کد خبر 1021646
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
امارات

پس از ناآرامی هایی که ازاکتبر گذشته در عراق شروع شد؛ همواره منابع عراقی به نقش مخرب رژیم صهیونیستی، آمریکا و شیخ نشینان و اینکه به دنبال بهره برداری از اوضاع هستند، اشاره کرده اند.

به گزارش مشرق، شخصیت‌های سیاسی عراق همواره از نقش مخرب رژیم صهیونیستی، آمریکا و شیخ نشینان به ویژه امارات در عراق پرده برداشته‌اند و اینکه آنها نمی‌خواهند که عراق رنگ ثبات به خود ببیند.

شبکه خبری المیادین چندی قبل به نقل از منابع خود گزارش داد: افشاگری‌های «عزت الشابندر» سیاستمدار عراقی از حقیقت طرح اسرائیل در عراق که قرار است با مشارکت امارات انجام شود، حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، در این افشاگری نقش امارات در حمایت از فعالیت‌های خرابکارانه در اعتراضات عراق و تجهیز و مسلح کردن ۴ قبیله در استان الانبار واقع در غرب این کشور برای تأسیس نیرویی جهت جدایی این استان با عنوان کنفدرالیسم و وارد کردن آن در «معامله قرن» (طرح ترامپ در خصوص موضوع فلسطین) مشهود است.

منابع مطلع به المیادین گفتند که هدف از حمایت امارات از جدایی الانبار، اسکان دادن فلسطینی‌ها در آن است و به نظر می‌رسد که الشابندر اطلاعات در خصوص نقشه اسرائیل در عراق را از قطر دریافت کرده است. طبق این منابع، دستگاه‌های امنیتی عراق یک گروهک اماراتی شامل افراد لبنانی را که گروه‌های خرابکار در اعتراضات عراق را تأمین مالی می‌کنند، بازداشت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

واکنش یک عراقی به تحریم کالاهای ایرانی

شرط ترامپ برای بازسازی عراق

ایران، ترکیه و مالزی در کوالالامپور؛ آیا بلوک تازه‌ای در جهان اسلام در حال طلوع است؟

انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق به تعویق افتاد

بر اساس این گزارش؛ بعد از افشاگری الشابندر در خصوص نقشه اسرائیل در عراق که قرار است با مشارکت امارات انجام شود، دستگاه‌های امنیتی امارات وی را در ابوظبی بازداشت کرده و به هتلی در دبی منتقل کرده‌اند.

«عدی عواد» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون وابسته به عصائب اهل الحق عراق، آمریکا و شیخ نشینان خلیج فارس را به تلاش برای منحرف کردن مسیر تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق متهم کرد.

وی گفت: روند خطرناک در تظاهراتی که کشور شاهد آن است، دخالت و حمایت آشکار آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس است که به دنبال بهره‌برداری از بحرانی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند هستند و این تلاش‌های آشکار برای منحرف کردن تظاهرات مسالمت آمیز است. ملت عراق با این دخالت‌ها مقابله خواهند کرد و به دیگران اجازه دخالت در امور داخلی کشور خود را نخواهند داد.

در جدیدترین مورد از دخالت شیخ نشینان در امور داخلی عراق و نقش مخربی که آنها ایفا می‌کنند؛ محمد البلداوی نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق از نقش مخرب شیخ نشینان در عراق پرده برداشت.

طرح خرابکارانه شیخ نشینان برای ضربه زدن به اقتصاد عراق

وی افزود: طرح خرابکارانه ای از سوی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس علیه عراق برای ضربه زدن به اقتصاد عراق و نابودی روند سیاسی آن و دامن زدن به فتنه برای ایجاد جنگ داخلی در کشور، جریان دارد.

البلداوی تاکید کرد: این کشورها به دنبال مانع تراشی در توافق امضا شده میان عراق و چین و تکمیل پروژه فاو هستند زیرا این پروژه‌ها به شکل مستقیم بر کشورهای حوزه خلیج فارس تأثیر می‌گذارد.

این نماینده عراقی اعلام کرد: نقش مخرب آنها امروز در عراق کاملاً عیان شده است و آن تلاش برای براندازی نظام سیاسی عراق است که به برکت نقش مرجعیت و آگاهی و بصیرت مردم عراق این طرح‌های مخرب با شکست روبرو شده است.

از سوی دیگر قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق روز گذشته به امارات درباره نقش مخرب در عراق هشدار داد و افزود: به امارات توصیه می‌کنم که از نقش مخرب در عراق دست بردارد و این روند را ادامه ندهد. امارات تنها کشوری است که سفارتش را در عراق بست و این است که برنامه ریزی می‌کند و می‌داند که در عراق چه رخ خواهد داد.

وی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی اذعان کرده است که با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در لبنان و عراق هماهنگ است.

دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق تاکید کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اینکه لبنان و عراق همواره بی‌ثبات باشند، هماهنگی دارند و این مسئله، راز نیست و خود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به آن اعتراف کرده است.

الخزعلی در گفتگو با الجزیره افزود: حوادث ۲۰۱۴ هدفش این بود که شیعیان، کردها و سنی‌ها را هدف قرار دهد و ضعیف کند که شیعیان قوی خارج شدند زیرا شیعیان اکثریت را تشکیل می‌دهند و از وحدت عراق محافظت کردند و حوادث ۲۰۱۹ هدفش هدف قرار دادن شیعیان بود. آمریکا حامی داعش و القاعده و حامی اسرائیل علیه ملت فلسطین است.

پایگاه المسله عراق هم در گزارشی درباره نقش مخرب امارات در عراق آورده است: «ابوظبی از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق حمایت تمام قدی در سال ۲۰۱۷ به عمل آورد و این موضوع سبب مخالف بغداد در آن زمان شد. یکسال پس از آن محموله مواد مخدر و تسلیحات از امارات به عراق از طریق بنادر بصره توقیف شد اما فشار شدیدی وارد شد تا موضوع آشکار نشود. اخیراً هم شواهد و نشانه‌های زیادی از تلاش امارات برای تأثیرگذاری بر تظاهرات عراقی‌ها که از اکتبر گذشته شروع شده، مشاهده شده است. چندی قبل هم سه هواپیمای حامل سلاح در فرودگاه اربیل از امارات به زمین نشستند و این پس از سفر مقامات اقلیم کردستان عراق به امارات بود. اخیراً هم بارزانی با احمد الزاهری کنسول امارات در اربیل دیدار کرده بود.

این رسانه عراقی می‌نویسد: به نظر می‌رسد که سیاست‌های توسعه طلبانه امارات در عراق پایانی ندارد و پس از سال‌ها حمایت مشکوک و شبهه برانگیز، دوباره نام امارات در شمال عراق مطرح شده است. امارات برای اجرای خواسته‌های سیاسی خود در عراق حرکت می‌کنند و به دنبال فتنه انگیزی و پیشبرد اهداف شوم خود است. این محموله تسلیحاتی نشان دهنده دخالت امارات در مشکلات امنیتی است واین سوال را مطرح می‌کنند که آیا داعش با امارات در ارتباط است؟ راز آثار باستانی عراقی دزدیده شد که در موزه‌ای در ابوظبی به نمایش درآمدند، چیست؟

المسله گزارش داد: این در حالی است که رسانه‌های عراقی چند روز قبل از بازداشت یک باند وابسته به امارات در عراق که با هدف تأثیرگذاری بر تظاهرات جاری در این کشور فعالیت می‌کردند و در میان آن افرادی که تابعیت لبنانی داشتند، پرده برداشتند. بر اساس گزارش این رسانه‌ها؛ این باند به شکل مستقیم با طحنون بن زائد مشاور امنیت ملی امارات در ارتباط بود و فعالیت‌های ضد امنیت ملی عراق داشته است».

پایگاه خبری «عربی ۲۱» قطر در گزارشی با افشای نقش امارات در تظاهرات مردمی عراق فاش کرد: «با آغاز اعتراضات در عراق، ابوظبی تلاش کرد، کودتای نظامی که برای آن برنامه ریزی کرده بود را اجرایی کند. منابع سیاسی که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند: مقامات عراق در اول اکتبر (مهر - آبان) یکی از از فرمانده‌های مهم در ارتش این کشور را به دلیل وجود اطلاعاتی در خصوص دست داشتن وی در کودتای احتمالی، دستگیر و به وزارت دفاع منتقل کردند.

عربی ۲۱ ادامه داد: از سوی دیگر رادیو صوت العراق اخیراً از دستگیری یک باند وابسته به امارات در عراق خبر داد که قصد داشتند تظاهرات مردم عراق را به نفع خود هدایت کنند . رادیو صوت العراق تاکید کرد که این باند مستقیماً وابسته به طحنون بن زائد مشاور امنیت ملی امارات است و برادر ولیعهد ابوظبی در تلاش است از طریق کانال‌های غربی موضوع را حل و فصل کند.

این پایگاه قطری تاکید کرد: مقامات عراقی معتقدند که شبکه‌های العربیه و الحره از مهم‌ترین رسانه‌هایی بودند که در اجرای طرح امارات تلاش کرده‌اند. هرچند که مقامات عراقی تاکنون به طور رسمی دولت خاصی را در نا آرامی‌های اخیر متهم نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق این وظیفه را بر عهده گرفته است و در مصاحبه‌ای تلویزیونی امارات را متهم به حمایت مالی از تظاهرات عراق کرده است».

از نگاه تحلیلگران و ناظران امور، عراق مانند بسیاری از کشورهای عربی دیگر از دخالت امارات در امان نمانده است که گاهی سعی دارد که عراق را غرق در مواد مخدر کند و گاهی دیگر به حمایت از گروههای تروریستی روی می‌آورد و گاهی هم با پول در راستای بی ثباتی در عراق دامن می‌زند. دخالت‌های امارات در کشورهای عربی همواره وجود داشته و سبب انتقادهای زیادی از حکام این کشور شده است. در همین راستا، المنصف المرزوقی، رئیس جمهور سابق تونس در انتقادی شدید علیه امارات و نقش آن در خاورمیانه گفت که با توجه به اقدامات خرابکارانه امارات در کشورهای مختلف عربی و خصومت با خواسته‌های مشروع ملت‌ها، بهترین تشبیه برای امارات و نقش آن استفاده از کلمه «ویروس» است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس