نمایه

پس از توزیع گسترده یک نوع شات گان خاص در ماههای پیش از شروع اغتشاشات آبان ماه در کشور که با هوشیاری دستگاههای اطلاعاتی، اکثر آنها کشف شد، حالا نسل جدید این سلاح در داخل ایران مشاهده شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مسئله قاچاق سلاح از جمله موارد بسیار خطرناک و ضد امنیتی است که متاسفانه در اندازه و اشکال مختلف اکثر نقاط جهان را به نوعی درگیر خود کرده و اگرچه شاید مناطقی مثل آمریکای لاتین و آفریقا را بتوان به عنوان بخش هایی از دنیا معرفی کرد که در اکثر زمان ها تجارت غیر قانونی سلاح در آنجا رواج دارد اما به نظر می رسد در سالهای اخیر این معضل امنیتی در منطقه غرب آسیا و درون کشورمان، ما شکل بسیار عجیب و نگران کننده ای را به خود گرفته است بخصوص آنکه این قاچاق علاوه بر تبعات مرسوم، در پروژه های خاصی چون کشته سازی در اعتراضات نیز استفاده ویژه ای دارد.

بیشتر بخوانید:

مسلمانان نیوزیلندی با کدام سلاح ها به خاک و خون افتادند؟ / باز هم AR-۱۵ فاجعه آفرید+عکس

اگر بخواهیم در مورد منطقه غرب آسیا و بحث قاچاق سلاح بحث کنیم باید به این مسئله اشاره کرد که این منطقه در حدود ۷ دهه اخیر به لطف وجود رژیم صهیونیستی، بروز جنگ های مختلف بین همسایگان و البته حملات گسترده داعش در سوریه و عراق تبدیلی به محیطی با سطح نا امنی بالا شده که عملا در بخش های قابل توجهی از آن خبری از یک دولت مرکزی مقتدر نیست و قاچاق سلاح نیز در کنار بسیاری دیگر از معضلات وجود دارد. سلاح های جنگی، تفنگ های تک تیرانداز، موشک های ضد زره هدایت شونده، دوش پرتاب های ضد هوایی، جلیقه های انتحاری و خلاصه هر انچه برای به راه انداختن یک گروه تروریستی یا باند جرائم سازمان یافته نیاز داشته باشید در بازار سیاه سلاح اطراف کشورمان مهیا است.

در حقیقت جنگ های سالهای اخیر؛ از لیبی تا سوریه و عراق باعث عیان شدن و رونق کسب و کارهای سطح بالا در این بخش شده و در کنار حضور قاچاقچی ها و البته برخی بازیگران دولتی مهم در تامین نیازهای این بازار به نظر میرسد، دولت ترکیه یا با همکاری و یا با چشم بستن روی برخی موضوعات واضح در حال انجام یک قمار امنیتی بسیار خطرناک در بین همسایه های خود است؛ قماری که از ایران تا لیبی را تحت تاثیر خود قرار داده که یکی از مهمترین مصادیق آن، تولید و عرضه گسترده یک نوع سلاح خاص معروف به "شات گان" است.

شات‌گان‌ها؛ از تهران تا طرابلس

قبل از شروع پرداختن به بحث شات گان ها بهتر است یک نگاه کوتاه به تعریف از این سلاح ها داشته باشیم. شات گان ها از جمله گونه های قدیمی سلاح هستند که در بخش های گوناگونی همچون ورزش تیراندازی، شکار، اعمال قانون و عملیاتهای نظامی به کار می روند. باید توجه داشت که در شات گان از عبارت "گیج" برای کالیبر سلاح استفاده می شود و عمده شات گان ها از گیج ۱۲ بهره می برند. گیج برابر است با قطر گلوله سرب خالص که با معکوس جرم سرب بر حسب پوند ساخته می‌شود. یعنی ۱۲ گیج برابر است با قطر گلوله سربی با جرم ۱۲/۱ پوند.

در شات گان ها از یک نوع پوکه پلاستیکی استفاده می شود که انواع ساچمه بسته به نوع کاربری در آن پر شده و این امکان وجود دارد که پس از استفاده نیز دوباره پر شده و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

شات گان مدل Stranger BSM۱۲۲ ساخت ترکیه که در ایران در تعداد بالا وارد شده

انواع ساچمه های قابل استفاده در شات گان ها

کشور ترکیه در بحث سلاح های سبک از جمله بازیگران مشهور در سطح جهانی خصوصا در قاره آسیا و غرب این منطقه به حساب می آید. شاید بسیاری خیلی در جریان امر نباشند اما کشور ترکیه سالهاست که در زمینه تولید سلاح های سبک سرمایه گذاری سنگینی کرده و امروزه نیز در این کشور تولید کننده های بسیار زیادی برای انواع و اقسام سلاح های سبک وجود دارد. شات گان های ساخت ترکیه نیز از جمله تسلیحاتی هستند که در انواع شکاری و نظامی در منطقه در حجم بالایی دیده می شوند. اما در چند سال اخیر شاهد بودیم که شات گان های ترکیه ای با ظاهری متفاوت از مدل های شکاری در حال قاچاق به داخل کشورهای منطقه از جمله ایران است.

محموله کشف شده از شات گان های ترک در سال ۹۵ در استان فارس

شات گان های کشف شده در خوزستان - سال ۹۶

کشف گسترده در اصفهان - سال ۹۷

انبوهی از شات گان های کشف شده در گرگان - سال ۹۸

عمده شات گان های وارد شده در این شکل به کشور، ساخت شرکت های گمنام ترکیه ای هستند. از جمله مدل هایی که در حجم بالا به کشور وارد شده مربوط به Stranger BSM۱۲۲ ساخت شرکتی موسوم به BALIKLI است. سلاح های با رنگ مشکی، بهره گیری از قنداق های تاشو، اندازه کوچک و توان داشتن ۵ گلوله که از مکانیزم pump action  بهره می برند. در این مکانیزم برای مسلح کردن دستگیره زیر لوله هر بار کشیده شده و بعد از هر شلیک نیز دوباره برای مسلح شدن این کار تکرار می شود. این حرکت در بسیاری از فیلم های سینمایی مورد علاقه هنرپیشه های معروف بوده است.

همانطور که برنامه پرونده ویژه شبکه ۳ سیما در هفته های اخیر نشان داد، یک نکته جالب در خصوص این سلاح این است که مدل مذکور، در میان تسلیحات مورد استفاده بهروز حاجی لو شرور معروفی که طلبه همدانی را به قتل رساند، دیده می شد و برخی منابع اعتقاد دارد که ممکن است اسلحه عامل قتل نیز همین شات گان باشد.

مسئله نگران کننده در خصوص این سلاح این است که به علت خم شدن قنداق و رسیدن آن به سایز حدودا ۴۰ سانتی متر، به راحتی خصوصا در فصل های سرد سال قابلیت پنهان کردن آن در زیر لباس های گرم و بلند وجود دارد. در دی ماه ۹۶ و آبان ماه سال جاری، مناطق مختلف کشور درگیری های مسلحانه را تجربه کرده که سلاح هایی مثل این شات گان مشخصا در آن نقش ایفا کرده و می توانند در آینده نیز حضور داشته باشند که در سطور بالاتر به پوکه های به کار رفته برای پر کردن انواع ساچمه اشاره کردیم.

شات گان های ترک کشف شده در لیبی

مسئله قابل توجه دیگر این است که شات گان های ترکیه ای فقط به ایران نمی آیند و بلکه حجم بسیار بالایی از آنها در کشورهای دیگر منطقه مثل عراق، سوریه و خصوصا در لیبی نیز دیده می شود. مدتی پیش بود که یک کشتی حامل ۵ هزار قبضه از شات گان های ساخت ترکیه توسط مقامات یونانی در حالی که در یک کشتی به سمت لیبی در حال حرکت بود توقیف شد.

بهروز حاجی لو و شات گان ساخت ترکیه

مشاهده نسل جدید شات گان های مشکوک در ایران

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، به صورت مرسوم می توان در شات گان ها انواع ساچمه ها را استفاده کرد؛ از نمونه های بسیار کوچک که برای شکار پرندگان کوچک به کار رفته و در صورت برخورد به انسان عمدتا کشنده نیستند تا ساچمه های بسیار بزرگ که معمولا در کاربری های نظامی خاص یا شکار جانوران بزرگ و خطرناک به کار می روند. تصور این که برخورد این ساچمه به یک انسان عادی چه خواهد کرد، سخت نیست. بر این اساس، هرچه تعداد شلیک ها بیشتر باشد، جامعه هدف بزرگتری درگیر برخورد و آسیب دیدن از این سلاح ها خواهند شد که بهترین سلاح برای اشرار و گروهک هایی است که در تجمعات خاص مثل آشوب های آبان ماه امسال، دنبال کشته سازی از افراد بی گناه و نیروهای انتظامی و امنیتی حاضر در خیابان بودند.

اما نکته مهمتر و خطرناک تر در روزهای اخیر دیده شدن یک مدل جدیتر از شات گان های ترکیه ای است که در جریان برخورد با سارقین و اشرار در تهران توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط شده است. این شات گان مدل SAP-۶ نام دارد و در شرکتی به اسم Dagger در ترکیه تولید می شود. این شات گان ترکیه از مهمات گیج ۱۲ بهره برده ولی نکته مهم آن است که این مدل اسلحه، از یک خشاب برای تغذیه مهمات بهره می برد. این سلاح در چندین مدل ارائه شده و طول آن می تواند بین ۷۴ تا ۸۳ سانتی متر باشد. خشاب های ۶ یا ۱۱ تیری را می توان برای این سلاح استفاده کرد و وزن آن نیز در حدود ۲ کیلوگرم است. حجم مهمات بیشتر و قابلیت مسلح سازی بسیار سریع تر نسبت به نمونه های قبلی از نکات مهم در استفاده از این سلاح به حساب می آید.

مدل SAP-۶ با خشاب که در روزهای اخیر توسط ناجا کشف شده

اگرچه خوشبختانه با هوشیاری ضابطان قضایی همچون نیروی انتظامی، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، حجم قابل توجه و درصد زیادی از سلاح های مذکور، پیش از استفاده از حوادثی چون آشوب های آبان ماه، شناسایی و ضبط شده اند اما ورود این نسل های جدید نشان می دهد گروه های آموزش دیده و برنامه ریزی شده، در تدارک برای توزیع گسترده چنین سلاح هایی در سراسر کشور هستند تا در هر تجمع و رخدادی که حضور مردم با اعتراض همراه باشد، بتوانند از پوشش جمعیت و حواشی آن، برای شلیک متعدد چنین سلاح هایی استفاده کنند.

طبیعتا مشاهده و بررسی حجم شات گان های ترکیه ای کشف یا دیده شده در سطح منطقه بخصوص ایران و تلاش برای خرید و توزیع انواع آنها، سطح کار را از گروه های خلافکار ساده و تبهکاران خرده پا خارج کرده و وجود تروریست ها در گروههای کوچک و بزرگ را ثابت می کند. چنین سرمایه گذاری و برنامه ریزی -که خوشبختانه در مراحل اصلی، با شکست همراه بوده- نمی تواند کار یک باند و گروه فعال در یک منطقه یا استان باشد و مشخصا در این مورد، دست های بازیگران دولتی در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای قابل رویت است که به دنبال بی ثبات کردن کشورهایی چون ایران و عراق به هر شکل ممکن از جمله با توزیع اسلحه های خاص هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 26
  • NL ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    17 81
    چه شود...
    • نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      ایران باید تجزیه شود . تجزیه ایران امری اجتناب ناپذیره که در بیلدبرگ تصمیم گیری شده .
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      124 9
      باید برخورد با کسانی که قاچاق سلاح می کنند تشدید شود تا درس عبرتی باشد تا دیگران دنبال این راه نروند.
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      به حرمت خونهای که ریخته شد نگذارید مسببین خائنش قصر در برن این پدر سوخته های مکار رو رسوا و مجازات کنید!!!!!!!!-
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      87 39
      عکس طلبه شهید دلم آتیش زد...نمیدونم چطور مهناز افشار میتونه شب راحت بخوابه در حالی که باعث چنین جنایتی شده
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      91 33
      بیلدربرگ خیلی غلطهای دیگه هم میکنه.ولی نمیدونه که ایران تا کاخ سفید رو حسینیه نکنه ،ازپا نمینشیند.دست غیبی که ایران رو سرپا نگه داشته ،همیشگیست ودست شیطانی که بیلدربرگ روساخته ،باطل است وبه فرموده قران کریم ،باطل کف روی اب است.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      67 8
      بیلدربرگ خیلی تصمیم ها می گیرد اما قرار نیست تصمیماتش برای ایران اجرایی شود!!! یعنی ما نمیگذاریم. تجزیه ایران خواب و رویایی است که خودشان دیدند اما تعبیر نخواهد شد.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      27 7
      اونی که باید تجزیه شود توی زالو صفت است نه ایران عزیز و پایگاه شیعه
    • ناشناس IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      15 11
      خخخخخخخخخخخ . تو فکرکردی ایران هم مثل امریکا سست و عنصره؟ کسی به کشورمون و مردمش چپ نگاه کنه هیمنش رو میکشیم پایین و دفنش میکنیم. ما سربازان امام خامنه ای هستیم و به خاطر ارزشهامون که دین و کشور و مردم هستن جونمون هم فدا میکنیم .
    • ناشناس IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      9 7
      شما در انتخابات مجلس 98 میخواید فتنه جدیدی ایجاد کنید که شورای نگهبان و ولی فقیه رو بزنید و بکشیدش پایین اماااااااااا . چه احمق هایی هستین شما |:)) هزاران بار هم من و مردم کشورم رو شما افساد طلب ها با اسلحه شهید کنید باز ما زنده میشم تا از مردممون و کشورمون و دینمون و رهبرمون و ارزش هامون دفاع کنیم .
    • افشین IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
      4 3
      حتی میترسی اسمتو بنویسی بدبخت ! اون وقت از بیلدبرگ دفاع میکنی؟خخخخ از خودتم نمیتونی دفاع کنی چه برسه به بیلدرگ
  • AT ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    خدا رحم کنه به مردم با این مسئولین دولت تدبیر و امید و رسانه های شیطانی
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      42 20
      خدا رحمش رو کرده که امنیت ما در دست عشاق کدخدا نیست!
  • پیشگو IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    ایران به ایرانستان تبدیل خواهد شد و ایرانستان هم به ایران آباد بدل خواهد شد و ایران آباد نیز به 1000 تکه نامساوی تقسیم خواهد شد . حکومت 300 تکه را اسراییل و 300 تکه دیگر را آل سعود به دست خواهد گرفت . 400 تکه دیگر نیز به طور خودمختار و فدرالیسم اداره خواهند شد . مشرق نیز حق انتخاب دارد که در کدام منطقه به فعالیت ادامه دهد .
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      95 23
      البته ما هم به وظیفه عمل خواهیم کرد و این پیشگویی ها و خواب های پریشان به قول رهبرمان تعبیر نخواهد شد. یک بسیجی. صدام هم از این توهمات داشت الان استخوان هاش هم معلوم نیست کجاست فکر کنم سگ ها خوردنش . منافقین ملعون هم رویاها و توهمات شگفتی داشتند اما مرصاد رقم خورد. آمریکا هم زر زر زیاد میکرد اما جواب های سخت و نرم گرفت. دیگه کی مانده ؟ فتنه هایی هم مثل آبان 98 در 48 ساعت جمع می شود. صدای شلیک گلوله تو خیابان ها بیاد تازه دست ما هم باز می شود برای برخورد سخت و دفعه بعد 24 ساعته جمع می شود. اگر توهم سوریه و عراق سازی از ایران را دارند این آرزو را به گور خواهند برد. این جا ایران است که خشم انقلابی عظیم و خفته ای در وجود میلیونها نفر هست که به موقع فوران خواهد کرد. این جا جمهوری اسلامی ایران است به وقت آماده برای برخورد.
    • بهزاد IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      91 6
      سلام به آزادگان خیالت راحت مریم رجوی هم گور به گور می شه ، شما نوچه هاش هم توی این توهم دق می کنین :)
    • امین IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      67 6
      تو اینجا چکار میکنی؟الان باید به رفقای زلزله زدت تو کمپ آلبانی کمک کنی! ااااااه چه بی معرفت!
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      47 8
      به یگانگی یزدان سوگند چو ایران مباشد تن من مباد ... برای روزگاری که دست درازی به خاک پاک ایرانم رو کوتاه کنم آماده ام ایران ، فدای اشک و خنده ی تو دل بخون تپنده ی تو فدای حسرت و امیدت وطن پرست ها کجااااااااااااااااااان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      69 5
      چهل سال است كه اين خزعبلات و چرنديات رانشخوار مي كنيد. اما مطمئن باشيد كه اين آرزو را به همراه اربابان بي شرف و خبيث و پست غربي و عبري و وهابيتون به گور خواهيد برد. انشاءالله
    • فرامرز IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      46 4
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • ر. رحمانی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      25 4
      آخه بنده خدا...این چرت و پرتها چیه که میگید؟ اخه یه چیزی بگو که با عقل و منطق جور در بیاد!!!!؟؟؟؟؟
    • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      23 3
      خفه شو رذل کثیف هر ایرانی میتونه هرجای ایران زندگی کنه ولی سند هیج جای ایران به نام فردی و قومی زده نشده
    • ایرانی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      15 8
      آمریکا بدهکارترین کشور دنیا تا 10 سال دیگر به جمهوری های مستقل تجزیه واز اسراییل و عربستان حکومتی باقی نخواهد ماند .
    • خلیجِ فارس IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
      2 1
      بی پدر و مادر حتماً داعشی یا وهابی یا منافقی - اگه پیدات کنم به 1000 قسمت نامساوی تقسیمت میکنم بعد میدم سگا بخورنت - حیفه خاک که تن نجست بره اون توو
  • JP ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    41 28
    وقتی مردم از دولت و حکومت روی گردان شوند و شروع به اعتراض کنند و حکومت هیچ کاری برای از بین بردن زمینه اعتراضات نکند و گوشی ربعی شنیدن اعتراض نداشته باشد باید منتظر اسلحه دشمنان و وطن فروشان باشد
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      25 14
      ممکن است یک زمانی این اتفاق بیفته اما شما خیالت راحت باشه که در آن زمان نه اسرائیلی هست و نه ال سعودی
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      26 19
      از ژاپن نمیخواد برای ما نسخه بپیچی ! مردم از مدیر نالایق رویگردانند وتظاهرات حمایت از رهبری در ایران ،بعد از اغتشاشات چند روزه آبان نشان داد ،که پیوند مردم با ولایت ناگسستنی است.
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    36 5
    الان این احتیاج به آموزش سلاح داشت خدا زودترنسل این دولت فعلی رو بکنه تا مردم یک نفس راحتی بکشن.
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    34 2
    خیر. چنین نیست. دریغا که ایران ویران شود
  • اهوازی GB ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    37 4
    خوزستان تا ابد میدون جوانان وطن در هشت سال دفاع مقدس خواهد بود
    • ali IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      24 6
      ولی دریغ از ذره ای توجه مسئولین به خوزستان ، این استان رو فقط واسه غارت منابعش می خوان
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      16 4
      ایران هم مدیون رشادتهای خوزستانیها در دوران جنگ است.بخصوص روزهای اول که خائنی مثل بنی صدر در راس کار بود واین عزیزان بدون سلاح وپشتیبانی با خون خود ،پیشرفت دشمن را متوقف کردند.درود خدا بر انان.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      3 3
      ali: خوزستان خودش هم منابع آبی لرستان بدبخت رو غارت میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 6
    این یکی رو خدا ختم به خیر کنه . مگه جنگه؟
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    13 11
    به نظر من در سالهای اخیر برخورد جدی با دارندگان سلاح غیر مجاز صورت نگرفته و این عامل باعث افزایش سلاح در کشور شده .مثلا در سالهای اخیر ده ها هزار سلاحی که غیر مجاز بوده را جواز دار کردند در صورتی که این یک کار بسیار اشتباه هم برای امنیت و هم برای محیط زیست بوده
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    13 4
    چه ترکیه یا هر کشور دیگر از درآمد زایی بدش نمیاد، در ایران هم در مناطق غیر شهری یا مناطقی با قومیت های خاص به دلایل تاریخی و فرهنگی و قومی علاقه زیادی به سلاح دارند این موضوع حتی در شعرها و داستان های محلی و قومی هم نمود داره و تقاضا برای سلاح وجود داره، در شهر شیراز استفاده از سلاح گرم در اعتراضات در شهر صدرا و میدان کوزه گری و اطرافش صورت گرفت که جز مناطق هستند که مهاجر نشین و بافت قومی دارند.
  • نارا IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    26 9
    اینها رو نشون تاجزاده و زیباکلام و بیانیه هفتادو هفت اصلاح طلب بدید.
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      13 7
      فكر ميكني اين عتيقه هاي وطن فروش ,خبر ندارن كه اربابان خارجيشون چه خوابهايي براي ايران كشيدن؟؟؟!
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    11 18
    باید خودمون را برای سوریه شدن ایران آماده نگه داریم. تو شرایط سخته که غربالگیری انجام میشه
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      7 3
      ارزوهات راه به جائی نمیبره.ایران چهارهزار ساله که سرپاست وهر دشمن وتوطئه ای رو دیر یا زود خنثی کرده است.ایران از راه دور سوریه ای رو که همه دنیا برای تجزیه اش تلاش کرد ،نجات داد ،دیگه خود کشورش ،جای خود را دارد.
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      3 2
      ایران در این 4000 سال عمدتا به صورت چند تکه بوده است و اتابکان بنی فلان و آل بهمان در هر تکه از آن حکومت مستقل داشته اند.. همین الان هم ایران قدیم بین افغانستان و ایران و پاکستان و آذربایجان و ارمنستان و ترکمنستان تجزیه شده است. تو خبر نداری.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    13 1
    ایراد جدی به نهادهای امنیتی وارد است
  • علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    17 4
    وزارت کشور باید یک فراخوان بدهد که هر کس اسلحه غیر مجاز دارد تحویل بدهد و بعد از ان مجازات سنگین مانند چهل سال حبس و یک میلیارد جریمه نقدی برای دارندگان اسلحه غیر مجاز در نظر بگیرند و همچنین به مرور زمان صدور جواز اسلحه شکاری را ممنوع و از تمدید آن هم خودداری کند
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    5 1
    حالا هی بگن این حرف ها و دشمن توهمه...
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    16 1
    چرا فلسطینیان کرانه باختری رود اردن به این سلاح ها مجهز نمی شوند چرا ضدحمله نمی زنیم!؟
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    17 2
    وقتی کار نباشه و جوان بیکار باشه و اقتصاد کشور بیمار باشه قطعا قاچاقچی اسلحه و سوخت و مواد مخدر زیاد میشه ، راننده خط شوطی زیاد میشه . قاچاق و فساد را با زور و کشف نمیشه قطع کرد .
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    13 2
    برای امنیت مردم هم که شده باید همه سلاحها و حتی اسلحه های شکار باجواز( بی جوازش که واویلاست) جمع آوری شود .
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 6
    وقتی رسانه های خود فروخته ایرانی در خارج مرتب از اغتشگران قهرمان می سازند و ان ها را عزیزان بازداشتی خطاب می کنند و خرابکاری و اتش زدن ودزدی ان ها را دروغ می انگارند و می گویند کسی در ایران جائی را تش نزده و تخریب و0000 نکرده استو همه تخلفات نوعی اتهام دروغ است. اما تلویزیون بدون پاسخ است .ممکن است عده ای ساده لوح باور کنند
  • US ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    18 6
    خب آمار بدن ببینیم چند نفر از کشته شدگان با این سلاح و سلاح های دیگه کشته شدن؟!!!
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      13 13
      آمریکائی محترم! کسیکه دنبال بهانه است ،با آمار ساکت نمیشه! بهانه تا بخواهی هست!از بزرگشون شیطان یاد گرفتند.بهشت خدا خونه اش بود ولی باورش نشد درک خداوند از اون بیشتره وبه سجده به ادم ایراد گرفت.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    18 2
    ۱-پس اینهمه امکانات ودوربین وامنیت وادعا دارید،چطوری امکان کشته سازی بوده وچرا عاملها وامرهایش دستگیر نمیشود۲-ضمنا طی این سالها خودیهای که باعث این اتفاقات واعتراضات شدند چرا مجازات نشدند!؟
  • علیرضا ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 3
    موافقم، باید جلو ورود اسلحه و فعالیت اشرار رو گرفت ولی دوتا نکته هم نباید فراموش بشه: ۱- اگر مردم عادی خواستند به یک موضوع اعتراض کنند امکان انجام اعتراض قانونی و مسالمت آمیز باشه و دوم زمینه سوء استفاده از اعتراض توسط اشرار و ضد انقلاب گرفته بشه
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      2 2
      خوب راهی یاد گرفته اید. دولت مردم را اذیت کند و مردم به نظام اعتراض کنند...
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    8 4
    انقد مردم تحقیر کردید پول ندادید مردم جوکر شدن
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    13 0
    1- با توجه به ارتباط خوب ایران باترکیه 2- با توجه به اینکه این سلاح ها از ترکیه خریداری شده است با استعلام خریدار شماره بدنه سلاح ها امکان پیگیری شبکه فروش و انتقال سلاح به ایران وجود دارد
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 3
    به لطف الهی و بصیرت مردم، آمریکا و پادوهایش هیچ کاری نمی توانند بکنند. نهایت کارشون اِعمال خشونت است که مردم آنها را پس زدند. نفس های آخر آمریکا در منطقه است. صبر کنید پیروزی نزدیک است. الله اکبر. مرگ بر آمریکا.
  • سعید IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 0
    مسئولین محترم در سایه این امنیت به جای کار دنبال منفعت خود و جناح خود و افزایش حقوق و مزایای خود هستند
  • مهماندار هواپیما IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 1
    برای این افراد اعدام در نظر بگیرین و هر کسی هم از دولت و مجلس و سیاسیون مخالفت کرد انها را بجرم همکاری با ادمگشان دستگیر و محاکمه کنید تا دیر نشده
  • علی اصغر IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    6 2
    ای منافق کوردل بدبخت تاکی تاکجا... مسعودکه معلوم نیست چطوری به درک واصل شدمریمشون هم انشاالله درراه اون هرچه زودتربهش ملحق میشه واماماایرانیم وایران باقی میمونیم ترک وفارس ولروکرد هم نداره چون همه ی ماایرانی هستیم واجازه ی جداشدن یک وجب ازاین خاک مقدس روبه هیچ کس نخواهیم نداد
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    3 3
    باید همه ی سلاح های توقیف شده را تحویل مردم کرد زبان ترکیه بدن تا حال این نئو عثمانی های زیاده خواه حسابی جا بیاد!!!
  • امیر IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    2 1
    فقط کافیه یه نگاه به بخش نظرات بیاندازید تا به عمق فاجعه پی ببرید! هیچکس تحمل شنیدن حرف طرف مقابل رو نداره و فقط میخواد حرف خودش باشه و همین، دشمنی موج میزنه بین خود مردم و این خطرناکه! شاید شما و خانواده ات یه طرز فکر داشته باشی ولی آیا همسایه ات، همشهری ات هم همون طرز فکر رو داره؟ یا باید داشته باشه؟
  • یک بسیجی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 4
    بکشید ما را ملت ما بیدار تر می شود
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    7 4
    این توجیه های مسخره که اون مقصره ما فلانیم, جواب معیشت مردم نمیشه!عملکرد شمارم دیدیم!
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      4 5
      حقیقت برایت تلخ است. آری. به قول روحانی والله بالله تالله عصر طلایی ایران از 94 تا 92 تکرار نخواهد شد..
  • رضا IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    4 1
    استفاده مخالفان‌ازسلاح نشانه بی عرضگی دستگاه های انتظامی وقانونیه.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    4 5
    بر اساس داستانی از ژول ورن
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
      2 4
      داستانهای ژول ورن بزودی همه به حقیقت پیوست
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    2 6
    این مشابه شاتگان روسی saiga هست ولی با کیفیت کمتر
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
      4 5
      همه سلاحهای ترکیه همینطوری کپی و مونتاژ خارجی است همه این را میدانند غیر از مشرق نیوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس