کد خبر 1021222
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
روحانی وارد کوالالامپور شد

برگزاری نشست اسلامی در کوالالامپور مالزی علاوه بر اینکه خشم شیخ نشینان به ویژه سعودی‌ها را به دنبال داشته، موجب هراس صهیونیست‌ها از نتایج آن شده است.

به گزارش مشرق، رهبران و نمایندگان چندین کشور اسلامی به پایتخت مالزی برای شرکت در نشست اسلامی کوالالامپور وارد شده‌اند. در این نشست سران مالزی، ترکیه، قطر و ایران حضور دارند و این نشست هراس صهیونیست‌ها را از تبعات تصمیمات ناشی از این نشست به دنبال داشته است.

ببینید:

عکس/ دیدار روحانی با ماهاتیرمحمد

العربی الجدید گزارش داد: تاکنون جزئیاتی درباره این نشست منتشر نشده است اما موضوعات کشمیر، اوضاع خاورمیانه به ویژه سوریه و یمن و نیز مسلمانان روهینگیا در میانمار و ایغورها و نیز پدیده اسلام هراسی در دنیا محور این نشست خواهد بود.

آنگونه که رویترز گزارش داده است: ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این نشست که از امروز در چهارشنبه شروع و چهار روزه است، به بیان دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.

چرا عمران خان از شرکت انصراف داد؟

عمران خان نخست وزیر پاکستان که از محرکان و حامیان اصلی برگزاری این نشست بود به ناگاه در آخرین لحظه تصمیم به عدم حضور گرفت که گفته می‌شود این تصمیم عمران خان به دلیل فشارهای شیخ نشینان به ویژه عربستان بوده است به ویژه که وی یکشنبه به عربستان رفت و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرده بود. دراین نشست حسن روحانی رئیس جمهور ایران و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هم مشارکت خواهند کرد.

این در حالی است که صهیونیست‌ها احتمال داده‌اند که این نشست مواضع تندی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند و دلیل آن‌را مواضع مهاتیر محمد در حمایت از فلسطینی‌ها دانسته‌اند.

هراس صهیونیست‌ها

مرکز صهیونیستی که ریاست آن‌را «دوری گولد» معاون اسبق وزیر خارجه اسرائیل بر عهده دارد، اعلام کرده است که هیأتی از حماس به ریاست اسماعیل هنیه در این نشست مشارکت خواهد کرد.

این مرکز صهیونیستی تاکید کرده است: کشورهای شرکت کننده نماینده صدها میلیون مسلمان هستند و همکاری این کشورها وزنه سیاسی قابل توجهی ایجاد می‌کند. این نشست باید از سوی تل آویو به دقت زیر نظر گرفته شود به ویژه که رئیس جمهوری ایران هم در آن شرکت دارد.

این نشست راههای همکاری میان کشورهای اسلامی و راههای مقابله با اسلام ستیزی را مورد رایزنی قرار خواهد داد. سعودی‌ها به محض اعلام این نشست از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حمله شدیدی را به آن شروع کردند.

ریاض از آن هراس دارد که این نشست جایگاه سعودی‌ها را در معرض خطر قرار دهدریاض از آن هراس دارد که این نشست جایگاه سعودی‌ها را در معرض خطر قرار دهد و به عنوان جایگزینی برای سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در عربستان است، مطرح شود؛ هر چند که ماهاتیر محمد آن‌را به شدت رد و اعلام کرده است که این نشست جایگزین نشست سازمان همکاری اسلامی نیست.

عبدالباری عطوان در مطلبی در رأی الیوم در این باره آورده است: اهمیت نشست اسلامی کوالالامپور که امروز با حضور سران و نمایندگان شش کشور اسلامی در پایتخت مالزی آغاز به کار می‌کند، فقط در این نیست که به منزله هسته ائتلاف جدید اسلامی است که اعضای آن می‌خواهند جایگزین سازمان همکاری اسلامی شود بلکه از این نظر که با به حاشیه بردن کشورهای کوچک و بزرگ عربی، رهبری جهان اسلام را از آن‌ها می‌گیرد و آن را به رهبری جدید «اسلامی» اعطا می‌کند. مقصود ما برخی کشورها مانند عربستان، مصر، مغرب، سودان و الجزایر و همچنین سوریه و عراق است. همه این کشورها به طور کامل از این عرصه دور شده‌اند و از رهبران آن‌ها برای حضور در این نشست دعوت بعمل نیامده است.

خشم عربستان

وی می‌نویسد: به این موضوع نمی‌پردازیم که عمران خان نخست وزیر پاکستان پس از سفر غافلگیرکننده به ریاض و به عللی که هنوز مشخص نیست، در این نشست حضور نمی‌یابد. آن هم در حالی که وی از مهم‌ترین مؤسسان این ائتلاف بود. این اعتقاد وجود دارد که شاید موضوعات پولی و مالی، یکی از مهم‌ترین علل پایین بودن سطح نمایندگی پاکستان در این نشست باشد به طوری که ائتلاف جدید را از یکی از قدرت‌های هسته‌ای محروم کرد؛ اما حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران در این نشست، بُعد طایفه‌ای را از آن گرفت و موجب شد این نشست در سطح عمیق‌تری به منزله نمایندگی وحدت اسلامی اهل تشیع و سنت باشد.

عطوان تاکید کرد: در این نشست شش کشور حضور دارند که پنج کشور از آن‌ها بیشترین جمعیت مسلمان غیر عرب (یعنی اندونزی، پاکستان، ترکیه، ایران و مالزی) را در خود دارند. به طوری که جمعیت این کشورها شامل ۶۰۰ میلیون نفر و مساحت جغرافیایی آن‌ها بیش از شش میلیون کیلومتر مربع می‌شود. به گفته یاسین اوکتای مشاور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، وجه مشترک کشورهای نشست این است که اقتصاد آن‌ها متکی بر منابع طبیعی نیست؛ بلکه بر تولیدات و منابع انسانی خود تکیه می‌کنند. شاید به همین سبب باشد که این نشست با عنوان «نقش توسعه در دستیابی به حاکمیت ملی» برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

در دیدار روحانی با ماهاتیر محمد چه گذشت؟

این تحلیلگر می‌افزاید: آنچه «رجحان وبرتری» این ائتلاف بر رهبری کشورهای عربی بر جهان اسلام را تقویت می‌کند، سخنان یاسین اکتای که به عنوان نظریه پرداز ایدئولوژیک این نشست از وی یاد می‌شود، درباره مستثنی شدن سران عرب در نشست کوالالامپور است. وی گفت: «این افراد کجا هستند؟ در حالی که اسلام و مسلمانان در جهان با خطر گسترش تنفر و دشمنی با اسلام مواجه است، آن‌ها در عرصه حضور ندارند. وقتی که این خطر به منزله مشکلی است که به دنبال راه حلی برای آن هستیم، شاهد حضور آن‌ها نیستیم و می‌بینیم که اقدامات آن‌ها به تشدید دشمنی با اسلام منجر می‌شود.»

وی می‌نویسد: به رغم اینکه سخنان اوکتای سخت و سنگین بود، متأسفانه واقعیت را بیان می‌کند. محور اسلامی عربی در تاریک‌ترین روزهای خود به سرمی برد. تفرقه، جنگ، درگیری‌های مربوط به فساد، دیکتاتوری، سرکوبگری، پیروی کامل از استعمار غرب به ویژه استعمار آمریکایی، افتادن شمار زیادی از رهبران آن‌ها زیر پای اسرائیل، عادی سازی علنی روابط با اسرائیل و حتی تشکیل ائتلاف با آن، از جمله مسائل محور اسلامی عربی است.

عطوان تاکید کرد: ماهاتیر محمد که از طریق طرح‌های توسعه‌ای با حمایت نظام شفاف دمکراتیک، مخالفت با ورود حتی یک اسرائیلی به مالزی، کشورش را به یکی از قدرتمندترین کشورهای آسیایی تبدیل کرد، به درستی گفت: «این نشست در حالی برگزار می‌شود که مسلمانان در مناطق مختلف جهان در معرض سرکوبگری هستند. مسلمانان تروریست توصیف می‌شوند. نوعی ترس از اسلام وجود دارد و برای همگان واضح و مشخص است که این وضعیت در حال بدتر شدن است». واکنش به نشست اسلامی کوالالامپور نباید از طریق تحریک ارتش‌های سایبری به شلیک «موشک های» دشنام به رهبران شرکت کننده در این نشست و سخن گفتن از مجد و بزرگی گذشته انجام شود؛ زیرا این اقدام، روش انسان‌های درمانده و ناتوان است. برای آگاهی از عللی که زمینه را برای به حاشیه راندن بیش از بیست کشور عربی اسلامی و در رأس آن‌ها عربستان فراهم کرد، باید به بازنگری‌های جدید پرداخت.

وی می‌نویسد: عربستان برای حفظ رهبری جهان اسلام باید بیشتر سیاست‌های کنونی خود از جمله جنگ‌هایش در یمن و پیروی مطلق از آمریکا را تغییر دهد و به موضع گیری قدرتمندانه در محور مسائل اسلامی و از همه مهم‌تر فلسطین و مقدسات اسلام در فلسطین روی آورد. سازمان همکاری اسلامی که نشست کوالالامپور برای عبور از آن و به عنوان گزینه جایگزین برای آن تلاش می‌کند، صرفاً به نامی بدون محتوا تبدیل شده است و هیچ ارتباطی با همکاری اسلامی ندارد، زیرا از کشوری که مقر آن است، جانبداری کرده و به هیچ وجه بیطرف نبوده است و به یکی از اداره‌های وزارت خارجه سعودی تبدیل و نقش آن به انتشار برخی بیانیه‌ها محدود شد و فقط نویسندگان بیانیه‌ها، آن‌ها را می‌خوانند. حتی درباره اینکه چه کسانی این بیانیه‌ها را می‌نویسند، شک داریم.

کشوری که می‌خواهد رهبری جهان اسلام را در دست بگیرد، باید در همه زمینه‌ها الگو باشد؛ زمینه‌هایی مانند توسعه، دمکراسی، احترام به حقوق بشر، عدالت اجتماعی، نپذیرفتن هیچ نوع طایفه گرایی، تثبیت حاکمیت ملی، تثبیت پایه‌های حکومت قدرتمندانه، ریشه کن کردن هر نوع فساد و تلاش برای نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر و پشتیبانی همه جانبه از مسائل به حق مسلمانان آن هم بدون هر نوع تردید.

این تحلیلگر معروف می‌افزاید: این نشست به منزله زنگ هشداری برای همه «رهبران» عربی و اسلامی به ویژه عربستان است. شاید از خواب بیدار شوند و در سیاست‌های خود بازنگری کنند. اکنون عبور از سازمان همکاری اسلامی انجام می‌شود. شاید فردا از این موضوع غافلگیر شویم که برخی کشورها خواستار نظارت «اسلامی» بر حرمین شریفین باشند. برخی اهداف واقعی در این زمینه وجود دارد و شاید نشست کوالالامپور به منزله آغازی برای این اقدام باشد. به خوبی می‌دانیم که شاید این هشدارهای ما خشم بسیاری را برانگیزد و باید هم این گونه باشد».

قدر مسلم آن است که این نشست فارغ از مخالفت گسترده سعودی‌ها با آن در این مقطع حساس جهان اسلامی می‌تواند نقش مؤثر و تعیین کننده‌ای داشته باشد. صهیونیست‌ها روز به روز بر دامنه جنایات خود علیه فلسطینی‌ها می‌افزایند و به شهرک سازی ادامه می‌دهند و باید هم از این نشست و تصمیمات آن، احساس هراس کنند. این نشست در شرایطی که اسلام هراسی از سوی غرب با شدت دنبال می‌شود می‌تواند پیام مهمی به دنیا داشته باشد. از سوی دیگر بحث رشد و توسعه در کشورهای اسلامی که یکی از محورهای این نشست است، بسیار اهمیت دارد.

کشورهای شرکت کننده در این نشست به ویژه ترکیه، قطر و مالزی قابل توجه است زیرا ترکیه رتبه بالایی در اقتصاد جهان دارد و عضو ناتو است و جزو بیست کشور بزرگ اقتصادی دنیاست و پس از آن مالزی بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول جایگاه مهمی از حیث اقتصادی دارد و قطر هم منابع گازی و مالی قابل توجهی در اختیار دارد. وانگهی در شرایطی که حضور برخی کشورهای سازشکار و تأثیرگذاری آنها با استفاده از پول بر تصمیمات دیگر کشورهای اسلامی و دنباله روی این کشورهای سازشکار به ویژه سعودی‌ها از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی سبب تضعیف جهان اسلام شده است این می‌تواند نقطه شروع مهمی برای مقابله با هیمنه و زورگویی آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس