روزانه ۱۰۰۰ کودک بر اثر تبعات ناشی از جنگ در یمن جان می‌دهند

وزیر خارجه قطر ضمن استقبال از اخبار منتشر شده درباره گفت‌وگوهای سعودی-یمنی، تأکید کرد که پایان دادن به جنگ به نفع همه ملت‌هاست.

به گزارش مشرق، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر درباره گفت‌وگوی کشورش با عربستان سعودی، تأکید کرد که سخن گفتن درباره حصول پیشرفت حقیقی در گفت‌وگو با عربستان زود است و آنچه اتفاق افتاده تنها باز شدن کانال ارتباطی بین دوحه و ریاض است و امیدوار هستیم که کانال‌های دیگری با امارات و بحرین برقرار شود.

بیشتر بخوانید:

مردم چند کشور عربی کالاهای اماراتی را تحریم کردند

السیسی: بحران یمن در حال حل شدن است

جزئیات دیدار نماینده سازمان ملل با رهبر جنبش انصارالله یمن

آل ثانی در برنامه «لقاء الیوم» که در روز دوشنبه (۲۵ آذر) از شبکه الجزیره پخش شد، گفت که از دو سال و نیم پیش که محاصره قطر از جانب چهار کشور (عربستان، امارات، بحرین و مصر) آغاز شده هیچ گفت‌وگویی در کار نبوده است حال آنکه خواسته دائمی قطر برای شناخت علل حقیقی بحران، انجام گفت‌وگو و ایجاد کانال‌های مناسب برای تعامل بوده است.

وی درباره توافق با سعودی‌ها تصریح کرد که دو طرف قطری و سعودی درباره امور اساسی و اصلی مربوط به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و اتحاد شورای همکاری خلیج‌فارس توافق کردند اما جزئیات دیگر هنوز بررسی نشده است.

حل بحران نیازمند زمان است

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر با اشاره به اینکه این بحران زمان زیادی طول کشیده، گفت که حل آن نیز به زمان نیاز دارد و بررسی‌هایی باید انجام شود که بهتر است تا قطعی شدن آن فعلا چیزی درباره آن گفته نشود.

آل ثانی با اشاره به اینکه قطر از روز نخست بروز بحران همواره آماده گفت‌وگو با این چهار کشور از جمله امارات و بحرین بوده است، افزود که اما در حال حاضر تنها کانال ارتباطی با ریاض باز است.

شروط ۱۳‌گانه دیگر وجود ندارد

وزیر خارجه قطر همچنین گفت که هیچ شرطی برای آشتی وجود ندارد و شروط ۱۳‌گانه نیز حذف شده است چرا که این شروط تنها به ۱۰ روز نخست بحران مربوط بود و پس از آن محاصره‌کنندگان شش شرط را تعیین کردند که این شروط نیز با اصول دولت قطر سازگار است و قطر نیز با تروریسم و حمایت مخالف بوده و با هر گونه اظهاراتی که منجر به ایجاد نفرت و تحریک عموم شود و یا دخالت در سیاست‌های دیگر کشورها باشد، مخالف است.

او اتهامات وارده به کشورش درباره حمایت از برخی گروه‌های سیاسی اسلام‌گرا را رد کرد و گفت که قطر یک دولت است و با احزاب و گروه‌های سیاسی ارتباط ندارد بلکه با کشورها و دولت‌های قانونی و مشروع ارتباط دارد و اگر حزب اخوان‌المسلمین در انتخابات مردمی پیروز شود و به قدرت برسد قطر نمی‌تواند تعامل با آن را نادیده بگیرد چرا که رهبری دولت را یک حزب مشخص بر عهده دارد.

او همچنین اشاره کرد که اخوان‌المسلمین در قطر حزب ندارد و هیچ حزب سیاسی دیگر در این کشور وجود ندارد.

اجلاس ریاض تفاوت چندانی با اجلاس‌های دیگر نداشت

آل ثانی درباره اجلاس اخیرا سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت که این اجلاس تفاوت چندانی با اجلاس‌های قبلی که در دوره محاصره قطر برگزار شد، نداشت و امیدواریم که اجلاس بعدی در وضعیت بسیار بهتر برای شورای همکاری خلیج فارس برگزار شود.

او درباره تجربه قطر از محاصره نیز تأکید کرد که هیچ یک از منافع را نمی‌توان با ضررهای اجتماعی و امنیتی که کل منطقه خلیج فارس از محاصره متحمل شده است، قیاس کرد اما در عین حال قطر پس از محاصره دستآوردها و منافع اقتصادی از طریق توسعه بزرگ در زمینه‌های صنایع و تجارت محقق کرده است.

آمادگی قطر برای میانجی‌گری در گفت‌وگو با ایران

وزیر خارجه قطر در خصوص روابط با ایران نیز بر اهمیت این موضوع تأکید کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس بایستی ایران را به عنوان یک کشور همسایه در منطقه بپذیرند و این را درک کنند.

او همچنین بر اهمیت گفت‌وگوی مستقیم بین این کشورها و ایران برای حل منازعات به جای تشدید تنش‌ها تأکید کرد و گفت که قطر و کویت همواره به گفت‌وگوی مستقیم با ایران دعوت کرده‌اند و ایران هم مانعی در این باره ندارد.

آل ثانی همچنین بر آمادگی قطر برای ایفای نقش میانجی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکید کرد و در عین حال گفت که دشمنی برخی کشورهای عضو شورای همکاری با قطر مانعی ایفای این نقش می‌شود.

استقبال از گفت‌وگوی سعودی-یمنی

وزیر خارجه قطر از اخبار منتشر شده درباره گفت‌وگوهای سعودی-یمنی برای پایان دادن به جنگ نیز استقبال کرد و گفت که پایان دادن به جنگ به نفع ملت‌هاست.

او همچنین حمایت قطر از خواسته‌های مردمی در عراق و لبنان را مورد تأکید قرار دارد و مسئولان این کشورها را به گفت‌وگو با ملت‌هایشان و عدم توسل به خشونت دعوت کرد و درباره سوء استفاده معترضان از هر یک از طرف‌های خارجی هشدار داد.

وزیر خارجه قطر بر عمق روابط کشورش با آمریکا تأکید کرد و درباره موضع کشورش در خصوص بحران لیبی نیز گفت که دوحه از ابتدا از توافقنامه الصخیرات و دولت مشروع وفاق ملی لیبی حمایت کرد و آنچه امروز در لیبی اتفاق می‌افتد جنگ نیابتی بین کشورهایی اس که توافقنامه الصخیرات را به بازی گرفته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس