لبنان - کراپ‌شده

همزمان با موضوع تشکیل دولت جدید لبنان، یک روزنامه لبنانی از دخالت اطلاعات عربستان سعودی در این کار و صدور دستوراتی برای رئیس یکی از احزاب متحد خود در این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، پنجشنبه هفته گذشته (۲۸ آذر) و تقریبا پنجاه روز پس از استعفای «سعد الحریری» بالاخره گروه‌های لبنانی با ۶۹ رأی «حسان دیاب» را مأمور به تشکیل دولت جدید کردند.

بیشتر بخوانید:

لبنان، به راه‌حل رسید

هزینه‌های هنگفت ولیعهد خام برای عربستان

سودانی و حریری گزینه‌های احتمالی عراق و لبنان برای نخست‌وزیری

لبنان، درگیری آمریکا و عربستان با خود

اما حامیان سعد الحریری و جریان «المستقبل» دیروز (جمعه) به خیابان‌ها آمدند و گفتند که نخست‌وزیر حسان دیاب را قبول ندارند. همزمان «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی هم وارد بیروت شد.

تحلیلگر لبنانی «نقولا ناصیف» در گزارشی در روزنامه «الاخبار» به همین موضوع پرداخت و نوشت: «آنچه دیشب رخ داد چندین پیام داشت. اول اینکه همزمان با سفر دیوید هیل به لبنان و دیدارهای وی با سران کشور از جمله نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور، شورش در تعدادی از مناطق و خیابان‌های بیروت، مناطق شمالی، بقاع تا مسیر ساحلی میان بیروت و صیدا آغاز شد تا این پیام را به هیل بفرستند که اهل سنت لبنان مخالف نخست‌وزیری (حسان دیاب) است که حزب‌الله در پشت او قرار دارد. همچنین تأکید داشت که این تیم، مخالف حزب‌الله و آماده مقابله با آن است و تسلطش بر مقامات لبنان را مردود می‌داند و (در نهایت) می‌خواست اعلام کند که دولت آینده دولت حزب‌الله است».

اعتراضات حامیان الحریری در لبنان (دانلود)
 

ناصیف ادامه داد، دلالت دوم این بود که سعد الحریری به خوبی می‌داند دور کردن وی از پست نخست‌وزیری تنها یک تصمیم داخلی نبود خصوصا اینکه دو گانه شیعه یعنی حزب‌الله و امل اصرار به بازگشت او به پست نخست‌وزیری داشتند. ضربه این بار از پشت و از سوی سعودی بود.

یکشنبه شب هفته گذشته «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» از «خالد حمیدان» رئیس سازمان اطلاعات سعودی تماسی تلفنی دریافت کرد و به او گفت، نباید روز دوشنبه به الحریری رأی دهد. الحریری پس از آنکه از قصد القوات آگاه شد درخواست تعویق در رایزنی‌های پارلمانی را کرد. الحریری با اینکه حمایت دوگانه شیعی را داشت از نامزدی برای نخست‌وزیری کنار کشید زیرا دریافته بود پشتوانه منطقه‌ای او دیگر وی را در این منصب نمی‌خواهد.

قرار بود دوشنبه هفته گذشته (۲۵ آذر) رایزنی‌های پارلمانی برای تعیین نخست‌وزیر برگزار شود اما به درخواست سعد الحریری به پنجشنبه همان هفته موکول شد.

حزب سعد الحریری امروز (شنبه) پس از دیدار با حسان دیاب اعلام کرد، در دولت جدید لبنان مشارکت نخواهد داشت اما مانع تشکیل آن نیز نمی‌شود. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    2 1
    گشتاي حزب الله رو فعال كنن، و اين اوباش رو هم اعدام كنن، تمام مثل فرانسه، تركيه و ...
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    2 1
    به جهنم اسفل السافلین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس