کد خبر 1022980
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
روحانی شینزو آبه

محرمانه بودن توافقات توکیو تداعی کننده توافق خسارت بار برجام است که محرمانه بسته شد و نتایجش پیش روی ماست؛ این سفر به درخواست ایران انجام شد نه ژاپن و امریکا و این به معنای میانجی تراشی است.

به گزارش مشرق، سفر روحانی به ژاپن با دستاوردهایی مبهم و محرمانه به پایان رسید. سفری که گمانه زنی های بسیاری درباره آن وجود داشت و سیر زمینه چینی دولتی ها و نیز برخی رویدادهای خارجی تحلیل ها را به این سو برد که بناست در این سفر اتفاق خاصی برای برجام و تحریم ها بیافتد. زمینه ای که رابطه نزدیک ژاپن با آمریکا و سابقه میانجی گری نخست وزیرش بین تهران واشنگتن، چراغ سبز ترامپ نسبت به مذاکره در واکنش به تبادل زندانی بین ایران و امریکا، زمینه چینی غرب گراها پیش از سفر به قصد ضرورت سازی اقدام موثر مثل اظهارات ربیعی درباره لزوم سخن گفتن با مردم درباره علل تحریم ها، تاکید بهزاد نبوی روی اینکه نظام باید اجازه دهد روحانی کاری کند، توییت حسام الدین آشنا درباره شکستن حصر در سفر ژاپن... همه و همه تقویت کننده این پیش بینی بود که بناست در ژاپن اتفاقی بیافتد.

محرمانه بودن گفتگوها و نتایج سفر تداعی کننده سابقه ذهنی شکل گرفتن برجام بصورت توافقی محرمانه است.

می دانیم که افت سرمایه اجتماعی دولت، نارضایتی های عمومی رو به تزاید به دلیل اینکه دولت افق روشنی برای مردم تصویر نمی کند، ضعف و ناکارآمدی مجلس مورد حمایت غربگراها چشم اندازی از افول سیاسی جریان غربگرا در کشور برای همیشه و تسلط جریان انقلابی را ترسیم کرده است. با توجه به اینکه جریان غربگرا سرمایه غرب در ایران است، قطعا غرب دست روی دست نخواهد گذاشت و سعی می کند شرایط را به سمت یک اتفاق موثر بر افکار عمومی به صورت هیجانی و دفعی پیش ببرد. این اتفاق ممکن است با دکترین شوک رخ دهد. با چنین مکانیسمی، نمایش یک گشایش با چشاندن طعم سود آنی که با پروپاگاندای رسانه ای ضریب چند برابر پیدا می کند، می تواند در افکار عمومی انحراف محاسباتی ایجاد کند و با خریدن زمان هم چشم انداز اکثریت انقلابی مجلس آینده را با خدشه روبرو کند و هم دولت بتواند یک سال و نیم آینده را در یک حاشیه امنی بگذراند و چه بسا مسیر مذاکره را ادامه دهد.

از سوی دیگر ترامپ نیز به شدت به مذاکره نیازمند است و به گفته تحلیل گران تنها برگ برنده اش برای انتخابات ۲۰۲۰ مذاکره با ایران است.

باید گفت اگر هم در این سفر چیزی اتفاق افتاده باشد، آن اتفاق نمی تواند توافقی برای گشایش واقعی وضع اقتصادی کشور باشد. به دلایل متعدد از جمله: راه برون رفت کشور از شرایط فعلی اتکا به درون و خلاصی از اقتصاد و بودجه متکی به نفت است. تنها راه مبارزه با تحریم ها به فرموده مقام معظم رهبری بی اثر کردن آن هاست.

محرمانه بودن توافقات توکیو تداعی کننده توافق خسارت بار برجام است که محرمانه بسته شد و نتایجش پیش روی ماست؛ این سفر به درخواست ایران انجام شد نه ژاپن و امریکا و این به معنای میانجی تراشی ست که با هدف نجات خود صورت گرفت است.

محمد عبدالهی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    26 14
    تمامی این کارها برای ایجاد یک ترمز در پیشرفت است. دلدادگان به غرب تنها توسلشون به این ترمز دستی است....
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    2 0
    آب دوغ زیادی خورده‌اند
  • هادی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    0 0
    دعوت هم پیمانان آمریکا نظیر ژاپن پس از سالیان و مصادف شدن آن با اوضاع کنونی هدفی جز دل مشغولی دولت و عمیقتر شدن بحران اقتصادی در ایران ندارد. هم اکنون مذاکرات نیابتی چون جنگ نیابتی در جریان است تا در ایران از سیاستهای قطع امید به خارج اختلال ایجاد کند و دائما" پارازیت در همصدایی برای اتکاء کامل بر نیروهای داخلی ایجاد کنند تا ظرفیتهای داخلی مغفول و در تعلیق نگه دارند و هر روز بر مشکلات اضافه و مردم را به ستوه آورده و وقایعی را مشابه آنچه در فبل ایجاد شد را ایجاد نمایند. در نتیجه ایران میبایستی مراقب مذاکرات نیابتی هم پیمانان واشنگتن باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس