود نمی‌توان کاملا به نتایج مورد نظر در این طرح امید بست.

یادآور می‌شود در مذاکرات منتهی به برجام، فرانسه حتی بیش از آمریکا علیه ایران سخت‌گیری کرد. پس از آن همه با وجود انعقاد قراردادهای پرسود با ایران، شرکت‌های توتال و ایرباس و پژو، اولین شرکت‌هایی بودند که با تحریم‌های آمریکا همراهی کرده و زیر تعهدات خود زدند.

در تابستان امسال نیز فرانسه ژست میانجی‌گری بین ایران و آمریکا گرفت اما مرور زمان معلوم کرد آنها در واقع مهره شطرنج آمریکا هستند و همان مطالبات ترامپ برای ابطال عملی برجام و تنظیم توافق هسته‌ای جدید با تعهدات بیشتر برای ایران، و واگذاری قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران در قبال مشتی وعده نسیه را دنبال می‌کنند! این فریبکاری در سفر روحانی به نیویورک به اوج رسید. ماکرون در نیویورک به خواست ترامپ، تنها دنبال ایجاد صحنه عکس یادگاری روحانی- ترامپ برای مصارف سیاسی و  انتخاباتی ترامپ بود و به همین دلیل پروژه فریب او پس از 6-7 ماه فرصت‌سوزی علیه ایران شکست خورد.

پس از این ناکامی و فرصت‌سوزی، ژاپن به عنوان مهره دیگر آمریکا و ترامپ، وارد بازی فریب جدیدی شد اما این کشور حتی از فرانسه هم سلوب‌الاختیارتر و بی‌اراده‌تر بود و به همین دلیل هم در سفر اخیر روحانی به ژاپن، نخست‌وزیر این کشور تنها اجرای کامل تعهدات برجامی را از ایران (و نه آمریکا) مطالبه کرد! عجیب این که این بار روحانی پیشگام سفر به توکیو و واسطه‌کردن آبه شینزو بود؛ کسی که چند سال قبل با سفر به آمریکا و در کنگره‌ آن کشور، از آمریکایی‌ها به خاطر مسائل جنگ جهانی دوم عذرخواهی کرد. و این در حالی بود که 180 هزار شهروند ژاپنی با بمب‌های اتمی آمریکا کشته شدند و منطقا این آمریکا بود که باید از ژاپنی‌ها عذرخواهی می‌کرد.

اکنون گفته می‌شود ژاپنی ها نیز مانند فرانسوی‌ها مشغول فریب کاری و وعده درمانی با روحانی هستند و به گفته آقای عراقچی مذاکراتی که در توکیو به نتیجه خاصی نرسیده، همچنان ادامه خواهد داشت. مفهوم دیگر این سخن، چند ماه فرصت‌سوزی دیگر است و این در حالی است که اردیبهشت 98، دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام و بازگشت همه تحریم‌هاست. آیا روحانی بعد از این همه آزمون و خطا متوجه نشده که فرانسه و ژاپن، نقش طعمه سر قلاب را ایفا می‌کنند و نباید فرصت‌های موجود را با این سرگرمی باطل هدر دهد؟!

ایران

بازداشت خانواده پویا بختیاری از جانباختگان حوادث آبان

خبر اول اینکه، خانواده پویا بختیاری، از جانباختگان حوادث آبان ماه بازداشت شدند. یک منبع مطلع در گفت‌وگو با مهر، اعلام کرد: دشمنان ملت شریف ایران که از تروریسم اقتصادی و تشدید تحریم‌ها طرفی نبسته و تمام تلاش خود را به موج‌ سواری بر اعتراضات آبان ماه امسال معطوف کرده و شکست سختی را متحمل شدند، همچنان برای استمرار اغتشاشات، سناریوی نخ‌نما شده کشته‌سازی و استفاده ابزاری از معدود خانواده‌های قربانیان این پروژه را دنبال می‌نمایند. این منبع آگاه افزود: یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که با وجود دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختارشکنانه خود اصرار ورزیدند. لذا با حکم قضایی و در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم شریف و خسارت دیده و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌ سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم، این عناصر بازداشت شدند. این منبع آگاه همچنین از سایر خانواده‌هایی که بر نقشه شوم دشمنان اطلاع یافته و هوشیارانه دست رد بر سینه آنها زدند،قدردانی و تشکر کرد.

قرار منع تعقیب برای کارگران هفت تپه

دست آخر اینکه، شعبه ۱۰۲ کیفری دادگاه شهرستان شوش دانیال برای ۶ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه قرار منع تعقیب صادر کرد. به گزارش ایلنا، این کارگران، «محمد خنیفر» «ابراهیم عباسی منجزی» «یوسف بهمئی» «محمود خدایی» «ایمان خضری» و «مسلم چشمه خاور» نام دارند و ابلاغ احکام به دست آنها رسیده است. کارفرمای شرکت هفت‌تپه به عنوان شاکی این کارگران، ۲۰ روز مهلت دارد تا به حکم صادر شده اعتراض کند؛ از این رو منع تعقیب قطعی نیست. در حال حاضر برای تعدادی از کارگران هفت‌تپه، پرونده‌هایی در شعبه های قضاییِ شهرستان‌های اهواز و شوش مفتوح است؛ از جمله در شعبه ۵ دادیاری شوش، شعبه دوم بازپرسی شوش و شعبه ۱۶ دادگاه تجدید نظر اهواز.در روزهای گذشته شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران برای محمد خنیفر و اسماعیل بخشی حکم ۵ سال حبس قابل اجرا را صادر کرد. سایر محکومان پرونده اعتراضات کارگری هفت‌تپه مانند «سپیده قلیان» هم به ۵ سال حبس قابل اجرا محکوم شدند. کارگران هفت تپه در تماس با ایلنا، اظهار امیدواری کردند که دستگاه قضایی با رأفت اسلامی، پرونده‌های دیگر را هم مختومه اعلام کند.

خراسان

بوروکراسی دولت، صدای کابینه را هم درآورد

یک مقام مهم دولتی در گزارش خود به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری، با اشاره به این که نیاز است برخی مدیران این وزارتخانه در مواقع ضروری و مهم مانند مسائل خاص سیاسی، امنیتی و اقتصادی، سفرهای کوتاه به کشورهای همسایه داشته باشند، متذکر شده: فرایند دریافت مجوز از هیئت نظارت بر مسافرت خارجی دستگاه های دولتی، در برخی موارد موجب اتلاف وقت و ایجاد خلل در انجام وظایف محوله این مدیران دولتی می شود.

مدیران مراقب اسپانسری در «همایش های فیک» باشند

یک نهاد مسئول با ارسال نامه ای خطاب به تعدادی از نهادها و دستگاه های دولتی و حاکمیتی، از آن ها خواسته است با توجه به وفور و تعدد برپایی همایش و جشنواره هایی با عناوین کسب و کارهای برتر، مدیریت و امثال آن که توسط اشخاص متفرقه و فاقد صلاحیت برگزار می شود، صرفا با بررسی مجوزها و سوابق برگزارکنندگان و دریافت استعلام برای شرکت در مراسم مذکور به عنوان مهمان یا اسپانسر اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    2 5
    معلومه کار ایران و امریکا به توافق رسیده که شما دارید اینطور جلز و ولز می کنید
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    4 0
    مردم شریف ایران خیری از دکتر روحانی و یارانش ندیده اند مملکت ما در زمان اینها آبادانی به خود ندیده مردم روز به روز دارند بیچاره می شوند. خداوند از تقصیرات انهایی که به این جماعت رای دادند نگذرد که یک انتخاب غلط همه مردم را بدیخت کرد. روحانی چه دل به ماکرون ببند چه به ابه فرقی نمی کند دل به بیگانه بستن مثل شاه است و ا خرش هم مثل شاه سرنگونی است.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    3 1
    شما را به همان پیامبری که دوست دارید آخه کی باید به فکرمردم ما باشد آیا کسی غیراز رییس جمهورودیپلماسی کشور؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس