عراق

اعلام اسامی پنج نامزد برای تصدی نخست وزیری از سوی اعتصاب کنندگان در میدان التحریر بغداد و مخالفت شماری از نمایندگان با تصدی نخست‌وزیری از سوی نامزدهای وابسته به احزاب از جمله خبرهای عراق است.

به گزارش مشرق، یک منبع پارلمانی عراقی امروز چهارشنبه گفت سه نام جدید برای اینکه عهده‌دار سمت نخست وزیری شوند، نامزد شده‌اند.

این منبع به شبکه السومریه گفت : توفیق حمود الیاسری و علی عبدالامیر علاوی به عنوان نامزدهای تصدی نخست وزیری مطرح شده است.

از سوی دیگر فائق الشیخ علی از نمایندگان پارلمان عراق اعلام کرد نامزدی خود را برای تصدی نخست وزیری آینده از طریق درخواست رسمی که برای برهم صالح رئیس جمهور فرستاده اعلام کرد.

پیشتر یک نماینده پارلمان عراق از نشستی خبر داد که ۱۵۰ نماینده برای مخالفت با هر نامزدی برای تصدی نخست وزیری برگزار می‌کنند که از سوی احزاب ارائه می‌شود. علی البدیری گفت نمایندگان چندین اسامی از شخصیت‌های مستقل را به عنوان نامزدهای تصدی نخست وزیری برای برهم صالح رئیس جمهور ارسال کرده‌اند.

ببینید:

فیلم/ پشت‌پرده ایران‌ستیزی در عراق

البدری افزود بیش از ۱۵۰ نماینده امروز نشستی را با هدف توافق درباره چارچوب نامه‌ای که برای رئیس جمهور ارسال می‌شود، برگزار می‌کنند.

وی افزود این نامه بیانگر مخالفت قاطع این ۱۵۰ نماینده با نامزدی هر شخصیتی است که از سوی احزاب نامزد شود یا از سال ۲۰۰۳ تا کنون در قوای مجریه و مقننه فعالیت کرده باشد.

وی گفت نمایندگان برای  ارسال اسامی شماری از نامزدهای مستقل و به دور از سهمیه خواهی و کسانی که خواسته‌های تظاهرات کنندگان بر آنها منطبق است،‌به رئیس جمهور اقدام خواهند کرد تا رئیس جمهور اختیار انتخاب مناسب‌ترین فرد از میان آنها را داشته باشد .

شامگاه سه شنبه یک منبع پارلمانی گفته بود که ائتلاف البناء رسما با ارسال نامه‌ای برای برهم صالح رئیس جمهوری، نام قصی السهیل را برای تصدی نخست وزیری نامزد کرده است. فردا پنجشنبه مهلت قانونی برای تعیین مکلف شدن نامزد نخست زویری از سوی رئیس جمهور به عنوان جانشین عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی پایان می‌یابد.

درخواست یک نماینده برای برگزاری جلسه علنی پارلمان

یک نماینده پارلمان عراق خواستار برگزاری جلسه علنی پارلمان شده است تا نام طرفهایی که مخالف قانون انتخابات هستند، افشا شود.

بر اساس گزارش السومریه، الربیعی در بیانیه‌ای گفت نگرانی برخی فراکسیون‌ها از اینکه نفوذ خود را در قدرت از دست بدهند، مانع تصویب قانون انتخابات تا این لحظه شده است.

وی افزود سائرون و برخی فراکسیون‌ها همچنان موضع صریحی در قبال این قانون دارند که مرجعیت و تظاهرات کنندگان هم خواستار آن هستند.

وی گفت قانون انتخابات به مراحل پایانی خود رسیده است، ولی اصرار و اعتراض برخی فراکسیون‌ها که از موضع خود در قبال حوزه‌های متعدد عقب نشینی کرده‌اند، مانع تصویب آن شده است که این مسئله ممکن است سبب عدم برگزاری جلسه امروز یا به تعویق افتادن رای گیری برای این قانون شده است.

از سوی دیگر شبکه الفرات به نقل از یک منبع سیاسی اعلام کرد که برهم صالح خواهان به دست گرفتن اختیارات نخست وزیر در دوران خلاء قانون  اساسی پس از استعفای عادل عبدالمهدی نیست.

این منبع افزود برهم صالح در حال حاضر تلاش می‌کند در خلال نشستی که با رهبران گروه‌های سیاسی برگزار می‌کند، اسامی نامزدهای نخست وزیری ارائه شود،اما حتی اگر عراق وارد خلاء قانونی شود، وی اختیارات نخست وزیر را به دست نخواهد گرفت.

نامزدهای تجمع کنندگان در میدان التحریر بغداد برای تصدی نخست وزیری

اعتصاب کنندگان در میدان التحریر بغداد اسامی پنج نامزد مدنظر خود برای تصدی نخست وزیری در دوره انتقالی موقت را اعلام کردند.

شبکه الفرات گزارش داد اسامی ارائه شده از سوی اعتصاب کنندگان طی بیانیه‌ای به این ترتیب اعلام شده است : قاضی رائد جوحی، قاضی عبد الأمیر الشمری، ابراهیم حسین علی، غنی الخاقانی و سلام علی المهدی.

اعتصاب کنندگان در این بیانیه گفته‌ اند که این افراد دارای ویژگی‌های سلامت مالی، تجربه و عدالت هستند و نامزدی آنها پس از آن صورت گرفت که از این افراد تعهد گرفته شد که شفافیت، اخلاص و پایبندی در راستای خدمت به ملت و سرزمین عراق داشته باشند.

افزایش میزان مبادلات تجاری عربستان با عراق

ماجد القصبی وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری عربستان از جهش گسترده در حجم مبادلات تجاری با عراق خبر داده است.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، القصبی در دیدار با بازرگانان در شورای تجار سعودی بر کیفیت تولیدات سعودی برای صادرات به کشورهای متعدد تاکید کرد.

وی افزود به عنوان مثال، حجم مبادلات  تجاری با عراق از ۴۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد و سیصد میلیون دلار افزایش یافته است.

این مقام سعودی گفت ارزش واردات عراق از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر جهان به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس