روزنامه های اصلاح طلب 1 دی

هرچند اصلاح طلبان و برخی دولتمردان، اصرار دارند که به فهم و شعور مردم توهین کنند، اما این مسئله به هیچ عنوان قابل انکار نیست که فشار اقتصادی کنونی، نتیجه اعتماد مطلق دولت آقای روحانی به آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** روحانی، مردم ایران را از «وحشت حمله نظامی» نجات داد

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «نبود برجام، شرایط اقتصادی را به اینجا کشاند» نوشت: «سفره مردم کوچک‌تر شده و هر چه می‌گذرد نیز نشانی از بهبود وضع موجود در دورنمای وضع اقتصادی کشور مشاهده نمی‌شود. در این شرایط که فشارهای اقتصادی جامعه را به حالتی از خشم و استیصال رسانده که تنها یک نمونه از آن حوادث آبان ۹۸ است، برخی می‌کوشند وضع کنونی را "نتیجه مذاکره" و "حاصل برجام" نشان دهند...یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های تاریخ معاصر این است که فشار اقتصادی کنونی به ایران محصول مذاکره و دیپلماسی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در ابتدای سال ۱۳۹۲، اقتصاد ایران وضعیت فاجعه باری را سپری می‌کرد؛ رشد اقتصادی به "۷-" درصد رسیده بود و تورم ۶۵ درصدی سفره مردم را کوچکتر از هر زمان دیگری کرده بود. در این شرایط رئیس دولت وقت که تحریم‌های شورای امنیت را "کاغذ پاره" می‌خواند و سیاست خارجی او به شدت از سوی حامیان تنش با جهان، مورد حمایت قرار می‌گرفت، نه‌تنها گامی در راستای کاهش تنش با جهان برنمی‌داشت، بلکه هربار که به سفری خارجی می‌رفت مردم هراس داشتند که نکند او چیزی بگوید یا کاری کند که ایران ذیل فصل ۷ منشور متحد، با هجوم نظامی روبه‌رو شود و شرایطی بدتر از آنچه وجود داشت، پدید آید. با تغییر دولت در سال ۹۲ و توافق ژنو که در ۱۰۰ روز اول آغاز به کار دولت انجام شد، آمارهای اقتصادی نیز مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. در ابتدای سال ۱۳۹۶ که دو سال از تصویب برجام می‌گذشت، فروش نفت ایران به بیش از ۲. ۵ میلیون بشکه در روز رسیده بود، تورم تک‌رقمی بود و رشد اقتصادی از ۱۲درصد فراتر می‌رفت».

حامیان دولت اینگونه القا می کنند که منتقدان اساسا با مذاکره و دیپلماسی مخالف هستند. این در حالی است که حرف اصلی منتقدان، بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه و عزتمند است. منتقدان دولت با دیپلماسی انفعالی مخالفند. وقتی روحانی صراحتا می گوید «مذاکره با آمریکا دیوانگی است» و ظریف تاکید می کند که «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد» و عراقچی صراحتا می گوید «نتیجه برجام تحریم های بیشتر بود و یکی از درس های برجام این بود که مقاومت بهتر جواب می دهد» این یعنی رویکرد دولت در مسئله برجام، خسارت بار بوده است.

فشار اقتصادی کنونی نتیجه چیدن همه تخم مرغها در سبد برجام است. فشار اقتصادی کنونی نتیجه اجرای برجام به هر قیمت است. وضع موجود به این خاطر رخ داد که در اوج مذاکرات، آقای ظریف پالس ضعف به طرف مقابل ارسال کرد و گفت «امضای هر توافق بهتر از عدم توافق است»؛ در ادامه دولت با عجله و ظرف مدت ۲ ماه تمامی تعهدات خود را اجرا کرد و سپس به انتظار نشست تا طرف مقابل که به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» مشهور است، تعهدات خود را اجرا کند!

هرچند اصلاح طلبان و برخی دولتمردان، اصرار دارند که به فهم و شعور مردم توهین کنند، اما این مسئله به هیچ عنوان قابل انکار نیست که فشار اقتصادی کنونی، نتیجه اعتماد مطلق دولت آقای روحانی به آمریکاست.

** بازگشت مسکن مهر با چراغ خاموش،وقت کشی و توهین به شعور مردم

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «بازگشت مسکن مهر با چراغ خاموش» نوشت: «وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم، خبر از کلید خوردن طرحی با نام طرح ملی مسکن داده است. طرحی که هر چند مقامات این وزارتخانه بارها تاکید کرده‌اند که روند متفاوتی نسبت به مسکن مهر پیش خواهد گرفت اما در عمل بسیاری از کارشناسان می‌گویند در ذات این دو طرح، تفاوت‌ها چندان گسترده نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«حسین مظاهریان، معاون سابق وزارت راه و شهرسازی در این باره گفته: اجرای این طرح، تکرار تجربه‌های قبلی در مسکن مهر است. همان‌گونه که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در زمینه نظام مهندسی بار دیگر به روش‌های دولت دهم رو آورده است. دولت در حالی که هنوز نتوانسته تعهدات خود را در زمینه تکمیل مسکن مهر عملی کند، تعهد جدیدی به عنوان مسکن ملی برای خود ایجاد کرده و اگر دولت امکان ساخت مسکن را دارد خب همان واحدهای باقی‌ مانده مسکن مهر را تکمیل کند. با وجود تمام این ابهام‌ها وزارت راه و شهرسازی فعلا اعلام کرده، طرح را با قاطعیت اجرا خواهد کرد و از این ‌رو نحوه مواجهه با ابهام‌ها به آینده موکول می‌شود؛ ابهام‌هایی که اگر توضیحی برای آنها ارایه نشود، نطفه طرحی را خواهند ریخت که به نوعی احیای دوباره مسکن مهر با نامی جدید است».

در سالهای گذشته مقامات ارشد دولت روحانی از جمله «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی- که در ابتدا خود را طراح مسکن مهر معرفی کرده بود- بارها به مسکن مهر حمله کرده و آن را «مزخرف» نامیدند. این در حالی است که در دولت قبل طرح مسکن مهر با همه محاسن و معایبش، بارقه امیدی در دل میلیون ها ایرانی روشن کرد و باعث شد بیش از دو میلیون خانوار(حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر) صاحب خانه شوند.

از سوی دیگر پروژه‌های مسکن مهر بیش از ۱۶۰ شغل در حوزه ساختمان را فعال کرد و میلیونها ایرانی و صدها هزار کارگاه و کارخانه تمام وقت مشغول کار شدند.

 دولتمردان تاکید داشتند که طرح «مسکن اجتماعی» جایگزین مسکن مهر می شود. اما حتی یک ماکت از طرح مسکن اجتماعی نیز ساخته نشد. حالا دولت پس از چندین سال وقت کشی و بی عملی، اجرای چراغ خاموش مسکن مهر را صرفا با تغییر نام آن کلید زده است.

دولت روحانی درخصوص حذف کارت سوخت و سپس اجرای مجدد آن نیز دقیقا همین رویکرد را داشت. اقدامی که حداقل ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان خسارت در پی داشت.

** هاشمی طبا: عملکرد فراکسیون امید و دولت قابل دفاع نیست

«مصطفی هاشمی طبا» کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«فراکسیون امید در چهار سال گذشته اقدامی انجام نداد که در راستای تحقق خواسته‌ها و رضایت افکار عمومی باشد. اصلاح‌طلبان در مجلس باید طرح‌های عام‌المنفعه ارائه می‌دادند و بر دولت برای انجام وظایفش فشار وارد می‌کردند؛ چراکه حمایت از دولت نباید به این مفهوم باشد که بر خطاهایش چشم‌پوشی کرده و همواره از او تمجید کنیم، بلکه باید با انتقاد سازنده زمینه رشدش را فراهم کرد».

هاشمی طبا در ادامه گفت:«به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد دولت و نارضایتی‌های عمومی، اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای حضور در این دوره از انتخابات مجلس ندارند».

سلفی حقارت»، «سفرهای مکرر به اروپا»، «تشکیل ستاد رفع حصر»، «عملکرد ضعیف در نظارت بر دولت» و...تنها بخشی از کارنامه فراکسیون امید در مجلس است. از سوی دیگر به دلایل متعدد کارنامه دولت نیز در حوزه های مختلف به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

کارشناسان بارها تاکید کرده اند که مردم کارنامه دولت و فراکسیون امید مجلس را به پای اصلاح طلبان می نویسند و این طیف نمی تواند از این مسئله شانه خالی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • هري ترومن فقيد US ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    2 31
    شما بسيجيا پشت روحاني قايم شديد از ترس ما نيرو هاي ارتش امريكا .
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      34 3
      ارتش پوشکی آمریکا مگه ترس داره؟
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      19 2
      کجایی؟ نمی بینمت.!!!
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      19 1
      :)))))))))) بیا می خواییم 15 خرداد و باور 373 رو هم امتحان کنیم، زود بیا گوگولی.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      28 2
      شما اگر حمله کن بودید در همان هشت سال که دهانتان توسط احمدی نژاد سرویس میشد حمله میکردید .
    • مرصاد IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      7 2
      زرت !!!!
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      4 0
      با روحانی روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد.
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      1 0
      ارتش امریکا امروزه از ترس خیس کردن سربازانش پشت پیرزنان و پیرمردان فسیل شده در بیقوله آلبانی و سلط ا. طلبان متوهم قایم شده، گاگول!
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      0 0
      این یارو "هري ترومن فقيد" از همون منافقای وطن فروش کمپ آلبانی باید باشه
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    9 0
    بابا دمت گرم روحانی الان ما تورو نداشتیم چیکار میخواستیم بکنیم
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      8 0
      قدرت دفاعی و موشکی ما و سردار طهرانی مقدم ها و سلیمانی ها سایه جنگ را دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !!!
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    14 0
    خدایا جواب افساد طلبان را محکم وزودتر بده.
    • سید IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      10 1
      ظاهراً این اصلاح طلبان تهوع آور بوده اند که با عربده های آمریکا و اسرائیل از ترس جنگ خودشان را خراب کرده بودند و گمان می کنند که همه ملت مثل این قبیله باید ترسیده شده باشند! نه خیر عزیزان اصلاح طلب! این فقط شما بوده اید که چنین خیالی کرده بودید که سایه جنگ پیدا شده است و احتیاج به پوشک پیدا کرده بودید!!!
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    13 0
    رهبری ومردم بصیر ومقتدرحمله نظامی را رفع کردند.نه روحانی.!!!
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    12 1
    خدایا لطفا هرچه سریعتر منجی عالم رو برسان تا ماایرانیا توسط دشمنان نابود نشدیم
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    9 0
    از کی تا حالا سایه ی جنگ رو با بتن کردن هسته ای و تلاش برای برجام موشکی و خروج از منطقه و دادن اطلاعات بانکی به غربی ها دور می کنن.؟؟؟ فقط یه ....... باور میکنه که برجام برای شروع حمله ی نظامی به ایران نبود.!! اصلاح طلبان = دشمنان ایران
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    6 0
    خروس نبود صبح نمیشد؟روحانی نبود کی حمله کرد بهمون؟صدام حمله کرد 8 سال اوارش کردیم به غلط کردن افتاد و همه دنیا دیدند چقدر سمج هستیم
  • مرصاد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    10 0
    باور کنین این اصلاح طلبا ؛ دچار روان پریشی شدن !!!!
  • مشرق بامن مهربانترباش IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    5 1
    آرمان عزیز اولا خانمی که گفت اگرموسوی سرازصندوق درنیاره بریزیدتوخیابون سرخوداینکاررانکرد ویادتان هست تادروغ قرن تقلب را آقاشون باتیمشون باسهل انگاران وعمداندیشان ودیگ فروشان سیاست باکشاندن جمعیتی بزرگ شمال نشین که فکرمیکردندحتمااینهاچیزی میدانند وآمدند باعث شدندامریکاهم دست بهتحریم شودکه چراموسوی مانشد ؟! بزرگترین دروغ وجنایت سیاسی وضدمردمی همین بود . شماآنروزهامینوشتیدآمریکاآماده مذاکره ودادن امتیاز به همان دولت بدبخت وبدشانس بود که شمانامه نوشتیدنه نه ! امتیازندهید وآمریکاهم فکرمیکردایران وارد دالان جنگ داخلی شده وهرج ومرج شماادامه داردپس عقب نشست ازتصمیمش برگشت واین کلام من مستظهر به رسانه های داخل وخارج ازجمله خودشما درآن زمان است است ! دروغ میگوییدملت ایران حافظه بلندمدت نداردوحافظه ماهی مختص خودشماگرامیان است ! خیانت شماازحدگذشت یکی آخردست ظریف راهم خالی کرد که روحانی بود ! اوگفت : خزانه خالی است ! مجبوریم ! وازاینجاکلمات وجملات عجیب اختراع شدند . امضای کری صبح بدوتحریم بالمره شره رفت ! فکت شیت ماو اونا هرتوافقی بهترازبی توافقی است که درسیاست هیچ کشوری دیده وتجربه نشده بود . کاغذپاره هم مثل هیچ وقت یک ایرانی راتهدیدنکنید پاسخی امادردناک به دشمن بودوگرنه دولت کابوس شما ضدتحریم بنزین رابه خودکفایی رساندتحریمهارادورزد وشمادقیق راههای اورادردورزدن تحریم لودادید تاگیرکنید وشرمنده شوید ! خیال میکنید مردم غلام ورعیت جانی ومالی وذهنی شماهستند وگوش به فرمان شماوعقلشان تعطیل تاشماچیزی بفرمایید ؟!!! نه کابوس شما اکنون آرزوی اکثریت قاطع وتوابان گریزان ازشماچاخانهای معرکه سیاسی وشیطنت کاراست.اینهم میگذردوخواهیددید چگونه ای بواقع خس وخاشاکان چگونه بادوآب تعقل مردم شماراخواهدبرد . هرچه باشدشخصا موافقم اویا هرکه بیاید تامردم نشان دهند شایدمقطعی باورکنندشیخ دیپلمات معصوم است امابعددست خدا ازآستین این ملت مردی غیراز شمایااو یاکاری وجوان مثل اوراانتخاب میکنند . آرمان پول این روزنامه ازچندکارخانه شماتامین میشود !شنیدم شما مال خانواده مهدی هاشمی هستید ! نیستید ؟ هستید ! مردم میدانند ..اگرهرکجای جهان بودیدبه جرم خیانت به کشورزندان جایتان بود .
    • FR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      2 1
      درود بر شما انشالله خدا بزرگ است وجواب این ابلهان خائن را میدهد
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    4 1
    خاک تو او سر هاشمی طبا که دین و اخلاق را به خاطر حزبش فروخت و ا لان شده دایه مهربان تر از مادر
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    2 1
    روحانی دشمنان را امید وار کرد تدبیر و امیدش فقط مشکل دشمنان را حل کرد البته مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین
  • DE ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    4 1
    عملکرد فراکسیون امید و دولت قابل دفاع نیست.روحانی مردم ایران را از «وحشت حمله نظامی» نجات داداینو ولی راس میگه چون اگه امریکا حمله میکرد اصلا نمیتونست مثل این ۶ سال فرهنگ و باورهای دینی و زیرساخت ها واقتصاد....را خراب کند چون با اولین شلیک موشکِ دشمن خلیج همیشه فارس گورستان آنان میشد و بستن تنگه هرمز کل اقتصاد دنیا را به هم میریخت.الان تا ۱۴۰۰ هنوز جنگ کلیدی! داریم
  • ناشناس IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    2 0
    غلط کرد با این برجام بی فرجام دشمن از موشکها و سلاح های نظامی بومی و ایمان مردم وحشت دارد نه از چیز دیگر
  • رامین IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    3 0
    این اصلاح طلبهای بی شرف کاری برای ملت که نکردن هیچ بلکه چنان خیانتی به ملت کردند که در طول تاریخ انقلاب همانندی نداشته و هر چه گرفتاری بوده از دست این خاینان بیشرف بوده
  • محمد IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    2 0
    برجام هیچگاه به طور کامل اجرا نشد حتی زمان اوباما شاید سی در صد برجام اجرا شد که اگر امریکا و سایرین صد درصد اجرا میکردن ایران وضعش این نبود وعالی میشد اوضاع اقتصاد ولی متاسفانه ما صد دصد اجرا کردیم و روز اول بتن ریختیم و به سانتریفیوژها حمله و تمام اونها رو قلع وقمع کردیم و نشستیم منتظر لطف کدخدا
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    3 0
    روحانی مراقب آخرتش باشد که پل صراط از متن جهنم میگذرد.!!!
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    1 0
    شما اصحالات با توهم حال میکنید
  • NL ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    1 0
    شاید سیاسیون و خانوادهاشون از جنگ بترسن (که مربوط به اموالشونه و خارج نشینی ننرای اونا) اما ما مرد جنگیم . اونم از نوع جنگ با آمریکا و بچه موشش بنام ا.س.ر.ا.ئ.ی.ل
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    کجاروحانی کشورراازجنگ نجات دادبرای خودتان درست کرده اید
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    خدایا ببین اینها برای مقام چکارمی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس