اخبار ویژه روزنامه ها

عضو فراکسیون امید می‌گوید اصلاح‌طلبان بابت حمایت از روحانی آسیب دیدند و اکثریت مجلس آینده، اصولگرا خواهد بود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

ژاپن تایمز: دیدار روحانی- آبه تا حدود زیادی تشریفاتی است

یک روزنامه ژاپنی با اشاره به سفر روحانی به توکیو نوشت امید چندانی به این سفر نیست.

ژاپن تایمز در تحلیلی که به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به توکیو داشت، خاطرنشان کرد: کارشناسان ژاپنی می‌گویند توکیو قدرت دیپلماتیک چندانی برای تغییر معادله در روابط تهران - واشنگتن  را ندارد و همزمان هشدار دادند که ممکن است «آبه» در دیدار آینده با «روحانی» به پیشرفت قابل توجهی نرسد.

در روز 6 دسامبر (11 روز پیش) در وین، مقامات ایرانی تهدید کردند که از اوایل ژانویه 2020 محدودیت‌های جدیدی را در مورد بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعمال می‌کنند. با این اقدام پنجمین قدم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد.

از ماه «می» امسال، تهران هر 2 ماه یکبار قدم جدیدی برداشته است تا به تدریج تعهدات برجامی خود را  کاهش دهد. «یاسووکی ماتسوناگا» ، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه مطالعات خارجی توکیو،گفت: «ژاپن باید (در جریان سفر روحانی به توکیو) به ایران بگوید که نباید تعهدات برجامی و همکاری با بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را کاهش دهد.»

این هفته در تهران، «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران گفت ایران امیدوار است که «روابط دوجانبه قوی» بین ژاپن و ایران «قادر به غلبه بر فشارهای» ایالات متحده آمریکا باشد. کارشناسان ژاپنی اما می‌گویند، بسیار بعید است که ژاپن بتواند تحریم‌های آمریکا را نقض کند و یا آنها را دور بزند و واردات نفت خام از ایران را مطابق با خواسته‌ تهران از سر بگیرد.

پارسال، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به طور یکجانبه کشورش را از برجام خارج کرد.

اکنون واشنگتن تهدید می‌کند با اعمال جریمه‌ها و محدود کردن دسترسی به بازار ایالات متحده، هرشرکتی که با ایران مراوده داشته باشد را مجازات خواهد کرد.

در اوایل سال جاری، ایران، فرانسه و چند کشور دیگر اروپایی در تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده سازوکاری را ایجاد کردند (اینستکس) که بتواند تحریم‌ها را دور بزند اما این سازوکار تاکنون با فشارهاو تهدیدهای آمریکا روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

«ماتسوناگا» در این باره گفت: «عقل سلیم می‌گوید ژاپن گزینه چندانی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد.»

کارشناسان دیپلماتیک ایران می‌دانند که ژاپن نمی‌تواند هیچ اقدامی برخلاف و در نقض تحریم‌های آمریکا انجام دهد.

«کوییچیرو تاناکا» استاد دانشگاه  و یک کارشناس برجسته  امور ایران در ژاپن نیز تا حد زیادی با نظر «ماتسوناگا» موافق است. او گفت: نشست آبه - روحانی با وجود انتظار کمی که از کسب پیشرفتی دیپلماتیک دارد، تا حدود زیادی تشریفاتی خواهد بود.

تاناکا با بیان اینکه برخی منتقدان در ایران حتی این سوال را به میان آورده‌اند که چرا روحانی در این زمان خاص به ژاپن سفر کرده، گفت: «دستور کار خاصی برای سفر روحانی به توکیو وجود ندارد تا ژاپن انتظار پیشرفت خاصی در جریان این سفر داشته باشد.»

انتظار می‌رود که در طول اجلاس سران در توکیو، آبه طرح اعزام نیروهای نظامی ژاپن به منطقه را به روحانی تشریح کند تا چراغ سبز ایران را برای انجام این ماموریت نظامی دریافت کند. اقدام ژاپن در مشارکت با خواست آمریکا می‌تواند باعث خراب شدن روابط با ایران شود.

همزمان با تحلیل روزنامه ژاپنی، سایت خبر آنلاین که توسط معاونت ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور اداره می‌شود، در تحلیلی با عنوان «روحانی در ژاپن به دنبال خلق کدام فرصت بزرگ است؟»، از «عبور روحانی از مکرون» خبر داد و نوشت: برخی از ناظران منتظر این هستند که راهی که مکرون نتوانست برود را آبه شینزو برود.

مکرون در ماه‌های گذشته تلاش کرد که هر طور شده مقامات ایرانی  و آمریکایی را بر سر میز مذاکره و گفت‌وگو بنشاند. این خواسته او با پافشاری هر دو طرف بر خواسته‌هایشان، عملی نشد و آن پروژه‌ای که رئیس‌جمهور جوان فرانسه با شوق فراوان آغاز کرده بود، عملاً منتفی و به پروژه‌ای شکست خورده تبدیل شد.

ایران نشان داده که بر خواسته‌هایش اصرار دارد و حاضر نیست اشتباه کره شمالی را تکرار کند و با وعده ایجاد تحول بر سر میز مذاکره بنشیند و سر آخر دست خالی برگردد. خواسته کشورمان این است که آمریکا با برداشتن تحریم‌ها حسن‌نیتش را نشان دهد و در مقابل ایالات متحده بر سر آن مقاومت کرده و هر بار وعده تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بیشتر بر ایران را می‌دهد. تجربه به ایران ثابت کرده که نمی‌تواند قبل از گرفتن یک تضمین مناسب به دولت آمریکا اعتماد کند.

شبکه دولتی انگلیس همچنان سوگوار منتظری

شبکه دولتی انگلیس نسبت به فقدان آقای منتظری ابراز تأسف کرد!

وب‌سایت بی‌بی‌سی به بهانه دهمین سالمرگ آقای منتظری و به قلم یکی از عناصر ضدانقلاب فراری که خود را شاگرد منتظری خوانده، نوشت: آیت‌الله منتظری پیش از پیروزی انقلاب به «ولایت انتصابی فقیه» باور داشت. پس از پیروزی انقلاب، به «ولایت انتخابی و مقیده فقیه» باورمند شد و در نهایت به «دولت اسلامی منتخب مردم و بدون نیاز به ولایت‌فقیه» گرایش پیدا کرد و مدل «نظارت فقیه» را ارائه نمود و صراحتا اعلام کرد که این مدل، یک نظریه پیشنهادی است و نیاز به تعریف کارشناسی دارد و مردم هر زمانی، خود باید شیوه حکومت مناسب خویش را انتخاب کنند.

نویسنده بی‌بی‌سی با اذعان به معارضه منتظری با میراث فکری و سیاسی امام خمینی‌(ره) می‌نویسد: بیان این نظریه، تاثیر مهمی بر سست کردن مبانی شرعی ولایت سیاسی فقیهان داشت. به همین دلیل نیز، نقد وی بر رهبری، نقدی منحصرا از منظر سیاسی محسوب نمی‌شد، نقد وی بر رهبری، فقط نقدی بر مصداق شخص ولی فقیه نبود، بلکه نقد اصلی وی بر مبانی مشروعیت چنین ولایتی در مفهوم حاکمیت سیاسی بود.

در ادامه این یادداشت آمده است: «یکی از برچسب‌های رایج دهه نخست انقلاب «ارتباط با منافقین و ضد انقلاب» بود. به هنگام عزل منتظری از جایگاه قائم‌مقامی رهبری در سال ۱۳۶۸ تلاش شد تا همین اتهامات به وی زده شود و بیت و دفتر وی محل نفوذ «منافقین و ضد انقلاب» قلمداد شود و خود او نیز متهم بشود که تحت تاثیر آنان قرار گرفته است.

اما چنین برچسبی به سادگی به وی چسبیده نمی‌شد، سوابق وی در جریان انقلاب، زندان‌ها و تبعیدها، در تثبیت مبانی نظام نوپای جمهوری اسلامی در مجلس خبرگان قانون اساسی، در بررسی‌های مبانی فقهی نظام ولایت‌فقیه در جریان سالیان تدریس وی در حوزه علمیه قم و شهادت فرزندش در جریان بمب‌گذاری ۷ تیر ماه ۱۳۶۰ در ساختمان حزب جمهوری اسلامی، همه این گزاره‌ها دست به دست هم می‌داد تا علیرغم شعارها و اتهام‌های حاکمیت، افکار عمومی به سادگی پذیرای چنین برچسب‌هایی نسبت به وی نشود.

این ویژگی‌ها در کنار خصوصیت‌های دیگر ذاتی و اکتسابی وی، ایشان را در جایگاه بی‌بدیلی قرار داد که اینک پس از یک دهه از فقدانش، خلأ و فقدان چنان جایگاهی، به ویژه در حوادث اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ به روشنی مشهود است».

مغالطه اخیر نویسنده بی‌بی‌سی در حالی است که طبق موازین شرعی و عقلی که در بیان روشن و عمیق امام‌خمینی(ره) تکرار شده، «میزان، حال فعلی افراد است». بنابراین مثلاً به استناد سوابق خوب جناب زبیر «سیف‌الاسلام»، نمی‌توان انحرافات بعدی وی را که به معارضه با امیرمؤمنان(ع) ختم شد، توجیه و انکار کرد.

این واقعیت انکار نشدنی است که گروهک‌های نفاق قدیم و جدید در بیت آقای منتظری لانه کردند؛ برخی از آنها (مانند باند مهدی هاشمی معدوم) سابقه قتل و جنایت داشتند و با این وجود مورد حمایت منتظری قرار گرفتند و برخی دیگر (مثل نهضت آزادی)، دارای سوابق همکاری با لانه جاسوسی آمریکا در تهران بودند.

و البته به تدریج این نفوذ آن‌قدر گسترده شد که آقای منتظری را به سمت حمایت از اعضای سازمان تروریستی منافقین سوق داد و موجب آزادی برخی اعضای جنایتکار این سازمان از زندان شد. تلخ و تأسف‌بار اینکه همین عناصر آزاد شده، در جنایات بعدی سازمان و از جمله حمله نیابتی به ایران در اواخر جنگ تحمیلی صدام مشارکت داشتند.

همچنین نفوذی‌ها توانستند از آقای منتظری فتاوایی در تخطئه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و یا حمایت از حزب صهیونیستی- انگلیسی بهائیت که با اصل دین معارضه داشت و جزو هیئت حاکمه رژیم پهلوی بود، بگیرند.

آقای منتظری چنان غرق در بازی دشمنان نظام و انقلاب شد که فتنه‌گران معارض اصل مرجعیت و دیانت، در سال 88 شعار می‌دادند «مجتهد (روحانی) واقعی- منتظری، صانعی»! مدتی بعد از فوت آقای منتظری در همان سال، فتنه‌گران مرکب از منافقین و بهائیت، اقدام به حرمت‌شکنی روز عاشورا کردند تا معلوم شود اردوگاهی که آقای منتظری بازیچه آن شد، فراتر از انتخابات و جمهوری اسلامی و رهبری، با اصل دین و مکتب عاشورا معارضه دارد و آمریکا و اسرائیل و انگلیس و آل‌سعود وهابی را نمایندگی می‌کند.

با این اوصاف روشن است که چرا شبکه وابسته به دولت معارض با مرجعیت شیعی و پایه‌گذار بهائیت و وهابیت، برای آقای منتظری اشک تمساح می‌ریزد.

شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات نتیجه بی‌تدبیری اقتصادی دولت

عضو فراکسیون امید می‌گوید اصلاح‌طلبان بابت حمایت از روحانی آسیب دیدند و اکثریت مجلس آینده، اصولگرا خواهد بود.

محسن علیجانی نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین گفت: از آنجا که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کردند و دولت دوازدهم نتوانست در حل مشکلات مردم و دریافت برکاتی از برجام برای کشور موفق عمل کند، اصلاح‌طلبان از این ناحیه آسیب دیدند و اصولگرایان اکثریت مجلس آینده را به دست خواهند آورد.

وی در ارزیابی ترکیب مجلس آینده گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی، دولت روحانی نتوانست تدبیر کند و مشکلات اقتصادی مردم را کاهش دهد. بنابراین به دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی، از این ناحیه مسئولیت پاسخگویی بر گردن ما افتاد.

عضو فراکسیون امید ادامه داد: عدم موفقیت دولت تحت حمایت اصلاح‌طلبان در رفع مشکلات اقتصادی مردم و مسئله برجام می‌تواند مجلسی اصولگرا رقم بزند و آنها اکثریت قوی را در مجلس آینده از آن خود کنند.

ایران

درخواست دادستان برای قطع اینترنت

  خبر اول اینکه،حجت‌الاسلام‌ محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، در سفر به هرمزگان از اتفاقات آبان ماه امسال گفت و انتقادات همیشگی خود به فضای مجازی را بار دیگر مطرح کرد. او گفت: مسئولین انتظامی کشور وظیفه دارند از جان و مال و ناموس مردم دفاع کنند، وقتی می‌بینیم دشمن با عوامل نفوذی خود به داخل کشور اسلحه فرستاده، برنامه‌ریزی کرده، فضای مجازی را نیز بستر هدایت قرار داده، در خارج از کشور اغتشاش را هدایت می‌کند و می‌گوید فلان ساعت به فلان خیابان بروید، ما فریاد می‌زنیم که آقای وزیر ارتباطات این مسیر جهنمی فضای مجازی که دارد مملکت را به آشوب می‌کشد، ببند.

به گزارش ایسنا، منتظری ادامه داد: چرا باید با ۴۸ ساعت تأخیر فضای مجازی بسته شود؟ چه کسی پاسخگوی خسارتی که به مردم وارد شده است؟ چه کسی پاسخگوی جان‌ها و خون‌هایی است که به‌ناحق ریخته شده است؟ چه تعداد از نیروهای بسیجی و انتظامی و پاسدار ما جان باختند و توسط عوامل دشمن به شهادت رسیدند؟ چه تعداد از مردم بی‌گناه در خیابان توسط گلوله یا آتش یا سلاح سرد اشرار جان باختند و مصدوم شدند؟

دادستان کل کشور گفت: بیشترین آسیب دیدگان این حادثه نیروی انتظامی بود، مأمورین امنیتی که وظیفه تأمین امنیت جامعه را دارند. عده‌ای راه افتادند حالت طلبکارانه به نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و قضایی ما دارند، اگر اینها نبودند و آتش به دامن شما می‌افتاد، چه می‌گفتید؟ چرا بی‌انصاف و حق‌ناشناس هستید؟

امریکا 2 قاضی ایرانی را تحریم کرد

  خبر دیگر اینکه، وزارت خزانه‌داری امریکا پنجشنبه نام دو قاضی ایرانی را به بهانه‌های حقوق بشری در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. به گزارش فارس،  قاضی «محمد مقیسه»، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران و قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، دو قاضی ایرانی هستند که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

سازمان ملل خواستار لغو محدودیت‌های دیپلمات‌های ایرانی در امریکا شد

  دست آخر اینکه، مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار لغو محدودیت‌های دپیلمات‌های ایرانی در امریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل شد.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، از تابستان گذشته تاکنون دیپلمات‌ها و وزیران ایرانی در امریکا تحت محدودیت‌هایی قرار گرفته‌اند.

آنها مادامی که در امریکا هستند، برای تردد محدود به محوطه مقر سازمان ملل در نیویورک و محل اقامت سفیر و هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل هستند.این قطعنامه که ازسوی نمایندگانی از کشورهای قبرس، بلغارستان، کانادا، کاستاریکا و ساحل عاج پیشنهاد شده بود بدون این‌که به رأی گذاشته شود، با اجماع تصویب شد.قطعنامه‌های سازمان ملل، برخلاف شورای امنیت لازم الاجرا نیستند اما وزن سیاسی دارند.

خراسان

تلاش دولت برای جمع آوری اسناد جدید از تحریم های دارویی آمریکا

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری به همه سازمان ها و موسسات دولتی، با اشاره به این که فرصت ثبت لایحه پاسخ ایران به اعتراض مقدماتی آمریکا در پرونده نقض عهدنامه مودت سال 1955 تا چند روز دیگر در دیوان بین المللی دادگستری به ثبت می رسد، بنابراین مخاطبان باید در صورتی که ظرف شش ماه اخیر (پس از ثبت لایحه ایران)، مستنداتی دارند که نشان می دهد بانک های خارجی به استناد تحریم های آمریکا از ارائه خدمات بانکی در معاملات دارو، کشاورزی و تجهیزات مسافربری خودداری کرده اند، اسناد و مدارک آن را در اسرع وقت ارسال کنند.

هشدار به مدیران درباره فروش بدون آگهی خودروهای پلاک قرمز

یک نهاد نظارتی در ابلاغیه جدید خود خطاب به تعدادی از سازمان ها و شرکت های دولتی، از آن‌ها خواسته است با توجه به آیین نامه های اجرایی موجود در زمینه نحوه استفاده از خودروهای دولتی و واگذاری خودروهای زائد، در صورتی که مشاهده کرده اند در پرونده ای، تشریفات مزایده خودروها همچون دریافت مجوز و درج آگهی فروش خودروها رعایت نشده، به ابطال مزایده در اولین فرصت اقدام کنند.

آرمان

هجمه بخش انتصابی به بخش انتخابی

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: در این کشور مدام بخش انتخابی توسط بخش انتصابی مورد هجمه قرار می‌گیرد و این مساله باعث شده است که بعد از هر انتخابات القا کنند که گروه‌های انتخابی برای مردم کار نمی‌کنند، بنابراین بخش انتخابی نظام مظلوم است.

اصولگرایان از پیش برنده نیستند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: نیروهای انقلاب نباید خود را از پیش برنده بدانند و این اطمینان را داشته باشند که اصلاح‌طلبان در هر شرایطی نمی‌توانند وارد مجلس شوند. مردم ایران غیرقابل پیش‌بینی هستند و ممکن است در شرایطی که نیروهای انقلاب نتوانند به یک لیست مشترک برسند، انتخاب دیگری داشته باشند.

پیشنهاد برای حل مشکل خوزستان

عزت‌ا... ضرغامی در توئیتری نوشته است: در مملکت بحران تصمیم‌گیری داریم. انگار تخم آن را ملخ خورده است! با اختیار تام، کسی را که فقط به یکی پاسخگو باشد حاکم ولایت ‎خوزستان کنیم و به‌جای مزاحمت و پرونده‌سازی اجازه دهیم تصمیم بگیرد. عمده مشکلات کشور، مدیریتی است. حق مردم خرمشهر و ‎آبادان و ‎اهواز و ‎ماهشهر این نیست.

ماهاتیر محمد در سخنرانی جهرمی

آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار عکسی در توئیتر به زبان انگلیسی نوشته است: «مایلم از نخست‌وزیر ماهاتیر محمد به خاطر حضور در سخنرانی‌ام تشکر کنم. همگی اینجا جمع شدیم تا فرصت‌های توسعه هوش مصنوعی را برای همه کشورها ایجاد کنیم. ایران آماده است! البته به مقررات هم نیاز داریم! هیچ‌کس دوست ندارد دنیا مثل {فیلم‌های} ماتریکس و نابودگر به آخر برسد!»

تحریم  دو قاضی ایرانی

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی علیه دو قاضی ایران به بهانه‌های حقوق بشری وضع کرده است. قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران و قاضی ابوالقاسم‌صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، دو قاضی ایرانی هستند که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

پست نوه امام برای یک سردار سپاه

نوه امام، برای سردار علی فضلی که مدتی است در بیمارستان بستری است، آرزوی سلامتی کرد. حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، نوه امام در صفحه اینستاگرامش نوشته است: ضمن تجلیل از مجاهدت‌های مخلصانه و تلاش‌های مجدانه سردار رشید اسلام جناب حاج علی فضلی که از پیشگامان عرصه جهاد و شهادت و رهروان پاکباخته مکتب ولایت محسوب می‌شوند، سلامتی و عافیت این یادگار سال‌های دفاع مقدس را از درگاه قدس ربوبی خواهانم.

دلیل کلنگ زدن یک مسجد از سوی امام

یکی از شاگردان امام برای تبلیغ به یکی از روستاهای نزدیک قم می‌رفت. با توجه به احتیاج مردم آنجا به مسجد، دو نفر از مقلدان امام گفتند ما در صورتی هزینه ساخت مسجد را می‌پذیریم که امام بیایند و کلنگ مسجد را بزنند. وقتی مطلب توسط مرحوم اشراقی به امام عرض شد، ایشان فرمودند: «من اهل این کارها نیستم».

با توجه به اینکه مسجد مورد احتیاج بود و راهی هم جز کمک آن مالکان نبود و آنها هم کمک‌شان را موکول به تشریف‌فرمایی امام کرده بودند، این دوست ما با آقای اشراقی صحبت کرد که بالاخره راه چاره چیست؟ ایشان گفت آنچه امام در برابر آن خاضع است وظیفه الهی است.

اگر مساله توضیح داده شود و ایشان احساس وظیفه کنند حتما می‌آیند. وقتی مجددا خدمت امام جریان آن دوست و نیاز آن محل به مسجد و همه مسائل را عرض کردیم، ایشان پذیرفتند و بعد تشریف بردند و کلنگ مسجد را زدند.

کشف ۴ کیلو ورق طلای قاچاق از کت راننده

راننده خودروی لکسوس که با جاسازی بیش از ۴ کیلو ورق طلا داخل کتش قصد قاچاق داشته، در ایست بازرسی دستگیر شده است. سردار مسعود خرم‌نیا، فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: ماموران ایست و بازرسی شهید «حاتمی» ارومیه در زمان کنترل خودروهای عبوری در محور ارومیه - سرو، به یک لکسوس ظنین شده و آن را متوقف کرده‌اند.

در بازرسی خودرو هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشده است، اما وقتی ماموران راننده را بازرسی کردند، ۴ کیلو و ۱۵۰ گرم ورق طلای قاچاق را که ماهرانه داخل کت او جاسازی شده بود کشف کردند. براساس اعلام کارشناسان ارزش این ورق‌های طلا ۲۳میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال برآورد شده است.

توقف احکام دانشجویان بازداشتی

وزیر علوم با اشاره به بازداشت چند تن از دانشجویان در جریان ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۶، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته ۸ تن از این دانشجویان عفو و اجرای احکام مابقی آنها متوقف شده ‌است. منصور غلامی اظهار امیدواری کرده است که این فرآیند به سمتی برود که هیچ حکمی در این زمینه اجرا نشود.

وی با اشاره به نامه چند تن از دانشجویان درباره احکام صادر شده برای فعالان دانشجویی، اظهار داشت: آنچه به‌عنوان حکم قضائی در این نامه مطرح شده است نتیجه مجموع احکام اولیه صادر شده برای چند دانشجو است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بیان مجموع آرا به این‌گونه نوعی تبلیغ منفی و شلوغ کردن فضا است که باید از آن دوری کرد.

درخواست زائری از تلویزیون

محمدرضا زائری درخواست مهمی از مدیران و برنامه‌سازان تلویزیون برای شب یلدا داشت. تلویزیون بار دیگر برای شب یلدا برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است. دورهمی بعد از مدت‌ها به تلویزیون بازمی‌گردد و شب‌آرام به قهر تلویزیون با رضا رشیدپور پایان می‌دهد. برنامه‌های چهل‌تیکه و فرمول یک هم از شبکه‌های نسیم و اول سیما روی آنتن می‌روند.

این برنامه‌ها اما پیش از پخش با تذکر محمدرضا زائری روبه‌رو شده‌اند. وی در توئیتر نوشته است: مدیران و تهیه‌کنندگان سیما؛ شب‌چله و یلدا دکور چشم‌نواز و مبل شیک می‌چینید و روی میز را از آجیل‌های رنگارنگ و میوه و شیرینی و انار و هندوانه پر می‌کنید! لطفا قدری هم به آه کشیدن بچه‌ها و خانواده‌هایی فکر کنید که در دورترین مناطق محروم تنها تفریح‌شان تماشای برنامه‌های تلویزیون است.

کاج آمریکایی نکاریم!

مجری شبکه افق در نفی «گرمایش کره زمین» به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استناد کرده و جالب اینکه مجری برنامه نام یک رئیس‌جمهوری دیگر آمریکا را هم به عنوان مخالف ذکر کرده است؛ جرج بوش پسر! خانم «مجتهد نجفی» از کاشت درختان غیرمثمر به شدت انتقاد کرده و گفته است: این کار در راستای اجرای مفاد پیمان پاریس است و به جای کاج‌های بی‌ثمر آمریکایی و درختانی مانند چنار و عرعر باید با الگوی «باغ‌های قرآنی» درختان مثمر بکاریم.

وی افزوده است: درختان کهور و کنوکارپوس و چمن فایده ندارد و باید درختان قرآنی مانند بادام، توت و مرکبات بکاریم. نکته جالب اینکه خانم مجتهد نجفی قبلا کاشت درخت زیتون را توصیه می‌کرده ولی در این برنامه زیتون را وارداتی دانسته و رد کرده است.

شناسایی محوطه تاریخی 5000 ساله

سرپرست میراث فرهنگی نهبندان از شناسایی محوطه تاریخی و سنگ‌نگاره در غرب شهرستان در منطقه‌ای به نام نخلستان خبر داد و گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، قدمت این محوطه و نقوش سنگ‌نگاره مربوط به دورهای اشکانی و اسلامی است.

حسین شبانی اظهار کرد: این نقوش در دو قطعه سنگ حجاری شده به‌طوری که قطعه نخست که نقوش مهم‌تری بر آن واقع در سمت شرق محوطه تاریخی نخلستان قرار دارد و نقش‌ها بر وجه شمالی، غربی و سطح فوقانی آن حک شده است. وی تصریح کرد: حدود هشت متری غرب سنگ‌نگاره اول، سنگ‌نگاره دوم قرار دارد و نقش‌های آن به دو قسمت تقسیم شده است که نقوش در وجه شمالی قطعه اصلی و بر بخش فوقانی قطعه جدا شده حجاری شده‌اند.

گورباچف بستری شد

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بیمارستان بستری شده است. شبکه تلویزیونی ان.ت.و روسیه با اعلام این خبر آورده است: وضع سلامتی وی به‌گونه‌ای است که نیاز به کمک‌های درمانی در بیمارستان دارد. گورباچف ۸۸ ساله مبتلا به برونشیت عفونی شده است.

در این خبر اشاره به شهر یا کشوری که گورباچف در آن حضور دارد، نشده است. آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۵ تا فروپاشی شوروی در دسامبر سال ۱۹۹۱ دبیرکل حزب کمونیست شوروی بوده و حدود یک سال پیش از فروپاشی نیز در ماه مارس سال ۱۹۹۰ به عنوان رئیس‌جمهوری شوروی انتخاب شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس