کد خبر 1022788
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
ماهشهر

امام جمعه شهرک طالقانی بندر ماهشهر در یادداشتی شفاهی به مشکلات این شهرک اشاره و درباره مستندی که اخیراً راجع به این شهرک منتشر شد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سیدسلمان هاشمی امام جمعه شهرک طالقانی بندر ماهشهر در یادداشت شفاهی ضمن تشریح مشکلات معیشتی که مردم این شهرک با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، به ناآرامی‌ها و اغتشاشاتی که پس از اعلام تصمیم بنزینی دولت در این شهرک رخ داد، پرداخته است. 

بیشتر بخوانید:

دستگیری عوامل مسلح حوادث اخیر ماهشهر توسط سازمان اطلاعات سپاه

نقدی درباره حوادث آبان ماهشهر

شهرک طالقانی از قدیم میزبان مردم بومی محدودی بود ولی پس از جنگ تحمیلی از شهرهایی همچون آبادان، بهمن شیر، اروند و  چند شهر جنگ زده دیگر به این منطقه کوچ کردند به طوری که هم اکنون ۸۰ درصد جمعیت این شهرک را مردم مهاجر و جنگ زده تشکیل می‌دهد. بنابراین مردم این شهرک از طرفی محرومیت جنگ را تحمل کردند و از سوی دیگر در معرض تبعیض‌های موجود در منطقه هستند. مسئله دیگر اینکه مردم کوچ کرده به این شهرک به دلیل عدم آبادانی شهرهای محل زندگی خود در سالهای پس از پایان جنگ نیز ترجیح دادند که در همین شهرک ادامه زندگی دهند.

مردم این منطقه از نظر امکانات رفاهی در محرومیت جدی قرار دارند. یکی از مشکلات مردم این شهرک این است که در طول ۴۰-۵۰ سال گذشته خندقی در حدود ۱۶۰ هکتار دور تا دور آن حفر شده است به طوریکه مردم شهرک را به نوعی محصور کرده است.  این خندق حفر شده که تاکنون منجر به غرق شدن چند طفل معصوم شده به قدری بزرگ است که حتی افراد بالغ نیز در صورت افتادن در آن ممکن است غرق شوند.

 از سوی دیگر برخی مدارس شهرک طالقانی فرسوده است و حتی نمازخانه ندارد. همچنین کمبود معلم یکی دیگر از مشکلات ساکنان این شهرک است. در این شهرک یک بازار مرکزی وجود ندارد تا مردم بتوانند به شکل متمرکز مایحتاج خود را تهیه کنند. همچنین در بحث آب، آب آشامیدنی این شهرک به نوعی غیرقابل شرب است به طوری که مردم برای تأمین آب خود باید متحمل دو نوع هزینه شون؛ یکی هزینه عمومی آب و دیگری هزینه تصویه آن.

البته در بحث روشنایی وضعیت شهرک خیلی بد نیست ولی در بحث مسکن فشار زیادی بر مردم وجود دارد. همچنین شهرک فاقد حتی یک درمانگاه شبانه روزی تأمین اجتماعی است؛ این درحالی است که در حدود ۳ تا ۴ هزار نفر از ساکنان شهرک دارای دفترچه تأمین اجتماعی هستند ولی به دلیل عدم وجود درمانگاه شبانه روزی نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند. شهرک نیاز مبرم به حضور دکتر متخصص و ترمینال تاکسیرانی دارد. از طرف دیگر نیازمند اداره برق و اداره گاز است و از آنجا که مخابرات منطقه بالای ۳۰ سال عمر دارد این تاسیسات  نیاز به یک بازسازی اساسی دارد.همچنین فاضلاب شهری و کمبود فضای سبز مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. البته  از نظر برق و گاز مردم شهرک طالقانی مشکل خاصی ندارند.

در ارتباط با تمامی مشکلاتی که به آنها اشاره کردم در این سالها پیگیری‌های زیادی صورت گرفته ولی نتیجه مطلوبی از این پیگیری‌ها حاصل نشده است.متاسفانه برای بسیاری از بومیان منطقه علی رغم داشتن مدارک دانشگاهی، هیچ شغلی در منطقه نیست. در حالی که در ۴ سال اخیر بسیاری از نیروهای غیربومی در صنایعی که در ۱۰ کیلومتری محل زندگی بومیان است استخدام و مشغول به کار شده اند و تنها سهم بومیان منطقه از این صنایع دود حاصل از این صنایع بوده است.پروازهای  ماهشهر-تهران و برعکس قطعاً برای بومیان منطقه نبوده و این پروازها مختص شاغلان غیربومی منطقه است که مشاغل موجود این منطقه را اشغال کرده‌اند.

یک عامل مهم نارضایتی مردم، بحث تبعیض است. مردم شهرک طالقانی که در مجاورت صنایع زیادی زندگی می‌کنند،‌ دوست دارند نفعی نیز از این صنایع ببرند. مردم این منطقه نیز دوست دارند امکاناتشان مانند شهرک بعثت باشد ولی متاسفانه در این سالها شاهد تبعیض بوده‌اند.

در بخش عمرانی شهرداری بندر ماهشهر در کمال تعجب شاهد این مسئله هستیم که تنها ۴.۵ درصد از بودجه عمرانی کل شهرداری به شهرک طالقانی اختصاص یافته است. متأسفانه از چراغ های شهری گرفته تا کفپوش شهر در شهرک طالقانی و ماه شهر تفاوت‌های زیادی وجود دارد و مردم این تفاوت‌ها را می‌بینند. همچنین مدرسه‌های بندر ماهشهر از نظر کیفی با مدارسشهرک طالقانی قابل مقایسه نیستند به طوری که برخی اولیای محصلین ساکن در شهرک طالقانی فرزندان خود را به مدارس بندر ماهشهر می‌فرستند.

اگر بحث بیکاری و مسکن حل شود که این مسئله به راحتی از طریق موظف کردن شورای راهبردی صنایع قابل مرتفع شدن است، می‌توان رفاه نسبی را برای مردم منطقه فراهم کرد. از جمله اینکه سوله‌های تولیدی برای اشتغال جوانان شهرک احداث و یا برای مردم شهرک فضای سبز مناسبی ایجاد شود. در عین حال باید به این مسئله نیز تاکید کنم که مردم این منطقه با همه وجود عاشق رهبری ، امام حسین(ع) و اهل بیت و انقلاب هستند و در عین حال عاشق عدالت هم هستند. ما منکر این نیستیم که برخی اغتشاشات نیز در قضایای آبان ماه در شهرک طالقانی اتفاق افتاد ولی از این مسئله ناراحت هستیم که همه می‌گویند هرچه اغتشاش بوده زیر سر بچه‌های شهرک طالقانی است.

در بحث اغتشاشات آبان ماه لازم است بگویم که در روزهای اول هیچ اغتشاش و ناآرامی سنگینی درشهر وجود نداشت مگر اینکه در سه-چهار محله از شهرک چند نفر از جوانان تعدادی لاستیک‌ را آتش زدند اما مشکل خاصی نبود ولی پس از درگیری‌هایی که در شهر چمران رخ داد ناآرامی‌ها نیز به شهرک طالقانی کشیده شد و بعضی از بچه‌های شهرک و برخی دیگر که مشخص نیست از کجا آمده بودند اقدام به تیراندازی به سمت نیروهای انتظامی کردند.

درباره مستندی که در روزهای اخیر از وضعیت مردم شهرک طالقانی منتشر شده باید گفت که این مستند تنها یک بُعد قضیه را بازتاب داده که وجه تبعیض و بیکاری موجود در منطقه است. اما کارگردان این مستند می توانست نکات دیگر را نیز درنظر بگیرد. یعنی مثلا می‌توانست از مصاحبه ۲۰ دقیقه‌ای که با بنده داشت به جای پخش چند ثانیه توضیحات بیشتری را در مستند بگنجاند. شاید این از بد سلیقگی کارگردان مستند بوده و ایشان هیچ غرضی از این نحوه نمایش نداشته باشد.

اینکه در مستند پخش شده برخی از ساکنان شهرک می‌گویند که هیچ اسلحه‌ای در شهرک نیست، حرف دقیق ودرستی نبود. درست است که اسلحه به نسبت سال‌های گذشته در شهرک کم شده ولی همچنان در مراسمات و عروسی‌ها شاهد هستیم که اسلحه‌های زیادی دست مردم دیده می‌شود و طبعاً این اسلحه‌ها نیز در قضایای اخیر به کار گرفته شده ولی نباید رفتار یک عده آشوبگر را به همه مردم تعمیم داد. نباید همه توجهات درباره اغتشاشات صورت گرفته به سمت ساکنان شهرک طالقانی جمع شود چرا که مردم این شهرک انسانهای اصیل و با کرامتی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    18 18
    در این اتفاقات چند نفر از همین شهرک طالقانی جلوی ماشینهای مردم را می‌گرفتند با سنگ و چوب و همه چیز به جان ماشین می افتادند و مدارک و گوشی و اموال آنها را غارت می‌کردند. یکی از قربانیان دوست نزدیک خودم بود.
  • نیما IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    10 39
    آقا چرا تعارف میکنید؟ خود من از روبروی چهل مایلی رد میشدم دیدم همه جا لاستیک سوزوندن و سنگ ریختن تا اومدم دور بزنم چند نفر ریختن سرم گوشیو کیفمو بردن. شیشه های ماشینمو خورد کردن. همشونم بچه کوره ها بودن.
  • مهرداد59 IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    8 13
    مگه فقط شهرک طالقانی فقر و محرومیت داره؟ خیلی از جاهای ماهشهر فقیر نشین داره. ولی کدومشون اینجوری شلوغ کردن؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    11 3
    از آنجایی که نیاز به واقعیت برای تصمیم گیری صحیح می باشه واقعیات اینه: ساکنان مناطق مذکور، عوارض کمتری به شهرداری پرداخت می کنند و یا اغلب خانه ها بدون مجوز و غیر قانونی ساخته شده و اصولا جزو خدمات شهری به حساب نمیاد. در واقع همون حلبی آبادیهای قدیم هست. پروازهای ماهشهر به تهران و یا دیگر شهرها که به تعداد محدود صورت می‌گیره، دقیقا برای بومی های این مناطق می باشد. اغلب مسافران از مردمان همین مناطق هستند که به دلیل افزایش درآمد، در کرج، شیراز و یا شاهین شهر ساکن شده اند. این مسافران، کسر بسیار کمی از کل شاغلان منطقه را تشکیل می‌دهد. اصلا به حساب نمیاد. استخدام های منطقه پتروشیمی بر اساس آزمون و مصاحبه و گزینش صورت گرفته. در مقطع دیپلم فقط بومی منطقه استخدام شده. اما در مقاطع بالاتر و تخصصی بر اساس نمره قبولی در آزمون. البته بومی ها در شرایط یکسان اولویت بالاتری داشته اند. در کل بیش از 90 درصد افراد استخدامی در رده های کارشناسی به بالا از منطقه و البته شهرهای نزدیک مثل ماهشهر، بندرامام، امیدیه، بهبهان، رامهرمز، اهواز، آبادان و... هستند. سرجمع افراد غیر استانی کمتر از 2 درصد حقوقبگیران آن شرکت هستند. مشکل اصلی اظهارنظر افرادی است که اصلا در جامعه و در بین مردم حضور ندارند و اظهارات خلاف واقع می‌کنند. اسلحه و مهمات همچنان به وفور در بین شهرک‌های حاشیه نشین وجود دارد و صدای تیراندازی، به عناوین مختلف اغلب به گوش می رسد، با تلفات. یکی دیگر از مشکلات، راحت طلبی برخی از استخدام شوندگان هست که فقط تمایل به شغل آبدارچی و یا نظافتچی هستند. مشکل عدم تخصص هم مزید بر علت شده است. حاضر به کار به مشاغل پردردسر نبوده و کارفرمایان خرد ترجیح می‌دهند از شهرهای اطراف، کارگر استخدام کنند. کافی است به نظافت ماهشهر نگاهی بیندازید و جوی های پر از آشغال را ببینید و به کارگرانی که وقت خودرا به صحبت و نشستن و کشیدن سیگار سپری می کنند هم نگاه بیندازید. هر چند برخی مردم نیازمند کمک و امداد هستند، اما باید خودشان یک قدم بردارند تا دولت از بودجه عمومی، چند قدم برایشان بردارد و گرنه مردمی پرورش داده ایم که فقط از بقیه توقع دارند بدون آنکه به جامعه، چیزی اضافه کرده باشند.
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    24 0
    «ما یک شکاف عمیق طبقاتی بین مردم داریم یک نفر آن قدر دارد که نمی داند چه بکند و یکی آن قدر ندارد که نمی داند چه بکند.»
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
      4 1
      خاصیت لیبرال ها همینه.. مگه تا الان تو این حدود سی سالی که دولت دست اصلاح طلبا بوده چیزی جز این دیدی که پول دارها، پول دارتر، و فقرا، فقیرتر بشن.؟!!
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    24 0
    درمورد اشتغال راست میگویند وقتی جوانان استان مدرک دانشگاهی دارند وبیکارند که بنده خودم شاهدم دراستان مدرک لیسانس برق دارند مسافرکشی یاسمبوسه میفروشند،باید دولت کاری کنند اولویت با بومی ها باشد-استان خوزستان یک بارمردمش ازجنگ رخم خوردند ودربدری وسختی کشیدند،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس