کد خبر 1022818
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
رآکتور اراک

مدار ثانویه و سیستم‌های جانبی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین خُنداب اراک عصر امروز راه‌اندازی شد.

به گزارش مشرق، تأسیسات آب سنگین اراک معروف به IR-۴۰ یکی از تأسیسات بزرگ هسته‌ای کشور محسوب می‌شود که در ۷۵ کیلومتری شمال غرب اراک و در سمت شهر خنداب واقع شده است.

این مجتمع شامل یک نیروگاه ۴۰ مگاواتی و رآکتور تحقیقاتی است که در سال ۹۶ نام راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (راکتور IR-۴۰) به راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب تغییر پیدا کرده است که گفته می‌شود این تغییر نام در راستای حفظ ماهیت آب سنگین این راکتور در اسناد مربوط رسمی آژانس بوده است.

 
هدف راه اندازی رآکتور آب سنگین خُنداب

رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک با هدف کسب تجربه و دانش فنی در طراحی و ساخت رآکتورهای اتمی، تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد امکانات تحقیق و توسعه در زمینه‌های فیزیک نوترون، ترموهیدرولیک و درمان و تولید رادیو ایزوتوپ در جهت مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی طراحی و ساخته شده است.

 
رآکتور آب سنگین خُنداب چند مدار دارد؟

این رآکتور دارای دو مدار است؛

    مدار اول که وظیفۀ آن برداشت حرارت از قلب رآکتور است


    مدار ثانویه که وظیفۀ آن انتقال حرارت مدار اول در برج‌های خنک کننده و نهایتاً به محیط است

البته گفتنی است؛ مدار ثانویه شامل مبدل‌های حرارتی- استخر میانی- پمپ‌های انتقال (آب گرم – برج‌های خنک کننده و پمپ‌های برگشت آب سرد) است و راهبری این مدار از طریق اُتاق کنترل اصلی رآکتور صورت می‌گیرد.

جهت راه اندازی مدار اول رآکتور، ابتدا باید مدار ثانویه و سیستم‌های جانبی مرتبط با آن راه اندازی می‌شد تا بعد از آن، تکمیل مدار اول و راه اندازی غیر اکتیو رآکتور تحقیقاتی خُنداب اراک آغاز گردد؛ و پس از راه اندازی مدار ثانویه قرار است وارد مرحله تست سرد و تا اوایل سال ۱۴۰۰ به طور کلی راکتور خنداب اراک راه اندازی شود.

متخصصان هسته‌ای کشور طراحی‌های مفهومی و میزان را پشت سر گذاشته و در حال حاضر وارد مرحله نصب و راه اندازی شده اند که نصب و راه اندازی تا سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.


نصب قطعات راکتور خنداب

امروز دوشنبه ۲ دی ۹۸، یکی از بزرگترین اقدامات جمهوری اسلامی ایران، که طراحی و ساخت راکتور تحقیقاتی اراک است، پس از ۲۰ سال نصب شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس