کد خبر 1021258
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
پرویز مشرف

یک روزنامه لبنانی در واکنش به صدور حکم اعدام «پرویز مشرف» رئیس‌جمهور اسبق پاکستان نوشت، این حکم پایان «مرد اول آمریکا» در پاکستان است.

به گزارش مشرق، هفته جاری یک دادگاه در پاکستان «پرویز مشرّف»  رئیس‌جمهور(از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸)  و حاکم نظامی اسبق این کشور را به اتهام خیانت به اعدام محکوم کرد.

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی این حکم را پایان خط برای «مرد اول آمریکا» در پاکستان توصیف کرد».

بیشتر بخوانید:

«پرویز مشرّف» به اعدام محکوم شد

الاخبار در این خصوص نوشت: شمارش القابی که می‌توان به پرویز مشرف نسبت داد، سخت است. او رئیس‌جمهور اسبق پاکستان، فرمانده ارتش این کشور، رهبر کودتای ۱۹۹۹ و متحد آمریکایی‌ها در جنگشان علیه تروریسم بود. سفر این سیاستمدار پاکستانی که در حال حاضر در امارات است از زمانی به پایان رسید که تصمیم به تعلیق قانون اساسی و ایجاد حالت فوق‌العاده در سال ۲۰۰۷ گرفت تا مدت بیشتری در قدرت بماند. در پی این موضوعات، در سال ۲۰۱۳ محاکمه سخت مشرف آغاز شد و دیروز (سه شنبه) یک دادگاه ویژه پاکستان وی را به اتهام خیانت به اعدام محکوم کرد آنهم در کشوری که نظامی‌ها از مصونیت قضایی برخوردارند.

ببینید:

عکس/ پرویز مشرف در بستر مرگ

بر اساس این گزارش، اولین بار است که یک فرمانده سابق نیروهای مسلح پاکستان به اعدام محکوم می‌شود؛ در پی این موضوع ارتش پاکستان بلافاصله بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، مشرف چهل سال به کشور خدمت کرده و نمی‌تواند خائن باشد.

الاخبار افزود، پرویز مشرف در اکتبر سال ۱۹۹۹ علیه دولت «نواز شریف» کودتا کرد و به قدرت رسید. وی در ژوئن سال ۲۰۰۱ با برگزاری همه‌پرسی رئیس‌جمهور پاکستان شد و پس از آن به «مرد اول آمریکا در پاکستان و متحد آن در جنگ علیه تروریسم» تبدیل شد.

در ادامه این گزارش آمده، مشرف در زمان ریاستش با چالشی جدی روبه‌رو نبود تا اینکه در مارس ۲۰۰۷ سعی به برکناری «افتخار چودری» رئیس دیوان عالی پاکستان شد و اولین شعله‌های اعتراض علیه وی روشن شد. کم کم این اعتراض‌ها به رهبری وکلا و گروه‌های حقوقی شدت یافت و چندین ماه طول کشید. دیوان عالی پاکستان در جولای ۲۰۰۷ چودری را به منصبش بازگرداند و ضربه‌ای به مشرف وارد کرد؛ مشرف هم برای کم کردن از تنش‌های کشورش به این اقدام اعتراضی نکرد.

الاخبار سپس نوشت، مشرف با اعلام حالت فوق‌العاده و و تعلیق قانون اساسی در سال ۲۰۰۷ باعث شد حامیان خود را از دست بدهد و ترور «بینظیر بوتو» نخست‌وزیر پاکستان نیز عامل دیگری برای کاهش محبوبیت مردمی مشرف بود. در انتخابات سال ۲۰۰۸ حزب پرویز مشرف شکست خورد و وی در آگوست همان سال استعفا داد و از کشور خارج شد. مشرف در سال ۲۰۱۳ قصد شرکت دوباره در انتخابات پاکستان را داشت اما اجازه این کار به او داده نشد.

چند ماه پیش وکیل پرویز مشرف اعلام کرد، تشدید بیماری موکل وی سبب شده نتواند دست و پایش را تکان دهد یا حرف بزند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    0 1
    ان شاالله این حکم یه روزی در ایران هم اجرا شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس