محمود عباس نمایه

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که در نامه‌ای رسمی به رژیم صهیونیستی از آن خواسته با برگزاری انتخابات فلسطین در قدس اشغالی موافقت کند.

به گزارش مشرق، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد که او در نامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواسته است با برگزاری انتخابات قانون‌گذاری فلسطین و ریاستی در شهر قدس موافقت کند.

عباس روز سه شنبه طی نطقی در نشست کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: «انتخابات باید در قدس، غزه و کرانه باختری برگزار شود.»

بیشتر بخوانید:

رژیم صهیونیستی احتمالا آژیرهای حملات راکتی را غیرفعال می‌کند

به نوشته روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، رئیس تشکیلات خودگردان گفت: «"حنا ناصر" رئیس کمیته مرکزی انتخابات که با همه گروه‌های فلسطینی درباره برگزاری انتخابات در تماس بوده به او پیام رسانده که همه گروه‌ها از جمله حماس با برگزاری انتخابات قانون‌گذاری و ریاستی موافقت کرده‌اند و فقط موافقت رژیم اسرائیل با برگزاری انتخابات در قدس باقی می‌ماند، همان‌گونه که برای انتخابات سال ۱۹۹۶ و سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ این گونه بوده است.»

وی افزود: «ما نامه‌ای رسمی به رژیم اسرائیل فرستادیم و به همه دوستان و در رأس آنها اتحادیه اروپا پیام دادیم که با اسرائیل درباره این موضوع حرف بزنند. هنوز جوابی از سمت اسرائیل نیامده است. برای ما خیلی مهم است که انتخابات را برگزار کنیم ، زیرا می‌خواهیم نهادهای قانون‌گذاری را تکمیل کنیم، اما در عین حال این انتخابات باید همزمان در قدس، کرانه باختری و نوار غزه برگزار شود. ما منتظر این موافقت هستیم و تلاش خود را خواهیم کرد که به این نتیجه برسیم باید برای این انتخابات که برای جنبش ما اهمیت دارد، آماده شویم.»

رسانه‌های صهیونیستی هم گزارش دادند، درخواست تشکیلات خودگردان برای برگزاری انتخابات در قدس در کابینه سیاسی و امنیتی اسرائیل بررسی خواهد شد، اما انتظار نمی‌رود اسرائیل با این درخواست موافقت کند بخصوص که با هر چیزی که نماد حاکمیت فلسطین در این شهر باشد برخورد می‌کند و حتی تمام قدس با دو بخش شرقی و غربی آن را پایتخت ابدی خود خوانده است.

از سوی دیگر «ماجد الفتیانی» دبیر شورای انقلابی جنبش فتح تاکید کرد: «زمان تعیین حکم ریاستی درباره انتخابات در انتظار نتایج فشارهای بین المللی بر اسرائیل برای برگزاری انتخابات در قدس اشغالی است.»

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس روز دوشنبه عباس را به تعلل در صدور حکم ریاستی در ارتباط با برگزاری انتخابات متهم کرد.

ابومرزوق گفت: «تصمیم عباس درباره به تعویق انداختن حکم ریاستی به انتظار اینکه اسرائیل بخواهد موضع خود را درباره انتخابات قدس بیان کند عملا به این معناست که حکم شاید اصلا صادر نشود.»

ناظران معتقدند، رئیس تشکیلات خودگردان و جنبش فتح از پاسخ‌های مثبت حماس به برگزاری انتخابات غافلگیر شدند؛ از همین رو شروع به مانع‌تراشی برای صدور فرمان ریاستی درباره تاریخ برگزاری انتخابات کردند.

محمود عباس شهریور ماه گذشته در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین دور مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد که پس از بازگشت به رام الله  یک تاریخ برای انتخابات عمومی در کرانه باختری، نوار غزه و قدس اعلام می‌کند.

در آخرین انتخابات فلسطین که مربوط به سال ۲۰۰۶ می‌شود، حماس توانست با کسب ۷۶ کرسی از مجموع ۱۳۲ کرسی پارلمانی پیروز شود.

در واکنش به این پیروزی، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از پذیرفتن نتایج انتخابات سر باز زدند و اعلام کردند که با جنبش حماس همکاری نخواهند کرد و به بهانه تروریستی بودن این جنبش تحریم‌هایی علیه آن اعمال کردند. جنبش فتح نیز نه تنها از پذیرفتن نتایج انتخابات سرباز زد و اجازه نداد حماس، حکومت خود را با وجود برگزاری انتخابات دموکراتیک و سالم تشکیل دهد، بلکه به عناصر امنیتی و کارمندهای خود نیز دستور داد تسلیم حکومت و دولت جدید نشوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    1 0
    عباس غیر قانونی ادعای ریاست میکنه حماس پیروز شد و باید دولت تشکیل میداد عباس خیانت کرد و نفرات حماس رو با کمک اسرائیل بازداشت کرد تا خودش سر کار بمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس