نیوزویک نمایه

یک نشریه آمریکایی در تحلیلی از توانمندی‌های نظامی و دفاعی ایران تأکید کرد ایران کشور قدرتمند با توانایی تولید ابزارهای قوی است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

نیوزویک با اشاره به سرنگونی پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران نوشت: یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای نیروی دریایی آمریکا به تازگی در خاورمیانه سقوط کرده است. این حادثه به دنبال دو حادثه دیگر رخ داده تا به صورت بالقوه نیروی دریایی را با تنها دو پرنده بدون سرنشین دیگر از این مدل رها کند: RQ- ۴A  که تولید آن بسیار پرهزینه است.

بیشتر بخوانید:

اسرائیل دیفنس: پهپاد دریاپایه نشانه تغییر مفهومی در راهبرد نظامی ایران است

وزیر جنگ اسراییل: توسعه نظامی ایران می‌تواند ما را فلج کند

فارین پالیسی: ایران در خاورمیانه قدرت بازدارندگی آمریکا را نابود کرد

فیلم/ ناتوانی محمد بن سلمان در مقابل ایران

فیلم/ کارشناسBBC: قدرت و نفوذ در منطقه حق ایران است


نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای چندی پیش اعلام کرد یک فروند پهپاد RQ-۴A در ۲۶ نوامبر حین برخاستن از زمین به یک شیء خارجی برخورد کرد. این حادثه در پشتیبانی از عملیات ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا رخ داد که در آن به کسی آسیب نرسید اما به پهلوی پهپاد خساراتی وارد کرد.


هزینه تولید این پهپاد که به گلوبال هاک هم معروف است، حدود ۱۸۰ میلیون دلار است. یک فروند از این پرنده در سال ۲۰۱۲ در پروازی آموزشی در مریلند سقوط کرد. شبکه سی‌ان‌ان در همان زمان گزارش داد که نیروی دریایی آمریکا پنج فروند از این پهپاد را در اختیار دارد.  در ژوئن گذشته نیز یک فروند گلوبال هاک با یک موشک زمین به هوای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز هدف قرار گرفت و سقوط کرد. موسسه دریایی آمریکا تخمین زده این حمله – که خیلی برای آمریکا گران تمام شد – همراه با حادثه اخیر سبب شده است که نیروی دریایی تنها دو فروند از این پهپاد را در اختیار داشته باشد. گفته می‌شود نظر پنتاگون درخصوص این پهپادها تغییر کرده است.


نشریه فارین پالیسی ماه گذشته به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکایی- و پیش از بروز حادثه اخیر- نوشت نیروی دریایی درنظر دارد ۲۱ فروند از ۳۵ پهپاد RQ-۴ گلوبال هاک خود را کنار بگذارد. ظاهرا این پیشنهاد به دفتر وزیر دفاع آمریکا ارائه شده و  این در حالی است که قرار است پهپادهای MQ-۴C Triton جانشین آنها شوند.


جمهوری اسلامی ماه گذشته یک مانور گسترده دفاع هوایی در محدوده‌ای به وسعت ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام داد. این تمرینات نظامی که در آن از سیستم‌های ضدهوایی بسیار پیشرفته و روز دنیا استفاده شد، دقیقا در روزهایی برگزار شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن از تنگه هرمز عبور کرده بود، یعنی منطقه‌ای که تابستان گذشته پهپاد پنتاگون در آن سرنگون شد. این آبراه، مهم‌ترین مسیر عبور نفت دنیا است و در تشدید تنش بین تهران و واشنگتن نقشی مهم دارد. در شرایطی که دونالد ترامپ از پیوستن به برجام خودداری و تحریم‌های شدید علیه ایران اعمال کرده بود، تهران هم از مذاکره خودداری کرد و مواردی از ناآرامی در این منطقه حساس رخ داد.


آمریکا نه تنها ایران را به حملات به تاسیسات نفتی عربستان و همچنین نفتکش‌ها در خلیج عمان متهم می‌کند، بلکه مدعی است ایران عامل حمله به مناطقی نظیر عراق است که با حضور نظامی آمریکا به‌گونه‌ای ارتباط دارد.


گزارش نیوزویک در حالی است که اخیراً لیندزلی گراهام سناتور آمریکایی تصریح کرد: «بعد از  سرنگون شدن پهپاد آمریکا در خلیج فارس، با ترامپ گفت‌وگو کردم. او به من گفت اگر به ایران حمله کنم، آیت‌الله [خامنه‌ای]، حتماً جواب‌مان را می‌دهد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    4 32
    دلتون روخوش کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس