آلودگی هوا نمایه

در حالی که هوای آلوده این روزها همچون دیگر شهرهای بزرگ و پرجمعیت، نفس کشیدن را برای مردم پایتخت سخت کرده است، اعضای شورای شهر تهران در بیان علت این موضوع نظرات مختلف و متناقضی دارند.

به گزارش مشرق، نکته مهم در بررسی نظرات اعضای شورای شهر تهران در بیان علت آلودگی هوا در پایتخت این است که برخی سعی می‌کنند با اظهارنظرهای عجیب و غیرکارشناسانه بر طبق روال سابق مشکلات را برگردن مدیریت قبلی بیندازند و کم‌کاری‌های مدیریت فعلی را پنهان کنند و برخی نیز اقدامات مسئولان فعلی شهر را به چالش می‌کشند. البته برخی دیگر نیز همچنان در پی طرح‌های حاشیه‌ای و غیراولویت‌دار به جای تلاش برای حل مشکلات اصلی شهر و مردم هستند.

بیشتر بخوانید:

بیژن زنگنه: آلودگی هوا ربطی به بنزین ندارد

عکس/ تخلیه کنید

اداره شهر را با منوی کافه اشتباه گرفته‌اند +عکس

مسابقه دولت برای نحوه مدیریت مضحک!


طرح ترافیک جدید نه در آمد ایجاد کرد نه‌ ترافیک را کاهش داد


 در جلسه دیروز شورای شهر تهران که پس از چند روز آلودگی هوا تشکیل شده بود، الهام فخاری عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور در تشریح اوضاع نابسامان این روزهای پایتخت گفت: مدرسه‌ها تعطیل می‌شوند و تعطیلی هم به کاستن از این فشار کمک نمی‌کند، آوارگی والدین شاغل و بی‌برنامگی بیداد می‌کند. نبود هوای سالم بسیاری را خانه‌نشین می‌کند و دست‌آخر هر از گاهی باران و باد راه نفس‌مان می‌گشاید.


فخاری افزود: سال گذشته هر روز شاهد مصاحبه‌های پی‌درپی مسئولان حوزه حمل‌ونقل و ‌ترافیکِ شهرداری بودیم که تعطیل نشدن مدارس بر اثر آلودگی هوا را ناشی از طرح‌های موفق معاونت حمل‌ونقل در زمینه‌ آلودگی می‌دانستند و باور داشتند که آن هوای نه چندان آلوده به یاری باد و باران نبوده است. ولی امسال همان طرح‌ها انگار نتیجه نداده است.


وی ادامه داد: دوچرخه‌ها از پهنه‌ شهر ناپدید شده‌اند،‌ ترافیک با اجرای طرح جدید نه تنها کمتر نشده که به گواه کارشناسان و مردمی ‌که در خیابان‌ها تردد می‌کنند دوچندان گره خورده است. همین چند روز پیش عکس‌هایی از صف مسافران مترو که از ایستگاه‌ها به خیابان‌ها سرریز کرده بود شبکه‌های اجتماعی را پر کرد.


این عضو شورای شهر تهران گفت: ارزیابی‌های اجتماعی و فنی گویای آن است پروژه‌های معاونت حمل‌ونقل و ‌ترافیک در دو سال گذشته رو به جلو نبوده است. بی‌توجهی به نقد کارشناسی متخصصان، دو سال آزمون و خطا و طرح‌های نمایشی و مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های خبری و مانورهای تبلیغاتی چه اثر مثبتی بر روند ‌ترافیکی و آمد و رفت مردم داشته است.


فخاری با یادآوری نقش دستگاه‌های مختلف در موضوع کنترل آلودگی هوا اظهار داشت: می‌گوییم ۱۴ نهاد مسئول و دست‌اندرکار هستند و از شهرداری به تنهایی کاری برنمی‌آید. متأسفانه دولت در انجام تعهدات مالی و تامین زیرساختی در زمینه حمل‌ونقل همگانی ناهمراه و تکالیف دولت معطل است، ولی آیا شهرداری به وظایف خود عمل کرده است؟


وی ادامه داد: طرح ‌ترافیک جدید و برنامه‌هایی که معاونت حمل‌ونقل و ‌ترافیک بر اجرایشان پافشاری می‌کرد نه تنها گره‌ای از آلودگی هوای تهران و کاهش بار ‌ترافیکی برنداشته که درآمدهای شهرداری تهران را از محل عوارض طرح ‌ترافیک هم به شدت کاهش داده است، درآمدی که قرار بود صرف نوسازی ناوگان شهری و وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌شود کاهش چشم‌گیری داشته و بنابر اعداد منتشر شده از سوی مسئولان با کاهش حدود ۶۸ میلیارد تومانی روبه‌رو شده است.


تعطیلی مدارس راهی موقت


عضو شورای شهر تهران افزود: تعطیلی مدارس به‌عنوان راهکاری موقت و فوری سبب کاهش ۲۵ درصدی ‌ترافیک می‌شود و این یعنی آلاینده‌ها کمتر می‌شود، اما واقعاً این تنها کاری است که برای کنترل آلودگی از دستگاه‌های مدیریتی برمی‌آید؟ چرا هیچ اراده‌ای برای مذاکره و همکاری موثر نهادهای مرتبط ازجمله دولت، شهرداری و راهنمایی و رانندگی نیست؟


فخاری گفت: سال گذشته تهران بعد از چند سال، تعطیلی خاصی به سبب آلودگی هوا نداشت. همان موقع شهرداری اعلام کرد که دلیل این کاهش روزهای آلوده، اقدامات شهرداری مانند اجرای طرح جدید ‌ترافیک بوده است. امسال هم با وجود آنکه دوباره وضعیت آلودگی به سال‌های قبلی ناهنجار تهران برگشته است، برخی نهادها سکوت کرده و برخی چون شهرداری در مقام دفاع از اقدامات خود برآمده‌اند. منابع آلاینده هوای کلانشهرها ازجمله تهران گوناگون هستند و از سویی نهادهای دست‌اندرکار تشدید یا مهار این وضعیت هم چندگانه‌اند.


جان و سرمایه شهروندان را در معرض آزمون و خطا قرار ندهیم


وی ادامه داد: قرار نیست جان و سرمایه‌ مردم تهران را در معرض آزمون و خطا قرار دهیم، چرا هر بار در مسئله‌های کشور چرخ از اول ابداع می‌شود. برخی از کشورهای در حال توسعه مشکلی مشابه ما داشتند، اما متأسفانه این تجربه‌های موفق نادیده گرفته می‌شود. اما به‌نظر با این وضع نجاتی در کار نیست مگر اینکه رویکرد سیستمی‌ و مشترک برای حرکت در مسیر کاهش آلاینده‌ها برنامه‌ریزی شود. بر اساس گزارش بانک جهانی روزانه ۱۲۰۰ تُن آلاینده در هوای شهر تهران پخش می‌شود.


این عضو شورای شهر تهران گفت: برنامه‌ریزی‌ها، بحث‌ها، ســمینارها چه کمکی به کاستن از آلودگی هوا کرده‌اند؟ کشمکش میان ســازمان محیط زیســت، وزارت نفت و خودروسازان بارها و بارها مطرح شده که نتیجه روشــنی هم در برنداشــته اســت، اما قرار است شهرداری و شورای شهر صدای این مردمی ‌باشند که نمی‌توانند نفس بکشند.


انداختن تقصیر آلودگی هوا به گردن مدیریت سابق شهر!


در حالی که فخاری عضو شورای شهر تهران در جلسه دیروز مدیریت فعلی شهر تهران را در ماجرا آلودگی هوا به چالش کشید، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور به دفاع از مدیریت فعلی و حمله به مدیریت سابق پرداخت و اظهار داشت: در دوره قبلی مدیریت شهری ساخت معابر بزرگراهی، تونل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح و در یک کلام حوزه عمرانی، اولویت‌دارترین حوزه مأموریتی شهرداری تهران بود و این هدف‌گذاری نادرست، به افزایش استفاده از خودروی شخصی و افزایش‌ترافیک و آلودگی هوا انجامید؛ به‌گونه‌ای که در پایان دوره قبل، تهران علی‌رغم آن معابر بزرگراهی عریض و طویل، عملاً به شهری زیست‌ناپذیر تبدیل شده بود.


بهاره آروین با فاکتور گرفتن از نقش مدیریت سابق شهرداری در توسعه زیرساخت‌های متعدد فرهنگی همچون تجهیز و ساخت گسترده سالن‌های سینما، تئاتر و... افزود: تازه موارد یادشده را باید کنار فروش بی‌حساب و کتاب شهر و هدررفت شدید منابع در پیشبرد چنین پروژه‌های غیرضروری بگذاریم که خود وجهی دیگر از مصیبتی است که در ۱۲ سال حاکمیت طولانی و باثبات مدیریت قبل بر تهران رفته است.


آروین که ظاهراً تعمداً چشم بر جهش بزرگ حمل‌ونقل شهری از جمله احداث و بهره‌برداری خطوط و ایستگاه‌های متعدد مترو، طراحی خطوط اتوبوس‌های «بی.آر.تی» و... در دوره گذشته و کم‌کاری مدیریت فعلی در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی ‌و مترو بسته است، ادامه داد: پنجمین دوره شورای شهر تهران و شهرداران منتخبش برخلاف دوره قبلی تقویت حوزه حمل‌ونقل و ‌ترافیک را با رویکرد کاهش استفاده از خودروی شخصی و گسترش حمل‌ونقل عمومی ‌در دستور کار قرار دادند!


اظهارات این عضو شورا ظاهراً مشابه برخی دیگر از همفکران با این هدف است که به جای پاسخگویی دوران مدیریت شهری سابق را مقصر اوضاع جلوه دهند و باز هم به همان ادبیات اصلی خودشان برگردند که «اگر شرایط خوب است کار ما بوده و اگر بد است کار قبلی‌هاست».


جالب آنجاست که این عضو شورای شهر، گسترش راه‌های شهری را عامل افزایش خودرو و ‌ترافیک در شهر معرفی می‌کند و به این نکته بی‌توجه است که اگر همین گسترش راه‌ها نیز در آن مدت انجام نشده بود وی باید برای عبور و مرور به شورا به‌جای خودروی از بالگرد استفاده می‌کرد.
اولویت شورا، آلودگی هوا است


یا تغییر اسامی ‌معابر و زیست شبانه؟


اما نکته جالب در جلسه دیروز شورای شهر تهران آن هم پس از چند روز آلودگی شدید هوا، طرح موضوعات حاشیه‌ای و غیراولویت‌دار بود. از جمله اینکه زهرا نژادبهرام عضو شورا در تذکری نسبت به تاخیر در ارائه لایحه برنامه عملیاتی تحقق زیست شبانه و تحقق شهر بیدار در تهران، به شهردار تذکر داد!


از سوی دیگر، در جلسه دیروز اعضای شورا به تغییر اسامی ‌برخی معابر به نام‌های افرادی همچون بهمن کشاورز (حقوقدان)، عباس کیارستمی(کارگردان)، استاد جلیل شهناز(آهنگ‌ساز) و... رای مثبت دادند که باید از اعضای شورای شهر پرسید امروز که مهم‌ترین معضل شهروندان تهرانی، نفس کشیدن در میان انبوه آلاینده‌ها است، آیا مهم‌ترین اولویت شورای شهر باید نامگذاری خیابان‌ها باشد یا پیگیری طرح‌های فانتزی همچون زیست شبانه؟


کم‌کاری مسئولان اجرایی درباره بوی نامطبوع و آلودگی


محسن‌ هاشمی ‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در جلسه دیروز گفت: متأسفانه در مواجهه با بوی نامطبوع و ازدحام در مترو و آلودگی هوا شاهد فعالیت ویژه‌ای از سوی مسئولان اجرایی نیستیم اما باید گفت که همه دستگاه‌ها و مسئولان، در مشکلات امروز سهیم‌اند و فرافکنی شخصیت‌ها و مسئولان مختلف، موجب نمی‌شود که مردم حساب بخشی از مسئولان را از وضعیت موجود جدا کنند.


گفتنی است، مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری از مسئولان در حوزه‌های مختلف کار و تلاش و پرهیز از فرافکنی را می‌خواهند چراکه کم‌کاری و تعلل مسئولان در حوزه‌های مختلف در زندگی آنها نقش مخربی دارد.


مسئولان شهری و دولتی نیز باید فارغ از نگاه سیاسی به وظایف خود عمل کنند. مردم حق دارند بدانند چرا دولت به گفته مسئولان شهر تهران طی ۶ سال فعالیت خود در عمل به وظایف قانونی خود در قبال شهر تهران کوتاهی کرده و حتی یک اتوبوس به این شهر اضافه نکرده است؟ البته این روزها پس از ۶ سال تعلل خبرهایی از تخصیص اعتبار از سوی دولت برای افزودن اتوبوس و واگن مترو به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌پایتخت مطرح شده که در صورت تحقق اقدام مثبتی است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    4 0
    همه بدهستند شما خوبید
  • افسری IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    5 1
    متاسفانه کسی از تعداد بالای فضای سبزهای ساخته شد در دوران قالباف چیزی نمی گوید. اما فقط از افزایش ساخت و ساز در زمان او می گویند
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    11 0
    سرطان اصلاحات بلای جان مردم
    • سید IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      6 0
      چو ایشان بوَند عضو شورا شهر/ نه از آسمان رحمت آید نه بحر!
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 0
    مظلوم نمایی میکنند اما کاری بلد نیستند. فقط طرح های سرمایه داری مثل بیدود بلد هستند که ان هم نشد
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 0
    توصیه می کنم شورای محترم شهر آمار ایجاد فضای سبز در دوره قبل را ملاحظه نماید
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 0
    بلد نیستید همین .
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    6 0
    یکی میگفت بنزین آلوده از علل اصلی است گفتم خوب چرت نگو . اول فکر کن بعد حرف بزن. دوم اینکه در هوای خوب امروز هم همین بنزین میسوزد.
  • LB ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    4 1
    پایتخت باید منتقل شود. قبل از زلزله نابودی. آلودگی هم فقط ناشی از خودرو نیست. شما یک هفته نپذار یک دونه ماشین با سوخت فسیلی اعم از بنزین و گازوییل تکون بخوره. باز هم آلودگی هست. مشکل فروش تراکم است که آقایون اصلاحات خوب ازش پول به جیب زدند. کی گفته ما در کشورمون به بالای چهار طبقه نیاز داریم؟ جنایت امثال الویری در فروش تراکم قابل بخشش نیست. حالا بچشید. طبیعت روی شما بالا آورده و با پول نمیتونید درستش کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس