گفتگوی تفصیلی|خرازی: مذاکره مجدد با‌ آمریکا خیانت است/ روحانی عملاً جهانگیری را کنار گذاشته است

محمدصادق خرازی گفته است: گاهی به شوخی می‌گویم مسئولین ما صبح که بیدار می‌شوند برنامه‌ریزی می‌کنند که انقلاب را از بین ببرند و این مردم‌اند که آن را حفظ می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

شبح کاووس سیدامامی در خلیج فارس!

ایرنا گزارش داد: احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، روز یکشنبه گذشته در یک کارگاه تخصصی پیرامون اکوسیستم خلیج فارس، طی اظهاراتی گفته است:

«با همکاری ژاپن، مناطق حساس استان هرمزگان را شناسایی کردیم و می‌خواهیم آن را به تمام خلیج فارس تعمیم دهیم و یک دستورالعمل کلی برای خلیج فارس با هدف حفاظت از محیط‌زیست آن تهیه کنیم!»[1]

*مشخص نیست سازمان محیط زیست که در پرونده جواسیس محیط زیستی با حواشی فراوانی مواجه شد؛ در قبال طرح موصوف؛ پیوست‌های امنیتی لازم را رعایت کرده است یا نه؟

خاصّه اینکه بر اساس اطلاعات ما، جغرافیای خلیج فارس به لحاظ استراتژیک و امنیت، به هیچ وجه اقتضای این را ندارد که پیمانکاران خارجی محیط زیست مشغول گشت و گذار در آن باشند!

چه اینکه گاهی یک عمق‌سنجی ساده و یا آنالیز آب دریا در برخی مناطق هم می‌تواند اطلاعات ذیقیمتی را در اختیار دشمن بگذارد.

این در حالیست که طبق موارد اعلامی از سوی برخی فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان، ایران صاحب تأسیسات ویژه دفاعی و امنیتی هم در خلیج فارس هست که این مقوله بر اهمیت موضوع می‌افزاید.

از طرفی خلیج فارس رحم عمده منابع استراتژیک ایران نیز هست ولذا عقل استراتژیک پذیرای ارائه راه‌های اخذ اطلاعات این منابع به دوَل خارجی نیست.

در این زمینه می‌توان به تجربه تاریخی قسطنطنیه نیز اشاره کرد که چگونه غفلت حاکمان و مدافعان این شهر از جغرافیای دریا و اطلاع دشمن از موقعیت‌های استراتژیک دریای پیرامون شهر، موجب درهم شکستن مقاومت چند قرنی قسطنطنیه و فتح آن توسط مسلمانان شد.

به نظر نمی‌رسد این مقوله هم نیازی به بیان داشته باشد که کشور ژاپن همچنان مستعمره آمریکا و در تیول کاخ سفید است.

به سخن دیگر اینکه مسئولان محیط زیست (که ان‌شاء‌ا... پیوست‌های نظارتی لازم را رعایت کرده‌اند) باید بدانند که فی‌الواقع اطلاعات خاص خلیج فارس را نه در اختیار یک تیم مطالعاتی ژاپنی که در اختیار آژانس‌های آمریکایی قرار می‌دهند و چیزی به نام ژاپن تنها صورت ماجراست.

لازم به توضیح است که سوابق این طرح نشان می‌دهد سازمان محیط زیست چندوقتی است که مشغول همکاری با ژاپنی‌ها در این زمینه است اما مورد تأمل‌برانگیز که حتما بایستی پیرامون آن احتیاط کرد؛ الصاق و تعمیم تمام پهنه خلیج فارس به این طرح است.

بیان این نکته هم ضروریست که حفاظت از اکوسیستم دریا مقوله‌ای نیست که فهم ابعاد آن سخت باشد و اصرار سازمان محیط زیست بر همکاری با دوَل خارجی در این زمینه حتما بایستی با توجیه استدلالی لازم برخوردار باشد.

***

شوخی تلخ صادق خرازی با مقامات دولت

سیدمحمدصادق خرازی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب ندا به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتماد آنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است: حقیقتا در این ماجرای اخیر بنزین بی خردی حاکم بود. مگر می‌شود بنزین را سه برابر کنید و قبلش هیچ آگاهی در این زمینه نداده باشید!؟ شما باید از یک سال قبل با بحث‌های تلویزیونی و مباحث جامعه‌شناسی و روانشناسی به افکار عمومی آگاهی می‌دادید.

او همچنین تصریح می‌کند: آقایان ثابت کنند یکی از این حرف‌هایی که به مردم زدند را عملی کردند. می‌توانند؟ چرا باور نداریم که مردم عقل دارند، چرا نمی‌خواهیم بفهمیم که خدا همان چیزی که در مغز آن‌ها گذاشته است را بهترش را در دیگران گذاشته است؟ شانس سیاسی‌شان بوده که آن‌ها حاکم شده‌اند و این مردم محکوم. من نمی‌خواهم بگویم خانه از پای‌بست ویران است، نه این‌طور نیست اما اگر امروز مدیریت درستی نکنند و اگر خردمندان کشور تصمیم عاقلانه‌ای نگیرند از پای‌بست ویران خواهد شد.

خرازی می‌افزاید:

«گاهی به شوخی می‌گویم تمام مسئولین ما صبح به صبح که بیدار می‌شوند برنامه‌ریزی می‌کنند و بخش‌نامه صادر می‌کنند که انقلاب را از بین ببرند و این مردم‌اند که آن را حفظ می‌کنند.»[2]

*ما قضاوت درباره صحبت‌های خرازی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

حجم کم‌خردی و بی‌تدبیری در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان به حدی رسیده است که برخی از عقلای کشور احتمال وجود نفوذ در این ستاد را می‌دهند. [3]

امر جالب‌تر اینست که در فضای فعلی، دولت هم به خیل منتقدان پیوسته و از این می‌گوید که مردم با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارد، معترضان اخیر "جوانان ناامید آبانی" بودند، در شرایط ته درّه قرار داریم و...!

یعنی با 2 سؤال مهم مواجهیم...

اول اینکه چرا شاهد این سطح از بیخردی در تعدادی از تصمیمات مهم دولت هستیم و دوم اینکه چرا خود دولت هم تندتر از بقیه مشغول ضربات متواتر به کارنامه‌ای است که جز خودش کسی پدید نیاورده!

برخی معتقدند پاسخ سؤال دوم ما را به جواب سؤال اول نیز رهنمون خواهد شد...

***

تجربه "اعتراض و مذاکره" در اوکراین و کوبا

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج: عده‌ای به‌نام پیشرفت و رفاه می‌خواهند آزادی را از مردم بگیرند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی در اجلاسیه ملی شهدای زن و زنان ایثارگر هرمزگان گفته است: اولین هدف انقلاب، آزادی است زیرا در مرکز ارزش‌ها قرار دارد و دشمنان سعی دارند آن را با هزار مکر و فریب و حیله سلب کنند.

به گزارش ایرنا، ‌ وی می‌افزاید: استکبار، کشور را به جرم زندگی نکردن زیر بار ظلم به تحریم‌های دارویی، بهداشتی، غذایی و اقتصادی محکوم کرده است زیرا ملتی هستیم که جانمان را برای داشتن آزادی فدا می‌کنیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین همچنین تصریح می‌کند:

«یک عده و جریانی در درون کشور بنام صلح، پیشرفت و رفاه به دنبال این هستند که این آزادی را از ملت ایران بگیرند و ثمره خون صدها هزار شهید را از بین ببرند ولی موفق نمی‌شوند.»[4]

*آنچه که حجت‌الاسلام تویسرکانی به درستی مورد مداقّه و بیان قرار داده‌اند از مابه‌اِزای بیرون و مثال هم برخوردار است.

مابه‌اِزا و مثال‌هایی که مردم باید بیش از این در جریان آنها قرار بگیرند...

پیش از این و در جریان براندازی حکومت قانونی اوکراین در سال 2014 نیز شاهد بودیم که جریان مدعی پیشرفت و رفاه با مذاکره در این کشور! چگونه توانست شعارهای خود را به کرسی بنشاند و با تشویق حرکت خیابانی مردم؛ یک حکومت وابسته به آمریکا را روی کار بیاورد.

اما تنها چیزی که پدید نیامد پیشرفت و رفاه بود و کشور اوکراین عملا به کشوری با اقتصاد استقراضی بدل شد و آزادی مردم نیز نه تنها بیشتر نشد بلکه به تسویه حساب‌های خیابانی و بر صلیب کشیدن زنان حامله ختم شد و اوکراینی‌ها حالا به صراحت می‌دانند که در تیول آمریکا قرار گرفته‌اند.

جالب است که جامعه‌شناسان اوکراینی اکنون و چند سال پس از حرکت براندازی در این کشور، صراحتا از این می‌گویند که انقلاب اوکراین به نتایج مثبتی نیانجامیده و انقلاب لیبرال‌های این کشور به اهداف عنوان شده، نرسید. [5]

مدل بعدی از ذبح آزادی و آرمان آزادی به بهانه رفاه و پیشرفت را می‌توان در "برجامیزاسیون کوبا" دید.

کشوری کمونیستی که آبرو و اعتبارش به مقابله با آمریکا بود اما در زمان رائول کاسترو فریب عبارت "لغو تمام تحریم‌ها" از سوی آمریکا را خورد و برای رسیدن به این آرزوی واهی تمام آرمان‌های کوبا ذبح شد.

کاسترو با اوباما مصافحه کرد، سفارت آمریکا در کوبا بازگشایی شد، زندانیان سیاسی آمریکا در کوبا آزاد شدند و رائول کاسترو موفق به گرفتن چند عکس یادگاری با سران کشورهای اروپایی هم شد اما تنها اتفاقی که نیافتاد لغو تمام تحریم‌ها بود...

اوباما لغو تحریم‌های کوبا را به دولت جدید آمریکا واگذار کرد و ترامپ هم نه تنها گام خاصی برنداشت بلکه تحریم‌های جدیدی را نیز علیه کوبا وضع کرد! [6]

و پیگیری‌های رائول کاسترو برای به ثمر رساندن برجام کوبایی نیز هرگز به جایی نرسید.

در روزهایی که بیدستاوردی برجام کاسترو کم کم برای مردم کوبا آشکار شده بود؛ یک رسانه آمریکایی اینطور نوشته بود که نسل انقلابی کوبا خود را در قبال این توافق، شکست خورده می‌پندارد و احساس زخم‌خوردگی آرمان‌هایش را پیدا کرده است.

جدای از اینکه تجربه اوکراین و کوبا حتما بایستی برای این روزهای ما نیز درس باشد و افکار عمومی بیش از این در جریان دستاوردهای حرکت خیابانی در اوکراین و برجام کوبایی باشند اما یک حقیقت متناظر دیگر نیز وجود دارد که بایستی در اشاره به کلام بصیرانه حجت‌الاسلام تویسرکانی آنرا بیان کرد.

و آن اینکه جریان لیبرال وطنی که این روزها کشور را در دوراهی "سازش یا اغتشاش" جلوه می‌دهد نیز در تمام مدتی که رخدادهای اوکراین و کوبا در حال وقوع بودند؛ دائما مشغول تشویق حرکت خیابانی در اوکراین و سرکوفت برجام کوبایی به ایران بودند.

این جماعت حتی برای مقامات حکومت پسابراندازی در اوکراین نامه تبریک نوشتند و در قبال کوبا با این ژست صحبت می‌کردند که حالا دیگر کوبا هم جزو جامعه جهانی است!

آنها اما امروز نمی‌توانند نعش بر دار رفته آزادی و ایدئولوژی در این کشورها و تراژدی واهی بودن تمام وعده‌های داده شده به مردم اوکراین و کوبا را با هیچ استتاری بپوشانند. و این حقیقت محض را در مقابل چشم مردم ایران کتمان کنند که تظاهرات و مذاکره چیزی جز شوربختی در کاسه مردمان اوکراین و کوبا نگذاشت...

***

1_ www.irna.ir/news/83603664/

2_ https://etemadonline.com/content/371647

3_ https://www.isna.ir/news/98091006233/

4_ www.irna.ir/news/83603884/

5_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-840013

6_ www.irna.ir/news/83522462/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    37 7
    شوخی تلخ آقای خرازی خیلی هم شوخی نیست ، شاید همان پروژه نفوذ باشد که یکی از صورت های نمایش آن همین حرکت به سمت نابودی زیرساخت ها از داخل باشد
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      20 0
      افزایش سه برابری یک شبه بنزین اوج کم خردی و بی تدبیری مسئولان دولت بود.
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    27 18
    مراقب باشند که اینها از تجربه سوریه در ایجاد انبارهای تسلیحات تروریستها از همین شیوه ها استفاده کرده اند بدنبال شناسائی محلهای قبل استفاده برای برای اندازی هستند.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    25 24
    داشتن مشاور خارجی یک بمیاری ذهنی خود بختگان غربی است. این در حالی است که جوانان ایرانی توانستند مرز های دانش را بگسترند ….
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      13 12
      در انتخابات به جوانان بیکار وعده رابطه با غرب و ایجاد اشتغال میدهند اما جوانان متوجه نمی شوند که منظورشان ایجاد اشتغال برای غربی هاست نه جوانان خامی که با یک موسیقی و بزن و برقص رای میدهند
  • پويا نوري IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    20 2
    آمريكا شوره زاري است كه در آن بذر هيچ گروه ايراني به بار نخواهد نشست ، پس خودمان را خسته نكنيم
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      11 0
      عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
  • علي IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    33 0
    اكوسيستم خليج فارس را براي جاروي خليج فارس به چيني ها مي فروشيد و بعد از تخريب به ژاپني ها التماس مي كنيد تا آنرا نجات دهند ؟
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    14 0
    محمدصادق خرازی گفته است: گاهی به شوخی می‌گویم مسئولین ما صبح که بیدار می‌شوند برنامه‌ریزی می‌کنند که انقلاب را از بین ببرند و این مردم‌اند که آن را حفظ می‌کنند................باور کنید من هم در پروژه افزایش قیمت بنزین شک کردم که شاید توی دولت نفوذی ضد انقلاب داریم و میخواهند با این تصمیمات نابخردانه مملکت رو نابود کنند.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    9 13
    همین الان (ساعت 10/5صبح)شبکه مستند تو برنامه دوران صدا وسیما دارد،ال گور معاون رئیس جمهور سابق امریکا و فعالیت های محیط زیستی وتعریف وتمجید وتبلیغ او را برای چندمین بار پخش می کند یعنی همان معاهده پاریس را که خودشان گنده ای زده را بوسیله ماها پاک کنند ،آقای صدا وسیما خودتان این مستند سراسر امریکایی را دیدید ؟
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    15 0
    دولت ژاپن یکی از نوکرهای پر پا قرص آمریکا است لذا حتما ویکی نیست که در جهت منافع آمریکایی ها هر اقدامی می کند و نباید از این دولت سر سپرده غافل شد ..
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    18 0
    در خلیج فارس هرکاری انجام می‌شود باید با سپاه هماهنگ بشود و در صورت عدم همکاری به نظر می‌آید که آن کار مشکل‌دار است.
  • دددددد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    9 0
    جاسوسان مشغول خرابکاری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس