ولید معلم

وزیر خارجه سوریه گفت که دولت ترکیه به مفاد توافق سوچی پایبند نیست و با سوءاستفاده از توافق با روسیه، دست به پاکسازی نژادی در شمال سوریه زده است.

به گزارش مشرق، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که تاکنون چندین دیدار میان هیأت‌های رسمی ترکیه و سوریه صورت گرفته، اما این گفت‌وگوها مثمر ثمر نبودند.

او به شبکه «روسیا الیوم» گفت که باید در سایه اشغال شمال سوریه به دست ترکیه، نشست‌هایی میان دو دولت برقرار شود. او در خصوص لیبی نیز گفت که اتهام انتقال تروریست‌ها از ادلب به لیبی به دست ترکیه، مسأله‌ای است که باید آنکارا بدان پاسخ دهد و دمشق از این موضوع اطلاعی ندارد.

بیشتر بخوانید:

ارتش سوریه نقاط جدیدی را در ادلب آزاد کرد +نقشه

او وجه مشترک وقایع سوریه و لیبی را دخالت خارجی دانست و گفت که این دو کشور در مسائل بسیاری همانند هم نیستند.

وزیر خارجه سوریه در خصوص بازسازی سوریه نیز گفت که روند این کار از چند سال پیش آغاز شده و از بازگشت پناهندگان نیز به گرمی استقبال می‌شود. او بالا رفتن قیمت دلار در سوریه را به حوادث لبنان و دخالت‌های خارجی مربوط دانست.

ولید معلم با اشاره به عملیات ادلب که به تازگی آغاز شده است، ارتباط سفر روز گذشته خود به مسکو را بی‌ارتباط با این عملیات دانست و گفت که عملیات ادلب در چارچوب سیاست بنیادین دولت سوریه برای آزادی تمامی خاک کشور است.

او با متهم کردن ترکیه به اتخاذ سیاست «پاکسازی نژادی» و سوءاستفاده از توافق با روسیه در شمال سوریه گفت که توافق سوچی در شمال غرب سوریه شکست خورده چرا که ترکیه هیچ زمانی به مفاد آن عمل نکرده است.

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه حضور نقاط دیده‌بانی ترکیه در ادلب پیش‌روی ارتش سوریه را کند می‌کند اما گفت که نیروهای ارتش هیچ تعرضی به نقاط دیده‌بانی ترکیه که طبق توافق سوچی ایجاد شده نخواهند کرد.

نیروهای ارتش سوریه از شامگاه پنجشنبه پس از بمباران هوایی گسترده مواضع تروریست‌ها، عملیات خود را در جنوب استان ادلب آغاز کرده‌اند. 

ولید معلم در خصوص حملات رژیم صهیونیستی نیز گفت که دولت سوریه حضور نیروهای حزب‌الله و کارشناسان نظامی ایران را در سوریه رد نمی‌کند اما نمی‌پذیرد که این موضوع بهانه‌ای برای اسرائیل جهت حمله به سوریه باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس