فیصل بن فرحان آل سعود

یک رسانه خبری مستقل و پرمخاطب مالزیایی، نشست اخیر کوالالامپور با حضور سران ایران، ترکیه و قطر را «آغازِ پایان تسلط ریاض بر جهان اسلام» توصیف کرد.

به گزارش مشرق، هفته گذشته نشست مهم سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور پایتخت مالزی تشکیل شد. نکته مهم عدم حضور عربستان، امارات و بحرین در این نشست بود. بسیاری از رسانه‌ها این مسئله را به معنای ایجاد محوری قدرتمند در جهان اسلام دانسته و آن را آغاز گذار از عربستان در جهان اسلام دانستند. رسانه‌های عربی نیز این نشست را اوج زوال عربستان خوانده‌اند. شیوخ سعودی هم ضمن حمله به این نشست ادعا کرده‌اند که هدف نشست مذکور، سلب نقش تاریخی عربستان است.

بیشتر بخوانید:

خشم شیخ سعودی از برگزاری نشست سران اسلامی در مالزی


«فِری مالزیا تودی» که یک رسانه خبری مستقل در مالزی و از پرمخاطب‌ترین سایت‌های خبری این کشور است، با انتشار یک گزارش تحلیلی- خبری به دلایل برگزاری نشست اخیر کشورهای جهان اسلام در کوالالامپور و اهداف پیدا و پنهان «ماهاتیر محمد» از برگزاری این نشست پرداخت؛ نشستی که با حضور سران مالزی، ایران، ترکیه و قطر و هیئت‌هایی از چند کشور مسلمان دیگر به رغم فشارهای عربستان برگزار شد.


در ابتدای این گزارش آمده است: «از نشست اخیر جهان اسلام در کوالالامپور که در آن سه تن از سران کشورهای مهم اسلامی کنار رئیس‌جمهور مالزی حضور یافتند، به عنوان تغییردهنده معادلات جهان اسلام در رابطه با عربستان توصیف شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این نشست یک تاثیر دومینو وار خواهد داشت و می‌تواند به تسلط سیاسی و معنوی این پادشاهی نفتی بر دولت‌های اسلامی پایان دهد.»


طبق این گزارش، یک دیپلمات سابق مالزیایی معتقد است، نشست کوالالامپور از منظر سیاسی به قلب یک افسانه طولانی‌مدت ضربه زد و آن اینکه رهبران اسلامی مجبور بودند در محافل عمومی از مواضع ریاض پیروی کنند. به گزارش فارس، این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این نشست، عملا این افسانه و عقیده که ریاض به دلیل خادمین شریفین بودن، نقش رهبری جهان اسلام دارد را از درون تهی کرد».


طبق گزارش «فِری مالزیا تودی»‌، شاهان سعودی با توجه به اهمیت شهرهای مقدس مکه و مدینه، پشت سر هم از لقب خادمین شریفین استفاده کرده‌اند شهرهایی که نقطه عطف حضور سالیانه حجاج مسلمان و بازدید میلیون‌ها نفر از این دو شهر بوده‌اند. اما نشست کوالالامپور به رغم کارزار مخفی ریاض در میان متحدانش برگزار شد و سبب شد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تحت فشار سعودی اجازه حضور در آن را نیابند و هیئت‌هایی از کشورهای غیر عربی دریافت‌کننده کمک مالی سعودی در آن شرکت کنند. فری مالزیا تودی هفته گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داده بود که امتناع ماهاتیر محمد از تن دادن به فشارها برای برگزار نکردن این نشست سعودی‌ها را بسیار عصبانی کرد؛ نشستی که آغاز آن در نتیجه تلاش مشترک مالزی، پاکستان و ترکیه بوده است.


طبق گزارش این رسانه مالزیایی، «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان سفر خود به مالزی برای حضور در نشست کوالالامپور را «در لحظه آخر لغو کرد» و دلیل لغو این سفر هم تهدید عربستان به قطع کمک‌های مالی ریاض به اسلام آباد بود. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است ریاض ۵ میلیارد دلار به عمران خان رشوه داده است.


از نظر «مصطفی آیکول» ‌اندیشمند و تحلیلگر ارشد ترکیه‌ای، نشست کوالالامپور توانست یک روایت طولانی‌مدت ضد شیعی جهان سُنی علیه ایران را بشکند. وی به فری مالزیا تودی گفته: «امروز، فرقه‌گرایی یک مشکل بزرگ در جهان اسلام است و آن طوری که برخی فکر می‌کنند، راه درست مدیریت کردن آن این نیست که یک «بلوک سُنی» علیه ایران ساخته شود بلکه اصلا نباید هیچ بلوکی تشکیل شود».

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    19 3
    شیخ سعود وهابی خیال کرده هر چه انسانهای بی گناه در کشور های عراق ویمن وسوریه ولبنان وفلسطین وافغانستان بکشد محبوب می شود. شیخنشینان سعودی وهابی بهتر است به خادم بودن .عشرت کده های خودرا جمع کنند. چون دیگر بوی کنده فحشا خانه ها مردم کشورهای دیگر را کلافه کرده.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    7 14
    باز دم عمران خان گرم که 5 میلیون دلار رو گرفت و نرفت. همسایه پاکستان به خاطر چندتا گلابی به بخت خودش و ملتش لگد زد.
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
      4 0
      منظور از گلابی و همسایه یعنی چه؟
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    9 2
    مگه تسلط داشت؟!
  • احمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    3 1
    هیچوقت ریاض تسلطی بر کشورهای اسلامی نداشت و صرفاً به دلیل اینکه پول نفت را به کشورهای مختلف میداد تا حرف خود را به کرسی مینشاند. کلاً در هیچ زمانی سعودی ها حرفی برای گفتن نه در مسائل اسلامی و نه در مسائل سیاسی دارد.
  • جواد IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    1 0
    تمام‌بدبختیهای‌مسلمانان‌ازپولهای‌کثیف‌‌وهابیهاست‌‌مطمئن‌باشیدعمرکثیفشان‌روبه‌زوال‌است
  • اسلام IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    0 0
    گاوشیرده‌آخرش‌مرگه‌یاخشکیدن‌شیرش‌که‌دیگه‌دردفترمردگان‌ثبت‌میشه‌عجله‌نبایدکردزمان‌همه‌چی‌رادرست‌میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس