تاثیر اندک سهمیه بندی بنزین در کاهش قاچاق

گزارش مرکز آمار از شاخص‌های نرخ تورم در اولین ماه پس از گرانی بنزین، ‌گویای تاثیر شدید این موضوع بر سطح عمومی قیمت‌ها است.

سرویس اقتصاد مشرق - در حالی که از اواسط امسال، ‌ نرخ تورم ماهانه رو به کاهش گذاشته بود در آذرماه به شدت افزایش یافته است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه آذر ١٣٩٨ به ٣,٢ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۲ برابر شده است.

تورم نقطه به نقطه هم که از اردیبهشت‌ماه نزولی شده بود، از آذرماه دوباره صعودی شد. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه ١٣٩٨ به عدد ٢٧,٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٧.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آذرماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ٠,٨ واحد درصد افزایش یافته است. نکته مهم‌تر آن‌که نرخ تورم مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری با شدت بیشتری افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید

بدترین سقوط قدرت خرید کارمندان در دولت روحانی رقم خورد +نمودار و جدول

نرخ تورم ماهانه مناطق شهری در آذرماه امسال به ۳ درصد رسیده که ۲ برابر نرخ تورم ماهانه آبان (۱.۵ درصد) است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه مناطق روستایی ۲.۳ برابر شد و از ۱.۸ درصد در آبان به ۴.۲ درصد در آذر افزایش یافت.

نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی هم با سرعت بیشتری نسبت به مناطق شهری افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی در آبان ۲۷.۳ درصد بود که در آذر به ۲۸.۹ درصد افزایش یافت یعنی ۱.۶ واحد درصد بیشتر شد.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق شهری در این مدت فقط ۰.۶ درصد بیشتر شد و از ۲۷ درصد در آبان به ۲۷.۶ درصد آذر افزایش یافت. این آمارها بیانگر آن است که در مناطق حاشیه‌نشین و روستایی فشار تورم بنزین بیشتر از مناطق شهری بوده است. علت این تفاوت را می‌توان تمرکز دولت بر کنترل بازار و قیمت‌ها در شهرها و مراکز استان‌ها دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    2 23
    بنزین در آمریکا لیتری 1 دلاره پس اینجا هم قائدتا باید لیتری 13 هزار تومن باشه . تاسف باره که میخواید چوب حراج به منابع ملیمون بزنیم .
    • حامد IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      17 1
      درامد هر آمریکایی به دلار چقدره دانشمند؟
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      6 0
      علاوه بر درامد هر آمریکایی باید به از این دانشمند پرسید در امریکا پراید سوار میشوند؟ هواپیماهای مدرن امریکایی در ایران وجود داره؟
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      4 0
      هرچند زیرساخت ها با هم فرق داره اما از طرز فکرت خوشم اومد. راستی با حقوق اونها میشه ماهی 4000 لیتر بنزین خرید با حقوق ما ماهی 800 لیتر. اونا چوبشون حراج تره.
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    19 0
    از کرامات شیخ است
  • قریشی IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    10 0
    به امید خدا دوم دیماه پرونده آخرین نفر اصلاح طلبان دوتابعیتی بسته خواهد شد ولی ایکاش خائنین این دولت قبل از اتمام دوره و فرار به کانادا محاکمه شوند و آنچه از سهم این ملت در کیسه کرده اند از گلویشان بیرون کشیده شود
  • ناشناس IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    7 0
    طبق معمول همیشه...دروغگویی مقامات دولتی.....بازهم ماه پشت ابر نماند....
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    11 3
    روتون نمیشه تورم دو سه رقمی رو چطور اعلام کنید . به عقل عمروعاص هم نمیرسه که برا رد گم کنی به اعلام تورم ماهانه و روزانه رو بیاره . عمروعاص بیچاره یه بار تاکتیک جنگی خاصی استفاده کرد که خون کمتری بریزه . اما اینجا .....
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      4 0
      خون کمتر؟؟؟؟؟؟!!!!!!! 1400 سال است که همه خون های ریخته شده و همه جنگهای بین مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به گردن عمر و عاص هایی است که برای منافع خود به هر حیله ای روی آورده و جای حق را با ناحق تغییر می دهند. دقت لطفا
    • محمد IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      2 0
      از شاسی بلند بابات بیا پایین بین مردم! یه جوری حرف میزنی آدم فک میکنه شاید اصلا توی این مملکت نیستی یا اینکه داستان پادشاه لخت رو داری تکرار میکنی عمر و عاص در بین هست اما کدومه؟! اونی که آب خوردنمون رو بست به برجام و داد دست ترامپ خاک الک کرده رو مملکت اون وقت تو دلخوشی که تورم دو سه درصده! واقعا که..!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس