عفو بین الملل

مدیرحوزه پژوهش‌های خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به حکم صادرشده در پرونده خاشقجی در دادگاه عربستان سعودی، گفت این حکم تلاش برای «پوشاندن جنایت» است.

به گزارش مشرق، لین معلوف، مدیر حوزه پژوهش‌های خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل،‌ روز دوشنبه، در واکنش به احکام صادر شده در پرونده جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی گفت که این حکم همانند تلاش برای پوشاندن جنایت است.

به گزارش وبگاه «سازمان عفو بین‌الملل»،‌ معلوف در ارتباط با حکم صادر شده در پرونده خاشقجی گفت:‌ «این حکم عبارت است از [تلاش] برای پوشاندن جرم؛ عدالت در حق جمال خاشقجی رعایت نشده است و حقیقت برای عزیزانش مشخص نیست».

بیشتر بخوانید:

معلوف در ادامه گفت، با آنکه پرونده محاکمه متهمان پرونده خاشقجی بسته شده، با این حال اطلاعاتی در خصوص چگونی اجرای تحقیقات،‌ ارائه نشده است.

مدیر حوزه پژوهش‌های خاورمیانه سازمان بین‌المللی عفو بین‌الملل در ادامه حکم صادر شده را «ناموفق» خواند.

معلوف توضیح داد: «دادگاه‌های سعودی اجازه نمی‌دهند که متهمان با وکلا در تماس باشند؛‌ این دادگاه‌ها، پس از محاکمه‌هایی کاملا ظالمانه، حکم اعدام صادر می‌کنند. با توجه به شفاف نبودن اقدامات مقامات سعودی و نبود دادگستری مستقل،‌ [هنوز] عدالت در حق جمال جاشقجی رعایت نشده است مگر در صورتی که تحقیقاتی بین‌المللی، مستقل و بی‌طرفانه صورت بگیرد».

خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، به طرز مبهمی کشته و از آن پس ناپدید شد. پس از این قتل و اثبات دست داشتن مقامات سعودی در این ترور، بحران دیپلماتیک و سیاسی گسترده برای دولت سعودی و شخص «محمد بن سلمان» به وجود آمد.

سخنگوی دادستانی عربستان سعودی روز دوشنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری در خصوص آخرین مراحل پرونده عاملان قتل «جمال خاشقچی» گفت که تا کنون احکام اولیه یازده نفر صادر شده که پنج نفرشان به اعدام محکوم شده‌اند.

دادستانی سعودی با تکرار ادعاهای گذشته، به خبرنگاران گفت که طی تحقیقات ثابت شده است که قاتلان قصد پیشین برای قتل خاشقچی نداشته‌اند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس