لاوروف: تحریم‌های آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند/ اروپا باید از منافع خود دفاع کند

وزیر خارجه روسیه با تأکید اینکه خط لوله "جریان شمالی-۲" به‌رغم اقدامات آمریکا راه اندازی خواهد شد و اروپایی‌ها هم به منافع اقتصادی این خط لوله آگاه هستند، یادآور شد که مسکو به تحریم‌ها به گونه‌ای پاسخ می‌دهد که به منافعش آسیبی نرسد.

به گزارش مشرق، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نوشت: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به تحریم‌های واشنگتن پاسخ خواهد داد، ولی به گونه‌ای که به خود آسیبی نرسد.

لاوروف در برنامه سیاسی «بازی بزرگ» از شبکه اول تلویزیون روسیه گفت: «ما قطعاً به تحریم‌های طرف آمریکایی پاسخ خواهیم داد، اما به گونه‌ای که به خودمان آسیبی نرسد. و مطمئناً ما این مسئله را در برقراری روابط خود در نظر خواهیم گرفت.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به اینکه وی هرگز تصور نمی کرد که سیاستمداران آمریکا به چنین تصمیماتی برسند که به سیاستمداران دیگر احترام نگذارد، ادامه داد: «درک این وضعیت برای من بسیار دشوار است، برای اینکه اکثر نمایندگان کنگره‌، اعضای مجلس نمایندگان، سناتورها، و به خصوص از حزب دموکرات را من یا مستقیماً یا بطور غیابی می‌شناسم و هرگز تصور نمی کردم که آنها چنین تصمیماتی بگیرند.»

بیشتر بخوانید:

مجلس سنای کنگره آمریکا سه شنبه گذشته لایحه بودجه دفاعی برای سال مالی 2020 را تصویب کرد که دولت ایالات متحده را موظف کرده تا تحریم‌هایی را برای دو طرح ساخت خط لوله گاز روسیه "جریان شمالی-2" و "جریان ترکیه" اعمال کند. "دونالد ترامپ" روز جمعه این سند را امضاء کرد و بدین ترتیب این قانون اجرایی شد.

به‌رغم تحریم‌های آمریکا، خط لوله "جریان شمالی-2" راه اندازی خواهد شد

سرگئی لاوروف یادآور شد که طرف اروپایی از مزایای تجاری ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" که از سوی ایالات متحده در معرض تهدید قرار گرفته، به خوبی آگاه است.

وی تاکید کرد: «به رغم همه این تهدیدها ، این خط لوله به هر حال تکمیل و بهره برداری خواهد شد. اولاً، من اطمینان دارم که اروپایی‌ها علاقه تجاری خود را درک می کنند. ثانیاً، منافع آنها از لحاظ تضمین امنیت انرژی در بلند مدت مطرح است. و سوماً ، مسلماً این برخورد ایالات متحده باعث تحقیر آنها شده است. با این وجود اظهارات شنیده شده از سوی مقامات برلین نشان می دهد که شرکای اروپایی ما هنوز احساس عزت کرده و از منافع خود دفاع می‌کنند.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «من اطمینان دارم که طرح خط لوله "جریان شمالی-2" نیز مانند خط لوله "جریان ترکیه" تحقق خواهد یافت. "جریان ترکیه"  عملاً طی همین 2 الی 3 هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد.»

کنگره آمریکا با تحریم‌ها روابط روسیه-آمریکا را "بمباران می‌کند"

لاوروف ابزار عقیده کرد: «کنگره آمریکا با تصویب تحریم‌ها در حقیقت روابط روسیه و آمریکا را "بمباران می‌کند" تا مانع از تحقق برنامه‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور و "مایکل پامپئو "وزیر امور خارجه آمریکا برای توسعه روابط تجاری با روسیه شود: در تلاش برای تجدید نظر در نتایج انتخابات و خواست مردم آمریکا، این نمایندگان کنگره آماده هر کاری هستند ، از جمله اقدامات بی پروا که به نظر من در شأن سیاستمداران جدی نیست.»

نقشه آمریکا برای استقرار موشک‌های برد متوسط در نزدیکی مرزهای روسیه

وزیر خارجه روسیه هشدار داد که ایالات متحده ممکن است موشک‌های با برد متوسط ​​و کوتاه‌تر خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند.

لاوروف گفت: «اوضاع کنونی ما را نگران می‌کند، برای اینکه ایالات متحده ، با خارج شدن از پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط ​​و کوتاه‌تر، حتی پنهان نکرده که مدت‌هاست در حال توسعه تجهیزاتی است که در چارچوب این پیمان ممنوع بود.»

به عقیده وی ، آزمایش انجام شده در آمریکا با استفاده از چنین موشک‌هایی که به گفته آنها، برای سامانه دفاع موشکی است، اظهارات روسیه را تأیید می‌کند که چنین فناوری‌هایی دارای کاربردهای دوگانه است.

آمادگی روسیه برای گنجاندن سامانه‌های "سرمت" و "آوانگارد" در پیمان استارت-3

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این مصاحبه همچنین تاکید کرد که این کشور آمادگی دارد تا سامانه‌های موشکی جدید "سرمت" و "آوانگارد" را در پیمان ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-3) بگنجاند.

لاوروف گفت: «ما بر این عقیده هستیم که  که سامانه‌های موشکی جدید "سرمت" و "آوانگارد" تحت پوشش این توافقنامه قرار می‌گیرند و آماده هستیم تا این تسلیحات را در پیمان استارت ادغام کنیم، البته مسلماً در صورتی که چنین پیمانی به موجودیت خود ادامه دهد. زمانی خواهد بود.»

به گفته وی، "آوانگارد" پیش از این به طرف آمریکایی نشان داده شده و روسیه حاضر است سامانه "سرمت" را نیز در مرحله مشخصی به آنها ارائه دهد. بقیه سیستم‌هایی که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در پیام خود برای مجمع فدرال در ماه مارس  از آنها صحبت کرده ، تحت پوشش پیمان استارت-3 قرار نمی گیرد. لاوروف افزود: «ما اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم تا درباره این سامانه‌ها و همچنین درباره فناوری‌های نظامی جدید ایالات متحده مذاکرات  موازی و جداگانه‌ای انجام دهیم.»

مشکل برنامه آمریکا برای استقرار سلاح در فضا باید بررسی شود

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که مسکو اصرار دارد تا مشکلات ناشی از برنامه ایالات متحده برای استقرار تسلیحات نظامی در فضا مورد بررسی قرار بگیرد.

لاوروف توضیح داد: «ما پیمان ادامه کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-3) را تدوین کردیم. یکی از عوامل تعیین کننده در آن موافقت آمریکایی‌ها با ارتباط متقابل بین سلاح‌های راهبردی تهاجمی و دفاعی، یعنی دفاع ضد موشکی بود. ما هرگز از ضرورت بررسی همه جنبه‌های این وضعیت که بر ثبات راهبردی جهان تأثیر می‌گذارند، از جمله سلاح‌های هسته‌ای تهاجمی و سلاح‌های غیرهسته‌ای راهبردی که آمریکایی‌ها در چارچوب دکترین حملات رعدآسای جهانی، دفاع موشکی در حال توسعه آنها هستند، صرف نظر نکرده‌ایم.»

وی افزود: «بدون تردید اکنون که می‌بینیم این دفاع موشکی هیچ ارتباطی با وظیفه دفاع در برابر ایران ندارد، ولی واقعاً جهانی است ، ما اصرار داریم تا در مورد مشکلات مرتبط با برنامه‌های اعلام شده برای استقرار تسلیحات در فضا گفتگو کنیم – این مسئله‌ای است که نه تنها آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها نیز  اعلام کرده‌اند.»

وزیر خارجه روسیه گفت، اظهارات طرف آمریکایی درباره عدم تصویب پیمان جامع ممنوعیت آزمایشات هسته‌ای، هم موجب ثبات و اعتماد به نفس نمی شود،  بنابراین به موازات تمدید پیمان استارت-3 ، لازم است تا گفتگوها بین همه نقش آفرینان کلیدی در رابطه با این مسائل شکل بگیرد.

اتحادیه اروپا باید اصولی جدید برای روابط خود با روسیه مشخص کند

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که رهبری جدید اتحادیه اروپا باید اصولی برای خط مشی جدید در رابطه با روسیه را تعیین کند.

وی گفت: «مواضع ناتو و اتحادیه اروپا در قبال روسیه از سوی یک اقلیت نسبتاً پرخاشگر، پر سروصدا ودارای تمایلات "روس هراسی" تعیین می شود. وقتی کشورهایی که ناهنجاری اوضاع بین مسکو و غرب را درک می کنند، در مذاکرات دوجانبه مرحله جدید را برای ما توضیح می دهند که یک قانون اجماع بین اروپایی‌ها وجود دارد که آنها با وجود مخالفت خود با تحریم‌های ضدروسی، مجبور به پیوستن به اجماع هستند ، من معمولاً با روشی دوستانه به همتایان خود یادآوری می شوم که "اجماع عدم وجود اعتراض است، و اگر هر دو سازمان - ناتو و اتحادیه اروپا - بر اساس قانون اجماع کار کنند ، یک اعتراض واحد برای جلوگیری از اجماع کافی خواهد بود.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «تشریفات پیچیده‌ای در اتحادیه اروپا در جریان است و بسیاری درک می کنند که چنین سیاستی در قبال روسیه نمی تواند ادامه یابد و من فکر می کنم که ترکیب جدید رهبری اتحادیه اروپا یکی از موضوعات دارای اولویت در دستورکار خود را مشخص کردن خط مشی جدید در برخورد با روسیه قرار خواهد داد.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • LB ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    0 0
    آمریکا واقعا یک استکبار وحشی است. هیچکس نباید کاری بکند، مگر با خرید و پرداخت پول به آمریکا. آخه به تو چه ملت میخان لوله گاز بکشن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس