اعتراضات در هند

همزمان با ادامه اعتراضات عمومی به قانون جدید شهروندی در هند، دولت این کشور تدابیر امنیتی را تشدید کرده و قصد دارد راهپیمایی‌هایی را در حمایت از این قانون سازماندهی کند.

به گزارش مشرق، در حالی که اعتراضات سراسری در هند علیه قانون جنجالی شهروندی در این کشور همچنان ادامه دارد، دولت هند تدابیر امنیتی تازه‌ای برای آرام کردن اعتراضات عمومی در دستور کار قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت هند امروز اینترنت را در بخش‌هایی دیگر از این کشور قطع کرده است. همزمان حزب حاکم هند قرار است راهپیمایی‌هایی را در حمایت از این قانون، سازماندهی کند. 

بیشتر بخوانید:

آزمایش موشک ضد هوایی در هند

نخست وزیر هند: ادعای خصومت من با مسلمان‌ها، دروغ است

یک منبع در وزارت کشور هند به این خبرگزاری گفته است که انتظار می‌رود تمام نیروهای امنیتی در روز کریسمس و یک هفته تعطیلات پس از آن، همچنان در محل خدمت خود حاضر باشند. 

یک مقام ارشد امنیتی در این مورد گفته است: «می‌خواهیم پلیس از گسترش خشونت جلوگیری کند، اما در عین حال می‌دانیم که این احتمال وجود دارد که اوضاع از کنترل خارج شود، به همین دلیل نیروهای شبه نظامی در بازارها و محوطه‌های عمومی مستقر خواهند بود.»

در حال حاضر دستکم ۲۰ تظاهرات تازه علیه قانون شهروندی در شهرهای مختلف هند برنامه‌ریزی شده است. این قانون که با هدف اعطای سریع شهروندی به پناهجویان سه کشور افغانستان، بنگلادش و پاکستان وضع شده، از سوی بسیاری از منتقدان گامی در جهت منزوی کردن اسلام در هند توصیف شده است.

بر اساس این قانون، تابعیت هندی تنها به آن دسته از پناهجویانی اعطا می‌شود که هند، پارسی، سیک، بودایی، جینی یا مسیحی باشند و تا پیش از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده باشند. منتقدان می‌گویند دولت هند به دلیل گرایش‌های ضداسلامی، پناهجویان مسلمان را از این قانون مستثنا کرده، اما دهلی نو مدعی است که این اقلیت‌ها در کشورهای خود که اکثریتی مسلمان دارند در خطر هستند و به همین دلیل از امتیاز دریافت تابعیت برخوردار می‌شوند.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند دیروز اتهام ضدیت با اسلام را تکذیب کرد و گفت روابط خوب او با کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که این اتهامات کذب است. وی گفت: «چرا من از این میزان حمایت در کشورهای اسلامی برخوردارم؟ من در سال ۲۰۱۴ از نخست‌وزیر وقت پاکستان دعوت کردم که در مراسم تحلیف من حضور پیدا کند. من به لاهور رفتم. اما در پاسخ، [از سوی پاکستان] به من خیانت شد... امروز، هند، بهترین روابط تاریخ را با کشورهای خلیج [فارس] دارد.»

هم‌حزبی‌های مودی هم انتقادات از این قانون را نابجا توصیف کرده و وعده داده‌اند که در حمایت از این قانون به خیابان بیایند. «گوپال کریشنا آگاروال» سخنگوی حزب «بهاراتیا جاناتا» در این مورد گفته است: «می‌خواهیم توضیح دهیم که این قانون ضد مسلمان‌ها نیست. می‌خواهیم نشان دهیم که کسانی که این اعتراضات علیه این قانون را رهبری می‌کنند، دارند مسلمان‌های معصوم و تحصیل‌نکرده را فریب می‌دهند.»

بر اساس اعلام منابع محلی، از ابتدای اعتراضات عمومی علیه قانون شهروندی، تاکنون دستکم ۲۶ نفر کشته و صدها نفر بازداشت شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر که در نیویورک مستقر است، اقدامات پلیس علیه معترضان را مورد انتقاد قرار داده و از نیروهای امنیتی هند خواسته از استفاده نابجا از زور و گلوله جنگی علیه اعتراضات، خودداری کنند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس